Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.

Indlæg af Topcat » 12. okt 2009, 14:58

Lassescout skrev:Ja, men der er to sager der kører parallelt, selvom de egentlig ikke har så meget med hinanden at gøre.

Jeg har klaget til ombudsmanden over afslaget på min ansøgning om tilladelse til lyddæmper til jagt i udlandet. Det gjorde jeg allerede i marts.
Ah OK. Seks måneder er da en slags tid, hvordan går klagen ved ombudsmanden?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 12. okt 2009, 15:35

Sagen blev noget forsinket af, at den medarbejder ved politiet som først havde behandlet sagen blev sygemeldt, så politiet kunne ikke rigtig svare fyldestgørende på Ombudsmandens spørgsmål. Det er først og fremmest synd for medarbejderen, men forvaltningsmæssigt er det jo vanskeligt at gøre noget ved. Lidt ligesom når sagsakter bliver væk. Det er ikke godt, men der er ikke noget at gøre ved det.

Nu har Ombudsmanden fået svar fra politiet, Rigspolitiet og Justitsministeriet. Disse svar blev sendt i høring til mig, og ud fra mit høringssvar har Ombudsmanden stillet nogle uddybende spørgsmål til JM og RP. Når disse svar indgår, vil der sikkert kunne træffes en afgørelse.

Det er rigtigt at det er lang tid, men Ombudsmandens afgørelser danner retningslinier for, hvordan offentlige myndigheder skal agere, en slags retspraksis på området. Så man må finde sig i, at ombudsmandsinstitutionen er omhyggelig med arbejdet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 12. okt 2009, 15:38

Lassescout skrev: Nu har Ombudsmanden fået svar fra politiet, Rigspolitiet og Justitsministeriet. Disse svar blev sendt i høring til mig, og ud fra mit høringssvar har Ombudsmanden stillet nogle uddybende spørgsmål til JM og RP. Når disse svar indgår, vil der sikkert kunne træffes en afgørelse.
Jeg har selv en sag kørende der formentlig også ender ved ombudsmanden, så det er interessant at høre hvordan din sag forløber :thumbup:

Bliver sagens dokumenter offentliggjort her på NVF (evt. når sagen er afgjort)?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 12. okt 2009, 16:02

Det brev fra beskæftigelsesministeriet, det er rigtigt sjovt!
:numberone:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 12. okt 2009, 17:21

Topcat skrev:
Lassescout skrev: Nu har Ombudsmanden fået svar fra politiet, Rigspolitiet og Justitsministeriet. Disse svar blev sendt i høring til mig, og ud fra mit høringssvar har Ombudsmanden stillet nogle uddybende spørgsmål til JM og RP. Når disse svar indgår, vil der sikkert kunne træffes en afgørelse.
Jeg har selv en sag kørende der formentlig også ender ved ombudsmanden, så det er interessant at høre hvordan din sag forløber :thumbup:

Bliver sagens dokumenter offentliggjort her på NVF (evt. når sagen er afgjort)?
Du kan bide dig selv i næsen på, at afgørelsen bliver offentliggjort. Men før den kommer er der en hel del skriven frem og tilbage som måske ikke er så interessant. Det tjener mest til at få sagen så grundigt belyst, at der kan træffes en korrekt afgørelse.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 14. okt 2009, 01:57

HePe skrev:Link til NVF's lyddæmperforslag på Folketingets hjemmeside:
Sundhedsudvalget - Alm. del, bilag 595:
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Sam ... /index.htm
Folketinget har med virkning fra folketingets åbning d. 6/10 2009 fået ny hjemmeside og nye link til dokumenter.

Nyt link til NVF's lyddæmperforslag:
http://www.folketinget.dk/dokumenter/ti ... /index.htm

Link direkte til dokumentet (PDF-fil):
http://www.folketinget.dk/samling/20081 ... 712216.pdf

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 14. okt 2009, 02:56

Det er bare fedt at se så godt et stykke arbejde :thumbup: :razz: :bowdown: Og lad os så få lettere ved at slippe for høreskader :nolisten:

Kunne nu også forestille mig at det kan blive et krav at sportskytter og jægere SKAL benytte dæmper, hvis de skyder på baner, hvor der er ansat personale til at styre banerne... (Igen arbejdsmiljø og lyddæmpning ved kilden)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 14. okt 2009, 08:08

JRexA skrev:Det er bare fedt at se så godt et stykke arbejde :yo: :razz: :bowdown: Og lad os så få lettere ved at slippe for høreskader :nolisten:
Kunne nu også forestille mig at det kan blive et krav at sportskytter og jægere SKAL benytte dæmper, hvis de skyder på baner, hvor der er ansat personale til at styre banerne... (Igen arbejdsmiljø og lyddæmpning ved kilden)
Du skal være velkommen til at bygge en fungerende dæmper til: K98, Enfields, Garand, US karabin, Mosin-Nagant, alle andre mausere, Springfield 1903, P14 og P17 osv osv.
Du bliver ikke populær i DDS og skytteunionen heller...
For slet ikke at tale om pistolskytterne.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 14. okt 2009, 08:16

Arbejdsmiljøreglerne fungerer på den måde, at lyden skal dæmpes ved kilden hvis det er muligt. Der er mange smukke gamle skydevåben som ville blive ødelagt hvis man krævede dem lyddæmpet, så jeg tror ikke der kommer et generelt krav om monteret lyddæmper.

Derimod kan jeg godt forestille mig, at der kan være visse skydebaner som har svært ved at overholde miljøkravene ved skydning med udæmpede våben. Så det kan måske blive sådan, at visse baner får betinget godkendelsen af, at der kun bruges lyddæmpede våben, evt. udenfor visse tidsrum hvor der må skydes med udæmpede våben. Men som alternativ til lukning må det væretil at leve med.

Der vil selvfølgelig være løftede øjenbryn når vi begynder at dukke op på skydebanerne med dæmpede våben, men jeg tror, at når folk har prøvet hvor fantastisk behageligt det er at skyde med, så vil mange alligevel efterhånden også ønske sig en.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 12. nov 2010, 13:32

Halløj Folks.
Døde den der, eller er de bare ikke færdige med at behandle sagen??
Fortæl, fortæl...
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 12. nov 2010, 17:11

Justitsministeriet og Miljøministeriet overvejer stadig hvad de skal gøre ved det. Jeg tror godt de ved, at de er nødt til at gøre et eller andet for at leve op til arbejdsmiljøreglerne men de kan nok ikke rigtig beslutte sig for, hvad der både er lovligt og politisk "salgbart". Jeg frygter, at tankerne går i retning af, at man vil tillade dæmpere i erhvervsmæssig sammenhæng, men opretholde forbudet for private. Det vil så bare være første gang man forbyder private at bruge beskyttelsesudstyr som skal tilbydes lønmodtagere. Forestil dig at man forbød private at bruge sikkerhedspåklædning når de bruger en kædesav? Nej, vel ?

Hvad min klage til Ombudsmanden over et konkret afslag angår, så landede ombudsmanden den med en blød " ikke-afgørelse". Han kritiserer i sin afgørelse, at politiet mangler retningslinier at træffe afgørelser ud fra. Men på grund af de manglende retningslinier kan han ikke sige, at et afslag er forkert, eller at en tilladelse er det. Så den gav ikke rigtig noget.

Jeg tror det er nu, Danmarks Jægerforbund skal på banen. De går også ind for lyddæmpere til jagt, og jeg har lige hørt, at Dansk Ornitologisk Forbund støtter ideen. Begge organisationer må formodes at være stærkt kritiske over for en løsning der kun tillader lyddæmpere for erhvervsdrivende/lønmodtagere, da den overhovedet ingen effekt vil få.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af OverSjanten » 12. nov 2010, 18:03

Hej Lasse.
Tak for svaret. Jeg vil da håbe vi får muligheden så mine høreskadede ører ikke skal lide mere end højst nødvendigt.

Det er jo desværre nok den fejlopfattelse at en lyddæmper er en "Lyd-fjerner", der står for den største modstand. (Der er nok nogen der regner med at farlige "Ninja-lydløse-dræbere", vil poppe op over det hele)
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: - Skydning i sin helhed. - Ja
Geografisk sted: Esbjerg omegnen:D

Indlæg af Mikkelmmk93 » 5. jan 2011, 08:59

OverSjanten skrev:Hej Lasse.
Tak for svaret. Jeg vil da håbe vi får muligheden så mine høreskadede ører ikke skal lide mere end højst nødvendigt.

Det er jo desværre nok den fejlopfattelse at en lyddæmper er en "Lyd-fjerner", der står for den største modstand. (Der er nok nogen der regner med at farlige "Ninja-lydløse-dræbere", vil poppe op over det hele)
evt høreværn? :biggrin:
Man kan jo bare få nogle formstøbte til inde i året med elektronisk forstærkning så man sagtens kan høre. bare et forslag hvis det er noget man har problemer med. og de kan sagtens bruges mens man er på jagt/skydebane.

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af OverSjanten » 5. jan 2011, 10:03

mikkelmmk93 skrev:

Man kan jo bare få nogle formstøbte til inde i året med elektronisk forstærkning så man sagtens kan høre. bare et forslag hvis det er noget man har problemer med. og de kan sagtens bruges mens man er på jagt/skydebane.
Dem har jeg. Nemlig mine høreapparater, men jeg er bare ikke så god til at bruge dem, da de giver mig en fornemmelse af "at være inde i en osteklokke"
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. jan 2011, 11:25

mikkelmmk93 skrev:evt høreværn? :biggrin:
Høreværn dæmper kun støjen for skytten, ikke for alle andre. Regulering i områder med ynglefugle kan nærmest ikke foretages uden lyddæmper (har jeg ladet mig fortælle af en ekspert), og andre typer regulering giver væsentlige ulemper hvis ikke lyddæmper kan anvendes.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 5. jan 2011, 11:33

OverSjanten skrev:
mikkelmmk93 skrev:

Dem har jeg. Nemlig mine høreapparater, men jeg er bare ikke så god til at bruge dem, da de giver mig en fornemmelse af "at være inde i en osteklokke"
Skal lige være med her.
Har du deciderede jagthøreapparater eller har du "bare" høreapparater?

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 5. jan 2011, 11:34

Fast Fumble skrev:
mikkelmmk93 skrev:evt høreværn? :biggrin:
Høreværn dæmper kun støjen for skytten, ikke for alle andre. Regulering i områder med ynglefugle kan nærmest ikke foretages uden lyddæmper (har jeg ladet mig fortælle af en ekspert), og andre typer regulering giver væsentlige ulemper hvis ikke lyddæmper kan anvendes.
:biggrin:
men ja, jeg kan da sagtens se fordelene ved en lyddæmper til mange forskellige slags brug og er for lempelse i loven omkring det.
Men det ændrer ikke ved det fact at man ALTID burde have høreværn på når man :twoguns: :sniper: :tmg: (skyder).

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. jan 2011, 12:12

mikkelmmk93 skrev:Men det ændrer ikke ved det fact at man ALTID burde have høreværn på når man :twoguns: :sniper: :tmg: (skyder).
Helt enig!
Det er jo kun subsonisk ammo der ikke udsætter ørerne for et ordentligt (potentielt invaliderende) drøn! Og hvor mange jagtrifler skyder med subsonisk ammo?
Slava Ukraini!

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 5. jan 2011, 13:35

Fast Fumble skrev:
mikkelmmk93 skrev:Men det ændrer ikke ved det fact at man ALTID burde have høreværn på når man :twoguns: :sniper: :tmg: (skyder).
Helt enig!
Det er jo kun subsonisk ammo der ikke udsætter ørerne for et ordentligt (potentielt invaliderende) drøn! Og hvor mange jagtrifler skyder med subsonisk ammo?
Håndpistoler gør også. ret mig hvis de ikke er subsoniske
Edit: min viden blev udvidet og de fleste er ikke subsoniske.
Senest rettet af Mikkelmmk93 5. jan 2011, 13:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. jan 2011, 13:45

mikkelmmk93 skrev:Håndpistoler gør også. ret mig hvis de ikke er subsoniske
Du er hermed rettet.
Det er kun meget lidt pistol ammo der er subsonisk, selv blandt de bløde match-typer er langt det meste V0 supersonisk. I øvrigt bliver lyddæmper til pistol næppe nogensinde lovligt, da det er svært at finde saglige begrundelser hvorfor det skulle være godt, ligesom myndighederne har nogle holdninger til hvad den slags kan bruges til (uønsket).
Slava Ukraini!

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 5. jan 2011, 13:59

Fast Fumble skrev:
mikkelmmk93 skrev:Håndpistoler gør også. ret mig hvis de ikke er subsoniske
Du er hermed rettet.
Det er kun meget lidt pistol ammo der er subsonisk, selv blandt de bløde match-typer er langt det meste V0 supersonisk. I øvrigt bliver lyddæmper til pistol næppe nogensinde lovligt, da det er svært at finde saglige begrundelser hvorfor det skulle være godt, ligesom myndighederne har nogle holdninger til hvad den slags kan bruges til (uønsket).
Tak for rettelsen!
og nej, jeg kan egentlig heller ikke se grunden til det.
Ja altså måske på baner, men jeg er ikke inde i det stof så ved det ikke.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 5. jan 2011, 14:04

Vi er ude i noget rod hvis vi begynder tilknytte anvendelsesområde til en lyddæmper.

Jeg ser lyddæmpere både til rifler og pistoler som et naturligt hensyn til vores omverden og iøvrigt vores egne ører!

Mht myndighedernes frygt for anvendelse af dæmpere på pistoler er dette (som så megen anden frygt) ikke funderet i faktuelle forhold.

Hvilken bandit ønsker dog at gøre sit korte våben dobbelt så langt, samt potentielt risikere fejlfunktionering med mere ?? Tror desuden også at "skræmme effekten" er så vigtig for banditter så de foretrækker et passende "bang".

Kort og godt så lad os arbejde for en legalisering af lyddæmpere og ikke rode rundt i at lege smagsdommere over hvad de må anvendes til :-)
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. jan 2011, 14:04

I øvrigt bliver lyddæmper til pistol næppe nogensinde lovligt, da det er svært at finde saglige begrundelser hvorfor det skulle være godt, ligesom myndighederne har nogle holdninger til hvad den slags kan bruges til (uønsket).
Sjovt som vi ser forskelligt på den sag F.F. Du har svært ved at finde saglige begrundelser for lyddæmper til pistol, jeg har svært ved at se, at der skulle være saglige begrundelser imod lyddæmpere til pistol.

Når man som privatperson har en våbentilladelse til pistol, er der jo allerede taget stilling til, om myndighederne mener man vil bruge pistolen til noget kriminelt eller ej. Ellers havde man ikke tilladelsen. Så der bliver da ikke yderligere risiko for, at man pludselig bliver kriminel, bare fordi man udstyrer pistolen med en lyddæmper ???

Al den snak om elektroniske høreværn er udmærket som tingene er nu. Jeg har selv høreværn af både "høreapparat" type og koptype. De er altid på på skydebanen, men sjældent på jagt. Det føles som at iagttage naturen gennem en glasrude og det er bare ikke det samme.

Jeg mener modstanden mod lyddæmpere primært skyldes, at de altid bruges af skurken på film, ikke af helten. Dette gælder især lyddæmpere til pistoler, så det skal nok passe, at de aldrig bliver tilladt.

Men det er satanedme ikke på grund af et sagligt argument !!!

Nu prøver jeg lige med nogle saglige argumenter for lyddæmpere, så glæder jeg mig til at høre nogle imod:
1) Lyddæmperen dæmper støjen ved kilden, sådan som både EU- og dansk arbejdsmiljølov kræver det. Dæmpning ved kilden er altid bedre end anlæggelse af høreværn.
2) Lyddæmperen dæmper både rekyl og støj, så der bliver væsentligt mindre oplevet rekyl. Det giver bedre skydning til gavn for både skytter, jægere og det påskudte vildt.
3) Lyddæmpere dæmper svingninger i mundingen af våbnet, og bidrager ofte på den måde til forbedret præcision.

Kom :
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 5. jan 2011, 16:10

Glockster skrev:Vi er ude i noget rod hvis vi begynder tilknytte anvendelsesområde til en lyddæmper.

Jeg ser lyddæmpere både til rifler og pistoler som et naturligt hensyn til vores omverden og iøvrigt vores egne ører!

Mht myndighedernes frygt for anvendelse af dæmpere på pistoler er dette (som så megen anden frygt) ikke funderet i faktuelle forhold.

Hvilken bandit ønsker dog at gøre sit korte våben dobbelt så langt, samt potentielt risikere fejlfunktionering med mere ?? Tror desuden også at "skræmme effekten" er så vigtig for banditter så de foretrækker et passende "bang".

Kort og godt så lad os arbejde for en legalisering af lyddæmpere og ikke rode rundt i at lege smagsdommere over hvad de må anvendes til :-)
:goodpost:
Jeg mindes ikke NOGENSINDE at være stødt på et tilfælde, hvor der lovgives i direkte konflikt med så åbenlyst et miljøhensyn. :what:
Dét ville da ét eller andet sted svare til at man pålagde bilejere at save lydpotten af deres biler, så alle i trafikken kan høre dem komme, for herigennem at undgå påkørsler. Dette helt uden hensyntagen til de mennesker, der bor langs de danske veje.
Lyddæmperen alene kan, mig bekendt, ikke bruges til noget kriminelt.
Hvis ejeren meddeles en tilladelse til denne, vil bortkomst, misbrug o.a. vel kunne reguleres og sanktioneres på lige fod med misbrug af alle andre våben og våbendele..... Jeg forstår slet ikke denne B-films-begrundede-lejemorder-skræk, som tydeligvis er fremherskende hos lovgiverne.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Mikkelmmk93
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Mikkelmmk93 » 5. jan 2011, 16:23

Glockster skrev:Vi er ude i noget rod hvis vi begynder tilknytte anvendelsesområde til en lyddæmper.

Det jeg skrev lød måske som smagsdommeri men er bestemt ikke ment sådan.

Besvar