Min første Krondyrsjagt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Min første Krondyrsjagt

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 16. nov 2005, 02:29

Torsdag d. 1. september var jeg på duejagt. Det blev til 5 duer, nogle krager og husskader. I medens var Anders og Allan på jagt i det nordjyske. De lå og så på en tre - fire dyr der var sat op som seksender og et par større dyr længre væk, som de kunne se var meget større, uden dog at kunne se hvor store de var, i det tidlige morgen gry. Inden skydetid gik de i skoven. Lidt senere kom dyrene dog væltende ud af skoven igen og passerede dem på kun 25 m. afstand, uden Anders eller Allan kunne komme til skud, da dyrene vendte bagdelen mod dem.
Fredag d. 2. september var det så min tur til at komme med på hjortejagt. Allan og jeg gik fra bilerne, og fulgte "stien" ind gennem skoven. På et tidspunkt pegede Allan til venstre, mod det skovbryn jeg skulle sidde i, og hvor der var en stor åben plads, med skov på de tre af siderne. Allan forsatte, og ville sidde i en hugsitz, et andet sted i skoven.
Vi var startet ved solopgang, for at undgå at komme til at støde dyrene, uden at måtte skyde. Da jeg gik inde fra skoven og ud mod det åbne, bevægede jeg mig ned af en kraftig skråning. Standsede ofte og kikkede i kikkerten, ud på den del af det åbne stykke jeg kunne se. 5 - 6 meter før skovkanten så jeg en bevægelse i skoven over for, ca. 160 m. væk. Kort efter var jeg klar over det var en kronhind. Jeg lagde mig ned og kravlede 6 - 7 meter frem, så jeg kom fri af skoven, og kom til at ligge bag en lille forhøjning. I kikkerten kunne jeg se der var tale om flere dyr som stod inde i og i kanten af skoven på den anden side. Om der var hjorte i mellem kunne jeg ikke se. Da jeg ikke lå alt for godt, bestemte jeg mig for at kravle længere til højre. Der var en større forhøjning 40 - 50 m. væk, som ville give et godt udsyn/ frit skud og give mig mulighed for liggende skydestilling uden at skulle tænke på det høje græs. Hvis det altså skulle komme dertil, at jeg kunne komme til skud.
Kravleturen og udsigten til hvad det egentlig kunne blive til, hvis det her lykkedes ... bragte pulsen noget i vejret. Den fald dog igen i de 10 minutter jeg lå og studerede siluetterne i skoven overfor, og hvor der absolut intet skete.
Skulle jeg kravle vidre de sidste 120-130 m. over til skoven som løb på tværs? I så tilfælde skulle jeg også kravle de 160 m. langs det skovbryn, over til skoven hvor dyrene befandt sig? Vinden var rigtig, men lydløst! 300 m! pulsen! og måske lå der et dyr man kom til at støde, og dermed var chancen forspildt. Var der overhovedet en hjort i mellem? Jeg blev liggende.
Kort efter kom hinden fri af skove, og bevægede sig lige mod det punkt hvor jeg havde ligget før, hun blev fulgt af tre andre hinder. Efter ca. 50 m. drejede hun over mod den del af skoven, som forbandt den skov dyrene kom fra, og den skov jeg sad i kanten af. Da de passerede mig på 110 m. afstand, kom to kronhjorte ud af skoven, der hvor hinderne var kommet ud kort forinden. Den foreste var stor, men den bagerste var helt klart kraftigere og havde sat stort op, hold da op. Der skete lige som noget med pulsen igen.
De to hjorte fulgte næsten samme rute som hinderne, den største noget bag den lidt mindre. Da hinderne skulle til at gå ind i skoven, standsede den største af hjortene lige ud for mig, den lidt mindre forsatte. Afstanden ca. 110, pulsen ca. 220. Jeg skønnede ikke at kunne afgive et forsvarligt skud .. lukkede øjnene og lagde mig ned på kolben, medens jeg prøvede at få styr på åndedrættet. Da jeg kikkede op igen, var hinderne forsvundet ind i skoven og den store hjort var sat igang igen, og gik også mod skoven. Åndedrættet under kontrol. tre dybe åndedræt, sidste gang pust halvt ud .. hjorten standser lige før skoven .. jeg slipper skudet .. hjorten giver et hop og styrter under knasen og brag ind mellem træerne .. .. .. kort efter bliver der stille. - - HUSK, vent en smøgs tid.- - Jeg rejser mig næsten straks og bevæger mig over til anskudsstedet. En ny patron er kommet i kammeret på en eller anden måde. Der er ingen sweiss, men fire meter længere fremme er der, og endnu bedre, lungevæv. Følger sweiss'en, som tydligt viser hjertets pumpen for hver 3-4 m. Ca. 70 m. inde ligger dyret. I en lille lysning af højt græs og unge fyrtræer. Hovedet er stadig hævet, med det tunge gevir vejende fra side til side. Kort efter ligger hovedet også langs jorden. Øjnene er stadig klare, men uden fokus. Jeg lader geværpiben berører øjet, som lukkedes, hvorfor jeg trækker mig nogle meter baglæns. Efter en kort venten gentager jeg berøringen, og øjet bliver stift stående åben. Endnu sitre nogle muskler, og sender små bølger ned gennem pelsen. - det er derfor - - HUSK, vent en smøgs tid !.
Allan ankommer smilende. Jeg laver ingen krigsdans. Han slår på skulderen og ryggen, taler og smiler. Jeg føler mig lidt tom indvendig. Det er et stort dyr, var et stort dyr. Hvor bliver glæden af. Adrealinen har forladt blodet, og jeg syntes jeg er lidt træt. Allan taler om trofæ, måske en bronze medalje. Pels, skud som sidder perfekt og har taget både top af hjertet og lungerne,og alt det kød. Jeg har bare lyst til at sidde og se på dyret - i stilhed - hvor er det dog overvældende.
Virkligheden indhenter en. For pludselig er der en masse praktiske ting der skal gøres. Dyret skal brækkes, og det er en noget større opgave. Vi trækker dyret ud i den store lysning og Allan henter 4WD'en, men vi kan ikke 2 mand få den bakse op i bilen. Prøver og prøver. Ringer efter Allans bror som kommer, og beunder dyret, skudet, trofæet. Tiden går. Ved hjælp af et tov lykkedes det, og vi rumler over til en af Allans kammerater, som har et udhus/lade, hvor vi kan få dyret op at hænge. Begynder at tage frakken af dyret, medens Allan tager hjem efter et dynebetræk, til at dække kødet, så vi undgår spyfluer. Det tager tid - det tager tid.
I denne sammenhæng er tiden en faktor, fordi jeg havde lovet at være hjemme, så vi kunne være til firmafest i det firma Kate arbejder for, kl. 16.00. Kate var der kl. 16.00. Jeg blev lidt forsinket, men ankom nyvasket kl. 18.30. Populær?
Dagen efter til Ålborgtræf, tidligt hjem søndag. Køre op til nordjylland og hente dyret, som først skal skilles ad i hoveddelene. Hjem til Randers, hvor det er lykkedes at få fat i en slagter, som i løbet af aftenen får skåret den ud i brugbare stykker.
Mandag til Esbjerg. Hurtig hjem og hente slagteren. Ud til en anden slagter som kan hakke kødet/fraskær, til fars. En kvart sort sæk. Alt i alt 110-120 kg. kød. Venlige naboer rydder dele af deres fryser.
Det er lidt nemmere med en harer.
Trofæet er kommet på plade, kødet i fryseren.
Jeg er blevet gladere, som venner kommer forbi og ser geviret og skal have historien en gang til. Men jeg har stadig et lille "hul" i maven, Det er ... var et stort dyr!

Venlig hilsen, Bo.
Vedhæftede filer
Billede 005.jpg
Billede 005.jpg (48.2 KiB) Vist 22371 gange
Billede 002.jpg
Billede 002.jpg (38.39 KiB) Vist 22373 gange
Billede 003.jpg
Billede 003.jpg (45.85 KiB) Vist 22376 gange
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 16. nov 2005, 03:08

Hej Bo,

Og velkommen til forummet. Det er sgu da en entré man kan forstå. <-:

Kanon god fortælling og tak fordi du vil dele den med os andre.

Nåå jo og så lige tillykke med dyret, det var sgu flot gået. <**>|

Lyc/ :mrgreen:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 16. nov 2005, 08:47

Hold da fest en historie, lækkert at du måtte kravle dig inden på skudhold!
Har du et billede af dyret?
Og ikke mindst : hvad skød du med?
:;_()

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Min første Krondyrsjagt

Indlæg af Gunnut » 16. nov 2005, 09:47

Ford MUTT M151A1 skrev:Jeg føler mig lidt tom indvendig. Det er et stort dyr, var et stort dyr. Hvor bliver glæden af. Adrealinen har forladt blodet, og jeg syntes jeg er lidt træt. Allan taler om trofæ, måske en bronze medalje. Pels, skud som sidder perfekt og har taget både top af hjertet og lungerne,og alt det kød. Jeg har bare lyst til at sidde og se på dyret - i stilhed - hvor er det dog overvældende.
SMUKT!

Vil også gerne se billeder (også af din Jeep ;-) )
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 16. nov 2005, 13:12

Hej og tak

Tak for den respons der har været på mit indlæg. Jeg kan love at det var en stor oplevelse.
Jeg vil gerne vedlægge/vise nogle billeder( også af min Jeep ), men kan ikke rigtig få det til at lykkedes. Som det også er kommenteret er jeg ny her, så måske er der nogen der kan give lidt anvisninger i hvorledes jeg gør. Da jeg skrev indlæget troede jeg at jeg havde vedhæftet et ! Et billede ved min profil ville også være en god ting, det har i andre jo. Så hvis der er nogen der vil være behjælpelig? Ellers får jeg nok tid til at sidde og rode med det her til vinter.
Riflen jeg anvender til hjortevildt, er en 30.06, med en 13 grams Lapua Mega. Virkningen var god/tilfredsstillende. Gennemskud med ok udgangshul og forventet kødødelæggelse.
Til råvildt en 222'er, som kræver et bladskud, og derfor stiller krav til ture på skydebanen. Anvender den helst kun op til 100 m., så det stiller også krav til at komme tæt på dyret, og gør jagten mere spændende.
Har lige købt en US Karabin kal. 30. Anvendt af amerikanerne i II WW, og den kan ses i de fleste film der omhandler den krig. Skal anvendes til løbende råvildt under trykjagt. Våbnet er med originale sigtemidler ( ikke sigtekikkert ), så jeg øver i øjeblikket. Skal anvendes ud til max. 50-60 m.

Med venlig hilsen, Bo.
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 16. nov 2005, 13:44

Ford MUTT M151A1 skrev: Har lige købt en US Karabin kal. 30. Anvendt af amerikanerne i II WW, og den kan ses i de fleste film der omhandler den krig. Skal anvendes til løbende råvildt under trykjagt. Våbnet er med originale sigtemidler ( ikke sigtekikkert ), så jeg øver i øjeblikket. Skal anvendes ud til max. 50-60 m.

Med venlig hilsen, Bo.
M.h.t. en US Karabin til råvildt tror jeg nok du løber ind nogle problemer. Flere har undersøgt det, og "nogen" ret grundigt. Prøv lige at læse dette inden du bruger den på jagt.

Med hensyn til at få billeder langt ind, sender jeg dig en PB, så kan du se om informationerne kan bruges.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 16. nov 2005, 16:13

Tak for historien Ford Mutt.. og tillykke med hjorten :)

Med hensyn til billederne, så skal vi da se herligheden..

Prøv at læse dette igennem, og hvis det stadigvæk driller, så er der sikkert en der vil give en hjælpende hånd

http://www.nordisk-forum.dk/faq.php#39
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joe_black » 16. nov 2005, 16:22

Velkommen til, og stort tillykke med dyret. :razz:

Med hensyn til billeder på indlæg, er der en udførlig guide her
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 16. nov 2005, 17:10

Hej gunnut

Sorry, men hvad er en PB?

Har læst det forum du henviser til, og ok, jeg har hørt det før fra andre jægere, men aldrig set det bevist.
Som sagt har jeg ikke for nu værende skudt noget med den omtalte riffel, og derfor heller ikke set virkningen af den. Den måde jeg anvender den på er som et supplement til haglvåbnet. Jeg lejer en jagt ved Hobro, som jeg er alene om. På området er der et par remiser med vandhul. Når jeg/vi nærmer os remisen, dækker jeg den ene side medens hund og fører går ind fra den anden side. Skudafstanden vil da være 0-max. 50 m. til løbende vildt.
Dette gør det jo ikke..! hvis anslagseneagien ikke er stor nok, er det jo ikke lovligt...! men om det umiddelbart vil få mig til at afstå fra at prøve ved jeg ikke. Den virkede jo godt nok på tyskerne..! <-:
Ok, spøg til side. Måske skulle jeg starte med at prøve at skyde en ræv først og derefter en tysker, for at se virkningen. Derefter kunne jeg prøve med et rådyr.!
Jeg kan se at det er et emne der er debateret en del her inde, og vil ikke starte den debat en gang til. Men det giver da en noget at tænke over, når man ser resultatet af den afprøvning du har fortaget!!!.
Anvender : Remington Express Rifle, 110 gr. SP R30CAR.

Med venlig hilsen,Bo.
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joe_black » 16. nov 2005, 18:16

PB = Privat besked

Klik på BP nederst på siden.
Vedhæftede filer
pb.jpg
pb.jpg (46.43 KiB) Vist 22395 gange
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. nov 2005, 18:43

30M1 ammo og rådyr er en lunken l**t, der bunder i at vi nu er beriget med kalibre der aldrig skulle være anvendt til andet end småvildt jagt.

Svenskerne har haft deres 12,7x44R sortkrudt rifler fra 1867 og anvendt dem flittigt til elgjagt frem til 1960 (så vidt jeg husker!) hvor jagtloven ændres og patronen afskrives med et pennestrøj, fordi den mangler 300 joule på 100m. Jeg har set gennemskud med sortkrudt på elg samtidig har jeg set jammerlige skamskydninger som følge af hurtige men dårlige kugler fra magnum bøsser. Og så er vi tilbage i den evindelige diskusion og hvorvidt gennemskud er bedst eller om kuglen skal afgive al sin energi i kroppen. Energi er varme og lur mig om det kan måles med et termometer stykket op i gattet på et rådyr om en kugle ar afgivet 3000 joule. Derimod VED jeg at et dyr ikke render langt med et gennemskud der lækker blod ved hvert hjerteslag. Men det er bare min private mening, sådan er jeg.

Små hurtige projektiler slår ikke lige så effektivt ihjel som tunge med samme energi, det hedder fysik, og kan ikke diskuteres. For at sikre de små kugler gør arbejdet tilfredsstillende er der så fremsat energigrænser som ikke tilgodeser den dræbende effekt som findes i "ældre" langsomme og tunge kalibre.

Normal fabriksladet 30M1 mangler noget der ligner 70-80 joule på 100m for at nå de magiske 800 joule som skal til, men lur mig om rådyret kan mærke forskel? Gunnut og jeg har fedtet en del med muligheden for at få en hjemmeladet patron til at holde energien, men vi er endt i 10-13% overladning med stærkt forøget kammertryk som direkte følge. Det kan lade sig gøre men hvad er følgerne, hvornår forvandles en dejlig riffel til avanceret skrodt?

Det du skal være opmærksom på er, hvis du møder "onkel blå" med din 30M1 i den ene hånd og et stykke råvildt i den anden, så risikerer du at han afkræver dig en ballistisk prøve, og gud nåde og trøste dig hvis den ikke holder :???:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Jens Lyn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 29. nov 2004, 22:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Halsnæs

Indlæg af Jens Lyn » 16. nov 2005, 21:52

Hej Fordt Mutt.

Det er en fed fortælling, og en dejlig jagtur du var på der.
:D :D :D
Stort tillykke med dyret.
Mvh.
Jens Lyn

Alle har fotografisk hukommelse, det er bare ikke alle der har film i.

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Rex93 » 16. nov 2005, 22:42

Meget fin og velskrevet historie....

Jeg sender dig lige en PB'er - vedrørende jagt med US Carbine...

Rex :;_()
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. nov 2005, 01:22

Hold da helt fest hvor er den flot! <**>| <**>| <**>|

Det er :--: godt gået, specielt i betragtning af at det er din første. ;.;<

Lyc/ :D

P.S. Jeg har tilføjet den i vores artikel database.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 17. nov 2005, 02:03

Ja, så kom der billeder på.. tak og være Lycon. Både af Krondyret, som nu er vedhæftet mit indlæg.. og samtidigt billede af Ford MUTT ( Military Utilety Tactical Truck ) M151A1, som nu vises sammen med min profil. Også tak for komprimerings programmerne.. jeg skal nok få det til at virke på et tidspunkt i nærmeste fremtid.
Ja. det var vel det. Min første krondyrsjagt, men forhåbentlig ikke den sidste. At der nok går lang tid før, hvis nogen sinde, jeg støder på et sådant dyr igen.
Regner med at prøve at tilmelde mig en trykjagt i Oksbøl til næste år! Er der nogen der har prøvet det?
Ellers håber jeg at have en " aftale " med et rådyr her på søndag, hvor jeg er inviteret til en trykjagt med riffel. Det bliver 30.06'ern om kommer med, da jeg er på " fremmed " jord.

Ford MUTT M151A1
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 17. nov 2005, 02:07

Nøjj, den er godt nok stor og flot :shock:
Og en kanon velskrevet historie osse, velkommen på NVF :razz:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 17. nov 2005, 22:26

Nu kan jeg se at mapzter også er lidt inde på det - men er det bare mig der ikke er vandt til at se på krondyr eller hvad? Er den ikke kæmpe huge eller er du meget lille? På billedet hvor du brækker den ser det ud som om den er hestestørrelse :shock:
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 18. nov 2005, 02:08

Til lykke med den kanon flotte hjort. :razz: Jeg kan godt forstå du følte dig lidt tom indeni. Der skal ledes længe efter en på friland i den der kaliber.
Hvad vejede opsatsen før du fik den på plade?
Må jeg være nysgerrig at spørge hvor den er skudt. Da jeg selv kommer en del på kronvildt jagt i Rold skov området og nordenfjords i klitplantagerne ved Fjerritslev.

Mvh. Zubra

Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 18. nov 2005, 12:32

Hej ID
Størrelsen er noget der normalt diskuteres en del blandt piger :oops: , og lige som der, må jeg være dig svar skyldig. Mine er faringer med krondyr er meget begrænsede. da det er og stadig er første gang jeg har været på desideret krondyrsjagt. Så man kan sige det er min første næroplevelse med krondyr. Mit samligningsgrundlag begrænser sig til de billeder jeg ser i jagtbladet og jagtfilm, men de skal jo også være store for at blive levende gjort/skudt i et sådant forum. Tidligere har jeg skudt en del bukke og rå'er. En stangdåhjort og en tæt på fuldskuffel, men ingen af disse dyr kan i størrelse sammen lignes med denne kronhjort. Jeg kan oplyse at i officielle papirer angives jeg til at være 177 cm. Billederne er taget med et ganske almindeligt digital camera, med normal linse, og som lystfiskere plejer at gøre, var det mig ikke muligt at holde den i strakte arme frem mod fotografen, så det du ser på billederne er hvad det var. Og desværre, på en måde, for jeg føler mig lidt som en bjergbestiger der som første bjerg, bestiger Maunt Evers. Kører det halve af vejen på cykel og pludselig står på toppen. Jeg mener, hvis det ikke var svære end det! hvad er der så tilbage? Jeg tror ikke jeg nogen sinde kommer til at "møde" sådant et dyr igen... det må være en " one in a live " oplevelse. Nå, ingen grund til at der går filosofi i dette her, men jeg kan love dig for at det var/er en overvældende oplevelse, at stå foran sådan et dyr... sådan et prægtigt dyr... og være den som sendte det til de evige jagtmarker! For mig har det givet en mæthed/ydmyghed, som ikke har fortaget sig endnu, og som har gjort at jeg på senere jagter i år, har holdt skud tilbage, som jeg før denne oplevelse, ville have sluppet.
Hej Zubra
Nej, jeg har ikke vejet den selv. Hverken dyret eller geviret. Dyret, fordi vi simpelhend ikke havd remedier til at veje den med, og derfor er det også kun en anslået vægt på det kød der gik i fryseren. Det er dog anslået af en slagter, så jeg regner det som et kompetent bud.
Geviret blev vejet af en kammerat, som i første omgang gjorde det i stand, inden det gik til konservateor. Vægten lå på ca. 5,2-5,4 kg. Ved konsevatoren blev der senere slebet mere af kraniet, så øjnhulerne blev brudt. Den er vel snart tørret i den tid den skal for at blive endelig vejet, så det vil jeg gøre/få gjort i nærmeste fremtid.
Den geografiske angivelse kan jeg ikke oplyse, ud over det er nordenfjords/nordjylland. Af den simple grund at det ikke er min jagt og at jeg nærmest har svoret ikke at oplyse det til nogen.
Ford MUTT M151A1

Ps. Ville gerne referere til det i skriver, " citer "ligesom andre gør, men det behersker jeg ikke endnu. Det kommer nok!
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 21. nov 2005, 22:08

5,2-5,4 kg er flot, jeg havde tippet den til over 6 kg.
Det er stadig en virkelig flot hjort, og en kanon oplevelse for resten af livet.Jeg har set to hjorte der er skudt nordenfjords i år. En ulige 12 ender fra Vester Thorup og en 12 ender fra Tranum området. Der er din den flotteste fordi den er så regelmæssig.

Mvh. Zubra

Brugeravatar
T43
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. jan 2006, 22:45
Geografisk sted: Århus

Indlæg af T43 » 9. jan 2006, 16:30

For pokker et flot dyr!! Gem nogle af dem til mig ;)
Tillykke

Brugeravatar
Just shot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 147
Tilmeldt: 2. jan 2005, 20:52
Geografisk sted: Billund
Been thanked: 1 time

Tillykke !!!

Indlæg af Just shot » 9. jan 2006, 16:39

Stort tillykke :mad:

Den er sgi flot, lidt misundelse må inrømmes :;_()
Sigt efter månen, rammer du forbi kommer du blandt stjerner.

Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 117
Tilmeldt: 3. apr 2005, 01:40
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af PB » 9. jan 2006, 20:29

Hold da op!

Du har der beskrevet en situation jeg vil give rigtig meget for at opleve. Stort tillykke :razz: Jeg kan desuden godt følge dig mht de følelser der raser gennem en når man står ved dyret. Har prøvet noget lignende ved bukkejagt. Det er STORT!!!!!!

Knæk og bræk
Preben Brunsgaard
Derfor er pindsvin er truede.

PH
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 19. apr 2005, 01:09
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlæg af PH » 9. jan 2006, 21:57

Ja som alle de andre også skriver. Vil jeg ønske dit til lykke med det meget fine dyr. Håber at du nyder det fine trofæ. En rigtig godt skrevet historie. :D :D :D

Peter :cool:

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 10. jan 2006, 00:23

:eek: Det kan ikke siges tit nok, den er virkelig flot :eek:

Det er virkelig en herre, og en oplevelse for mandfolk af de helt store. :cool:

That vill bee once in a liftime.

_________________

Zubra

Besvar