lovgivning ang. projektiler
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
lovgivning ang. projektiler
var idag på det lokale våbenkontor. spurgte ind til muligheden/lovligheden af selv at fremstille projektiler, enten ved at dreje dem frem, eller ved at støbe dem. svaret var at dette krævede tilladelse fra JM. nogen der har en mening om dette?
MVH søren
MVH søren
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: lovgivning ang. projektiler
Det er ikke korrekt. Du skal blot udfylde formular P704_12 eller P704_21, men det kræver selvfølgelig at du har gennemgået et ladekursus
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Få et skriftlig afslag og klag!
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Alt genladning er i princippet en tilvirkning, så bare kør på.
-
- Gold Member
der vil jeg ikke give dig ret. genladning er typisk SAMLING af indkøbte dele. ikke en egentlig fremstilling..(tilvirke).
MVH søren
MVH søren
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Nå..!!
- Vedhæftede filer
-
- screenshot.60.jpeg (8.41 KiB) Vist 3592 gange
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
vil det sige at folk som selv støber/presser blyprojektiler og selv lader skal have særskilt tilladelse til projektilfremstillingen? altså udover ladetilladelsenLQS skrev:der vil jeg ikke give dig ret. genladning er typisk SAMLING af indkøbte dele. ikke en egentlig fremstilling..(tilvirke).
MVH søren
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Nej. LQS har fået det galt i halsen. Som Hr. Rosgård så tydeligt siger det: Nå!!5317 skrev:vil det sige at folk som selv støber/presser blyprojektiler og selv lader skal have særskilt tilladelse til projektilfremstillingen? altså udover ladetilladelsenLQS skrev:der vil jeg ikke give dig ret. genladning er typisk SAMLING af indkøbte dele. ikke en egentlig fremstilling..(tilvirke).
MVH søren
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Jeg har lavet projektiler hele dagen i dag og det står der på min tilladelse at jeg må.!
- Vedhæftede filer
-
- proj.jpg (72.68 KiB) Vist 3580 gange
-
- Gold Member
skriver blot hvad jeg dags dato har fået oplyst af den lokale mand på våbenkontoret. forespørgslen gik nu også mere på at fremstille for at sælge. er der nogen der har en nyere tilladelse eller en til erhversmæssig genladning? står der da også tilladelse til at fremstille projektiler?
MVH søren
MVH søren
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
På de nye står der stadig "fremstilling af projektiler til eget eller privat brug".
Du må altså ikke sælge projektilerne.
Du må altså ikke sælge projektilerne.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- Batler Britton
- Platin Member
- Interesser: Maskinteknik
- Geografisk sted: Ulfborg
måske jeg har bevæget mig ind i en gråzone ved bullet swaging af et projektil lignene solid med en krave(skørt) bagerst. disse benyttes til luftvåben. jeg har ingen genladningstilladelse!! bør jeg have dette?
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Du går bare ind på:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/b ... ketter.htm
og finder den der er mest passende for dig ("Ansøgning om tilladelse til genopladning af ammunition" eller "Ansøgning om tilladelse til erhvervsmæssig genopladning af ammunition" (hvis du vil sælge dem)), udfylder den og afleverer den til din sherif. Så må han jo sende den til JM hvis han ikke mener han er bemyndiget til at behandle sådan en... Så får han nok at vide at det er sgu hans job!
Ansøgning om tilladelse til
genopladning af ammunition
(herunder fremstilling af projektiler)
til eget eller privat brug
Så mon ikke selv den sløveste sherif kan se at det nok er den blanket?
Alt dette kræver selvfølgelig at du har taget et ladekursus! (som det er også er nævnt tidligere)
http://www.politi.dk/da/borgerservice/b ... ketter.htm
og finder den der er mest passende for dig ("Ansøgning om tilladelse til genopladning af ammunition" eller "Ansøgning om tilladelse til erhvervsmæssig genopladning af ammunition" (hvis du vil sælge dem)), udfylder den og afleverer den til din sherif. Så må han jo sende den til JM hvis han ikke mener han er bemyndiget til at behandle sådan en... Så får han nok at vide at det er sgu hans job!
Der står i øverste venstre hjørne på de ansøgelsesblanketter jeg har linket til:LQS skrev:er der nogen der har en nyere tilladelse eller en til erhversmæssig genladning? står der da også tilladelse til at fremstille projektiler
Ansøgning om tilladelse til
genopladning af ammunition
(herunder fremstilling af projektiler)
til eget eller privat brug
Så mon ikke selv den sløveste sherif kan se at det nok er den blanket?
Alt dette kræver selvfølgelig at du har taget et ladekursus! (som det er også er nævnt tidligere)
Improvise, adapt, overcome!
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Har du sat dig ind i kravene for tilladelse til erhvervsmæssig genladning?
Skafor rød sikring med opkoblet alarm, 50m til naboskel osv?
Envidere skal dine lokaliteter godkendes af Politiet.
Skafor rød sikring med opkoblet alarm, 50m til naboskel osv?
Envidere skal dine lokaliteter godkendes af Politiet.
Østbirk Pistolskytter og
-
- Gold Member
det har jeg ja. men hele planen var nu mere lovligt at kunne fremstille små serier af projektiler, for at sælge disse. vel at mærke som projektiler.
dvs ikke færdige patroner. som jeg ser det, giver en tilladelse til erhversmæssig genladning, ikke mulighed for dette.
MVH søren
dvs ikke færdige patroner. som jeg ser det, giver en tilladelse til erhversmæssig genladning, ikke mulighed for dette.
MVH søren
-
- Silver Member
Vil du lave en projektil-butik eller er det for at sælge til venner og bekendte, der lader selv?
Tilladelsen til "eget og privat brug" giver også lov til at lave til andre, bare ikke til at sælge som sådan. Men selvfølgelig må dem du laver til godt give dig penge for materialer osv., og hvis man får et par flasker vin eller en hundredekroneseddel for at gide at bruge tid på det, tror jeg ikke det kommer ind under "erhvervsmæssig".
Men derudover er jeg da ret sikker på at du også må støbe projektiler på en erhvervstilladelse selvom det ikke står oppe i hjørnet, som det gør på den private. Det er jo så her dit lokale våbenkontor burde kunne hjælpe, men hvis de ikke selv har forstand på blanketter og tilladelser (som det lyder til, hvis de ikke vidste at du bare skulle have genladningstilladelse for at måtte støbe projektiler) er de måske ikke de rette at spørge... Du kan jo evt. prøve andre politikredse pr. mail - du behøver jo ikke at skrive at du ikke bore i deres kreds
Tilladelsen til "eget og privat brug" giver også lov til at lave til andre, bare ikke til at sælge som sådan. Men selvfølgelig må dem du laver til godt give dig penge for materialer osv., og hvis man får et par flasker vin eller en hundredekroneseddel for at gide at bruge tid på det, tror jeg ikke det kommer ind under "erhvervsmæssig".
Men derudover er jeg da ret sikker på at du også må støbe projektiler på en erhvervstilladelse selvom det ikke står oppe i hjørnet, som det gør på den private. Det er jo så her dit lokale våbenkontor burde kunne hjælpe, men hvis de ikke selv har forstand på blanketter og tilladelser (som det lyder til, hvis de ikke vidste at du bare skulle have genladningstilladelse for at måtte støbe projektiler) er de måske ikke de rette at spørge... Du kan jo evt. prøve andre politikredse pr. mail - du behøver jo ikke at skrive at du ikke bore i deres kreds

- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Du må i hvert fald gerne støbe dine egne projektiler, men må man sætte en stang messing op i en drejebænk og selv dreje nogle? Dette vil vel blive betegnet som fremstilling af våbendele og så skal værkstedet nok også godkendes til fremstilling af dette, hvis det ikke er i ens private værksted.
Mvh Mindstorm
-
- Silver Member
Det er vel ikke mere fremstilling af "våbendele" at dreje projektiler frem for at støbe dem? Begge dele er vel fremstilling af ammunitionsdel, og kræver derfor genladningstilladelse! Men genladningskurset har nu ikke noget om at dreje projektiler, kun støbning, så det bliver eksperimenteren fra square 1.
-
- Gold Member
det ændrer ikke noget ved at fremstilling af projektiler (for mig at se...) overhovedet ikke er nævnt på tilladelsen om erhversmæssig genladning. så ideen med at sætte konen til at støbe eller passe en drejebænk, er ikke så nem at få gang i. altså som en forretning.
MVH søren
MVH søren
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
Det er åbenbart en fejl/manglende oplysning på ansøgningsblanketten. Også tilladelse til erhvervsmæssig genopladning giver adgang til fremstilling af projektiler, jf. våbencirkulærets § 10.LQS skrev:har lige kigget på den til ERHVERSMÆSSIG genladning... synes godt nok ikke der står noget om projektiler?
Våbencirkulærets § 10 skrev:§ 10. Tilladelse til genopladning af ammunition kan kun gives til medlemmer af skytte- og jagtforeninger eller personer, der er i besiddelse af gyldigt jagttegn. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren. Det skal fremgå af tilladelsen, at den giver adgang til indkøb af røgsvagt krudt, fænghætter og projektiler samt til fremstilling af projektiler.
-
- Gold Member
det er fint med at det åbenbart er en fejl. dem er der mange af... men hvad gør man ved det?
på sigt kan det muligvis være en fordel, at erhversmæssig fremstilling af projektiler, ikke kræver det samme som erhversmæssig genladning.
MVH søren
på sigt kan det muligvis være en fordel, at erhversmæssig fremstilling af projektiler, ikke kræver det samme som erhversmæssig genladning.
MVH søren
-
- Silver Member
Du behøver jo heller ikke gå i spåner over at det ikke står på ansøgningen, bare det står på tilladelsen... Søg, få din tilladelse, og start produktion... (men skal din kone støbe, skal hun nok også have kursus og tilladelse...)