Skydning med riffel derhjemme (skydebane)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Woom
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Skydning med riffel derhjemme (skydebane)

Indlæg af Woom » 4. feb 2011, 15:20

Mit spørgsmål omhandler hvorvidt det er reguleret, om man må skyde ubegrænset med riffel hjemme på egne jorde.
Man kunne forestille sig en situation hvor en riffel skal indskydes eller at man blot ønsker at øve sin skydefærdigheder og har derfor behov for at affyre mange skud.
Min egen jord er på + 30ha og jeg har nogle volde, der kan fungerer som kuglefang.
Mit spørgsmål er så, om hvor meget jeg ''må'' skyde før at jeg skal til ansøge om tilladelse til skydebane eller stedet skal godkendes osv.

Nu vi er i gang er der så regler for lerdueskydning på egen grund?

På forhånd tak.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Re: Skydning med riffel derhjemme (skydebane)

Indlæg af 458hunter » 4. feb 2011, 15:27

Mener det er noget med 4-5 gange årligt at man kan skyde uden at banen skal godkendes af polisen, men har ikke lige lejlighed til at slå det op nu.

Langt hen ad vejen er det jo noget med ikke at forstyrre sine naboer - kan man skyde uden at gøre det, så er der jo i princippet ingen der ved at man skyder..

C

Woom
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Woom » 4. feb 2011, 16:25

Chrstn_Olsen skrev:Mener det er noget med 4-5 gange årligt at man kan skyde uden at banen skal godkendes af polisen, men har ikke lige lejlighed til at slå det op nu.

Langt hen ad vejen er det jo noget med ikke at forstyrre sine naboer - kan man skyde uden at gøre det, så er der jo i princippet ingen der ved at man skyder..

C
Okay, det er jo meget interessant hvor den hjemmel findes.

Det er også rigtigt. Det er jo lige som hvis man bruger et larmende motorredskab.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. feb 2011, 16:44

Se vejledning om skydebaner:
Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49521

Jeg har set vejledningen som PDF, og vil lige se om jeg ikke kan finde den igen.

Edit: se denne tråd hvor emnet vendes.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 5. feb 2011, 09:23

men man har vel ikke nogen forsikring hvis der skulle ske en skade en dag eller har man
Lerche der glæder sig til 16 maj

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 5. feb 2011, 12:40

Jagttegnsforsikringen dækker ikke skydning på skydebaner, kun på jagt. Men du har vel en familieforsikring med ansvarsdækning, så mon ikke den tager sig af det hvis du laver noget ansvarspådragende på skydebanen ?

I det hele taget er jagttegnsforsikringen et amatøragtigt foretagende der helst ikke dækker hvis det bliver for dyrt. Den model for inhabil og inkompetent forsikring hører efter min mening til i forrige århundrede. Nu om dage kan man bare gøre ansvarsforsikring obligatorisk, og så lade forsikringsselskaberne kappes om at tilbyde det bedste produkt billigst. Husk på, at jægere og skytter normalt er ansvarsbevidste mennesker, der passer godt på hinanden, så der kan godt laves en billig forsikring med en god dækning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 5. feb 2011, 15:56

en skyde bane har vel en forsikring
men ellers hvis der er tale om et arangement i jægerforbundresi så dækker deres forsikring
jeg kan meget godt komme itvivl om en ejens ansvarsforsikring dække når man skyder men ved det ikke vil jeg os der til sige

men kan kun give dig ret i det er total tåbeligt man ikke bare er dække fuldt af en forsikring
Lerche der glæder sig til 16 maj

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Indlæg af NBP » 5. feb 2011, 17:09

Hvad angår forsikring havde jeg selv et spørgsmål om indskydning på egen grund for nogle år siden.
Jeg kontaktede mit forsikringsselskab og forhørte mig om dækning. Jeg sendte en mail for at kunne dokumentere svaret. Jeg beskrev i min forespørgsel, hvordan jeg ville sikre mig(fornuftigt kuglefang, afstand til naboer/offentlig vej mm.). Svaret var positivt.
Det kan altså lade sig gøre, men som altid med forsikring, kontakt dit selskab, de er IKKE ens, heller ikke hvad angår skydevåben. Men med en fornuftig dialog kommer man langt.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: København

Indlæg af Mannlicher 308 » 6. feb 2011, 20:24

Er der nogen der ved, hvordan det forholder sig med en salonriffel (22LR) skydebane i kælderen?

Sikkerheds- og støjmæssigt burde det kunne arrangeres forsvarligt, men det gør det jo ikke nødvendigvis lovligt...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 6. feb 2011, 23:09

Nej, det gør det jo ikke.

Men nu er det jo også sådan, at § 72 i Grundloven sikrer hjemmet en vis ukrænkelighed, så hvis du nu lader være med at sige det til nogen, kan du jo selv bestemme hvad du vil lave i dit eget hjem. Og hvis du lader være med at lave permanent baneanlæg og skyde mere end nogle få gange om året, skal den jo ikke godkendes.

Kan bare sige, at jeg er en smule misundelig på den kælder :bowdown:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: København

Indlæg af Mannlicher 308 » 7. feb 2011, 21:50

Lassescout skrev:Nej, det gør det jo ikke.

Men nu er det jo også sådan, at § 72 i Grundloven sikrer hjemmet en vis ukrænkelighed, så hvis du nu lader være med at sige det til nogen, kan du jo selv bestemme hvad du vil lave i dit eget hjem. Og hvis du lader være med at lave permanent baneanlæg og skyde mere end nogle få gange om året, skal den jo ikke godkendes.

Kan bare sige, at jeg er en smule misundelig på den kælder :bowdown:
Jah, men mer vil jo ha' mer - så nu drømmer jeg om en kælder, hvor jeg har plads til et batteri haubitser... :graver:

Besvar