tak-tik-tak skrev:Herren er medlem af en skytteforening og
har åbenbart skudt i mere end to år. Problemet ligger i, at han ikke vover at søge via foreningen, da han er bange for at skulle "begrunde" overfor gutterne, hvorfor han ikke liiige kunne få tilladelsen igennem...
Det er nok heller ikke lige så fedt at skulle konfronteres med fortiden. Men kan han troppe op hos Sheriffen og rette en forespørgelse, om muligheden for evt. godkendelse til skv3?
Det er godt nok en noget kompliceret situation.
Jeg skulle takke for hurtig respons.
Han skal søge gennem sin formand og ikke selv gøre opmærksom på, at han måske har gjort noget dumt. Hvis han møder op hos politiet, vil han jo bare kaste fokus på sig selv og informere han sin formand, så vil han også kaste fokus på sig selv. Han har fået en straf (som han har udstået). Om den får konsekvenser for en ansøgning om våbentilladelse, er en anden sag.
Jeg er selv formand, for en skytteforening, og hvis et medlem begyndte på en historie om noget der kunne minde om chikane af en x-kone, kunne jeg selv se en masse skrækscenarioer for mig og tænke (hmmmh skyder han nu x-kone og børn om 6 mdr.......kan det få konsekvenser for andre medlemmer).
Han har INGEN pligt til at informere sin formand. Han har været medlem i 2 år og ud fra disse 2 år, skal formanden vurdere ham, på lige fod med alle andre, der søger. Efterfølgende er det politiet, der skal afgøre om han er egnet eller ej.
Får han afslag, så er det jo ikke således at forenigen, får en udskrift af hans straffeattest etc. Når formanden så evt. informere ham om, at der er kommet afslag, så må han jo bare vurdere om han vil sige: "Hmmmmh det var da underligt", eller komme med en historie fra de varm lande, eller fortælle sagens rette sammenhæng, men der rager ikke formanden.
PS Og skytteforeningsformænd, er ofte små konger, der hytter deres eget skind. Jeg har for en måned siden rettet henvendelse (pr. mail) til to skytteforeningsformænd (via deres hjemmeside) INGEN af dem, har fundet det nødvendigt at svare. Så mit point er, at med sådanne formænd graver en forening sin egen grav. Any way det var en sidebensbemærkning, men faktum er, at formanden IKKE behøver vide noget. Hans vurdering er ud fra medlemmet, mens dette har være aktiv i foreningen og ikke hvad medlemmet gjorde for 2, 3 eller 10 år siden.
PPS Om din buddy så reelt er egnet til at have et våben i hjemmet er en anden sag. Det er her du, som hans ven, skal gå ind og tale med ham. Det kunne jo godt være at du selv, indser, at han måske ikke bør have alt for let adgang til et våben. Det er det man har venner til at vurdere.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R