Tilladelse til .22 og 9mm - plettet straffeattest

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Tilladelse til .22 og 9mm - plettet straffeattest

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 15. apr 2011, 05:17

Ja det skulle jo komme - at jeg giver et lille indlæg til NVF :eek:

Jeg undrer mig en hel del - et andet medlem af NVF har fortalt mig, at han for ca. 4 år siden, blev sigtet for det der vidst nok hedder husfredskrænkelse hos ekskonen og efterfølgende polititilhold (som frafaldt igen efter 3 måneder - noget med eks'en ikke kunne holde hendes del..) og så røg han jo lige på flasken :alcohol: og kvajede sig ved at gå ud foran en bil i en brandert. Han blev sigtet for politi-alkohol-trafik-agtigt-noget(???) - Any ways - Nu står vore kære med-medlem og gerne vil igang med pistolskydningen igen, men helst med eget våben... :freak:

Lige en tilføjelse - ingen narko, ingen vold, intet med våbenovertrædelse...

Lur mig lige - kan denne herre opnå tilladelse til skydevåben overhovedet eller???

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 176 times

Re: Tilladelse til .22 og 9mm - plettet straffeattest

Indlæg af CO » 15. apr 2011, 07:35

Det er altid en vurderingssag.

Der er kun en måde at finde ud af det på.
Han melder sig ind i en skytteforening, som så ansøger om en SKV3.
Hvis den bliver godkendt, er der ingen problemer.
Det kræver selvfølgelig at skytteforeningen siger god for ham.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 15. apr 2011, 08:18

som jeg ser dette er jeg ikke sikker på han ikke har en ren atest for han er ikke dømt eller er han her mener jeg ved en domstol for noget og i så fald er han idømt fængsel betinget eller ubetinget har ikke så meget at sige

den ufreds tiltale han fik var der vold i den ??? eller gik den mest på trusler. det med bliven hedder hvis på dansk gadeuorden eller noget i den duer

hvis du kan med sikkerhed sige nej til ingen fængsel og vold

Så tror jeg ikke han har en plet og ser der for ingen problemer i han kan beside våben
men plet eller ej altid en vuderingssag

Edit: da jeg kun er læmand, kan jeg ikke sige noget med sikkerhed når vi snakker pistoler og anden SKV tilladelser. Men jagt tilladelser kan jeg ikke se en begrænsning i ovenstående
Lerche der glæder sig til 16 maj

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 15. apr 2011, 13:17

I den offentlige straffeattest, som Politiet bruger, der står alt hvad man har været tiltalt for, indenfor de seneste 10 år. Også sager hvor der er tiltalefrafald.

I den private straffeattest står alle straffelovsovertrædelser og narkoovertrædelser, man har været tiltalt for, indenfor de seneste 2-5 år.

De mere nøjagtige detaljer kan ses her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/

Men som skrevet ovenfor. Han skal melde sig ind i en lokal forening, skyde til han mener det er på tide at komme til stævner, og så søge om en SKV3. Det er den eneste måde, at få det rigtige svar på.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times

Indlæg af Lerche » 15. apr 2011, 13:27

JRexA skrev:I den offentlige straffeattest, som Politiet bruger, der står alt hvad man har været tiltalt for, indenfor de seneste 10 år. Også sager hvor der er tiltalefrafald.

I den private straffeattest står alle straffelovsovertrædelser og narkoovertrædelser, man har været tiltalt for, indenfor de seneste 2-5 år.

De mere nøjagtige detaljer kan ses her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/

Men som skrevet ovenfor. Han skal melde sig ind i en lokal forening, skyde til han mener det er på tide at komme til stævner, og så søge om en SKV3. Det er den eneste måde, at få det rigtige svar på.
jeps
men tiltalefra fald kan vel os side stilles med frifindelse ?
og i given sag på baggrund af disse oplysniger der er kommet vil jeg ikke tro det på jagt tilladelser kan give et problem. men kan ikke udtale mig om SKV og slet ikke til pistol for har ingen viden om dette.
jeg kender to tilfælde hvor det den ene var vold han fik jagt tegn og en hade fået en betinget dom for ulovlig våbesidelse han har os jagt tegn i dag og våben tilladelse til jagt riffel
Begge tilfælde ville ellers normalt give problemer helt sikkert ved heller ikke hvad de har været igemmen for det lykkes for dem
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. apr 2011, 13:57

Pistoler er klassificeret som "særligt farlige skydevåben", derfor kan du nok ikke overføre erfaringerne fra jagtvåben til pistoler.

Den hurtige metode, og den vi som standard anvender på nye medlemmer i min forening, er at udfylde en SKV3 med det samme medlemmet melder sig ind. Så ved man om det har betydning eller ej...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 15. apr 2011, 14:13

Men er vi sikre på at de kun kigger i strafferegistret.
Policen har jo også deres kriminalregister som kun bruges internt. der står alt hvad man har haft af kontakt med politiet. Intet bliver slettet.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. apr 2011, 18:09

Det er jo mest personfarlig kriminalitet som f.eks. vold, trusler, og overtrædelse af våbenloven der "tæller" hvis en person ikke kan få våbentilladelse eller samtykke til våbenpåtegning. Og selv den slags overtrædelser forældes så vidt jeg ved efter 5 år. Det er meget muligt politiet ved, at det er sket, men det betyder ikke nødvendigvis, at de bruger det til at nægte samtykke.

Det jeg ville gøre i den situation var, at starte med at skyde i klubben med klubbens våben. Så kan formanden og de andre medlemmer jo få tid til at danne sig et indtryk af min personlighed. Derefter kunne man snakke med formanden om, at foreningen køber et våben for mine penge, og til gengæld ikke lader andre end mig skyde med det. Efter nogen tid kunne jeg jo så selv søge tilladelse til at eje våbnet, men der vil jo så være gået mindst to år, og de belastende begivenheder ligger mere end 6 år tilbage. Og så tror jeg helt sikkert man får en tilladelse/våbenpåtegning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 15. apr 2011, 21:53

Det er der intet i vejen for.
Sålænge pistolen ligger i klubben.
Han skal jo også have skudt stabilt i 2 år uden pause inden han kan få den med hjem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 16. apr 2011, 01:21

Herren er medlem af en skytteforening og har åbenbart skudt i mere end to år. Problemet ligger i, at han ikke vover at søge via foreningen, da han er bange for at skulle "begrunde" overfor gutterne, hvorfor han ikke liiige kunne få tilladelsen igennem... :???:

Det er nok heller ikke lige så fedt at skulle konfronteres med fortiden. Men kan han troppe op hos Sheriffen og rette en forespørgelse, om muligheden for evt. godkendelse til skv3?

Det er godt nok en noget kompliceret situation. :confused:

Jeg skulle takke for hurtig respons.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 16. apr 2011, 09:26

tak-tik-tak skrev:Herren er medlem af en skytteforening og har åbenbart skudt i mere end to år. Problemet ligger i, at han ikke vover at søge via foreningen, da han er bange for at skulle "begrunde" overfor gutterne, hvorfor han ikke liiige kunne få tilladelsen igennem... :???:

Det er nok heller ikke lige så fedt at skulle konfronteres med fortiden. Men kan han troppe op hos Sheriffen og rette en forespørgelse, om muligheden for evt. godkendelse til skv3?

Det er godt nok en noget kompliceret situation. :confused:

Jeg skulle takke for hurtig respons.
Han skal søge gennem sin formand og ikke selv gøre opmærksom på, at han måske har gjort noget dumt. Hvis han møder op hos politiet, vil han jo bare kaste fokus på sig selv og informere han sin formand, så vil han også kaste fokus på sig selv. Han har fået en straf (som han har udstået). Om den får konsekvenser for en ansøgning om våbentilladelse, er en anden sag.

Jeg er selv formand, for en skytteforening, og hvis et medlem begyndte på en historie om noget der kunne minde om chikane af en x-kone, kunne jeg selv se en masse skrækscenarioer for mig og tænke (hmmmh skyder han nu x-kone og børn om 6 mdr.......kan det få konsekvenser for andre medlemmer).

Han har INGEN pligt til at informere sin formand. Han har været medlem i 2 år og ud fra disse 2 år, skal formanden vurdere ham, på lige fod med alle andre, der søger. Efterfølgende er det politiet, der skal afgøre om han er egnet eller ej.

Får han afslag, så er det jo ikke således at forenigen, får en udskrift af hans straffeattest etc. Når formanden så evt. informere ham om, at der er kommet afslag, så må han jo bare vurdere om han vil sige: "Hmmmmh det var da underligt", eller komme med en historie fra de varm lande, eller fortælle sagens rette sammenhæng, men der rager ikke formanden.

PS Og skytteforeningsformænd, er ofte små konger, der hytter deres eget skind. Jeg har for en måned siden rettet henvendelse (pr. mail) til to skytteforeningsformænd (via deres hjemmeside) INGEN af dem, har fundet det nødvendigt at svare. Så mit point er, at med sådanne formænd graver en forening sin egen grav. Any way det var en sidebensbemærkning, men faktum er, at formanden IKKE behøver vide noget. Hans vurdering er ud fra medlemmet, mens dette har være aktiv i foreningen og ikke hvad medlemmet gjorde for 2, 3 eller 10 år siden.

PPS Om din buddy så reelt er egnet til at have et våben i hjemmet er en anden sag. Det er her du, som hans ven, skal gå ind og tale med ham. Det kunne jo godt være at du selv, indser, at han måske ikke bør have alt for let adgang til et våben. Det er det man har venner til at vurdere.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 18. apr 2011, 14:28

Hvis han HAR skudt i mere end 2 år, har han så ikke været til stævner, med en transport/bæretilladelse?

Hvis han har det, så HAR han jo allerede en SKV3'er
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 22. apr 2011, 08:50

Beklager min latenstid…

Han har skudt i nogle år, men han har aldrig ejet et våben, kun lånt sig frem. Han har ikke tidligere ansøgt om nogle former for tilladelse.

Jeg må bare få ham til at søge - så må det bære eller briste...

Besvar