Hvad er egentlig loven (arvet jagtgevær)?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: KABOOOM!!
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Hvad er egentlig loven (arvet jagtgevær)?

Indlæg af Thomsen » 20. apr 2011, 23:33

Hej

Jeg har arvet et gammel jagtgevær kaliber 12, fra min morfar.

Det er ikke antikt, og vil i skrivende stund, mene det er fra omkring start 70, måske slut 60èrne.

Jeg har ladet mig fortælle, at der er en skærings dato, hvor man ikke behøver at for geværet registreret, så længe man har Jagttegn??

Med andre ord, hvis geværet er fra før f.eks. 1970, er der ingen krav om at det skal registreres i ens navn???

er der nogle der kan hjælpe med det ?
Senest rettet af Lycon 21. apr 2011, 22:30, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskriften er justeret
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Re: Hvad er egentlig loven ?

Indlæg af Carsten Bo » 21. apr 2011, 00:02

Det er datoen du overtager geværet der har betydning. Dvs det skal registreres.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times

Indlæg af Lerche » 21. apr 2011, 08:10

Det er ikke datoen på bøssen der har noget at sige der imod dit jagt tegn hvis du har haft det husker ikke den helt presis men før 2000 så registre du den bare.
hvis de mod min forventning brokker sig hade du fået geværet den gang
hvis manden er nu levende skives hans navn på ansøgningen
ellers hvis manden er død så er det en arvestykke der har man 4 uger til at omregistrere nemlig
Lerche der glæder sig til 16 maj

TGA
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af TGA » 21. apr 2011, 09:38

alt handel eller overdragelse af glatløbede efter 1998 skal registres
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Thomsen » 21. apr 2011, 12:06

ok, hvad hvis man har arvet nogle jagtgævere i 1993, hvor jeg dengang var 16 år gammel.

Jeg har fået af vide at dengang, hvor der ingen registrerings pligt på haglgævere.
I used to kill for money... but you`re my friend..... I`ll kill you for nothing.......

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Carsten Bo » 21. apr 2011, 12:08

Jammen så skulle den være ok, hvis du havde jagttegn. Men har det nogen praktisk betydning, at du skulle registrere dem?

Carsten

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Thomsen » 21. apr 2011, 12:36

og hvis jeg ikke havde jagttegn, dengang ??

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 21. apr 2011, 13:56

Hvorfor prøver du at krybe uden om, hvad er der at skjule :???:

Ind på www.politi.dk og kig under blanketter, og få så udfyldt den registrering uden mere pjat.
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 21. apr 2011, 13:57

Du færdes på endog meget usikker grund.

Få nu det jagtgevær registreret, hvis du har jagttegn er der jo ingen som helst problemer i det. Hvor meget plat du i givet fald kan slippe afsted med uden at det kan bevises er egentlig ikke særlig interessant.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 21. apr 2011, 17:44

I februar 2000 trådte reglen om registrering af haglgeværer i kraft ved køb både ved private og ved forhandlere.
Egang kunne man få en besidde tilladelse til haglgeværer hvis man ikke havde jagttegn og gerne ville beholde feks et arvestykke, man måtte bare ikke anvende det på nogen måde , jeg ved ikke om den mulighed eksisterer endnu , men det burde det gøre.
Hvis man havde jagttegn og haglgeværer før loven trådte i kraft skal de ikke registreres , endnu , men man må gerne.
I 86 var der noget med at hvis man havde haglgeværer uden jagttegn kunne man fortsat besidde det hvis man registrerede dem hos politiet.

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Thomsen » 21. apr 2011, 19:08

98kurz skrev:I februar 2000 trådte reglen om registrering af haglgeværer i kraft ved køb både ved private og ved forhandlere.
Egang kunne man få en besidde tilladelse til haglgeværer hvis man ikke havde jagttegn og gerne ville beholde feks et arvestykke, man måtte bare ikke anvende det på nogen måde , jeg ved ikke om den mulighed eksisterer endnu , men det burde det gøre.
Hvis man havde jagttegn og haglgeværer før loven trådte i kraft skal de ikke registreres , endnu , men man må gerne.
I 86 var der noget med at hvis man havde haglgeværer uden jagttegn kunne man fortsat besidde det hvis man registrerede dem hos politiet.

Ja, det lyder som noget af det jeg har ladet mig fortælle. Men hvor finder jeg det henne på skrift ?
Pointen er, at hvis jeg skal have alle de gamle glatløbet registreret, så overstiger jeg de 25 våben man kan have, uden at man nærmest skal have bygge et fort.
For mig er det mere nostalgi, at gemme, gamle 6 og 9 mm glatløbet, samt ældre kal. 36/20/16/12 glatløbet gevære.

Der er skam ikke noget "plattenslageri" eller kryben udenom, men mere at vide hvordan reglerne er.

Jeg syntes bare det ville være synd at skille sig af med noget man har fået af sin bedstefar, og far, for den sags skyld, fordi man selv har nogle mere "up to date" modeller.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lerche » 21. apr 2011, 21:05

Thomsen skrev:
98kurz skrev:I februar 2000 trådte reglen om registrering af haglgeværer i kraft ved køb både ved private og ved forhandlere.

Ja, det lyder som noget af det jeg har ladet mig fortælle. Men hvor finder jeg det henne på skrift ?
Pointen er, at hvis jeg skal have alle de gamle glatløbet registreret, så overstiger jeg de 25 våben man kan have, uden at man nærmest skal have bygge et fort.
For mig er det mere nostalgi, at gemme, gamle 6 og 9 mm glatløbet, samt ældre kal. 36/20/16/12 glatløbet gevære.

Der er skam ikke noget "plattenslageri" eller kryben udenom, men mere at vide hvordan reglerne er.

Jeg syntes bare det ville være synd at skille sig af med noget man har fået af sin bedstefar, og far, for den sags skyld, fordi man selv har nogle mere "up to date" modeller.

Det gør det da ikke mere lovligt bare fordi de ikke registret :giggle: reelt har du da et lige så stort om ikke større problem hvis fætter haps kom på besøg

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Thomsen » 21. apr 2011, 22:21

OG DET ER SÅ DERFOR JEG SPØRGER SOM JEG GØR !!!!!

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lerche » 21. apr 2011, 22:33

Thomsen skrev:OG DET ER SÅ DERFOR JEG SPØRGER SOM JEG GØR !!!!!
Du har intet at blive sur over kære ven men hjælp til at omgå våben loven vil jeg altså ikke give

Kan være der er andre der vil men jeg vil ikke

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member

Re: Hvad er egentlig loven (arvet jagtgevær)?

Indlæg af Carsten Bo » 22. apr 2011, 07:06

+25 våben uanset om de er registreret eller ej, så skal de være i skafor rød eller lignende. For at undgå at komme i problemer kan du jo lade nogen stå hos en ven der kan opbevare dem lovligt.
Resten er bs.

Carsten

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 22. apr 2011, 07:43

Jeg undrer mig lidt over , hvis du har så mange våben så det er en regulær samling , og siden 1993, hvorfor har du så ikke for længe siden sat dig ind i reglerne? Det er 11 år siden at reglen om registrering trådte i kraft , vi har også skullet have bøssen i godkendt skab længe, så.....??

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 22. apr 2011, 08:17

Thomsen @

Jeg finder det særdeles bekymrende at du på et offentligt forum er 'dum' nok til at spørge hvorledes du kan omgå våbenloven, og ligeledes skriver du mellem linierne, at ingen af dine våben er registrerede. Du skriver at du samler, så jeg formoder at du har anskaffet dig våben efter skæringsdatoen i år 2000. For hvert våben politiet kan bevise du har erhvervet efter 2000 er bøden 1500 kr, og er de ikke låst korrekt inde, så er bøden 3000 kr pr våben. De kan feks. bevise dine indkøb via våbenhandleres våbenbøger hvor du er registreret hvis du har købt et våben, og har du ikke selv foretaget en registrering, så falder hammeren. Politiet er begyndt at krydstjekke, så hvis de undrer sig, ja så kontrollerer de. Har du købt af en privatperson der så har haft geværet registreret, så hænger de i første omgang på den, men kan jo henvise til dig. Det er personer som dig der er med til at skabe skærpelser i våbenloven, og du ødelægger så meget for lovlydige borgere.... :freak:

Jeg håber at du nu begynder at svede så meget, og få resten af påsken ødelagt så du frivilligt vil lade hele dynen registrere.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Thomsen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Thomsen » 22. apr 2011, 11:20

ÅÅÅHHH GUD !!

@ carsten bo

Jeg har ikke over 25 våben hjemme. Det bliver et problem, når jeg arver min fars våben, da jeg med mine egne fuldt registrerede våben, kommer over 25 stk. Derfor spørger jeg om det med registreringen.

@98kurz

Når jeg skriver at jeg vil beholde samlingen, så er det STADIG med henblik på at jeg skal arve omkring 23 -24 stk jagtgevære og rifler af min far...
Riflerne hersker der ingen tvivl om, at de skal registreres og have tilladelse til, men de er de glat løbede jeg har fået af vide, at hvis de var før 1980, skal man ikke registrere dem, og det er så det der udløser mine sprørgsmål.

@ great dane

Det rør mig ikke ret meget at du finder det bekymrende at jeg på et offentligt forum, spørger om om jeg skal have registreret dem eller ej. Og alt det med at "at jeg er DUM nok bla bla bla. .... helt ærlig.. jeg bad ikke om en personlig sviner, men at høre hvad reglerne var og hvor jeg kunne finde det på skrift.
Jeg har ikke på NOGEN MÅDE, hentydet til at ingen eller bare nogle er mine våben ikke, er registreret, da de er fuldt registreret og opbevaret korrekt. Så hvis policen, kommer, er der INTET at finde, jeg ikke må have.
Hvis jeg ARVER, jagtgevære, er der jo ikke så meget at se i nogle våbenbøger, vel ??
Hvis jeg for et jagtgevær af min morfar, han har købt i en købmandsbutik i 1948, og har haft det stående i sit klædeskab, lige siden. Giver det til "mig", i 1984, hvor det så bliver opbevaret, hos en kyndig, indtil nu, hvor vil du så finde det henne i nogle våben bøger ??
Og at jeg spørger til reglerne, har jo direkte ikke en skid at gøre med at jeg vil ødelægge det for LOVLYDELIGE BORGERE, som dig, i alt sin hellighed.

De gamle jagtgevære, jeg ARVEDE da jeg var 16 og dengang gik til jagttegn, har stået opbevaret, fuldt lovligt, i skab, hos en person der havde jagttegn, men er ikke blevet registreret, da der dengang IKKE var regler om det. Jeg tog ikke mit jagttegn, da min interesse forsvandt, og tog det så her sidste år. Jeg kan jo godt se at jeg ikke kan arve noget som helst, når jeg ikke har jagttegn som 16 årig, og det er derfor har de været opbevaret.
Derfor spørger jeg om de skal registreres, når jeg skal have dem hjem at stå hos mig selv (på et tidspunkt).
Jeg er ikke interesseret i at være skafer rød, og det kan måske være det er derfor du på en eller anden måde læser mellem linierne (gud ved, hvordan du gør det) at jeg ikke vil registre mine våben.
Jeg har bare fået af vide, at det er årstallet på våbenet, der var afgørende i om de skulle registreres eller ej, der er bla. også derfor jeg spørger om HVOR det står, så jeg kan printe det ud og gå videre med det. :TOS:
Jeg har personligt arvet min fars interesse for gamle enkeltløbet glatløbet våben, og syntes derfor det ville være synd og ærgerligt at skille sig af med dem, da jeg overstiger de 25 våben man må have, hvis man ikke er skafer rød, men jeg kan jo se at det bliver jeg nok nød til at gøre, når tiden nu kommer.

Men hvis reglerne var at jeg ikke havde PLIGT til at registrere gamle glatløbede våben, fordi de var før en eller anden årgang, så gjorde jeg det 100% ikke.
Men nu når jeg for af vide det er "overdragelses" datoen der er afgørende, så hersker der jo ingen tvivl.

Kan jeg finde det på skrift nogle steder, der er til at printe ud ?

Og lige en sidste ting..... God påske.. også til dig "great dane" :razz:

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Carsten Bo » 22. apr 2011, 11:40

Thomsen skrev:

Jeg tror at de fleste af os læser det markerede med rødt som om at du har våbene nu. Hvis du ikke har det nu så er det utrolig dårligt formuleret af dig. At disse os andre for at prøve at hjælpe dig, til at undgå at vi allesammen bliver straffet for nogle enkeltes fejltagelser, er helt ude i hampen.

Og for sidste gang Det kommer ikke an på registreringen om de skal i skafor rød eller lignende. Men om hvor mange våben du har på adressen

Resten er flueknepperi i min verden.

Carsten

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 22. apr 2011, 18:11

Og hvis du vil have reglerne på skrift, kan lovteksten findes på http://www.retsinformation.dk

Klippet fra våbenbekendtgørelsen:

§ 41. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 1 og 2, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politidirektøren.
Stk. 2. Anmeldelsen skal ske på en særlig blanket udformet af politiet. Anmeldelsen skal angive våbnets type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 43, samt indeholde oplysning om, fra hvem våbnet er erhvervet.
Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en kvittering for anmeldelsen, der på forlangende skal forevises for politiet.

Som du ser, står der ikke noget om årgang på våbnene, så alle våben ANSKAFFET efter paragraffen trådte i kraft (vist nok år 2000) skal registreres.

Og hvis du arver 23-24 våben, får du da svært ved at holde dig under 25 uanset om du registrerer dem eller ej, da det - som nogle stykker allerede har påpeget - er bestemt af hvor mange våben du opbevarer, og ikke hvor mange våben du har registreret.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lerche » 22. apr 2011, 19:31

[quote="Thomsen"]
Jeg tog ikke mit jagttegn, da min interesse forsvandt, og tog det så her sidste år. Jeg kan jo godt se at jeg ikke kan arve noget som helst, når jeg ikke har jagttegn som 16 årig, og det er derfor har de været opbevaret.
Derfor spørger jeg om de skal registreres, når jeg skal have dem hjem at stå hos mig selv (på et tidspunkt).
Jeg er ikke interesseret i at være skafer rød, og det kan måske være det er derfor du på en eller anden måde læser mellem linierne (gud ved, hvordan du gør det) at jeg ikke vil registre mine våben.

Helt ærlig så er det lidt ringe du ikke er lidt mere inde reglerne når du tog jagttegn sidste år

men helt simpel når du først har jagttegn fra denne dato så skal alle de våben du har være REG
og du vil bestemt krybe uden om hvis du øjener en chance for du kan have nogle gevære lov uden REG så du ikke skal have Skafor Rød. og jo nå nogle som dig bliver taget kommer det i EB BT og tv tænk tanken lidt vidre dette medføre yderlige stramning af våben loven som faktisk er rigeligt stram

Men en go påske til dig os

Besvar