ID? Evt. granat -Jordfund.

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 11:32

Er der et klogt hovede herinde der evt. har et svar på hva dette er? evt. en håndbombe som modstandsbevægelsen fik lave i 44/45 " (kopi af M.23 håndbombe) den er stadig 2/3 fyldt med krudt.
-El. skal vi over i en helt anden boldgade.... :smile:

- det skal siges at den er fundet i et område hvor Tyskerene var rigt tilstæde under krigen og en del modstandsfolk og Engelske soldater til sidst.
jeg har også fundet en del andet ammo af både Tysk og allierede slags + andre Tyske effekter i området også.
Vedhæftede filer
DSC07409 - Kopi.JPG
DSC07409 - Kopi.JPG (82.24 KiB) Vist 5341 gange

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 11:36

Jeg tænker jo lidt i denne retning måske :nolisten:
Vedhæftede filer
Polytek_1-20080106-213452[1].jpg
Polytek_1-20080106-213452[1].jpg (80.18 KiB) Vist 5335 gange

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af Garand01 » 22. apr 2011, 11:55

Jeg tror jeg ville behandle den med lidt forsigtighed :blowingup:

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af C-SB » 22. apr 2011, 12:57

Jeg syntes du skal læse LOVEN om opsamling og opbevaring af eksplosiver :TOS: :blowingup:
Og så står du oven i købet med eksplosiver du åbenbart ikke aner en skid om :confused: det er sgu for dumt :ambulance: :saint: og tro mig det gamle lo.. kan stadig være aktiv.
:Hug: :razz:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 13:07

Ja, men som det jo er så mange andre steder, sviner folk jo en uden de kender noget til den entlige situation, det er en skam, men sådan er det jo, hvis du(Claus )nu vidste hva det var jeg lavede i det pågældne område, og iøvrigt har jeg jo ikke sagt noget om at det er noget jeg hverken tager med el. har der hjemme.....jeg har jo bare spurgt til om der var nogen der har en ide om hva det er .

jeg kan så fortælle at jeg er på et museum i det område hvor vi beskeftiger os med besættelsen, og vi er lidt i tvivl om den pågældende effekt, den er skam i de rigtige hænder på det rigtige sted indtil videre.

-men hvis der er nogen der har et bud på hva det er, vil vi da gerne vide det , uden at blive svinet........ :impatient:

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af HVK » 22. apr 2011, 13:40

Nu skal man ikke være så bange for eksplosiver... ja de er farlige - men vi bestemmer jo hver især selv vores risiko profil - ikk´??? Så længe man ikke skiller dem ad, varmer dem op eller lignende har jeg stadig tilgode at se en realistisk sag hvor de er gået af ved flytning... !!! Det sker bare ikke. Og skulle det ske den ene gang - ja så har man jo selv besluttet at man ville flytte det...

Tilbage til dimsen:

- er det krudt der er i? For hvis ja vil jeg udelukkende tro det var noget lavet af modstandsbevægelsen. Ingen granater anvendte på dette tidspunkt krudt så vidt jeg husker..
- Hvordan tændes den? Er det en rivtænder, en slagtænder eler er det noget fjederforspændt ?

Kan du ikke tage nogle close up´s ?

Spændende dims.....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 14:09

Hej HVH.
Så vidt jeg har læst mig til ar netop Håndbomben fra 44" lavet med krudt fra patroner :blink: jeg ved ikk hvordan tændingen skulle være på den for der er kun den stang i midten tilbage, og den sidder løst i , ned i krudtet, og ja der er en del krudt i endnu, men deter fugtigt og beskidt , jeg skal lige se om jeg havde taget nogle nærbilleder af den.......
HVK skrev:Nu skal man ikke være så bange for eksplosiver... ja de er farlige - men vi bestemmer jo hver især selv vores risiko profil - ikk´??? Så længe man ikke skiller dem ad, varmer dem op eller lignende har jeg stadig tilgode at se en realistisk sag hvor de er gået af ved flytning... !!! Det sker bare ikke. Og skulle det ske den ene gang - ja så har man jo selv besluttet at man ville flytte det...

Tilbage til dimsen:

- er det krudt der er i? For hvis ja vil jeg udelukkende tro det var noget lavet af modstandsbevægelsen. Ingen granater anvendte på dette tidspunkt krudt så vidt jeg husker..
- Hvordan tændes den? Er det en rivtænder, en slagtænder eler er det noget fjederforspændt ?

Kan du ikke tage nogle close up´s ?

Spændende dims.....

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 16:04

Her er et Close up " af stangen der sidder igennem den......
Vedhæftede filer
DSC07413.JPG
DSC07413.JPG (80.62 KiB) Vist 5254 gange

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af C-SB » 22. apr 2011, 17:54

@Metho31, jeg er meget ked af at du opfatter det som en sviner, det var ikke min mening :krydsser: .
Jeg advare kun om opsamling af gammel ammo med mit svar. Og da du jo er helt ny her, så er det lidt svært at se om du helt har styr på tingene du finder.
Havde du bare fra starten af skrevet at det var gjort i museums øjemed så havde skriften nok også været en anden.
Som du nok ved findes der folk der er dumme nok til at tage hvad-som-helst med hjem, bare det ligner ammo og det er ikke altid ufarlig gammel "krudt" der gemmer sig "derinde".
Vi skal nok blive venner selv om det var en lidt underlig start :krydsser:
I øvrigt :welcome: :welcome: :Hug:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 18:27

Claus !!! du er tilgivet :razz: og ja! der er alt for mange der bare slæber alt muligt hjem uden at tænke over konsekvenser, og det er sq ikk så smart vil jeg godt give dig ret i :smile:
C-SB skrev:@Metho31, jeg er meget ked af at du opfatter det som en sviner, det var ikke min mening :krydsser: .
Jeg advare kun om opsamling af gammel ammo med mit svar. Og da du jo er helt ny her, så er det lidt svært at se om du helt har styr på tingene du finder.
Havde du bare fra starten af skrevet at det var gjort i museums øjemed så havde skriften nok også været en anden.
Som du nok ved findes der folk der er dumme nok til at tage hvad-som-helst med hjem, bare det ligner ammo og det er ikke altid ufarlig gammel "krudt" der gemmer sig "derinde".
Vi skal nok blive venner selv om det var en lidt underlig start :krydsser:
I øvrigt :welcome: :welcome: :Hug:

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af C-SB » 22. apr 2011, 19:20

@ :Hug:
tja sådan er det jo bare, tænker lige på den senneps-gas granat der blev fundet på havnen for nydeligt, den stakkels "oprydder" i skrotbunken lider stadig af efterveer derfra.
Du får lige en PB. :razz:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 22. apr 2011, 19:38

Du sender bare :smile:
C-SB skrev:@ :Hug:
tja sådan er det jo bare, tænker lige på den senneps-gas granat der blev fundet på havnen for nydeligt, den stakkels "oprydder" i skrotbunken lider stadig af efterveer derfra.
Du får lige en PB. :razz:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af Refraktorius » 23. apr 2011, 00:44

Det er med 99% sikkerhed et gammelt batteri :giggle:
(Pinden i midten er kulstangen)

.... men det øjeblik du har mistanke om at det er en ammunitionsdel, så skal du ikke pille mere ved den! :shame:


(Og vær ikke ked af din fejltagelse, EOD afhenter hvert år en hel del batterier (der er en type der ligner en mine ganske meget) for slet ikke at tale om rustne citroen-trykbeholdere fra affjedringssystemet der til forveksling ligner en håndgranat)
Eier.jpg
Eier.jpg (122.47 KiB) Vist 5141 gange
citroen.jpg
citroen.jpg (3.83 KiB) Vist 5142 gange
3 type  grenades.jpg
3 type grenades.jpg (17.74 KiB) Vist 5142 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
metho31
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13. sep 2008, 16:42
Interesser: Anden Verdenskrig
Geografisk sted: Midt og Vestjylland.

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af metho31 » 23. apr 2011, 10:30

Jamen så er gåden jo løst :numberone:
vildt nok med den Citroen trykbeholder, den har jeg ikk set før , men den ligner godt nok :inspect:

Tak.
//Metho31.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af Marc » 11. maj 2011, 08:55

Refraktorius skrev: ..for slet ikke at tale om rustne citroen-trykbeholdere fra affjedringssystemet der til forveksling ligner en håndgranat
Hehe, det skete vidst lige igen. :giggle:
http://www.jv.dk/artikel/1117279:Esbjer ... oeddaemper
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

EOD-guy
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2013, 20:59
Interesser: sprængning, våben
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: ID? Evt. granat -Jordfund.

Indlæg af EOD-guy » 11. mar 2013, 21:04

HVK skrev:Nu skal man ikke være så bange for eksplosiver... ja de er farlige - men vi bestemmer jo hver især selv vores risiko profil - ikk´??? Så længe man ikke skiller dem ad, varmer dem op eller lignende har jeg stadig tilgode at se en realistisk sag hvor de er gået af ved flytning... !!! Det sker bare ikke. Og skulle det ske den ene gang - ja så har man jo selv besluttet at man ville flytte det...

Tilbage til dimsen:

- er det krudt der er i? For hvis ja vil jeg udelukkende tro det var noget lavet af modstandsbevægelsen. Ingen granater anvendte på dette tidspunkt krudt så vidt jeg husker..
- Hvordan tændes den? Er det en rivtænder, en slagtænder eler er det noget fjederforspændt ?

Kan du ikke tage nogle close up´s ?

Spændende dims.....
Det sker dagligt at de går af ved flytning. http://www.lisamckaywriting.com/around- ... xo-museum/
Jeg har selv set eksempler på det i Afghanistan. Så lad være med at skrive om noget du ikke har forstand på, og som er potentielt farligt.

Besvar