Aflægge riffelprøve, med riffel til "jagt i udlandet"
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Aflægge riffelprøve, med riffel til "jagt i udlandet"
Da jeg er blevet inviteret på jagt i sverige i august, og endnu ikke har aflagt riffelprøve tænker jeg at jeg nok hellere må få det gjort. Men kan se at det er lige nu det sker, og hvis jeg skal nå det i år skal det til at være.
Jeg er ved ved at forhandle om en steyr scout jeg gerne vil bruge som seriøs jagtriffel, men er ikke sikker på at jeg kan nå at få det hele iorden inden alle riffelprøverne er afholdt.
Derfor tænkte jeg om jeg evt. kunne aflægge riffelprøven med en anden riffel, så den er i hus. Men da de 3 rifler jeg har er en 94 winchester, en US karabin og en Garand. Er det selvfølgelig garanden jeg gerne ville aflægge prøve med. Men den står i uplomberet stand, og der står som sagt, at såfremt den skal bruges til jagt i danmark skal den plomberes til 2 skud. Betyder det også at jeg så ikke kan aflægge riffelprøve med den, selvom jeg ikke skal jage med den herhjemme.
Mvh. NSander
Jeg er ved ved at forhandle om en steyr scout jeg gerne vil bruge som seriøs jagtriffel, men er ikke sikker på at jeg kan nå at få det hele iorden inden alle riffelprøverne er afholdt.
Derfor tænkte jeg om jeg evt. kunne aflægge riffelprøven med en anden riffel, så den er i hus. Men da de 3 rifler jeg har er en 94 winchester, en US karabin og en Garand. Er det selvfølgelig garanden jeg gerne ville aflægge prøve med. Men den står i uplomberet stand, og der står som sagt, at såfremt den skal bruges til jagt i danmark skal den plomberes til 2 skud. Betyder det også at jeg så ikke kan aflægge riffelprøve med den, selvom jeg ikke skal jage med den herhjemme.
Mvh. NSander
- ACE1
- Banned
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
Re: Aflægge riffelprøve, med riffel til "jagt i udlandet"
Mig bekendt skal den være 100% jagtlovlig til råvildt i DK, pånær ammunitionen, der godt må være spidsskarp.
Er lidt i samme båd, da jeg skal til riffelprøve med en Marlin 1894.
Er lidt i samme båd, da jeg skal til riffelprøve med en Marlin 1894.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
er det ikke en bøjle fætter.ACE1 skrev: Er lidt i samme båd, da jeg skal til riffelprøve med en Marlin 1894.
i så fald ingen problemer tror jeg da ikke er da en repiterevåben
Den skal være godkent til jagt i dk ellers går den ikke
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Marlinen er helt fin - dog er det lidt svært at tage bundstykket ud hvilket giver lidt problemer i relation til at demontstrere sikker våbenbetjening.
Mht. at vælge imellem to halvautomater og en bøjlespænder ville jeg til prøven absolut vælge den sidste, når halvautoerne ikke er plomberet. Når det er sagt, bør det så ikke være ret enkelt at plombere en Garand. Den har så vidt jeg husker internt magasin, så det er jo bare at lave en tværpind der begrænser magasinfjederens vandring.
C
Mht. at vælge imellem to halvautomater og en bøjlespænder ville jeg til prøven absolut vælge den sidste, når halvautoerne ikke er plomberet. Når det er sagt, bør det så ikke være ret enkelt at plombere en Garand. Den har så vidt jeg husker internt magasin, så det er jo bare at lave en tværpind der begrænser magasinfjederens vandring.
C
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Garand'en er rigtig nok med "magasin".
Men de 8 skud lades med en "Clip" (clips) og denne clip bliver først smidt ud efter sidste skud, med et charmerende "PLIINNNNGGGG".
I "magasin-brønden" sidder der en vippearm, hvorpå der sidder en "magazine-follower" som er den del der rent fysisk løfter patronerne op. Denne skal have mulighed for fri bevægelse, så en tværpind der begrænser magasinet er nok ikke helt praktisk.
Der findes dog nogle 2-skuds clips som man kan vælge at bruge i stedet.
Men de 8 skud lades med en "Clip" (clips) og denne clip bliver først smidt ud efter sidste skud, med et charmerende "PLIINNNNGGGG".
I "magasin-brønden" sidder der en vippearm, hvorpå der sidder en "magazine-follower" som er den del der rent fysisk løfter patronerne op. Denne skal have mulighed for fri bevægelse, så en tværpind der begrænser magasinet er nok ikke helt praktisk.
Der findes dog nogle 2-skuds clips som man kan vælge at bruge i stedet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Der er ikke noget i vejen for at bestå riffelprøven med en ukastreret 8 skuds Garand i kaliber 30-06. Den lever så rigeligt op til kravene i bekendtgørelse om jagttegn:
Til gengæld skal du ikke bruge den til jagt i Sverige (men det har du jo heller ikke tænkt dig), der må "kun" kunne være 5 skud i en halvautomat i Sverige.
I § 11 står ganske vist detteher:§ 15. Riffelprøven aflægges på godkendte skydebaner. Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Men bemærk, at dette afsnit omhandler hvilken type riffel prøven giver adgang til at gå på jagt med, ikke hvilken type prøven skal aflægges med.Stk. 5. Ved jagtriffel forstås i denne bekendtgørelse et riflet våben med centraltænding, der ifølge bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v., lovligt kan anvendes til jagt og regulering.
Til gengæld skal du ikke bruge den til jagt i Sverige (men det har du jo heller ikke tænkt dig), der må "kun" kunne være 5 skud i en halvautomat i Sverige.
Senest rettet af Lassescout 17. maj 2011, 18:13, rettet i alt 3 gange.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Kontakt:
Jeg gik op til riffelprøve med en halvauto Garand på jagttegn.
Det vakte lidt opsigt, da den blev placeret i riffelstativet side om side med Sauer & Zeiss.
Den var plomberet til to skud, og blev ladt op via to stk. specielle to-skuds laderammer samt en alm. otteer med to løse patroner - alt i alt seks skud placeret i træblokken. Det var spidsskarp .30-06 AMA fra 1986 (jeg var endnu ikke begyndt at genlade på daværende tidspunkt).
Jeg bad om at få placeringen yderst til højre, men måtte ligge på bane to, hvilket sendte hylstre over på bane tre, fire og fem.
Jeg bestod ikke, da jeg som riffel novice ikke havde tjek på, at en varm riffel ændrer træfpunkt ift. en kold fra bilen. Samlingen var go' nok (cirka 10 cm for alle seks skud) - den sad bare for højt og for langt til bagud. Det viste sig efterfølgende at træskæftet klemte på piben, hvilket forklarede problemet.
Med lidt træ fjernet fra skæftet og genladt match ammo, holder den snild 1 MoA på 200 meter.
Det vakte lidt opsigt, da den blev placeret i riffelstativet side om side med Sauer & Zeiss.
Den var plomberet til to skud, og blev ladt op via to stk. specielle to-skuds laderammer samt en alm. otteer med to løse patroner - alt i alt seks skud placeret i træblokken. Det var spidsskarp .30-06 AMA fra 1986 (jeg var endnu ikke begyndt at genlade på daværende tidspunkt).
Jeg bad om at få placeringen yderst til højre, men måtte ligge på bane to, hvilket sendte hylstre over på bane tre, fire og fem.
Jeg bestod ikke, da jeg som riffel novice ikke havde tjek på, at en varm riffel ændrer træfpunkt ift. en kold fra bilen. Samlingen var go' nok (cirka 10 cm for alle seks skud) - den sad bare for højt og for langt til bagud. Det viste sig efterfølgende at træskæftet klemte på piben, hvilket forklarede problemet.
Med lidt træ fjernet fra skæftet og genladt match ammo, holder den snild 1 MoA på 200 meter.
..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
-
- Platin Member
Ærgerligt 357 Mag.
Det kunne sku ellers være blæret at stille op med sådan en gammel svend med hulsigte, og så smække 6 skud i centrum, stående og på 6 sekunder, afsluttet med et højt pliiiiiing fra laderammen
.
Det kunne sku ellers være blæret at stille op med sådan en gammel svend med hulsigte, og så smække 6 skud i centrum, stående og på 6 sekunder, afsluttet med et højt pliiiiiing fra laderammen

Hilsen Lasse.
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Jeg mindes en tråd for et års tid siden, hvor en person blev nægtet at gå til riffelprøve med AMA.
Så medmindre man har tid nok til en ekstra aftale på 100m banen, og i øvrigt er ivrig efter at diskuttere med de for jagtforbundet opstillede, så vælger man noget der ikke er til "jagt i udlandet".
Det er ikke sikkert at de har regler at holde sig til - Men det er mange nok fløjtende ligeglade med.
Så medmindre man har tid nok til en ekstra aftale på 100m banen, og i øvrigt er ivrig efter at diskuttere med de for jagtforbundet opstillede, så vælger man noget der ikke er til "jagt i udlandet".
Det er ikke sikkert at de har regler at holde sig til - Men det er mange nok fløjtende ligeglade med.
Dixi !
-
- Platin Member
Ja, der var noget panik for et par år siden, fordi visse prøvesagkyndige havde misforstået reglerne om ammunition. Og hvis man mener det er det sikreste at gå ud fra, at den sagkyndige er idiot, så skal man selvfølgelig handle derefter.
Men Nsander har jo ikke rigtig noget valg. Hvis han skal vente på den riffel han har bestilt, kan han ikke nå at tage riffelprøven før han skal til Sverige på jagt, så han må jo gøre noget med det han har.
Og her er det så jeg mener, at han sagtens kan tage prøven med en original Garand, men nu går jeg også ud fra, at den prøvesagkyndige kan læse indenad uden at bevæge læberne imens.
...men jeg kan da tage fejl.
Men Nsander har jo ikke rigtig noget valg. Hvis han skal vente på den riffel han har bestilt, kan han ikke nå at tage riffelprøven før han skal til Sverige på jagt, så han må jo gøre noget med det han har.
Og her er det så jeg mener, at han sagtens kan tage prøven med en original Garand, men nu går jeg også ud fra, at den prøvesagkyndige kan læse indenad uden at bevæge læberne imens.
...men jeg kan da tage fejl.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Hvad er der galt med bøjlespænderen til prøven, siden den ikke diskuteres? Er det ikke en 30-30? Den bør da overholde alle krav (med mindre du ved den ikke kan holde spredningen indenfor cirklen).
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Man skal MEGET tydeligt demonstrere sikker våbenbetjening - hvis den sagkyndige ikke ser det du gør, kan DU få problemer(dumpe). Det er meget tydeligt at der er tale om omvendt bevisførelse her.Chrstn_Olsen skrev:Hvad er der galt med bøjlespænderen til prøven, siden den ikke diskuteres? Er det ikke en 30-30? Den bør da overholde alle krav (med mindre du ved den ikke kan holde spredningen indenfor cirklen).
Hvis man så møder op med en bøjlespænder, er det klart sværere at VISE at man laver sikker våbenbetjening, med deraf følgende risiko for at blive prikket.
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Både til bøjlespænderen og halvautomaten kan det måske være en god idé at snitte sig sådan en sikkerhedspløk, så der kan sidde noget orange stof eller plastik og flagre ud af låsen når kammeret er tomt.
Jeg ved ikke rigtigt om en sagkyndig vil bryde sig om at man åbner låsen, og så svinger rundt og kigger ned gennem mundingen af piben ? Ellers kan man have et lille lommespejl /tandlægespejl og stikke ned i låsen, så man kan kigge ud gennem piben den vej.
Uanset hvad man vælger, vil det være godt at tørtræne det grundigt derhjemme, så man ikke står og fumler med det til prøven.
Jeg ved ikke rigtigt om en sagkyndig vil bryde sig om at man åbner låsen, og så svinger rundt og kigger ned gennem mundingen af piben ? Ellers kan man have et lille lommespejl /tandlægespejl og stikke ned i låsen, så man kan kigge ud gennem piben den vej.
Uanset hvad man vælger, vil det være godt at tørtræne det grundigt derhjemme, så man ikke står og fumler med det til prøven.
Hilsen Lasse.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det bedste vil nok være en "ægte" sikkerhedspløk, hvis man vil den vej.
Men et lille lommespejl til at inspicere løbet med er ok - alternativt en lygte til at lyse ind i mundingen og visuelt se lys i kammeret, før man stikker snotten ind foran løbet til nærstudie.
Man risikerer dog stadig at der kigges "skævt" til sådanne våben, så til sådan en prøve - vær OVERDREVENT sikker og fang gerne prøve"sagkyndiges" opmærksomhed og fortæl hvad du gør samt hvorfor.
Tror når jeg kommer til Dk igen, vil jeg op til prøven med min "gamle" Sharps 1874 Sporter. Just-for-the-hell-of-it.
Rem700 .308'en er nok det oplagte valg, men hva'fa'en.
Men et lille lommespejl til at inspicere løbet med er ok - alternativt en lygte til at lyse ind i mundingen og visuelt se lys i kammeret, før man stikker snotten ind foran løbet til nærstudie.
Man risikerer dog stadig at der kigges "skævt" til sådanne våben, så til sådan en prøve - vær OVERDREVENT sikker og fang gerne prøve"sagkyndiges" opmærksomhed og fortæl hvad du gør samt hvorfor.
Tror når jeg kommer til Dk igen, vil jeg op til prøven med min "gamle" Sharps 1874 Sporter. Just-for-the-hell-of-it.
Rem700 .308'en er nok det oplagte valg, men hva'fa'en.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Kontakt:
Til min prøve min Garand'en ankom jeg på banen med åben lås, og da vi fik lov til at gøre klar, stak jeg tommelfinger ned i det interne magasin (som min fader har lært mig), og kiggede ned gennem piben forfra, for at sikre fri passage. Dette så tydeligt, at prøvesagkyndig ikke var i tvivl.Lassescout skrev:Jeg ved ikke rigtigt om en sagkyndig vil bryde sig om at man åbner låsen, og så svinger rundt og kigger ned gennem mundingen af piben ?
Piben startede med at pege nedad banen, og gik herfra op til tjek, for så at gå nedad på rygsækken. Ingen problemer med sikkerheden.
Laderammer var medbragt tomme og blev først fyldt efter tilladelsen var givet.
..::: 357Magnum :::..
- Seff
- Silver Member
- Interesser: WWII, Jagt
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 9 times
Er der nogen der med succes er gået til riffelprøve med en uplomberet halvautomat siden tråden blev skrevet?
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
På de militære skydebaner har jeg fået mange glohede hylstre "i nakken" så jeg ved præcis hvad du snakker om.357Magnum skrev:Jeg gik op til riffelprøve med en halvauto Garand på jagttegn.
Stakkels medskytter til højre for dig.

Peter
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Det var sådan vi lærte det i cirkus-milli i sin tid.357Magnum skrev:Til min prøve min Garand'en ankom jeg på banen med åben lås, og da vi fik lov til at gøre klar, stak jeg tommelfinger ned i det interne magasin (som min fader har lært mig), og kiggede ned gennem piben forfra, for at sikre fri passage. Dette så tydeligt, at prøvesagkyndig ikke var i tvivl.Lassescout skrev:Jeg ved ikke rigtigt om en sagkyndig vil bryde sig om at man åbner låsen, og så svinger rundt og kigger ned gennem mundingen af piben ?
Piben startede med at pege nedad banen, og gik herfra op til tjek, for så at gå nedad på rygsækken. Ingen problemer med sikkerheden.
Laderammer var medbragt tomme og blev først fyldt efter tilladelsen var givet.

Jeg gætter på at din far er fra årgang 1957 eller før?
Ladede du laderammerne med blot to patroner?
Jeg husker det som at det var bøvlet at lade dem med mindre end de 8 det kunne indeholde?
Peter
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Er der en fornuftig grund til at tage en prøve der giver ret til at gå på riffeljagt i Danmark med en riffel der ikke må bruges til riffeljagt i Danmark?Seff skrev:Er der nogen der med succes er gået til riffelprøve med en uplomberet halvautomat siden tråden blev skrevet?
Never confuse verbosity with veracity.
- Seff
- Silver Member
Kun at jeg har min halvautomat stående herhjemme, mens min repeter ligger fast ved en slyngel i Tyskland. Så kunne jeg jo få prøven overstået mens jeg venter på min repeter. :)
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det kunne nu være sjovt at skyde den med noget kreativt.
Jeg burde kunne gøre dem med min Rolling Block.
Sortkrudtsvåben er lovlige til jagt. Mon det ville skabe kaos på banen med lidt røg og æggeduft?
Sortkrudtsvåben er lovlige til jagt. Mon det ville skabe kaos på banen med lidt røg og æggeduft?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Går det her an som jagtriffel?Refraktorius skrev:Det kunne nu være sjovt at skyde den med noget kreativt.
https://youtu.be/fIpJ5PuWXKs
Never confuse verbosity with veracity.
-
- Platin Member
Det kan der sagtens være. I mange lande skal man som udlænding dokumentere, at man må gå på jagt med sin riffel i hjemlandet for at kunne gå på jagt der. Så hvis man kun går på jagt i udlandet kan man nemt være i den situation, at den riffel man har må bruges i udlandet men ikke i Danmark. Jeg har f.eks. ikke haft råd til at gå på riffeljagt i Danmark siden 2001, men jeg har da klaret at komme på jagt i udlandet mange gange, det er jo langt billigere.Fredericianer skrev:Er der en fornuftig grund til at tage en prøve der giver ret til at gå på riffeljagt i Danmark med en riffel der ikke må bruges til riffeljagt i Danmark?Seff skrev:Er der nogen der med succes er gået til riffelprøve med en uplomberet halvautomat siden tråden blev skrevet?
Hilsen Lasse.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
En mulighed er jo helt at undlade magasinet og så enkelt lade. der er GOOOOOOD tid til skydningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Seff
- Silver Member
Absolut. I mit tilfælde er det også en Garand, så en laderamme med plads til to skud er også en mulighed. Det ender alt sammen på spørgsmålet om prøvesagkyndige accepterer en riffel man har tilladelse til at eje og bruge til (udefineret) jagt - eller om han/hun insisterer på at man skal kunne bruge riflen til jagt i Danmark.Raptor357 skrev:En mulighed er jo helt at undlade magasinet og så enkelt lade. der er GOOOOOOD tid til skydningen.