Jeg er selv sømand og har diskuteret dette med mine kollegaer:
Hvilke knive/dolke er lovlige at tage med sig for os.
Forudsætningerne er som følger:
Kniven(e) er kun uden for ens matrikel til og fra skibet samt ombord.
De(n) pakkes i selve bagagen og ikke håndbagagen.
Vi flyver fra DK til det land hvor vi skal mønstre skibet og vi flyver tilbage til DK fra afmønstrings havnen.
De skal kun anvendes ombord men er personlig ejendel og skal med frem og tilbage.
Altså, falder det under våbenlovens §4 "det sker som led i erhvervsudøvelse" og så er der frit slag i bolledejen? Og skal man så have blankvåbentilladelse til at opbevare kniven hjemme.
Enhåndsbetjent - betyder det noget når det er til et erhverv der er stærkt afhængig af at man kan betjene skidtet med 1 hånd. For slipper man det man holder med den anden så er der 25 meter ned med stålplader under?
Og hvis man må for loven, gælder våbenbekendtgørelsens § 15 så " "Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:" Altså skal vi søge tilladelse til dette fra politidirektøren?
Sorry hvis jeg stikker hånden i en hvepserede her, men jeg er simpelthen ikke i stand til at svare med noget der ligner sikkerhed, selv om jeg har fulgt dette underforum nøje og brugt søgefunktionen. Jeg syntes vandene er mudrede og søger noget klarhed. På forhånd tak