Våbentilladse til pistol efter pause i mange år

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
Geografisk sted: Østhimmerland
Been thanked: 1 time

Våbentilladse til pistol efter pause i mange år

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 12:01

Har holdt pause fra pistolskydning i mange år og har lige genoptaget sporten igen.

Så var det jeg kom til at tænke på det med tilladelse til pistol/revolver, at man skal være aktiv medlem af en skytteforening i 2 år, for at få den. Men jeg har jo haft våbentilladelse til pistol/revolver før og de sidste ca. 5år har jeg været medlem af en skytteforening, dog som riffelskytte, med våbenpåtegning af flere rifler.
Er der nogen der har prøvet at søge om tilladelse til egne pistol efter en pause eller er der kun den mulighed at få den registreret i skytteforeningen og så få bæretilladelse til konkurrencerne ?

Det var jo rart at man kunne arbejde lidt på pistolen derhjemme, med at modificere greb osv. og det ville jo også hjælpe lidt at kunne tørtræne med den :freak:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Våbentilladse til pistol efter pause i mange år

Indlæg af CO » 9. jul 2011, 13:15

Hvis du har været medlem af en godkendt skytteforening i de sidste 2 år, ser jeg ingen hindring i at søge SKV2 på pistol/revolver.
For grovvåben er der jo også krav om mindst 6 mdr. erfaring med det pågældende kaliber, men har du det fra tidligere ser jeg det som ok.

Det er dog helt og holdent op til formanden i din forening.
Hvis han sender ansøgningen ind, går den glat igennem.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 14:03

Problemmet som jeg ser det, er at der står :

Aktivitetskrav:
Ifølge våbencirkulæret §20 skal en skytte være aktivt skydende i minimum to år, inden der kan gives tilladelse til pistoler/revolvere.
Dette krav er i ”Retningsliner for Skytteforeningernes Våbenregistrering” vejledende konkretiseret til:
- Mindst to år som skydende medlem af en skytteforening (mindst 6 skydninger pr. år).
- For pistol/revolver over cal. .32 dog yderligere mindst ½ år med grovvåben (kan være indeholdt i de to år).
- For herefter at kunne opfylde aktivitetskravet kræves, at skytten mindst 4 gange om året skal have været foreningsaktiv og fortrinsvist ved pistolskydning.

Men der står jo ikke direkte at det skal være de sidste 2 år, men hvordan tolker politiet det ?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. jul 2011, 14:15

Dybest set er det formanden der skal beslutte om han mener at din aktivitet har været høj nok til at han vil skrive under på at du er egnet til en tilladelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 14:22

Ja, det er nok rigtigt, men må han også lovligt ? Jeg er jo ikke ude på at presse ham til at gøre noget ulovligt :shame: så må jeg jo bare vente, men det var jo mere om der var nogen der havde prøvet at forespørge ved politiet eller om det var noget man skulle prøve :krydsser:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 9. jul 2011, 15:09

Hvis du har overholdt aktivitetskravet de sidste 2 år, ja så er det helt lovligt.
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 15:16

Som jeg starter med at skrive er jeg lige begyndt på sporten igen, så det har jeg jo ikke, men har jo dyrket det før og har også haft våbenpåtegning til håndvåben.

Nu har jeg prøvet at skrive en mail til politiet ang. emnet, så må jeg jo se hvad de siger til det, det er jo dem der skal give tilladelsen i sidste ende :TOS:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 9. jul 2011, 16:19

Nu har jeg prøvet at skrive en mail til politiet ang. emnet, så må jeg jo se hvad de siger til det, det er jo dem der skal give tilladelsen i sidste ende
Nej det er det egentlig ikke.

SKV giver tilladelsen, Politiet svarer bare på om du er vandelsgodkendt eller ej, hvor mange håndvåben du har registreret og om oplysningssedlen (ved grovvåben) er korrekt udfyldt
Som jeg starter med at skrive er jeg lige begyndt på sporten igen, så det har jeg jo ikke, men har jo dyrket det før og har også haft våbenpåtegning til håndvåben
Det er ikke det du starter med at skrive.
sidste ca. 5år har jeg været medlem af en skytteforening, dog som riffelskytte, med våbenpåtegning af flere rifler
Om du har skudt med pistol eller ej i de sidste 2 år, må være op til formanden om han vil tillægge det betydning for din SKV2 ansøgning.

Lad nu være med at blande flere ind i det, og lad formanden give dig dit svar. Det er hans hovedbrud og ikke dit.
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 16:42

Jo, det er det jeg starter med at skrive, se første linie i første indlæg :neutral:

Ja, det er SKV der giver tilladelsen, men det skal vel godkendes af politiet.

Og grunden til jeg spørger herinde, er jo at der nok er flere herinde der måske ved noget om emnet og ikke for at finde en genvej til en tilladelse, syntes bare ikke reglerne er helt klare og det er da ikke noget jeg vil pålægge min formand at finde ud af for mig.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 9. jul 2011, 16:51

Jeg læser det stadig som om du har været medlem af en skytteforening de sidste 5 år, hvor du har skudt riffel.

..og jo det er lige præcist en opgave du skal pålægge din formand.
Det er det han er der for.
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 16:56

Okay, skal prøve at udtrykke mig på en anden måde.

Det jeg gerne vil have svar på fra politiet eller SKV, er om de år jeg har skudt før pausen tæller eller man starter "forfra" og om de tilladelser jeg har haft tæller noget i den sammenhæng.

Håber det forklarede mit formål med indlægget

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 9. jul 2011, 17:04

Ok så er jeg med.

Det er SKV der skal spørges, og ikke Politiet.
Politiet ved det sikkert ikke og du risikerer et forkert svar.

I den sidst udsendte vejledning fra SKV, står der at alle spørgsmål omkring SKV skal stilles af formanden, så han må op af stolen :blink:

Jeg vil tro at SKV siger du skal starte forfra.
Østbirk Pistolskytter og

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 9. jul 2011, 17:42

Jamen jeg tror da også at jeg skal starte forfra og så er det bare sådan :smile:

Har været i en skytteforening for rigtig mange år siden, hvor formanden ikke gik så højt op i det og skrev under på næsten alle SKV ansøgninger uanset om de havde været medlem i 2 år eller ej og det syntes jeg egentlig ikke er i orden.

Noget af det jeg hæfter mig ved i loven er flg. :

§ 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis

1) ansøgeren er fyldt 20 år,

2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og

3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af en skytteforening som nævnt ovenfor eller en skytteforening under forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger.

Stk. 2. Formanden for ansøgerens skytteforening skal skriftligt bekræfte, at stk. 1, nr. 3, er opfyldt.

Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 kan kun angå våben:

1) der er omfattet af skydeprogrammerne for den organisation, ansøgeren tilhører,

2) som har en totallængde på mindst 210 mm målt uden eventuelt ortopædisk skæfte eller afskruelige dele, og

3) som er godkendt af Rigspolitichefen efter forhandling med de organisationer, der er nævnt i stk. 1.

Ved jo egentlig godt hvad der menes, men der står jo ikke at det skal være de sidste 2 år , vel ? :???:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CO » 9. jul 2011, 20:02

Ved jo egentlig godt hvad der menes, men der står jo ikke at det skal være de sidste 2 år , vel ?
Næh, så derfor skal i spørge SKV. Svaret kan jo være positivt. :blink:
Østbirk Pistolskytter og

Vicks
Newbie
Newbie
Interesser: Knive & skydejern
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Vicks » 9. jul 2011, 22:38

Der står jo faktisk ingen steder at det skal være de sidste to år. Hvis du tidligere har opfyldt kravene og ikke har lavet noget fjollet i den mellemliggende periode gir' det vel heller ingen mening at nægte dig en tilladelse igen?

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 08:43

Det er jo lige det spørgsmål, jeg håber at få svar på. Loven er vel lavet for at folk ikke lige kan melde sig ind i en skytteforening den ene dag, købe sig en pistol, for derefter at rende rundt med den nede i byen eller lignende. Men hvis man før har været godkendt og så vil genoptage sin sport, virker det lidt åndsvagt, hvis man skal til at starte forfra med de 2 år.

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Been thanked: 10 times

Indlæg af Raven » 10. jul 2011, 10:21

Du skal ha været medlem af en skytteforening de seneste to år op til du vil søge tilladelse!! Så hvis du har været medlem for ti år siden, gælder det altså ikke!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 10:38

Jesper Hansen skrev:Du skal ha været medlem af en skytteforening de seneste to år op til du vil søge tilladelse!! Så hvis du har været medlem for ti år siden, gælder det altså ikke!
Ved godt at det er det man altid har sagt, men det står jo ikke nogen steder, der står bare at man skal have været aktiv medlem i 2 år eller kan du finde et sted det står ?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 10. jul 2011, 11:08

Reglerne er jo først og fremmest lavet for at sikre, at idioter ikke får et skydevåben i hænderne. Det er således muligt at købe sig et skydevåben hvis man ikke er idiot.

Så det er sådan Mibo, at hvis du insisterer på at opføre dig som idiot, så får du ikke lov at købe en pistol. Men opfører du dig som et almindeligt nogenlunde velfungerende menneske, så får du lov. Fat nu, at det er din formand der tager beslutningen, men at du er i fuld gang med at gøre det meget svært for ham at tage den beslutning du gerne vil have.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 11:16

Lassescout skrev:Reglerne er jo først og fremmest lavet for at sikre, at idioter ikke får et skydevåben i hænderne. Det er således muligt at købe sig et skydevåben hvis man ikke er idiot.

Så det er sådan Mibo, at hvis du insisterer på at opføre dig som idiot, så får du ikke lov at købe en pistol. Men opfører du dig som et almindeligt nogenlunde velfungerende menneske, så får du lov. Fat nu, at det er din formand der tager beslutningen, men at du er i fuld gang med at gøre det meget svært for ham at tage den beslutning du gerne vil have.
Det må du da meget undskylde at jeg prøver at få en forklaring på nogle regler jeg ikke syntes er helt klare, men ligefrem at begynde at kalde mig en idiot uden du kender mig syntes jeg er noget mærkeligt noget, troede et forum som dette var stedet man kunne diskutere tingene og hvis du havde læst hele tråden er jeg jo netop ikke ude på at få en tilladelse igennem, hvis det ikke er inden for reglerne, men jeg mener at reglerne kan fortolkes på flere måder, er der noget galt i det ?
Hvordan dette så kan gøre det svært for min formand forstår jeg så heller ikke, jeg mener jo netop at formanden skal rette sig efter reglerne og ikke "vurdere" om han syntes eller ikke syntes at en eller anden skal have en tilladelse.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. jul 2011, 11:25

Nu kalder jeg dig ikke idiot. Jeg advarer bare om, at du skal passe på ikke at komme til at opføre dig som en sådan. Jeg har læst hele tråden, og fornemmer at du ikke forstår finere hentydninger, derfor taler jeg rent ud af posen.

Du tager lodret fejl når du mener, at formanden ikke skal vurdere, men bare følge regler. Han behøver f.eks. ikke give dig lov til at købe en pistol selvom du har været aktivt skydende de seneste to år. Hvis du opfører dig på en måde som gør, at formanden ikke har tillid til dig, kan han give afslag i al evighed. Sådan er systemet, og det fungerer ganske glimrende.

Som du ganske rigtigt er inde på, står der faktisk ikke, at de to års skydning skal være de seneste to år. Derfor kan formanden vælge at tolke reglerne sådan, at du opfylder betingelserne allerede, men det er ikke noget du har krav på, det er helt op til ham. Det vil være en lidt usædvanlig tolkning, så hvis du gaber for højt op om det alle vegne, vælger han nok at satse på det sikre, og vente til du har skudt to år igen.

Så vi er tilbage ved, at det afhænger af, hvordan du selv vælger at opføre dig.
Senest rettet af Lassescout 10. jul 2011, 11:31, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. jul 2011, 11:30

Lassescout skrev:Nu kalder jeg dig ikke idiot. Jeg advarer bare om, at du skal passe på ikke at komme til at opføre dig som en sådan. Jeg har læst hele tråden, og fornemmer at du ikke forstår finere hentydninger, derfor taler jeg rent ud af posen.

Du tager lodret fejl når du mener, at formanden ikke skal vurdere, men bare følge regler. Han behøver f.eks. ikke give dig lov til at købe en pistol selvom du har været aktivt skydende de seneste to år. Hvis du opfører dig på en måde som gør, at formanden ikke har tillid til dig, kan han give afslag i al evighed. Sådan er systemet, og det fungerer ganske glimrende.
Og her ser man vel netop et af de steder hvor en formand har mulighed for fortolkning: Skal han give trådstarter tilladelse på de år han har været medlem for længe siden, eller skal han vente og måske give den når de næste to år er gået.

Mibo, lige i det her tilfælde er svaret at det netop er formanden der skal vurdere.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 11:40

Lassescout skrev:Nu kalder jeg dig ikke idiot. Jeg advarer bare om, at du skal passe på ikke at komme til at opføre dig som en sådan. Jeg har læst hele tråden, og fornemmer at du ikke forstår finere hentydninger, derfor taler jeg rent ud af posen.

Kan du så ikke forklare mig, hvilke hentydninger jeg ikke forstår ?

Nu er det jo ikke sådan at jeg kommer direkte ind fra gaden og vil have tilladelsen, har været aktiv pistolskytte for flere år siden og har de sidste 3år været medlem af den skytteforening hvor jeg er nu og har et glimrende forhold til formanden og de andre aktive, så kan ikke se hvorfor der ikke skulle være tillid. Jeg har nu heller aldrig hørt om nogen der ikke har fået en tilladelse efter 2 års medlemsskab, hvis de ellers er aktive.

Men nu er det jo ikke det tråden handler om, det handler simpelthen om hvordan denne 2 års regel skal og kan fortolkes og om nogen nogensinde har forespurgt SKV eller politiet om man kan få entilladelse efter en pause fra sporten og ikke skal vente 2 år igen !

Det kan jeg ikke rigtig forstå at det kan støde nogen, for er det sådan at jeg skal vente 2 år, har jeg da ingen problemmer med det.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. jul 2011, 11:48

Kan du så ikke forklare mig, hvilke hentydninger jeg ikke forstår ?
Det tror jeg ikke rigtig jeg kan. Jeg har vist allerede demonstreret, at jeg ikke har styr på pædagogisk velfungerende formuleringer, så nu lader jeg bare tråden stå lidt, og ser om ikke der er andre der kan.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 11:49

bofhenator skrev:

Og her ser man vel netop et af de steder hvor en formand har mulighed for fortolkning: Skal han give trådstarter tilladelse på de år han har været medlem for længe siden, eller skal han vente og måske give den når de næste to år er gået.

Mibo, lige i det her tilfælde er svaret at det netop er formanden der skal vurdere.

/bofh
Det er jo et af problemmerne, for hvis reglen skal fortolkes sådan at man skal have været aktiv medlem de sidste 2 år, er det jo netop ikke noget formanden kan afgøre, så er der jo ikke andet at gøre end vente og det er jo fint nok, men fortolkes det derhen hvor man bare skal have været aktiv skytte i 2 år, så er det jo netop formanden der afgør det :freak:

Besvar