Adgang til våbenrummet
- Honza
- Newbie
- Interesser: Foto&Video
- Geografisk sted: NordSjælland
- Geografisk sted: Nærum
- Kontakt:
Adgang til våbenrummet
Adgang til våbenrummet
Jeg har et problem med opfattelse af definition på ”adgang til våbenrummet” – læs som adgang til foreningens våbenopbevaringssteder. Her kommer min erfaring og min fortolkning.
Definition:
Kun personer, der blev godkendt hos Politiet og med SKV3 godkendelse har adgang til foreningens våbenrummet. Altså et lokale, som er aflåst og har installeret alarm forbundet med Politiet og hvor der står aflåste våbenskabe med SKAFOR BLÅ/RØD godkendelse.
Min opfattelse af ”adgang til våbenrummer”:
Det vil sige, at SKV3 personer, som har adgang med kode og nøgle og har ret til at åbne både våbenrummet og våbenskabe, som tilhører deres skytteforening.
Endvidere mener jeg, at der nu er muligt at denne godkendte person kan have et eller flere medlemmer ved hånden, når der nu skal hjælpes enten med at hente våben eller ammunition o.l.
Det vil sige, at skytteforeningens medlem, som er ledsaget med en SKV3 godkendt medlem, kan også træde ind i våbenrummet uden at det opfattes som adgang til våbenrummet for det pågældende medlem uden SKV3.
Min formands og Nordsjællands Politiet medarbejder fortolkning:
Kun personer, der blev SKV3 godkendt hos Politiet, har adgang til våbenrummet. Det vil sige, at alle medlemmer, som et SKV3-godkendt medlem har eventuelt brug for til at hjælpe med at hente våben fra våbenrummet, må også have en SKV3 godkendelse!!!
I vores klub har vi klaret dette med, at simpelthen alle medlemmer, som har vores tillid og som kan og vil hjælpe med diverse sager i våbenrummet, har fået SKV3 godkendelsen. Dog ikke alle har fået nøgle eller kodeagnag til våbenrummet. Så praktisk set er det ikke et problem for os.
Diskussion
Men ikke desto mindre, synes jeg ikke, at det er korrekt og at sagen alligevel burde undersøges til bunds – stille og roligt – mens det ikke er et problem endnu. Loven er jo helle tiden fortolket og afprøvet i retten eller i det virkelige liv og hvis vi ikke diskutere vores uoverensstemmelser, kan vi risikere en besværlig og burokratisk tilgang til fælles opfattelse af, hvad der er korrekt eller forkert.
Det næste er, hvor er så grænsen for, hvor mange af vores medlemmer kan får SKV3 godkendelse for at hjælpe hinanden i klubbens regi. Det giver ikke mening, at klubben har 100 medlemmer og 50 af dem har SKV3 godkendelse ;-) bare for at rydde op !!!
Hilsen Jan Rajchman
Søllerød Skytteforening
Jeg har et problem med opfattelse af definition på ”adgang til våbenrummet” – læs som adgang til foreningens våbenopbevaringssteder. Her kommer min erfaring og min fortolkning.
Definition:
Kun personer, der blev godkendt hos Politiet og med SKV3 godkendelse har adgang til foreningens våbenrummet. Altså et lokale, som er aflåst og har installeret alarm forbundet med Politiet og hvor der står aflåste våbenskabe med SKAFOR BLÅ/RØD godkendelse.
Min opfattelse af ”adgang til våbenrummer”:
Det vil sige, at SKV3 personer, som har adgang med kode og nøgle og har ret til at åbne både våbenrummet og våbenskabe, som tilhører deres skytteforening.
Endvidere mener jeg, at der nu er muligt at denne godkendte person kan have et eller flere medlemmer ved hånden, når der nu skal hjælpes enten med at hente våben eller ammunition o.l.
Det vil sige, at skytteforeningens medlem, som er ledsaget med en SKV3 godkendt medlem, kan også træde ind i våbenrummet uden at det opfattes som adgang til våbenrummet for det pågældende medlem uden SKV3.
Min formands og Nordsjællands Politiet medarbejder fortolkning:
Kun personer, der blev SKV3 godkendt hos Politiet, har adgang til våbenrummet. Det vil sige, at alle medlemmer, som et SKV3-godkendt medlem har eventuelt brug for til at hjælpe med at hente våben fra våbenrummet, må også have en SKV3 godkendelse!!!
I vores klub har vi klaret dette med, at simpelthen alle medlemmer, som har vores tillid og som kan og vil hjælpe med diverse sager i våbenrummet, har fået SKV3 godkendelsen. Dog ikke alle har fået nøgle eller kodeagnag til våbenrummet. Så praktisk set er det ikke et problem for os.
Diskussion
Men ikke desto mindre, synes jeg ikke, at det er korrekt og at sagen alligevel burde undersøges til bunds – stille og roligt – mens det ikke er et problem endnu. Loven er jo helle tiden fortolket og afprøvet i retten eller i det virkelige liv og hvis vi ikke diskutere vores uoverensstemmelser, kan vi risikere en besværlig og burokratisk tilgang til fælles opfattelse af, hvad der er korrekt eller forkert.
Det næste er, hvor er så grænsen for, hvor mange af vores medlemmer kan får SKV3 godkendelse for at hjælpe hinanden i klubbens regi. Det giver ikke mening, at klubben har 100 medlemmer og 50 af dem har SKV3 godkendelse ;-) bare for at rydde op !!!
Hilsen Jan Rajchman
Søllerød Skytteforening
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Re: Adgang til våbenrummet
Hvorfor ikke?Honza skrev:Det næste er, hvor er så grænsen for, hvor mange af vores medlemmer kan får SKV3 godkendelse for at hjælpe hinanden i klubbens regi. Det giver ikke mening, at klubben har 100 medlemmer og 50 af dem har SKV3 godkendelse ;-) bare for at rydde op !!!
I min forening er målet faktisk at alle nye medlemmer SKV3 godkendes. Vi har forsøgt at gøre det til en del af indmeldelsesproceduren, så det kan hjælpe os med at holde uønskede elementer ude af klubben.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Hmm, igen et godt eksempel på at tingene fortolkes forskelligt, rundt i politikredsene...!
Vi har i vores forening en fast praksis, med at nye medlemmer over 18 år, ved indmeldelsen samtidig skriver under på en SKV 3, for at blive godkendt til bæretilladelse.
Vi ville jo så også gerne have nogle af de nye medlemmer godkendt til våbenrumsadgang ( kendte dem særdeles godt i forvejen fra andre sammenhænge ) og krydsede derfor også dette felt af, i ansøgningen.
Men, svaret fra politiet var, at personkredsen, som skulle tillades adgang til boksen, skulle begrænses mest muligt og helst højest ti personer, inkl. bestyrelsen.
Hvor netop dette antal stammer fra, kan jeg ikke rigtigt finde ud af, men efter en hel del snakken frem og tilbage, fik vi da nogle flere godkendt, hvilket lettede arbejdet med kassevagten en hel del.
Et andet punkt, som altid har irriteret mig, er at bestyrelsesmedlemmer, på trods af at de skal særskilt godkendes en gang om året, ikke automatisk kan blive godkendt til boks-adgang, men skal indsende SKV 3 ansøgning, på samme måde som alle andre.
Dobbeltarbejde, både for foreningen og politiet.....
Vi har i vores forening en fast praksis, med at nye medlemmer over 18 år, ved indmeldelsen samtidig skriver under på en SKV 3, for at blive godkendt til bæretilladelse.
Vi ville jo så også gerne have nogle af de nye medlemmer godkendt til våbenrumsadgang ( kendte dem særdeles godt i forvejen fra andre sammenhænge ) og krydsede derfor også dette felt af, i ansøgningen.
Men, svaret fra politiet var, at personkredsen, som skulle tillades adgang til boksen, skulle begrænses mest muligt og helst højest ti personer, inkl. bestyrelsen.
Hvor netop dette antal stammer fra, kan jeg ikke rigtigt finde ud af, men efter en hel del snakken frem og tilbage, fik vi da nogle flere godkendt, hvilket lettede arbejdet med kassevagten en hel del.
Et andet punkt, som altid har irriteret mig, er at bestyrelsesmedlemmer, på trods af at de skal særskilt godkendes en gang om året, ikke automatisk kan blive godkendt til boks-adgang, men skal indsende SKV 3 ansøgning, på samme måde som alle andre.
Dobbeltarbejde, både for foreningen og politiet.....

Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
- Honza
- Newbie
- Interesser: Foto&Video
- Geografisk sted: NordSjælland
- Geografisk sted: Nærum
- Kontakt:
Det er netop det, som er ulogisk. Logikken burde være: adgang kun til få medlemmer med SKV3 men dog med retten at have nogle medlemmer med, når der er brug for det til at klare de eventuelle opgaver i forbindelsen med driften i klubben. Fordi ellers kan alle få SKV3 eller endnu bedre - vi kan anskaffe SKV3 ;-)Fast Fumble skrev:Hvorfor ikke?Honza skrev:Det næste er, hvor er så grænsen for, hvor mange af vores medlemmer kan får SKV3 godkendelse for at hjælpe hinanden i klubbens regi. Det giver ikke mening, at klubben har 100 medlemmer og 50 af dem har SKV3 godkendelse ;-) bare for at rydde op !!!
I min forening er målet faktisk at alle nye medlemmer SKV3 godkendes. Vi har forsøgt at gøre det til en del af indmeldelsesproceduren, så det kan hjælpe os med at holde uønskede elementer ude af klubben.
SKV3 er for at begrænse nøgle-adgang til våben og en mulig selvstændig disponæring af dem. Det er min logik.
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
I min forening står våbenskabet på selve skydebanen og så er det kun de medlemmer som skal have en nøgle der får SKV3 godkendelse til foreningens våbenopbevaring.
.. ellers skulle alle brugere af banen have SKV3 godkendelse :alcohol:
.. ellers skulle alle brugere af banen have SKV3 godkendelse :alcohol:
-jens
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Jeg vil også mene at et rum hvor der står våbenskabe ikke nødvendigvis er et "våbenrum". Så jeg ville mene at du sagtens kunne tage medlemmer uden SKV3 med ind i et værelse hvor der står våbenskabe, så de kan hjælpe med at slæbe - når bare det er en SKV3 godkendt person, der tager tingene ud af skabene.
I vores forening har vi derimod en boks, og der lader vi kun SKV3 godkendte personer gå ind, da de jo har adgang til våbnene så snart de træder ind i boksen. Alle der har et ærinde derinde får vi så godkendt (alle instruktører, bestyrelsen samt folk der har deres private våben/udstyr stående i boksen).
I vores forening har vi derimod en boks, og der lader vi kun SKV3 godkendte personer gå ind, da de jo har adgang til våbnene så snart de træder ind i boksen. Alle der har et ærinde derinde får vi så godkendt (alle instruktører, bestyrelsen samt folk der har deres private våben/udstyr stående i boksen).
Improvise, adapt, overcome!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Honza skrev:Det er netop det, som er ulogisk. Logikken burde være: adgang kun til få medlemmer med SKV3 men dog med retten at have nogle medlemmer med, når der er brug for det til at klare de eventuelle opgaver i forbindelsen med driften i klubben. Fordi ellers kan alle få SKV3 eller endnu bedre - vi kan anskaffe SKV3 ;-)Fast Fumble skrev:Hvorfor ikke?Honza skrev:Det næste er, hvor er så grænsen for, hvor mange af vores medlemmer kan får SKV3 godkendelse for at hjælpe hinanden i klubbens regi. Det giver ikke mening, at klubben har 100 medlemmer og 50 af dem har SKV3 godkendelse ;-) bare for at rydde op !!!
SKV3 er for at begrænse nøgle-adgang til våben og en mulig selvstændig disponæring af dem. Det er min logik.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Redakula
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 15 times
Her er det vel relevant og huske hvor krydset sættes på SKV3? Den er jo både til transporttilladelse og til Adgang til boksen...Fast Fumble skrev:Hvorfor ikke?Honza skrev:Det næste er, hvor er så grænsen for, hvor mange af vores medlemmer kan får SKV3 godkendelse for at hjælpe hinanden i klubbens regi. Det giver ikke mening, at klubben har 100 medlemmer og 50 af dem har SKV3 godkendelse ;-) bare for at rydde op !!!
/redakula ;-)
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Redakula skrev:Her er det vel relevant og huske hvor krydset sættes på SKV3? Den er jo både til transporttilladelse og til Adgang til boksen...

Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Yamamoto
- Platin Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Vi har på et tidspunkt haft lignende slagsmål med Kbh politi om hvor mange medlemmer der måtte have SKV-3 med adgang til foreningens våbenopbevaringssteder hvor de ønskede at det højst var 8 medlemmer. Det fik vi så efter en længere dialog dispensation for, nu foreningen på det tidspunkt havde 4-5 banedage om ugen og lidt over 150 medlemmer. Det slider ret hårdt på 'vagtkorpset' hvis det kun er 8 som skal dele 20+ vagter om måneden.
Mht SKV-3 til transporttilladelse søger vi ikke til alle medlemmer ved indmeldelse, men først når de begynder at ville have eget våben. Det begrænser så også antallet af ansøgninger en del, under dialogen med våbenkontoret kunne de godt se fornuften i at vi ikke afleverede 100+ SKV-3 ansøgninger i een bunke for at få checket de nuværende medlemmer uden anden SKV godkendelse.
På KSC er det helt almindeligt at den SKV-3 godkendte har en eller flere ikke-godkendte medlemmer med i boksrummet for at slæbe, men det er kun den SKV-3 godkendte som kan åbne boksen.
Mht SKV-3 til transporttilladelse søger vi ikke til alle medlemmer ved indmeldelse, men først når de begynder at ville have eget våben. Det begrænser så også antallet af ansøgninger en del, under dialogen med våbenkontoret kunne de godt se fornuften i at vi ikke afleverede 100+ SKV-3 ansøgninger i een bunke for at få checket de nuværende medlemmer uden anden SKV godkendelse.
På KSC er det helt almindeligt at den SKV-3 godkendte har en eller flere ikke-godkendte medlemmer med i boksrummet for at slæbe, men det er kun den SKV-3 godkendte som kan åbne boksen.
-
- Bronze Member
- Interesser: skyding natur fluefiskning
- Geografisk sted: midtfyn
i ringe skydeklub er udendørs banen med sort våbenskab og her er der da ikke noget problem vis man er en af de først måtte man stå i åbingen ind til boksen og så fik man et våben. dog ville de ikke ha for mange af gangen der. det godt nok nogle år siden men det de samme der står for det så det 110% ikke ændret. min personlige mening om det er at det bør være muligt at kunne tage nogen uden tilladelse med ind efter våben og ammo vis det ansvarlige menesker der er med kan jeg ikke se problemet i det 

luftskytten.
læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges
læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges