Er det lovligt at skyde vilde katte?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 4 times
Er det lovligt at skyde vilde katte?
Jeg har et problem med to hankatte der bliver ved at slå vores killinger ihjel og angribe vores egne huskatte. Det er endt i nu at vi er nødt til at have vores to katte indendøre, pga at de to vild katte bliver ved med at angribe dem. Jeg har snakket med vores naboer og ingen af dem ejer disse katte, men har set dem. Hvad kan jeg gøre ved problemet ? Jeg har prøvet at fange dem men det har vist sig at være svært, da jeg bor på landet med marker på alle sider som de løber ud i.
Er det lovligt for mig som jæger at skyde disse to katte?
Senest rettet af Castle 19. aug 2011, 11:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift Justeret.
Begrundelse: Overskrift Justeret.
-
- Bronze Member
- Interesser: skyding natur fluefiskning
- Geografisk sted: midtfyn
Re: Vilde katte
jeg er ikke sikker men mener faktisk du må skyde dem. jeg er dog ikke sikker.
luftskytten.
læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges
læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges
-
- Bronze Member
Jeg mener også jeg har hørt / læst det et sted, vil bare gerne have loven på min side :)
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, buejagt
- Geografisk sted: Jerslev
du skal hænge en beskrivelse op af dem gerne med foto, i den lokale brugs og i det lokale ugeblad hvor efter du efter 14 dage mener jeg det er, har lov til at fjerne dem fra din matrikel, der er en lignende tråd herinde kan bare ikke huske den :)
silent killer.... buen er fantastisk!!!
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, Dykning, Friluft
- Geografisk sted: 8544 Mørke
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 558280.ece
der står der lidt om det da der har været sådan en sag fornyligt
der står der lidt om det da der har været sådan en sag fornyligt

-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Jylland
Jeg vil mene du godt må skyde den. Du har argumenterne på din side, da kattene reelt forsager skade.
Du kan i øvrigt aldrig blive erstatningsansvarlig, hvis du skyder dem, da en kat ikke repræsenterer nogen fysisk værdi (i den juridiske verden).
Du kan i øvrigt aldrig blive erstatningsansvarlig, hvis du skyder dem, da en kat ikke repræsenterer nogen fysisk værdi (i den juridiske verden).
- Castle
- Moderator
- Interesser: Skydning.
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 116 times
- Been thanked: 3 times
Re: Er det lovligt at skyde vilde katte?
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Fra Bekendtgørelse vej og markfred (min fremhævning)Flakker skrev:Jeg har et problem med to hankatte der bliver ved at slå vores killinger ihjel og angribe vores egne huskatte. Det er endt i nu at vi er nødt til at have vores to katte indendøre, pga at de to vild katte bliver ved med at angribe dem. Jeg har snakket med vores naboer og ingen af dem ejer disse katte, men har set dem. Hvad kan jeg gøre ved problemet ? Jeg har prøvet at fange dem men det har vist sig at være svært, da jeg bor på landet med marker på alle sider som de løber ud i.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... d=8560#KIV
§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Bronze Member
Så hvis jeg tolker det rigtigt må jeg faktisk godt nedskyde disse katte, hvis jeg oplever de angriber vores egne huskatte igen ? Men for en sikkerheds skyld sætter jeg en annonce i vores lokale avis, så der ikke komme nogle sure miner :) Har snakket med naboen til morgen og de vil synes det er helt okay så længe det er lovligt.Marius skrev:Fra Bekendtgørelse vej og markfred (min fremhævning)Flakker skrev:Jeg har et problem med to hankatte der bliver ved at slå vores killinger ihjel og angribe vores egne huskatte. Det er endt i nu at vi er nødt til at have vores to katte indendøre, pga at de to vild katte bliver ved med at angribe dem. Jeg har snakket med vores naboer og ingen af dem ejer disse katte, men har set dem. Hvad kan jeg gøre ved problemet ? Jeg har prøvet at fange dem men det har vist sig at være svært, da jeg bor på landet med marker på alle sider som de løber ud i.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... d=8560#KIV
§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Der er ingen tvivl om, at hvis de fremmede katte kommer ind til dig, og angriber dine dyr, så må du skyde dem. Så du kan vælge at gå lidt stille med det. Nogle mennesker vil hidse sig voldsomt op, bare over annoncen, og måske reagere meget voldsomt på din hensigt. Nogle vil nærmest føle at du truer deres "børn".
Katte der strejfer alene omkring kan jo være blevet kørt over, og ædt af en ræv, så hvis de bare forsvinder lige så stille, er det måske det bedste. Min jagttegnslærer udtrykte det på denne måde: " husk de tre S´er: Shoot, Shovel and Shut up." Det er 30 år siden, og dengang var det lovligt at skyde katte, bare de var 150 meter hjemmefra. Det er det ikke mere, og du skal selvfølgelig ikke gøre noget ulovligt, men der er måske ikke ligefrem nogen grund til at skilte med dine hensigter.
Just my 50 cents.
Katte der strejfer alene omkring kan jo være blevet kørt over, og ædt af en ræv, så hvis de bare forsvinder lige så stille, er det måske det bedste. Min jagttegnslærer udtrykte det på denne måde: " husk de tre S´er: Shoot, Shovel and Shut up." Det er 30 år siden, og dengang var det lovligt at skyde katte, bare de var 150 meter hjemmefra. Det er det ikke mere, og du skal selvfølgelig ikke gøre noget ulovligt, men der er måske ikke ligefrem nogen grund til at skilte med dine hensigter.
Just my 50 cents.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Hvordan er det med reglerne og byzone?
Må man uden videre plaffe en kat ned i ens villahave inde i byen?
Eller rettere - Når der holder 4 patruljevogne i indkørslen 4 minutter og 27 sekunder senere, er det nok meget godt at kunne pege på den relevante paragraf?
Eller rettere - Når der holder 4 patruljevogne i indkørslen 4 minutter og 27 sekunder senere, er det nok meget godt at kunne pege på den relevante paragraf?

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Kode1303
- Gold Member
- Interesser: Ammunition og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 14 times
Jeg kan kun henvise til linket, som Castle henviser til længere oppe:Wildlife skrev:Hvordan er det med reglerne og byzone?
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Stk. 2. På fiskeriterritoriet må der ikke drives jagt inden for en afstand af 100 m fra arealer, der har status som sommerhusområde, og 500 m fra arealer, der har status som byzone.
Make mine a carbine.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Den regel gælder ikke ved regulering . Som vel er sagen i det her tilfælde ?
/bofh
/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg vil ihvertfald ikke mene at dyr der aflives som følge af lov om vej og markfred har noget med jagt at gøre..bofhenator skrev:Den regel gælder ikke ved regulering . Som vel er sagen i det her tilfælde ?
/bofh
Ellers ville man jo næppe kunne aflive dyr der angriber egne tamdyr da de jo ofte står tæt på ejendommen.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
Til jagttegn fik vi af vide:
Der skal meldes lokalt 14 dage før katten må skydes (vha. avis og opslag)
Derefter er det lovligt at fjerne kræet
Der skal meldes lokalt 14 dage før katten må skydes (vha. avis og opslag)
Derefter er det lovligt at fjerne kræet
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
@Flakker Hvor er du dog et flinkt menneske...
De fleste i min omgangskreds havde nok klaret sagen lidt mere hårdhændet og skjult resultatet med en spade....
mvh
Per
(Katteejer)

mvh
Per
(Katteejer)