Er en Slangebøsse ulovlig ?
Jeg bestilte for noget tid siden en slangebøsse fra Kina via Dealextreme.com (meget billig side og gratis fragt i hele verden) ... Og jeg fik den med posten i går ... Det stod på pakken "May be officially opened" Og her tænker jeg tolderne må have åbnet pakken og kigget i den? Og så sendt den videre igen?
Men nu har jeg googlet lidt, og så vidt jeg kan se er det totalt ulovligt at have en slangebøsse i Danmark, hvis ikke man har en våbentilladelse? Er det virkeligt rigtigt? Er jeg lige nu i "ulovlig våbenbesiddelse" fordi jeg har en slangebøsse? Syntes det lyder meget voldsomt!
Da jeg var knægt lavede far og mig da en slange bøsse vi skød dåser med, grus fra gårdspladsen og det var god underholdning ... Men det er nu ulovligt så vidt jeg kan se?
Hvis det er tilfældet syntes jeg det er totalt absurd!
Men nu har jeg googlet lidt, og så vidt jeg kan se er det totalt ulovligt at have en slangebøsse i Danmark, hvis ikke man har en våbentilladelse? Er det virkeligt rigtigt? Er jeg lige nu i "ulovlig våbenbesiddelse" fordi jeg har en slangebøsse? Syntes det lyder meget voldsomt!
Da jeg var knægt lavede far og mig da en slange bøsse vi skød dåser med, grus fra gårdspladsen og det var god underholdning ... Men det er nu ulovligt så vidt jeg kan se?
Hvis det er tilfældet syntes jeg det er totalt absurd!
Senest rettet af Castle 29. dec 2011, 16:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift Justeret
Begrundelse: Overskrift Justeret
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Re: Slangebøsse
Det er ellers den allerførste § i våbenbekendtgørelsen.
Jeg er sikker på at onkel blå er pænt ligeglad med at du (og jeg, og mange andre) synes at det er totalt absurd.
Måske du bare skulle begrave den dybt i mulden og betragte det som lærepenge.Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer
Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1316 af 26. november 2007, med de ændringer, der følger af § 4 i lov nr. 490 af 17. juni 2008, § 3 i lov nr. 500 af 17. juni 2008 og § 3 i lov nr. 501 af 12. juni 2009.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Jeg er sikker på at onkel blå er pænt ligeglad med at du (og jeg, og mange andre) synes at det er totalt absurd.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
Ja rolig nu regelridder ... Du behøver ikke være så agressiv og frembrusende ... Det er ikke jordens undergang, den har kostet 45,- kr
Men hold kæft et latterligt land man bor i .. Godt man skal et andet sted hen når man er færdig uddannet. Det er sgu for langt ude, dybt dybt latterligt vil jeg mene.
Forstår slet ikke hvordan det har kunnet lade sig gøre at lave sådan en lov. Det er da lige til at grine af .. Syntes det er så useriøst man har brugt ressourcer på sådan noget, når der er andre steder det kunne blive brugt fornuftigt.
Men hold kæft et latterligt land man bor i .. Godt man skal et andet sted hen når man er færdig uddannet. Det er sgu for langt ude, dybt dybt latterligt vil jeg mene.
Forstår slet ikke hvordan det har kunnet lade sig gøre at lave sådan en lov. Det er da lige til at grine af .. Syntes det er så useriøst man har brugt ressourcer på sådan noget, når der er andre steder det kunne blive brugt fornuftigt.
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
NVF har den aktuelle (og opdaterede) våbenlov
Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Våbencirkulærets § 5 skrev:Tilladelse til slangebøsser kan kun gives i særlige tilfælde, f.eks. til personer, der godtgør at have brug for våbnet til medefiskeri eller til hundetræning.
- Juniorkaz
- Silver Member
- Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
- Geografisk sted: Midtjyde-land
Enig.. :gQrgh skrev: Forstår slet ikke hvordan det har kunnet lade sig gøre at lave sådan en lov. Det er da lige til at grine af .. Syntes det er så useriøst man har brugt ressourcer på sådan noget, når der er andre steder det kunne blive brugt fornuftigt.

Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
Beretta Silver Pigeon 12/76
Beretta Silver Pigeon 12/76
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
Det handler slet ikke om dine 45.-
Det handler om at du risikerer at miste jagttegn og våbentilladelser pga. manglende viden om den mest basale lovgivning om samme. Det kan du mene hvad du vil om. Det ændre bare ikke på hvordan tingene hænger sammen.
For mig ville det være jordens undergang hvis jeg blev dømt for en overtrædelse af våbenlovgivningen, men der er vi jo så forskellige.
At vi så er fuldstændig enige om at det er en latterlig lovgivning er noget helt andet. Det er der skrevet rigtigt meget om, uden at politikerne har ville indrømme deres fejl.
Det handler om at du risikerer at miste jagttegn og våbentilladelser pga. manglende viden om den mest basale lovgivning om samme. Det kan du mene hvad du vil om. Det ændre bare ikke på hvordan tingene hænger sammen.
For mig ville det være jordens undergang hvis jeg blev dømt for en overtrædelse af våbenlovgivningen, men der er vi jo så forskellige.
At vi så er fuldstændig enige om at det er en latterlig lovgivning er noget helt andet. Det er der skrevet rigtigt meget om, uden at politikerne har ville indrømme deres fejl.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt/skydning
- Geografisk sted: jylland
Hvordan ser man så på de jagtforetninger der sælger slangebøsser der kan skyde med en tennisbold for at aktivere hunden, er dem der har købt en sådan også blevet kriminelle??
Hvordan skulle man vide det er ulovligt at have et stykke elastik på en pind? Det er jo ikke noget man får at vide i forbindelse med jagttegn eller når man køber slangebøssen? Det var et rent tilfælde jeg fandt ud af det. Om det var held eller uheld ved jeg ikke. Tvivler på nogen får ondt i røven, men risikoen er der jo. Og det ville være ærgerligt at miste tilladelse til alt det sjove her i livet pga et elastik på en pind.
Dog undre det mig den kom gennem tolden efter som den har været åbnet der, og det åbenbart er ulovligt.
Men takker for hjælpen :)
Kan se vi er nogle stykker der er enige omkring der er firkantet med loven ... Er der ingen udsigter til den bliver lavet om? Eller kan man ikke gøre noget, når først de har skrevet det på papiret?
Må jo bare ud og destruere den ...
Skal jeg være helt ærlig, bliver jeg sådan lidt mundlam af at få sådan noget at vide .. Syntes virkeligt det er helt ude af probasioner ....
Dog undre det mig den kom gennem tolden efter som den har været åbnet der, og det åbenbart er ulovligt.
Men takker for hjælpen :)
Kan se vi er nogle stykker der er enige omkring der er firkantet med loven ... Er der ingen udsigter til den bliver lavet om? Eller kan man ikke gøre noget, når først de har skrevet det på papiret?
Må jo bare ud og destruere den ...

Skal jeg være helt ærlig, bliver jeg sådan lidt mundlam af at få sådan noget at vide .. Syntes virkeligt det er helt ude af probasioner ....
22250 skrev:Hvordan ser man så på de jagtforetninger der sælger slangebøsser der kan skyde med en tennisbold for at aktivere hunden, er dem der har købt en sådan også blevet kriminelle??
Ja tilsyneladende ?

- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Been thanked: 5 times
Det er OK, hvis man har våbentilladelse til slangebøsse, der skal anvendes til hundetræninggQrgh skrev:Ja tilsyneladende ?22250 skrev:Hvordan ser man så på de jagtforetninger der sælger slangebøsser der kan skyde med en tennisbold for at aktivere hunden, er dem der har købt en sådan også blevet kriminelle??

Emne: Slangebøsse
-
- Silver Member
- Interesser: Luftgevær PCP & Fjeder
- Geografisk sted: Bornholm
- Been thanked: 1 time
mon ikke vi kan takke BZerne for den tilføjelse til loven
de var vist svært glade for at bruge slangebøsser med møtrikker og stålkugler imod politiet på et tidspunkt
MVH
HOLMER
de var vist svært glade for at bruge slangebøsser med møtrikker og stålkugler imod politiet på et tidspunkt

MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
Falcon T50 10-50x60 field target scope
Falcon T50 10-50x60 field target scope
Hmm, hvordan får man en våbentilladelse til en slangebøsse? Det koster vel også de 840,- for ti år? Med mindre man har en i forvejen, så er det "kun" 420,- for at have tilladelse til en slangebøsse som har kostet 45,- kr?
Ja og det BZ'erne gjorde kom vi til at betale for ...
Ja og det BZ'erne gjorde kom vi til at betale for ...

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det klistermærke eller det tape der er sat på "MAY BE OFFICIALLY OPENED" må være noget som afsenderen har sat på. Det er noget der af og til sættes på pakker som krydser landegrænser.
Hvis tolderne har haft den åbnet, så kan du være ret sikker på at de har forseglet pakken med tape med påtrykt dansk tekst der fortæller at ... pakken HAR været åbnet i forbindelse med told-eftersyn.
PostDanmark har også en tape med dansk tekst, husker dog ikke ordlyden her.
Det eneste "MAY BE OFFICIALLY OPENED" betyder, er at afsenderen giver sin tilladelse til at pakken kan kigges igennem og indholdet kan afstemmes imod pakkelisten - og der dermed ikke er noget at skjule.
"MAY BE...." er ikke endbetydende med at den ER blevet åbnet.
Hvis tolderne har haft den åbnet, så kan du være ret sikker på at de har forseglet pakken med tape med påtrykt dansk tekst der fortæller at ... pakken HAR været åbnet i forbindelse med told-eftersyn.
PostDanmark har også en tape med dansk tekst, husker dog ikke ordlyden her.
Det eneste "MAY BE OFFICIALLY OPENED" betyder, er at afsenderen giver sin tilladelse til at pakken kan kigges igennem og indholdet kan afstemmes imod pakkelisten - og der dermed ikke er noget at skjule.
"MAY BE...." er ikke endbetydende med at den ER blevet åbnet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Når lovgivningen skal være på den måde ... For at finde på noget andet, når jeg måtte destruere min slangebøsse, har jeg hermed købt et harpun gevær ... Det kræver ikke våbentilladelse eller noget, kun et fisketegn hvis man skal bruge det ... Jeg må le
bliver sjovt at komme ud og prøve det til sommer !
Godt nytår gutter !

Godt nytår gutter !

- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
I lige måde - Og happy shooting med pileskyderen he-hegQrgh skrev: Godt nytår gutter !

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det er din pligt at kende love og regler på et givent område. Uvidenhed tæller ikke som undskyldning for brud på våbenloven. At man ikke har betalt ret meget for at begå overtrædelsen, er heller ikke en undskyldning.gQrgh skrev:Ja rolig nu regelridder ... Du behøver ikke være så agressiv og frembrusende ... Det er ikke jordens undergang, den har kostet 45,- kr
(Vores regelsæt pålægger dig desuden at tale pænt til andre medlemmer, ejheller på det punkt er uvidenhed en undskyldning)
En moderne slangebøsse er desværre ikke "uskyldigt legetøj", og da de er kraftige nok til at være en trussel mod liv og førlighed og rent faktisk er blevet brugt mod politiet, så forbød man dem.
....... vi har heldigvis stadigvæk frihed til at forlade landet, og hvis andre lande vurderer at man er til gavn for dem, vil de som regel også gerne modtage en.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Slettegaard
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Nordsjælland
For øvrigt er det da også noget man lærer om når man tager Jagttegn, ihvertfald der hvor jeg tog tegnet
Ja harpunen har jo åbenbart ikke været anvendt mod politiet endnu så den er stadig lovlig. :oneshot:gQrgh skrev:Når lovgivningen skal være på den måde ... For at finde på noget andet, når jeg måtte destruere min slangebøsse, har jeg hermed købt et harpun gevær ... Det kræver ikke våbentilladelse eller noget, kun et fisketegn hvis man skal bruge det ... Jeg må lebliver sjovt at komme ud og prøve det til sommer !
Godt nytår gutter !
Mvh
Martin
Re: Er en Slangebøsse ulovlig ?
Det er din pligt at kende love og regler på et givent område. Uvidenhed tæller ikke som undskyldning for brud på våbenloven. At man ikke har betalt ret meget for at begå overtrædelsen, er heller ikke en undskyldning.
(Vores regelsæt pålægger dig desuden at tale pænt til andre medlemmer, ejheller på det punkt er uvidenhed en undskyldning)
En moderne slangebøsse er desværre ikke "uskyldigt legetøj", og da de er kraftige nok til at være en trussel mod liv og førlighed og rent faktisk er blevet brugt mod politiet, så forbød man dem.
....... vi har heldigvis stadigvæk frihed til at forlade landet, og hvis andre lande vurderer at man er til gavn for dem, vil de som regel også gerne modtage en.
Ja naturligvis gør det mig ikke uskyldig, fordi jeg ikke kan alle paragraffer i hovedet. Ved ikke om du bevidst er ude med riven efter mig, eller hvad der er galt, men kom i godt humør og spurgte efter jeres hjælp og råd. Men føler lidt jeg bliver trådt på mellem linierne. Svarer man med en høflig tone, får man også et høfligt tak tilbage.
Men har ikke på noget tidspunkt brugt uvidenhed eller pris som en undskyldning, og som du kan læse har jeg jo afskaffet den. Men altså det er jo svært, når man ikke ved bedre. Og ja om jeg har vidst det eller ej, er straffen selvfølgelig den samme. Havde nemlig ikke i min vildeste fantasi til at en slangebøsse kunne være ulovlig. Men nu er den afskaffet og jeg syntes endda jeg har måtte bøde for at spørge om vejledning.
Syntes ikke jeg kan mindes vi fik noget at vide om dette der jeg tog jagttegn? Kan godt ske det er hukommelses svigt eller mental fravær i et par sekunder :)
Men ønsker alligevel godt nytår.

- Vigilante
- Gold Member
- Interesser: Genladning, langdistance
- Geografisk sted: Odense
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
Det er jo så en gåde, at brosten ikke blev gjort ulovlige i samme runde.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
Jeg er lige ved at tro at Danmark er det eneste land i verden der har lovgivning mod sammensætningen af en Y-gren og et par elastikker
Jeg har næppe været mere end 5-6 år gammel da min far snittede en slangebøsse til min bror, og kort efter havde jeg selv en. Vi skød både med småsten og ledningskramper efter blikdåser, papkasser og ikke at forglemme gråsenolikker i kirsebærtræet. Et par år senere gik jeg sammen med en ven om at bukke noget 8mm jern så vi havde indbygget håndstøtte på slangebøsserne, og så turede vi ellers rundt i lokalområdet, og skød efter naturlige mål mens vi gradvist prøvede at forbedre vores muligheder. Vi fik adgang til den lokale maskinfabriks affaldscontainer, hvor vi forsynede os med lokkebrikker ø15x15mm i stål, og hold da op hvor det forbedrede vores muligheder, da vi opnåede stor ensartethed, og dermed træfsikkerhed. På et tidspunkt slap lokkeaffaldet op, og så fandt vi på at støbe blypiller hvor vi som form brugte brugte et egebrædt med borede huller i. Vores forældre vidste udemærket hvad vi lavede, men tiden var en anden for slangebøsser var vist allerede blevet forbudt, men det blev vist stadigt regnet for tilbehør for raske drenge.
Kors hvor jeg glæder mig til at min lille dreng vokser sig større, så skal far nok lære ham lidt om drengestreger, lovgivning eller ej - Han er jo blot en dreng, og drenge vil altid være drenge.....Og det er altså stadigt ikke noget med hverken lilla bleer, politisk korrekthed, blødsøden svanset pædagogik. Han skal lære at bruge en dolk, bue og slangebøsse, og være en rigtig dreng.
Ovenstående er naturligvis nemmere for undertegnede når man bor langt ude i det mørke på en lille landejendom, med langt til naboen, så spar mig for de formanende sødsuppeindlæg

Jeg har næppe været mere end 5-6 år gammel da min far snittede en slangebøsse til min bror, og kort efter havde jeg selv en. Vi skød både med småsten og ledningskramper efter blikdåser, papkasser og ikke at forglemme gråsenolikker i kirsebærtræet. Et par år senere gik jeg sammen med en ven om at bukke noget 8mm jern så vi havde indbygget håndstøtte på slangebøsserne, og så turede vi ellers rundt i lokalområdet, og skød efter naturlige mål mens vi gradvist prøvede at forbedre vores muligheder. Vi fik adgang til den lokale maskinfabriks affaldscontainer, hvor vi forsynede os med lokkebrikker ø15x15mm i stål, og hold da op hvor det forbedrede vores muligheder, da vi opnåede stor ensartethed, og dermed træfsikkerhed. På et tidspunkt slap lokkeaffaldet op, og så fandt vi på at støbe blypiller hvor vi som form brugte brugte et egebrædt med borede huller i. Vores forældre vidste udemærket hvad vi lavede, men tiden var en anden for slangebøsser var vist allerede blevet forbudt, men det blev vist stadigt regnet for tilbehør for raske drenge.
Kors hvor jeg glæder mig til at min lille dreng vokser sig større, så skal far nok lære ham lidt om drengestreger, lovgivning eller ej - Han er jo blot en dreng, og drenge vil altid være drenge.....Og det er altså stadigt ikke noget med hverken lilla bleer, politisk korrekthed, blødsøden svanset pædagogik. Han skal lære at bruge en dolk, bue og slangebøsse, og være en rigtig dreng.
Ovenstående er naturligvis nemmere for undertegnede når man bor langt ude i det mørke på en lille landejendom, med langt til naboen, så spar mig for de formanende sødsuppeindlæg

Mvh Great Dane
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Tja, jeg bandt en gammel opskåret cykelslange mellem stolperne på et gyngestativ - den kunne skyde småsten op på stålplade-taget på missionshuset ca 200m væk, uden større problem.
Den falder måske ikke ind under den traditionelle definition for en "slangebøsse", men bestemt på virkemåden...
Den falder måske ikke ind under den traditionelle definition for en "slangebøsse", men bestemt på virkemåden...

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Jeg har også en harpun, en ganske stor en
Den kan nok nemt dræbe en voksen mand, især hvis snoren bliver pillet af, så man ikke får spyddet i hoved hvis man misser. Den er det tætteste man kommer en armbryst, som går for at være MEGET farlig.. Harpuner er meget billige og kan købes af alle. Jeg var 16 da jeg købte min... :alcohol:
Tag ikke nedenstående seriøst:
Edit: Se her: http://www.edyk.dk/shop/elastik-21c1.html
Nu kan "I" nakke enhver på åben gade
Det jo mega billigt maan!!

Tag ikke nedenstående seriøst:
Edit: Se her: http://www.edyk.dk/shop/elastik-21c1.html