Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 357Magnum » 26. dec 2011, 18:25

Billede

Til langdistanceskydning kan det være en fordel hurtigt at kunne indstille kliktårnet til en given skudafstand, som passer med ballistikken for det projektil, man benytter.

De fleste taktiske kliktårne viser antal Minute of Angle eller Mil, men i kampens hede kan det være svært at huske hvor mange Mil et skud til 375 meter kræver med en .308 Win og et 175 gr. projektil i 28º C varme og 25% luftfugtighed.

Zeiss har ASV-konceptet, hvor man kan vælge mellem fem folier, der med forskellig krumhed passer de fleste kaliber/projektil/rifler/klima på markedet - men også kun næsten.

Billede

Jeg har valgt at lavet min egen folie til elevationstårnet på min Nightforce-kikkert, hvorved jeg nemt kan tilpasse den til forskellige behov.

Første prototype blev testet på min første bukkejagt, som indeholdt områder med mulighed for halvlange skudschancer. Min svenske seksender faldt på 183 meter og skudet sad præcis hvor jeg sigtede. Jeg havde målt bukkens i kikkertens Mil-trådkors og på bagrund af dette vurderet afstanden (mellem 175 og 200 meter). Dette drejede jeg ind på kliktårnet og skød. Afstanden blev efterfølgende kontroleret vha. GPS.

Billede

De store tal på tårnet gjorde det muligt at se i tusmørket, da man i Sverige må jage en time efter solnedgang. På billedet er kikkerten justeret til 150 meter - basseret på test med en hjemmeladt 6.5x55 mm 140 gr. Hornady SST-projektil i sensommer klima.


Til "rigtig" langdistanceskydning har jeg efterfølgende lavet en mere fint opdelt folie op til 900 meter:

Billede

Folien laves ved at udregne hvor mange mm ét klik giver på cirkelbuen af kliktårnet. Dette gøres ved at måle diameteren inkl. folie og udregne omkredsen. Herefter divideres dette op i antallet af klik (100 klik på min Nightforce), hvorved kliktætheden findes. Tal og folie laves i fx Illustrator og printes på ud kraftigt papir, som limes på kliktårnet

Ud fra en ballistisk udregner som fx JBM Ballistics Online eller Strelok til Android Smart Phone findes hvor mange klik de forskellige afstande kræver.

Her indtaster man balistisk data for projektilet (Hornady 140 gr. HPBT) samt kronograferet udgangshastighed (2.625 fps). Det er vigtigt at få alle klimatiske data med - herunder i hvilken temeratur hastigheden blev målt og hvilken man skyder uder. Disse små detaljer begynder at spille ind på den anden side af 400 meter og bliver pludselige afgørende for, om man rammer sit mål. Ligeledes hvor højt kikkerten sidder over centrum af piben.

Billede

Her i juleferien besøgte jeg Ulfborg, for at teste lidt længere skudafstand, end jeg har mulighed hjemme. 300 meter var næsten perfekt - skudbilledet krævede blot 0,1 Mil mere elevation for at passe. På 600 meter var jeg dog nød til at hæve hele 0,8 Mil - svarende til 48 cm. Det viste sig efterfølgende, at jeg ikke havde tastet korrekt klima (temperatur samt højde over havet) ind på smart phonen. En justering til Ulfborg-forhold gav en kliktabel præcis magen til mine opmålinger i marken:

Billede

Vinden drillede lidt, da der på ruten mod bagvolden er åbninger i sidebevoksningen. Selvom der var læ ved standpladsen og de første par hundrede meter, havde jeg cirka 14 cm vandret spredning mod kun cirka 6 cm i højden for 5 skud. Uden vind ville den holde cirka 1/2 MoA.

Det er heldigvis nemt at rette folien til og printe en ny. Man kan passende have en hel stribe på et A4 ark og vælge den, som passer til formålet. Fx. skal min jagtladning med Lapua Mega 155 gr. have 0,3 Mil ekstra elevation ved 300 meter ift. match ladningen ved samme klima. Det var ret sjovt at kunne lave førstegangs hit på lille mål med en "fremmed" patron ved blot at justere kikkerten.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Halvautomat » 26. dec 2011, 18:46

Ser godt ud - hvilket program bruger du til at printe "folien"?

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 357Magnum » 26. dec 2011, 18:53

Adobe Illustrator, men det kan laves i stort set hvilket som helst grafisk program, hvor du kan lave en kasse, et par streger og lidt tekst og placere dem efter koordinator.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Hurricane » 27. dec 2011, 00:16

:goodpost: inspirerende læsning :thumbup:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
Pepsi
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 9. okt 2007, 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Pepsi » 27. dec 2011, 12:36

Super godt indlæg. Det er fedt at se at der er nogle som sætter sig ind i tingene. :popkorn:
Jedi-master

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af The Yeti » 27. dec 2011, 13:00

Det er en rigtig fin måde at lave sådan et folie.

Jeg har selv en lidt anden tilgang til samme. Jeg har en Leupold Mark IV til både min 22-250 og min 300 WM. Inde i flip-up'et er der så et C og et B noteret. Disse henviser til det program min afstandsmåler skal stilles på for at passe. Så måler jer ellers afstanden til målet og får opgivet hvor mange MOA jeg skal dreje ind på kikkerten. Afstandsmåleren regner TBR (True Ballistic Range) og tager højde for vinklede skud. Ud til 300 meter behøver jeg ikke andet ud over vinden. Skal jeg længere ud bruger jeg min iPhone, men skyder jeg på afstande over 300 meter har jeg masser af tid til at pille ved alle variablerne.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 308 W » 27. dec 2011, 13:13

Spændende læsning :goodpost:

Hvor mange gange forstørrelse bruger du på de distancer ?

300 meter med 3-9 x kommer vidst til kort :wall:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af TheDarkSide » 27. dec 2011, 13:53

308 W skrev:Spændende læsning :goodpost:

Hvor mange gange forstørrelse bruger du på de distancer ?

300 meter med 3-9 x kommer vidst til kort :wall:
Man skyder da med korn og kærv ud til 600 meter :blink:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 308 W » 27. dec 2011, 13:57

Det må være meget store mål... en lade :blink:

Brugeravatar
Experimentarius
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 24. nov 2006, 23:07
Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Experimentarius » 29. dec 2011, 02:09

308 W skrev:Spændende læsning :goodpost:

Hvor mange gange forstørrelse bruger du på de distancer ?

300 meter med 3-9 x kommer vidst til kort :wall:
Da en af mine venner skulle til Kirgisistan, for at jage stenbuk, var han i tvivl om hans 3-12x56 var nok til det.

Jeg bad ham skyde tre skud liggende med tre gange forstørrelse, på den danske bukkeskive på 200 meters hold.

Tre tiere senere var han overbevist :DancingBanana:

Så mon ikke 9x rækker til 300? :giggle:
/ẍ

No Guns, No Glory ...

Be aware of a man with customised guns ...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af HappyNanoq » 29. dec 2011, 02:16

En del snigskytter/finskytter bruger 8x eller 10x forstørrelse.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Brønden » 29. dec 2011, 09:27

Var med 357 på banen den dag. Vi skød 1,5 liters Icetea kartoner på 600M. Jeg har 10x fast forstørrelse fra en SWFA SS 10X42 på en 6.5x55 i en ombygget Otterup.

9x burde heller ikke være noget problem. Men med stiv sidevind og 600 meter, skal man være to så man kan spotte nedslag for hinanden. Jeg skulle klikke en helt Moa for vind.

Hvis man ikke har mulighed for at lave labels kan jeg anbefale at lave et lille skema til at klistre på bagsiden af sin Butler Creek linsebeskytter.

På min har jeg 50 - 600m

En til min jagt ammo Rem. corelock og en til Norma golden target.

Edit: Jagt ammo listen går så kun til 300 m.

Ballistisk
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 150
Tilmeldt: 10. aug 2006, 10:32
Interesser: Skydebaneudstyr, Miljø
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning- KORREKTION

Indlæg af Ballistisk » 29. dec 2011, 16:37

Her indtaster man balistisk data for projektilet (Hornady 140 gr. HPBT) samt kronograferet udgangshastighed (2.625 fps). Det er vigtigt at få alle klimatiske data med - herunder i hvilken temeratur hastigheden blev målt og hvilken man skyder uder. Disse små detaljer begynder at spille ind på den anden side af 400 meter og bliver pludselige afgørende for, om man rammer sit mål. Ligeledes hvor højt kikkerten sidder over centrum af piben.

Tillad mig at påtale, at du nævner betydningen af højde over havet, det er IKKE DET DER TÆLLER, men LUFTTRYKKET.
Jo højere over havet desto lavere lufttryk, men på store afstande vil det have stor betydning at respektere HECTOPASCAL eller MILLIBAR. Hver time, og hvert sted sit tryk.
Skyttehilsen
Jørgen

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af TheDarkSide » 29. dec 2011, 23:49

Nu er jeg ikke så velbevandret udi riffelskydning, bare jeg kan ramme på 100 meter har jeg det fint. At folk kan ramme en guldbajer på 600 meter imponere da mig, men jeg har ikke behov for at kunne selv, da rådyret på 600 m kan nå et par skridt væk, mens kuglen sejler ud til kræet :mrgreen: Jeg er sgu jæger og ikke finskytte :giggle:
Jeg har sendt 3 kugler afsted på jagt og de har alle resulteret i fine skud, ingen "perfekte" bladskud, men tilfredstillende... Men jeg foretrækker nu også lav forstørrelse, da jeg ellers kompenserer for puls osv. Med 3-5 gange forstørrelse kan jeg skyde ud til minimum 150 meter. Hvis jeg skal længere ud skal jeg have læst op på kuglefaldet :oops: Jeg har tit prøvet på jagt at fokusere på et blad/sten 200-250 meter væk og jeg har ikke problemer med at holde den stille, på 5-6 gange forstørrelse.Jeg tror ikke altid skuddet bliver mere præcist ved høj forstørrelse, men det kan være sjovt at "studere hårene på fluens ryg, der svirer bag bukken". Med en alm 3-9x40/50 kikkert kan man altså se meget, selvom et rådyr er lille på 200 meter på 9x :blink:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 308 W » 31. dec 2011, 16:10

Så er jeg jo dækket ind :smile: så er det bare ham bag kikkerten :wink:

Jeg har endnu tilgode at ramme ved siden af, men det er også på andre distancer :grin:

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4980
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Lassescout » 2. jan 2012, 13:10

Jeg ser nu sådan på det, at hvis jeg kan samle en masse erfaring med skydning på papskiver på 600 meter, og alle afstande derunder, så vil det være med betydeligt mere selvtillid og sikkerhed jeg skyder på levende dyr på op til 200 meter. Train hard, fight easy !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Jack Russel
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. jan 2012, 21:23
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Jack Russel » 25. jan 2012, 01:19

Jeg har en Zeiss 3-12x56 - den gamle slags uden lys eller kliktårn.
Til en skydning på jagtrelaterede mål skulle skydes på afstande fra 50 - 300m samt løbende hjort.

Året før havde jeg brugt et program til at beregne korrektion på samme afstande med riffelen indskudt på 100m - det gik jævnt, men det var sgu svært at gætte 22cm (så vidt jeg husker) på hjorten...

Denne gang skruede jeg top-dækslet af, klikkede op i henhold til bregningen og holdt lige på - det virkede.

Under praktisk jagt er det noget møg at skrue dækslet af pga skidt og regn - har nogen af jer set en "købe løsning" eller et "gør det selv projekt" der kan fungere som kliktårn.

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Hotbarrelz » 29. jan 2012, 22:23


Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af GT9 » 2. feb 2012, 15:41

308 W skrev:Spændende læsning :goodpost:

Hvor mange gange forstørrelse bruger du på de distancer ?

300 meter med 3-9 x kommer vidst til kort :wall:
Nu har jeg læst kommentarene om korn og kærv og finskytter med x10; men hvilken forstørrelser er egenligt at anbefale.

På 300 m banen til DDS 300 m skiven bruger jeg x12 som jeg synes er passende.

Hvad er foretrækker i når i skyder på 600 m x16, x20, x24 eller ?

Edit slåfejl
Senest rettet af GT9 2. feb 2012, 22:04, rettet i alt 1 gang.
Norwegian Blue Parrot

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4980
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af Lassescout » 2. feb 2012, 21:31

Forstørrelsesgraden er ikke det vigtigste, det er langt vigtigere at den optiske kvalitet er i orden.

Så hvis du står og skal købe en langdistancekikkert bør du efter min mening gå efter det bedste glas du har råd til. Det er langt bedre at få en 3-12 X af topkvalitet, end at få en 5-30 gange af middel kvalitet. Derfor kan du med fordel kigge efter en brugt kikkert fra enten Zeiss, Schmidt & Bender, Swarovski, Nightforce eller Leupold (og måske et par mærker mere jeg ikke kender så godt).

Vi er rigtig mange jægere der ikke kan leve uden belyst sigtemiddel, og mange af os har solgt virkeligt gode sigtekikkerter uden denne gadget. Derfor ligger der en masse gode brugte kikkerter uden belyst sigtemiddel på brugthylderne rundt omkring. Og til langdistanceskydning om dagen har du ikke noget at bruge lyset til, så der er din chance for et rigtig godt køb.

Jeg har skudt på 600 meter med Leupold 4,5 - 14 X 50 og med Zeiss 6-24 X 56. Og guess what: der var ikke den store forskel. Selvfølgelig kunne jeg bedre se målet i Zeiss´en, men jeg skyder ligeså godt med Leupolden. Faktisk har jeg solgt Zeiss kikkerten igen, fordi den alligevel er for stor og klodset til jagtbrug efter min smag, og fordi du ikke kan stille skarpt på mål der er tættere på end 30- 40 meter. Og der bliver nu engang skudt betydeligt mere vildt på 40 meters afstand end på 200 meter.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 308 W » 2. feb 2012, 23:55

Når jeg finder lidt guldkorn der ikke står hus eller baby på, køber jeg en Zeiss Dyralyt 3-12 med lys, det må være en del bedre end min discount Bushnell...

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk

Brugeravatar
577 NE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 26. feb 2007, 23:03
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 577 NE » 5. feb 2012, 01:07

Hmm du kunne også smide dem efter en S&B PM II den er efter min mening topdollar til de lange hold
Mvh
Palle
The price of knowledge is great but the price of ignorance is even greater.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 308 W » 5. feb 2012, 08:02

Den koster over dobbelt så meget...
Den er heller ikke skabt til ex drivjagt...
Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk

Brugeravatar
577 NE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 26. feb 2007, 23:03
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af 577 NE » 5. feb 2012, 23:15

Ok. Så har jeg nok misforstået det. Jeg troede at du ville bruge den til langdistance
The price of knowledge is great but the price of ignorance is even greater.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ballistisk kliktårn til langdistanceskydning

Indlæg af HappyNanoq » 5. feb 2012, 23:45

Hvis man ikke kan bruge en langdistancekikkert til drivjagt.... hvorfor kan man så bruge en drivjagtkikkert til langdistance.?

S&B PMII findes også i 3-12x50.

Alt det kommer an på, er vel om man kan lide at bruge det trådkors der sidder i kikkerten - til både drivjagt, og til langdistance.

Kan ikke se at en S&B PMII er så meget ringere til jagt eller drivjagt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar