Det er kun nødvendigt at klubben er medlem af DSF hvis i har medlemmer som skyder andre DSF disipliner end IPSC. Hvis i f.eks har medlemmer som skyder Tjenestepistol skal klubben være medlem, hvis det kun drejer sig om skyttere som har licens er det ikke nødvendigt at klubben er medlem af DSF.Rixen skrev:Mange tak for de hurtige og gode svar![]()
I stedet for at skulle melde hele klubben ind i DSF, kunne jeg så ikke bare nøjes med at blive medlem i f.eks. Dall og så køre kurset osv. derfra?
Pistol til forskellige discipliner
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Pistol til forskellige discipliner
Senest rettet af Grendel 18. feb 2012, 17:31, rettet i alt 1 gang.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Spørgsmål fra en newbie
Jo
Jeg er selv medlem af to klubber. en IPSC og en lokal hygge klub. Det kan anbefales.
Jeg er selv medlem af to klubber. en IPSC og en lokal hygge klub. Det kan anbefales.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det er ikke korrekt.Grendel skrev:Det er kun nødvendigt at klubben er medlem af DSF hvis i har medlemmer som skyder andre DSF disipliner end IPSC. Hvis i f.eks har medlemmer som skyder Tjenestepistol skal klubben være medlem, hvis det kun drejer sig om skyttere som har licens er det ikke nødvendigt at klubben er medlem af DSF.
Se evt. her: http://www.dsf.dk/discipliner/IPSC/54-i ... censkursus
Der står blandt andet:
"Foreningsmedlemsskab
For at kunne melde dig til et licenskursus skal du være medlem af en skytteforening, som er medlem af DSF."
Men jo, du kan evt melde dig ind i en anden DSF klub, hvor du måske endda får gode træningsmuligheder. Du kan også foreslå din bestyrelse at klubben bliver meldt ind i DSF.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: ....
- Geografisk sted: ....
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 16 times
Super, så er det meste jo ved at være på plads.
Så jeg melder mig bare ind i Ålborg Skyttekreds, tager den teoretiske del og melder mig derefter til licens kurset, også skulle jeg være flyvende. Eller har jeg glemt noget?
Jeg har lige siddet og terpet IPSC reglementet igennem, det er jo meget logisk det meste af det, så der skulle ikke være nogen problemer.
Så jeg melder mig bare ind i Ålborg Skyttekreds, tager den teoretiske del og melder mig derefter til licens kurset, også skulle jeg være flyvende. Eller har jeg glemt noget?
Jeg har lige siddet og terpet IPSC reglementet igennem, det er jo meget logisk det meste af det, så der skulle ikke være nogen problemer.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Det tror jeg ikke, men skulle der være spørgsmål ang. medlemsskabet af Aalborg Skyttekreds, så er sekretæren nok det rigtige sted at spørge.Rixen skrev:Eller har jeg glemt noget?
Det er mig.
Spørgsmål omkring IPSC kurset skal til Kontaktperson for nye jyske IPSC skytter.
Det er også mig.
Meeen, de kan jo også stilles direkte til IPSC instruktørerne.
Ja, det ... kunne så også være mig

Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: MGRS 32VNJ67700780
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Min debut på NVF
, så I må bære over med mig, hvis jeg ikke lige mestrer citat-funktionen:

Under DDS' formandsmøde i Nordjylland den 09.11.2011 oplyste Alice Bjerregaard fra SKV i Vingsted, at en pistol kun må anvendes til discipliner under det forbund, hvor den er registreret. Det betyder, at pistoler registreret i SKV i Vingsted ikke må benyttes til eksempelvis Tjenestepistol eller IPSC.Fast Fumble skrev:Nej, det er ikke nødvendigt at flytte dem, de må benyttes under begge forbund.Rixen skrev:Såfremt jeg er nødt at være medlem af begge foreninger, vil jeg så kunne anvende våben indregistreret i en DDS forening eller skal de flyttes over til DSF?
Inter nanorum non pudor esse brevem
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Takker, det vil jeg tage op med hende, for det er noget vrøvl.Acer surculus skrev:Under DDS' formandsmøde i Nordjylland den 09.11.2011 oplyste Alice Bjerregaard fra SKV i Vingsted, at en pistol kun må anvendes til discipliner under det forbund, hvor den er registreret. Det betyder, at pistoler registreret i SKV i Vingsted ikke må benyttes til eksempelvis Tjenestepistol eller IPSC.
Der er ingen hjemmel, hverken i lovgivningen eller i bekendtgørelse/cirkulære for en sådan distinktion.
Der er heller ikke, på SKV2 blanketten, mulighed for at angive, til hvilke discipliner pistolen skal bruges. Dermed kan det ikke registreres.
Det ville også blive noget værre bøvl - tænk bare, hvis alle vore topskytter ikke længere kunne deltage i DDS stævner, fordi deres våben er registreret gennem DSkyU og vice versa.

Du skal have ros for at angive præcis kilde, for så kan vi få ryddet dem misforståelse af vejen.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Spørgsmål fra en newbie
Det er ikke korrekt, hvilket hun også for nylig bekræftede over for mig telefonisk.
En våbenpåtegning gælder under alle 3 hovedforbund, hvis skyttens forening er medlem af det pågældende forbund.
Sent using Tapatalk
En våbenpåtegning gælder under alle 3 hovedforbund, hvis skyttens forening er medlem af det pågældende forbund.
Sent using Tapatalk
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
-
- Bronze Member
Jeg har forstået det således, at våben må anvendes til de discipliner, som den på din våbenlegitimation anførte skytteforening kan afholde. Er skytteforeningen på din våbenlegitimation således kun medlem af DDS, må du udelukkende anvende de af våbenlegitimationen omfattede våben til skydediscipliner under DDS.co skrev:Det er ikke korrekt, hvilket hun også for nylig bekræftede over for mig telefonisk.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Men så er mit svar til Newbie nok ikke helt korrekt alligevel - for så skal de våben som skal bruges til:
- IPSC
- Tjenestepistol
- andre DSF discipliner
- 10m bane
- Andre DSkyU discipliner
...flyttes til en forening som er medlem af både DSF, DSkyU og DDS.
Mon ikke det vil påvirke DSkyU stævnernes deltagerantal, når vi begynder at håndhæve det forbud?
- IPSC
- Tjenestepistol
- andre DSF discipliner
- 10m bane
- Andre DSkyU discipliner
...flyttes til en forening som er medlem af både DSF, DSkyU og DDS.
Mon ikke det vil påvirke DSkyU stævnernes deltagerantal, når vi begynder at håndhæve det forbud?
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Det er ikke helt korrekt!Fast Fumble skrev:Takker, det vil jeg tage op med hende, for det er noget vrøvl.Acer surculus skrev:Under DDS' formandsmøde i Nordjylland den 09.11.2011 oplyste Alice Bjerregaard fra SKV i Vingsted, at en pistol kun må anvendes til discipliner under det forbund, hvor den er registreret. Det betyder, at pistoler registreret i SKV i Vingsted ikke må benyttes til eksempelvis Tjenestepistol eller IPSC.
Der er ingen hjemmel, hverken i lovgivningen eller i bekendtgørelse/cirkulære for en sådan distinktion.
Der er heller ikke, på SKV2 blanketten, mulighed for at angive, til hvilke discipliner pistolen skal bruges. Dermed kan det ikke registreres.
Det ville også blive noget værre bøvl - tænk bare, hvis alle vore topskytter ikke længere kunne deltage i DDS stævner, fordi deres våben er registreret gennem DSkyU og vice versa.![]()
Du skal have ros for at angive præcis kilde, for så kan vi få ryddet dem misforståelse af vejen.
Sagen er, at det er et spørgsmål om forsikringsforhold, hvor alle DDS dicipliner, incl. terrænskydning, er dækket af den forsikringsordning, som DDS foranstalter.
Det finurlige ved dette, er at den i princippet kun gælder ved arrangementer i DK, dog undtaget stævner i udlandet, hvor DDS direkte har udtaget skytter og har ansvaret for disse skytters deltagelse.
Hvis en skytte, som er medlem af en forening, som kun er medlem af DDS, deltager i for eksempel et tjenestepistol stævne og forårsager en skade på en anden person, vil den ansvarsforsikring som hans forening er omfattet af, ikke dække skaden og han vil derfor kunne risikere at blive pålagt et personligt erstatningsansvar.
Er foreningen derimod medlem hos BÅDE DDS og DSkyU, vil skytten være omfattet af den forsikring, som dækker for tjenstepistol og andre dicipliner under DSF og DSkyU.
En anden detalje, er, at hvis man er medlem af en DSkyU forening ( og ens våben er registreret her ) er man omfattet af Idrættens forsikringer, som også gælder under rejser i udlandet og alt grej som kan relateres til aktiviteten kan erstattes, hvis det bliver stjålet.
Spørgsmålet om, hvad man må bruge sit våben til, hvis det er registreret det ene, eller andet sted, har været oppe mange gange og der er mange fortolkninger af det, men der er en gammel grænseaftale, mellem DDS og DSkyU, hvor de generelle retningslinier er opridset.
Kort fortalt går den ud på at DDS ikke registrerer våben som kun kan anvendes til DSkyU ( og relaterede ) dicipliner og omvendt.
Det vil sige, at hvis en forening, som kun er medlem af DDS, indsender en SKV 2 på en fripistol, open class pistol, fririffel, eller en langdistance riffel, som ikke er opført i skyttebogen, så skal de afvise den og henvise til DSkyU.
Den modsatte vej, vil der stort set aldrig opstå et problem, da stort set alt, er omfattet af en eller anden diciplin.
Hvis en forening så melder sig ud af DSkyU, så skal alle våben som ikke er omfattet af DDS reglerne ud af deres register, medlemmernes inklusiv, hvilket skal gøres, inden foreningen forlader DSkyU.
I øvrigt, hvis foreningen er medlem begge steder, er det vigtigt at krydse dette af på SKV 2 skemaet, da dette kan komme til at gøre en forskel, senere, i forbindelse med en forsikringssag.
En yderligere krølle på alt dette, er banegodkendelsen:
En 15 meter bane, i en forening som kun er medlem hos DDS, må ikke bruges til skydning med grovvåben og man må heller ikke stille en skive op på ti meter og træne med sin luftpistol, da disse dicipliner ikke er beskrevet i skyttebogen og derfor heller ikke er dækket af DDS's forsikring.
Ligeledes må en 25 meter bane heller ikke bruges til andet end hvad der er beskrevet i skyttebogen, hvis ejerforeningen kun er medlem af DDS.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
-
- Bronze Member
Så vidt jeg husker, tog Alice Bjerregaard spørgsmålet op på DDS formandsmøderne, fordi man i efteråret netop var stødt på problemstillingen i forbindelse med DM i Tjenestepistol.
-
- UDMELDT AF NVF
Det er da godt vi får belyst emnet, når der åbenbart er lidt gråzoner.
Hvor ville det dog være rart hvis alt skydesport blev samlet under EN union...
FF, du har PB
Hvor ville det dog være rart hvis alt skydesport blev samlet under EN union...
FF, du har PB

- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Takker for udredningen, Bemoni1, det giver mening. Dog: Hvor er det på SKV2 blanketten jeg skal angive hvilket forbund min forening er medlem af? Jeg kan ikke finde det! Måske er dette en "gråzone" fordi det ganske enkelt ikke registreres korrekt, og meget få skytter er opmærksomme på at der er et problem.
Nu er DSF jo blevet et "underforbund" under DSkyU, hvilket her giver visse fordele - forudsat man er medlem af en forening der er medlem af DSkyU, naturligvis.
Jeg har skudt stævner i både DDS, DSkyU og DSF, og ingen har nogensinde tjekket hvor min pistol var registreret. Der er vist et par procedurer forbundene skal have strammet op på?
Nu er DSF jo blevet et "underforbund" under DSkyU, hvilket her giver visse fordele - forudsat man er medlem af en forening der er medlem af DSkyU, naturligvis.
Det her kan til gengæld ikke være rigtigt. På min våbenlegitimation kan kun stå EN forening. Men mine våben kan være registreret i flere forskellige foreninger. Det kan ikke passe, at hvis de fleste af mine våben er registreret i Forening 1, som ikke er medlem af DSkyU, og resten i Forening 2, som ER medlem af DSkyU, så kan jeg ikke bruge våbnene registreret i Forening 2 til DSkyU discipliner. Det giver ikke mening.Acer surculus skrev:Jeg har forstået det således, at våben må anvendes til de discipliner, som den på din våbenlegitimation anførte skytteforening kan afholde.
Jeg har skudt stævner i både DDS, DSkyU og DSF, og ingen har nogensinde tjekket hvor min pistol var registreret. Der er vist et par procedurer forbundene skal have strammet op på?
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
Det enkelte våben kan vel kun registreres i én forening.Fast Fumble skrev:Men mine våben kan være registreret i flere forskellige foreninger.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Ja, men jeg kan have halvdelen i en forening, og den anden halvdel i en anden. Og der er kun angivet EN forening på våbenpåtegningen.Acer surculus skrev:Det enkelte våben kan vel kun registreres i én forening.Fast Fumble skrev:Men mine våben kan være registreret i flere forskellige foreninger.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Så vidt jeg ved får du et kort for hver forening du har våben registreret i, med de våben du har registreret i den pågældende forening.Fast Fumble skrev:Ja, men jeg kan have halvdelen i en forening, og den anden halvdel i en anden. Og der er kun angivet EN forening på våbenpåtegningen.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- F J
- Bronze Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Hvad så når man køber officielle terrænskiver reduceret for 15m i Skyttebutik og vil træne GR og GPA?Bemoni1 skrev:En yderligere krølle på alt dette, er banegodkendelsen:
En 15 meter bane, i en forening som kun er medlem hos DDS, må ikke bruges til skydning med grovvåben ...
da disse dicipliner ikke er beskrevet i skyttebogen og derfor heller ikke er dækket af DDS's forsikring.
Det må man nødvendigvis, for formanden skal underskrive kortet.Mapzter skrev:Så vidt jeg ved får du et kort for hver forening du har våben registreret i, med de våben du har registreret i den pågældende forening.
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Trekantområdet
- Geografisk sted: Trekantsområdet.
Hvis du opretter en flerbrugertilladelse, så behøves skytterne ikke at være fra samme forening og dermed kan samme våben være registreret i flere foreninger!Acer surculus skrev:Det enkelte våben kan vel kun registreres i én forening.
Med venlig hilsen
Søren
Søren
-
- Bronze Member
Korrektsvm skrev:Hvis du opretter en flerbrugertilladelse, så behøves skytterne ikke at være fra samme forening og dermed kan samme våben være registreret i flere foreninger!Acer surculus skrev:Det enkelte våben kan vel kun registreres i én forening.

-
- UDMELDT AF NVF
Re: Spørgsmål fra en IPSC-newbie
For pokker noget besværligt stads. Det ville være meget rart hvis man bare indregistrerede de her våben til den og dens persons CPR, udenom alt hvad der hedder foreninger (Du skal stadig godkendes af din klubformand), dvs. du kan deltage i et arrangement uafhængigt af hvilket forbund der står som arrangør. Så hvis du normalt skyder for DDS, så vil du til et DFS arrangement, være dækket af DFS' forsikring.
Eller man kunne slå alle forbundene sammen, og være ALT det besvær foruden og desuden stå stærkere sammen for at bevare vor sport.
Nå, her onsdag møder jeg op i Aalborg, med en kammerat, der også gerne vil være medlem. Jeg får meldt mig ind og tager så en snak med formanden, også må vi se om han vil indregistrere min skyder.
Eller man kunne slå alle forbundene sammen, og være ALT det besvær foruden og desuden stå stærkere sammen for at bevare vor sport.
Nå, her onsdag møder jeg op i Aalborg, med en kammerat, der også gerne vil være medlem. Jeg får meldt mig ind og tager så en snak med formanden, også må vi se om han vil indregistrere min skyder.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Vær opmærksom på, at hvis du flytter registreringen af en skyder, så vil du fremover skulle møde op til årlig våbenkontrol samt kunne dokumentere at du opfylder aktivitetskravene i den nye forening. Ikke at nogen af delene bør være et problem, men vær lige opmærksom på det.Rixen skrev:Nå, her onsdag møder jeg op i Aalborg, med en kammerat, der også gerne vil være medlem. Jeg får meldt mig ind og tager så en snak med formanden, også må vi se om han vil indregistrere min skyder.
Hvis skytten eksempelvis er medlem af to foreninger, en der kun er DDS, og en der også er medlem af DSF, så er han vel omfattet af DSF's ansvarsforsikring, uanset om hans våben er registreret i DDS-foreningen?Bemoni1 skrev:Hvis en skytte, som er medlem af en forening, som kun er medlem af DDS, deltager i for eksempel et tjenestepistol stævne og forårsager en skade på en anden person, vil den ansvarsforsikring som hans forening er omfattet af, ikke dække skaden og han vil derfor kunne risikere at blive pålagt et personligt erstatningsansvar.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- UDMELDT AF NVF
Det er jeg godt klar over, men den er ikke indregistreret endnu, jeg har kun betalt depositum på den, så der er ingen ko på isen - ENDNUMapzter skrev:Vær opmærksom på, at hvis du flytter registreringen af en skyder, så vil du fremover skulle møde op til årlig våbenkontrol samt kunne dokumentere at du opfylder aktivitetskravene i den nye forening. Ikke at nogen af delene bør være et problem, men vær lige opmærksom på det.Rixen skrev:Nå, her onsdag møder jeg op i Aalborg, med en kammerat, der også gerne vil være medlem. Jeg får meldt mig ind og tager så en snak med formanden, også må vi se om han vil indregistrere min skyder.

-
- Bronze Member
Det kommer an på, hvad der står i forsikringspolicen. Det fremgår imidlertid af DSF's hjemmeside om DSF Forsikring: 'Det bør understreges, at forsikringen kun dækker, såfremt regler og vedtægter for DSF er blevet efterlevet.'Mapzter skrev:Hvis skytten eksempelvis er medlem af to foreninger, en der kun er DDS, og en der også er medlem af DSF, så er han vel omfattet af DSF's ansvarsforsikring, uanset om hans våben er registreret i DDS-foreningen?
DSF's regler og vedtægter kan næppe siges at være fulgt, hvis skaden sker under en skydeaktivitet under DDS - der gælder jo kun DDS' regler og vedtægter.