Signal pistol og aftagelige magasiner i våbenskab?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
HCS
Newbie
Newbie
Interesser: Samler på tysk militær fra WW2
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland

Signal pistol og aftagelige magasiner i våbenskab?

Indlæg af HCS » 31. mar 2012, 23:26

Hej NVF.

Jeg har bla. følgende tilladelser:
Samlertilladelse - flere signalvåben
Samlertilladelse - aftagelige magasiner

Jeg har to tyske signal pistoler(LP38 og LP42) fra krigen.
Jeg har ca. 10 tyske magasiner til MP38 & MP40 (9mm) og et magasin til GEW43/KAR43(8x57)også fra krigen.
Skal dette opbevares i godkendt våbenskab(skafor blå)????

Mvh
Henrik

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Signal pistol og aftagelige magasiner i våbenskab?

Indlæg af Lassescout » 1. apr 2012, 07:55

Intet af det du nævner skal være i våbenskab. Det kan du have i en låst kommodeskuffe. Der gælder kun, at det skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende, hvad der så end ligger i det.

Her er et sammenklip af noget af det, der ikke behøver være i våbenskab. Bemærk at bundstykker og magasiner gerne må opbevares udenfor skabet, ligesom landmanden gerne må have boltpistolen liggende på en hylde i SPF-stalden:
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler,
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster
a) Luft- og fjederbøsser,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm.
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning.

Her er hvad der nævnes i våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1 og Våbenbekendtgørelsens § 21 stk. 2, og som derfor skal være i våbenskab:
VL § 1 stk.1 nr.1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil.
VB § 21 Stk. 2. ammunition til skydevåben. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Man kunne måske forestille sig et argument derhen, at signalpistolerne fremtræder som skydevåben, og derfor er omfattet af Skafor blå/(rød) opbevaringskrav. Men det holder ikke, for signalvåben er specifikt nævnt i § 1 stk. 1 nr. 8, så hvis de var omfattet, ville det være nævnt i bekendtgørelsens opbevaringskrav i § 21 st. 3, der må antages udtømmende at beskrive hvilke våben der skal i skabet. Den formulering får du så lige her, bare for fuldstændighedens skyld:
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der...(bla bla bla, specifikation af skabet)
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 4. apr 2012, 18:56

Mener du virkelig at bundstykker ikke behøver at være i våbenskab? Det er jeg ikke sikker på policen vil være enig i hvis de kommer forbi...
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af C-SB » 4. apr 2012, 19:11

Heller ikke enig.
_______

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 4. apr 2012, 21:28

Heller ikke enig.
Det er min klare overbevisning at bundstykker og signalvåben skal i skabet.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 4. apr 2012, 23:49

I havde sådan set ret angående bundstykker og magasiner før den 26. maj 2010.

Men bekendtgørelsens § 21 stk 3 siger jo helt specifikt, at det er de våben der er nævnt i lovens§ 1 stk.1 nr. 1 der skal i sikringsskab. Den siger ikke noget om, at magasiner og bundstykker der er nævnt i § 1 stk. 1 nr. 2 skal i skabet, og heller ikke noget om, at signalvåben der er nævnt i § 1 stk. 1 nr. 8 skal det.

Det er helt sikkert en simpel lovteknisk fejl, at det er formuleret på den måde, for tidligere stod der dette i §1 stk.1 nr.1:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
Loven er imidlertid ændret den 26. maj 2010, uden at man samtidig har husket at ændre bekendtgørelsens opbevaringsregler.
3. § 1, stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,«
4. I § 1, stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, bas kyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.«
Nr. 2-9 bliver herefter nr. 3-10.
Det betyder så, at hvis du bare adskiller dit skydevåben i hoveddelene, så behøver ingen af stumperne at ligge i skabet. Jeg er fuldstændig overbevist om, at dette bliver ændret så snart JM bliver klar over miséren, men indtil videre er det gældende ret. Det behøver dog ikke tage lang tid at ændre en bekendtgørelse, så det kan hurtigt rettes.

Signalpistoler har aldrig været omfattet af krav om våbenskab, og kommer det forhåbentlig heller ikke. Man skulle jo gerne kunne have nødblus og alt til faget hørende liggende i en båd, hvor det i givet fald skal bruges.

Alligevel har jeg da både min signalpistol, bundstykker og magasiner i våbenskabet, så er der samling på det, og det er opbevaret forsvarligt, og på et sted der er utilgængeligt for uvedkommende. Men det er for tiden min beslutning, ikke myndighedernes :giggle: .

Sjovt nok husker jeg meget tydeligt fra mit kursus i lovteknik for lovudarbejdere for 10 år siden, at vi blev advaret kraftigt mod at ændre i de første paragraffer i ældre lovgivning. Det er ofte her begreberne defineres generelt, og det er svært at have overblik over, hvor mange bekendtgørelser, cirkulærer m.m. der er hængt op på disse definitioner, og hvis betydning man derfor uforvarende kommer til at ændre, sådan som det er sket her. Der sker sjældent noget ved at ændre på paragrafferne længere nede i en lovtekst. De er som regel så specifikke, så det er til at gennemskue hvilke ulykker man kan lave.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar