2 Våbensamlere på samme adresse, hvor mange våben??
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
2 Våbensamlere på samme adresse, hvor mange våben??
man må have op til 25 våben i skafor blå eller 10 særlig farlige, ja, men hvad nu hvis der bor 2 våbensamlere på samme adresse ,må de så have 25 hver eller 25 til sammen???hvis de nu har deres samlinger adskilt i hver deres værelser/skabe,jeg har ikke set noget om husstand regler eller lignende.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
-
- Banned
- Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
- Geografisk sted: Vestjylland
Re: 2 Våbensamlere på samme adresse, hvor mange våben??
Spørg du hellere den lokale Sheriff hvordan han/hun fortolker reglerne i din politikreds - svaret kan du forholde dig til og intet andet 

Utaknemmelighed er verdens løn!!!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Hmmm, med de håbløse fortolkninger våbenkontorerne roder sig ud i for tiden, ville jeg ikke have alt for megen tillid til sheriffens fortolkning, og det er ihvertfald helt forker at tro, at sheriffen har det endelig ord i sagen. Hvis han roder sig ud i en retsvildfarelse når han vejleder dig, og du derved kommer til at overtræde reglerne, sker der ikke ham noget, kun dig. Det er sådan set kun domspraksis der kan afgøre hvad der gælder, men mig bekendt er der ikke faldet domme på dette område endnu.
Men jeg kan da prøve at give et bud, helt uden ansvar selvfølgelig.
Jeg vil tro, at hvis to mennesker er del af samme husstand, så gælder antalsbegrænsningen den samlede mængde våben, som husstanden opbevarer. Du kan altså ikke kortslutte opbevaringskravene ved at få din kone til at indhente en samlertilladelse
Jeg bygger antagelsen på, at opbevaringsreglerne også gælder foreninger, som heller ikke kan kortslutte reglerne ved at dividere antallet af våben med antallet af medlemmer.
Derimod vil jeg tro, at hvis du lejer et værelse ud til en jæger eller samler, som har egne våben i sit eget våbenskab på værelset, så kan det tænkes at hans våben vil tælle for sig, og ikke regnes med i dit antal. Han udgør jo sandsynligvis sin egen husstand. Her tror jeg dog, at retten vil lægge vægt på, om de to husstande på adressen er reelle, så lejeren f.eks. har lås på døren og uafhængige indkomstforhold. Igen tror jeg ikke det nytter at lave noget fiktivt med at leje ud til en af familien, som reelt er en del af din husstand.
Men det er bare mine gæt, der skal nogle domme til for at afgøre, præcist hvad reglen betyder.
Men jeg kan da prøve at give et bud, helt uden ansvar selvfølgelig.
Jeg vil tro, at hvis to mennesker er del af samme husstand, så gælder antalsbegrænsningen den samlede mængde våben, som husstanden opbevarer. Du kan altså ikke kortslutte opbevaringskravene ved at få din kone til at indhente en samlertilladelse

Jeg bygger antagelsen på, at opbevaringsreglerne også gælder foreninger, som heller ikke kan kortslutte reglerne ved at dividere antallet af våben med antallet af medlemmer.
Derimod vil jeg tro, at hvis du lejer et værelse ud til en jæger eller samler, som har egne våben i sit eget våbenskab på værelset, så kan det tænkes at hans våben vil tælle for sig, og ikke regnes med i dit antal. Han udgør jo sandsynligvis sin egen husstand. Her tror jeg dog, at retten vil lægge vægt på, om de to husstande på adressen er reelle, så lejeren f.eks. har lås på døren og uafhængige indkomstforhold. Igen tror jeg ikke det nytter at lave noget fiktivt med at leje ud til en af familien, som reelt er en del af din husstand.
Men det er bare mine gæt, der skal nogle domme til for at afgøre, præcist hvad reglen betyder.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Keldda
- Platin Member
Planen var ikke at omgå reglerne på nogen måde,jeg har en søn som er begyndt at interessere sig lidt for gammelt bøsse værk,der kommer problemet,jeg har en del samlervåben og hvad så med ham?, hvis han vil starte en samling,er han så nødt til at flytte hjemmefra for at kunne købe noget ind,når hans far nu sætter sig på de 25 stk.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
10/25
Da en husstand er en samlet enhed.
Da en husstand er en samlet enhed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Det må være noget med at du opretter en lejlighed i dit hus / lejlighed, med selvstændig indgang,
separate forbrugsmålere etc. og udlejer dette lovformeligt til sønnen...
separate forbrugsmålere etc. og udlejer dette lovformeligt til sønnen...
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Platin Member
Du må undskylde at mit svar var klodset, jeg tænkte bare på, hvad min egen begrundelse for den slags overvejelser kunne væreKeldda skrev:Planen var ikke at omgå reglerne på nogen måde,jeg har en søn som er begyndt at interessere sig lidt for gammelt bøsse værk,der kommer problemet,jeg har en del samlervåben og hvad så med ham?, hvis han vil starte en samling,er han så nødt til at flytte hjemmefra for at kunne købe noget ind,når hans far nu sætter sig på de 25 stk.

Men jeg mener egentlig, at din situation rammer lige midt i gråzonen, for hvornår har din søn sin egen husstand ? Hvis han nu er under uddannelse, kan det jo være meget praktisk for alle at han bliver boende hjemme, men lever et ret selvstændigt liv, hvor han måske endda bidrager med nogle penge til husleje og brug af vaskemaskinen. Det kan jo ikke være rigtigt, at der skal gælde andre regler for ham, end der ville gælde for en vildfremmed der flyttede ind på hans værelse.
Jeg tror godt jeg ville turde udstyre ham med en lejekontrakt, en nøgle til værelset og et våbenskab som kun han har adgang til, og så holde fast i, at han udgør en selvstændig husstand, hvis det er det han gør. Men den er godtnok lige på kanten tror jeg. Det ville også være fint hvis han kunne have sin egen indgang, men da jeg flyttede hjemmefra, var vi nu mange studerende der boede på lejede værelser uden selvstændig indgang, og vi anså da bestemt os selv for at udgøre vores egen husstand alligevel. Så det behøver nok ikke være afgørende.
Hilsen Lasse.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Glemte en detalje: Der skal være selvstændigt køkken: dvs.
afløb ( køkkenvask) og mulighed for at frembringe mad.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Keldda
- Platin Member
Er disse regler ikke beregnet for om man kan betragtes som udeboende i kommunale øjne,det ligner mistænkeligt disse,Robse skrev:Glemte en detalje: Der skal være selvstændigt køkken: dvs.
-
- Platin Member
Du bevæger dig jo på jomfruelig grund her.
Og med de igangværende razziaer mod våbensamlinger, skal du regne med at et kontrolbesøg er en reel mulighed. Hvis din og din søns samlinger derfor tilsammen kommer til at overstige 10/25 reglen, skal du regne med, at politiet vil sigte jer for ulovlig opbevaring. Hvis du ikke vil erklære dig skyldig og betale bødeforlægget, kommer sagen for retten, og så skal dommeren tage stilling til, om der er tale om én eller to husstande.
Det bliver anklagemyndighedens opgave at bevise Jeres skyld, og han kan argumentere som han vil. Han kan f.eks. sagtens finde på at kigge andre steder efter, hvad der skal til, for at en beboer i et lejet værelse regnes for en selvstændig husstand.
Så hvis du på nogen måde kan, vil det være en god idé at opfylde så mange af Robses udmærkede forslag som overhovedet muligt. Det vil jo understøtte dit forsvar.
Og med de igangværende razziaer mod våbensamlinger, skal du regne med at et kontrolbesøg er en reel mulighed. Hvis din og din søns samlinger derfor tilsammen kommer til at overstige 10/25 reglen, skal du regne med, at politiet vil sigte jer for ulovlig opbevaring. Hvis du ikke vil erklære dig skyldig og betale bødeforlægget, kommer sagen for retten, og så skal dommeren tage stilling til, om der er tale om én eller to husstande.
Det bliver anklagemyndighedens opgave at bevise Jeres skyld, og han kan argumentere som han vil. Han kan f.eks. sagtens finde på at kigge andre steder efter, hvad der skal til, for at en beboer i et lejet værelse regnes for en selvstændig husstand.
Så hvis du på nogen måde kan, vil det være en god idé at opfylde så mange af Robses udmærkede forslag som overhovedet muligt. Det vil jo understøtte dit forsvar.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: Artillerigranater
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 21 times
jeg har fået oplyst at der må opbevares 10/25 pr adresse så derfor er mine våben desværre fordelt på to adresser da konen ikke vil gå med til at jeg får lavet et våbenkammer
-
- Platin Member
Det er lige præcist derfor man ikke kan bruge politiets vurderinger til en sk#d. Det er jo nemt at sige nej og tolke restriktivt. Der står ingen steder, om det er adressen, husstanden eller personen der menes med opbevaringskravene. Det kan kun en dommmer afgøre, ikke politiet.
Hilsen Lasse.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Hvis man vil opbevare flere end 25 / 10, så var muligheden jo at indkøbe et Skafor Rød/EN-1143-1 Grade 1 skab. De kan vist fås til omkring 10.000,- og dertil kommer så evt. udgifter til alarm. Men man kunne jo kontakte Politiet og spørge om der kunne gøres en undtagelse ift. alarm, da det drejer sig om samlervåben. Politiet har hjemmel til at give dispensation jf. §21, nr. 2 stk 7:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 127786#P21
Men sørg for at få en evt. dispensation på skrift.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 127786#P21
Men sørg for at få en evt. dispensation på skrift.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jeg undrer mig bare over hvordan man skulle kunne forklare et "dobbelt-indbrud", hvis tyven er brudt ind gennem én bagdør - og er stukket af med konens juveler, og mandens samlervåben.?!?
Skal konen melde indbrud i XXXvej 7A hvor juvelerne er stjålet - og skal manden melde indbrud i XXXvej 7B og melde våbnene stjålet.??? - fordi de har adskilt adressen "Fordi de er separeret/skændes" eller anden årsag.???
Og hvem får erstatningen for den ødelagte bagdør.?? Får de halv erstatning for døren - eller får manden det hele, fordi det er alligevel ham som handymand der kan udskifte døren.? (nånej, så sender han fakturaen til kællingen i 7A)
Og desuden, ville konen kunne dømmes for at opbevare våben der ikke er registreret til hende.?? (selvom manden har dem registreret på "hans matrikkel" ??)
Umiddelbart vil jeg tro at alt der kan nås fra våbenskabet og ud, uden at skulle igennem brandadskillelse eller anden form for lejligheds-inddeling, vil høre under "opbevaringen" af pågældende våben - uanset om det er 7A/7B.
Det er selvfølgelig bare et gæt, og kan vel kun bekræftes mellem en evt dommer og/eller Teknisk Forvaltning som vel har styr på de forskellige matrikler.?!?
Mener af brandhensyn m.v., og for at få tildelt, eller brudt en lejlighed op i to adresser som man evt kan få gjort, hvis man lejer en del af lejligheden/huset/gården ud, så skal plantegninger m.v. indsendes til Teknisk Forvaltning og godkendes, for at adressen kan oprettes i det offentliges system.
For at dét kan gøres, skal hver beboelse have egen indgang - de kan godt dele hovedindgang, men skal have egen aflåselig indgang. Ganske ligesom ved kollegier hvor ét kollegie kan huse XXX individuelle lejligheder, som hver især har egen aflåselig indgang (døren til kollegieværelset).
Det er normalt ikke nok at sætte en skillevæg op - og bare smide en postkasse mere ved hækken.
Det er selvfølgelig kun et gæt.... for det står vagt i lovgivningen.
Det giver bare mest mening at det lovformeligt er to forskellige adresser i det offentliges system, og ikke bare en selvopfunden grænse og "begreb" om at konen altså bor i den anden "lejlighed".
Skal konen melde indbrud i XXXvej 7A hvor juvelerne er stjålet - og skal manden melde indbrud i XXXvej 7B og melde våbnene stjålet.??? - fordi de har adskilt adressen "Fordi de er separeret/skændes" eller anden årsag.???
Og hvem får erstatningen for den ødelagte bagdør.?? Får de halv erstatning for døren - eller får manden det hele, fordi det er alligevel ham som handymand der kan udskifte døren.? (nånej, så sender han fakturaen til kællingen i 7A)
Og desuden, ville konen kunne dømmes for at opbevare våben der ikke er registreret til hende.?? (selvom manden har dem registreret på "hans matrikkel" ??)
Umiddelbart vil jeg tro at alt der kan nås fra våbenskabet og ud, uden at skulle igennem brandadskillelse eller anden form for lejligheds-inddeling, vil høre under "opbevaringen" af pågældende våben - uanset om det er 7A/7B.
Det er selvfølgelig bare et gæt, og kan vel kun bekræftes mellem en evt dommer og/eller Teknisk Forvaltning som vel har styr på de forskellige matrikler.?!?
Mener af brandhensyn m.v., og for at få tildelt, eller brudt en lejlighed op i to adresser som man evt kan få gjort, hvis man lejer en del af lejligheden/huset/gården ud, så skal plantegninger m.v. indsendes til Teknisk Forvaltning og godkendes, for at adressen kan oprettes i det offentliges system.
For at dét kan gøres, skal hver beboelse have egen indgang - de kan godt dele hovedindgang, men skal have egen aflåselig indgang. Ganske ligesom ved kollegier hvor ét kollegie kan huse XXX individuelle lejligheder, som hver især har egen aflåselig indgang (døren til kollegieværelset).
Det er normalt ikke nok at sætte en skillevæg op - og bare smide en postkasse mere ved hækken.
Det er selvfølgelig kun et gæt.... for det står vagt i lovgivningen.
Det giver bare mest mening at det lovformeligt er to forskellige adresser i det offentliges system, og ikke bare en selvopfunden grænse og "begreb" om at konen altså bor i den anden "lejlighed".
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Keldda
- Platin Member
det er jo heller ikke lovligt medmindre våbnene er registreret til beboeren hvor de opbevaresTruffel skrev:jeg har fået oplyst at der må opbevares 10/25 pr adresse så derfor er mine våben desværre fordelt på to adresser da konen ikke vil gå med til at jeg får lavet et våbenkammer
-
- Bronze Member
- Interesser: Artillerigranater
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 21 times
jo det er ganske lovligt så længe det kun er ejeren af af våbene der har adgang til skabet da våbnet følger cpr nummeret og ikke adressen (SKV2 våben), samlervåben derimod følger adressen så der skal man oplyse hvilke våben der bliver flytet til sekundær adresse