Våbenkontoret en Torsdag (forvaltning af våbenlov på Fyn)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Evildoc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Rhodesia
Geografisk sted: glamsbjerg
Been thanked: 1 time

Våbenkontoret en Torsdag (forvaltning af våbenlov på Fyn)

Indlæg af Evildoc » 19. apr 2012, 16:49

Hejsa :help:

Jeg var på mit våbenkontor i dag (Fyns police) for at høre om en tilladelse til en halvauto riffel, det kan man ikke mere, sagde kontor damen, det mente jeg jo så godt man kunne
hvorpå hun straks kaldte på en betjent, der sagde det samme, jeg spurgte hvad så hvis jeg konvertere den om til repeter, ingen problem bare det blev lavet af autoriseret
våbensmed, fint tænke jeg så :mad: men men da jeg så kom ind på at det var en AR15 klon så kom den med det samme fra den flinke betjent NEEJ det er jo et militær lign
jeg forsøgte at henvise til at der for fornyeligt var indregistreret nogle i nordjylland ( STI ) han påstod det var en fejl og det samme var det iøvrigt os med Garanden og US carabin
han henviste til en eller anden skrivelse fra RP og JM ( eller var det fra Julemanden ) om at stoppe det helt med den slags halvauto tilladelser, både dem til ind og udland.
Sjovt nok mente han den var alt for nem at skille ad..... øøhh for nem at skille ad til rengøring, den regel kendte jeg da ikke lige helt. :???: til sidst sagde han da godt nok man kunne prøve, og måske være heldig at få den konverterede udgave igennem det fynske system.

mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for, at man også på fyn får samme rettigheder som andre steder i landet?
Senest rettet af Refraktorius 19. apr 2012, 21:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret til at afspejle indhold
Greater love hath no man than this that he lay down his life for his friends

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Re: Våbenkontoret en Torsdag

Indlæg af Fast Fumble » 19. apr 2012, 17:00

Ganske enkelt.

Søg!
Få et skriftligt afslag.
Klag over afslaget. Henvis her til konkrete tilladelser givet i andre politikredse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 19. apr 2012, 19:04

Hej Evildoc, velkommen på forum :welcome:

Prøv at læse denne tråd. http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ge#p391842
Den starter på samme måde som dig, men ender med en tilladelse. Du skal også lige checke din PM ( Personal Messages), jeg har sendt dig en besked.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Shed
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Shed » 19. apr 2012, 21:15

Hold da kæft en gang øregas. :puke: Sådan nogen padder skulle ikke sidde på et våbenkontor. For helvede hvis det skulle komme til det resultat, så skulle jeg aflevere min garand og min carbine og og og bla bla bla. Jeg bliver sku så arrig når jeg hører sådan noget.

Søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Re: Våbenkontoret en Torsdag (forvaltning af våbenlov på Fyn

Indlæg af Lassescout » 20. apr 2012, 07:30

Velkommen i klubben Shed, det er op ad bakke at interessere sig for våben, skydning og jagt på Fyn.

Den betydelige frihedsgrad politiet har til at udøve et skøn, før de meddeler våbentilladelse var oprindeligt en god idé. Den tillod landbetjenten at give en våbentilladelse til almindelige lovlydige borgere, men nægte at udstede den til folk med hang til krybskytteri og anden kriminel adfærd.

Desværre har våbenkontoret i Odense et langt og blakket ry for ikke at kunne administrere den frihed. De siger som hovedregel nej til alt og alle, hvis det ikke lige er en Mauserrriffel med træskæfte man søger om. De tror at de på den måde bekæmper kriminalitet, men forbryderne søger jo for fanden ikke længere våbentilladelse, de køber bare fra østeuropæiske leverandører.

Jeg har selv klaget hele vejen gennem systemet over et afslag på en lyddæmper. Først gav Rigspolitiet selvfølgelig Fyns politi medhold i afslaget, det gør de altid. Så klagede jeg til Folketingets Ombudsmand. Han endte med den ikke-afgørelse, at han kritiserede politiets manglende retningslinier til at udøve skøn efter. Men netop på grund af de manglende retningslinier kunne han ikke afgøre, om afslaget var forkert, det kunne jo lige så godt være de meddelte tilladelser der var forkerte.

Et af politiets argumenter for afslag er, at når der er færre lovlige våben blandt borgerne, bliver der færre våben til forbryderne fra indbrud i private hjem. Det er lodret magtmisbrug, på den måde at anvende et regelsæt til at opnå en virkning regelsættet ikke er beregnet til. Jeg finder det utroligt skuffende, at ombudsmanden stak halen mellem benene, og ikke kritiserede magtmisbruget.

Normalt sørger ministerierne for at rette ind efter Ombudsmandens afgørelser, men selvom det er et par år siden jeg fik min afgørelse, har Justitsministeriet ikke fundet "tid" til at lave bedre retningslinier til politiet. Så for øjeblikket er retsstillingen på Fyn den, at våbenkontoret giver afslag på alt hvad de kan, og der er ingen i kongeriget der stopper dem, også selvom andre våbenkontorer træffer stik modsatte afgørelser.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Våbenkontoret en Torsdag (forvaltning af våbenlov på Fyn

Indlæg af JPedersen » 20. apr 2012, 13:51

Kig med her :biggrin:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=40888

Der skulle gerne være mulighed for det :DancingBanana: :eek:
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Besvar