En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 2. apr 2012, 23:08

.
.
Lidt om min Crosman Nitro Venom Dusk.
http://www.crosman.com/airguns/rifles/b ... l/CD8M22NP
CD8M22NP.jpg
CD8M22NP.jpg (12.25 KiB) Vist 28218 gange
Jeg ønskede et gevær, som kunne bruges til plinkning og som ikke var mere klodset, tungt og besværligt, end det stadig var en fornøjelse at have det med ud i haven.
Samtidigt skulle geværet kunne bruges til jagt på f.eks. duer og andet, der må jages eller reguleres med luftgevær. Altså et luftgevær på minimun 5,5mm og mindst 200m/s.

Da jeg ikke udpræget lider af økonomisk overskud, og i øvrigt finder PCP-geværer grimme og besværlige, så måtte det blive et fjedergevær.
Nu har fjedergeværer, i løbet af den sidste tid, fået en ny variant i form af nogle modeller, hvor selve fjederen er udformet som en gascylinder fyldt med kvælstof (lidt samme system som den fjeder, der holder bagklappen på din bil), i stedet for en gammeldags spiralfjeder i stål.
Fordelen ved en gasfjeder frem for en traditionel spiralfjeder er blandt andet en mere glidende tilspænding, en udløsning der ikke giver så hård rekyl, og som er mere støjsvag.
En gasfjeder har desuden ry for at have en mere konsistent udløsning end en gammeldags fjeder.

Resultatet var, at jeg begyndte at kigge efter et let, billigt luftgevær med gasfjeder. Her har Crosman/Benjamin et fint lille udvalg, og da jeg i forvejen har erfaringer med Crosman, var jeg ikke bange for, trods Crosmans lidt blakkede ry (upræcise og med elendigt aftræk), at kaste mig over et gevær fra Crosman. Crosman er amerikansk, men efterhånden er en del af deres geværer, også dette, produceret i Kina!
Benjamin geværerne er flotte, gennemførte og ikke voldsomt dyre, men de lider, efter min mening, af samme fejl som de kraftige luftgeværer fra Tyskland: De er store, tunge og besværlige at håndtere. Blikket faldt derfor på Crosman Nitro Venom Dusk (Dusk-modellen er modellen med plastikskæfte), der er mindre og lettere end Benjamin geværerne, men med stort set samme mekanik.
Nu er hverken Crosman eller geværer med gasfjeder særligt brugte herhjemme, så der var ikke mange erfaringer at trække på. Diverse amerikanske anmeldelser sagde nogenlunde det samme alle sammen: Godt, kraftigt gevær, nogenlunde præcision, elendigt aftræk.
Geværet koster i øjeblikket omkring 2000 kroner ved danske forhandlere, og levers med en 3-9X32 kikkert. Der findes ikke åbne sigtemidler på geværet. Geværet er af typen, hvor løbet knækkes for at spænde fjederen og give mulighed for at indsætte et hagl. Teoretisk set ikke det bedste udgangspunkt for super præcision, men erfaringen viser dog, at der kan laves, endog meget, præcise geværer med knækløb.

Det måtte prøves.

Geværet ankom med posten og blev pakket ud. Efterset for fysiske skader og eventuelle løse skruer med mere, og herefter lige et enket hagl affyret, for at kontrollere funktionen.
Herefter en grundig rensning af løbet, og efterfølgende montering af kikkert. Alt ser fint ud og virker som det skal.
rsz_imag0456.jpg
rsz_imag0456.jpg (89.9 KiB) Vist 28138 gange
En udbredt opfattelse af luftgeværer er, at de skal skydes til med 100 hagl, før de helt virker som de skal, og Crosman gør også selv opmærksom på dette.
Det giver jo en god mulighed for lidt leg på marken, og en mulighed for at lære geværet og kikkerten af kende.
Under den første leg med de 100 skud, viser geværet allerede nogle af sine fordele og ulemper:

1. Det er nemt at spænde og lade.
2. Det giver ikke meget rekyl.
3. Det støjer forbavsende lidt.
4. Det er et kraftigt gevær.
5. Det er handy.
6. Kikkerten er OK, men ikke noget at råbe hurra for.
7. Aftrækket er elendigt.
8. Geværets finish er ikke kinesisk, men hmmmmmm, amerikansk.

Præcisionen kan ikke afgøres under de første 100 skud, men man får en fornemmelse af, at den ikke er helt ude i skoven.

Efter de første 100 skud trænger mørket sig på, og det er på tide at komme indendørs og nusse lidt om geværet.

Aftrækkerbøjlen har et hul, der gør det muligt, at få en skruetrækker ned til blandt andet justerskruen til aftrækket. Dette hul har nogle trælse grater, som har givet rifter på langefingeren. Graterne bliver lige slebet af. Meget bedre nu.

Så er det aftrækkerens tur.
Den skal angiveligt kunne justeres, men jeg mærker absolut ingen forskel på skruens to yderstillinger.
Af med skæftet og kigge lidt på det hele.
Det viser sig, at nogle dele af aftrækkermekanismen, er lavet med så store tolerancer, at justerskruen, der kun justerer længden af aftrækkets anden del, rammer ved siden af den lille tap, den skal skubbe op.
Nå, blæse være med det. Som sagt har jeg før pillet ved Crosmans aftræk, og ved, at justerskruen får jeg alligevel ikke brug for.
I aftrækket er, på ægte amerikansk maner, monteret en fjeder, der gør aftrækket ekstra hårdt, og derfor angiveligt mere sikkert! Ud med den split, der holder selve aftrækkeren. Af med aftrækkeren og fjederen, og fjederen i nærmeste skraldespand.
Nu har vi et laaaaangt blødt aftræk.
I den bagerste del, i toppen af aftrækkeren, har vi en lille tværgående split. Det er faktisk denne split, der går op og trykker på selve udløseren.
På denne split monteres nu et par metalskiver. Dette gør splitten tykkere, og derved aftrækket kortere. Hvor kort aftrækket skal være, justeres med diameteren på de skiver, man sætter på.
Da skiverne kan rulle om splitten, bliver aftrækket også blødere. Og giver man så det hele lidt fedt, så har man et lækkert, kort, præcist og blødt aftræk.
Nederst i indlægget lidt billeder af, hvordan det gøres.

Lidt skydning:
Under de første 100 skud, brugte jeg lidt forskellige hagl. Både Crosman, RWS og H&N.
Jeg endte op med, at foretage de serier, som jeg viser her under, med Crosmans egne hagl. De er ikke kendt som de bedste, men de gav et okay resultat i dette gevær.
Der er skudt på 25 meters afstand.
På alle de skiver I ser, er der en flyver ude til venstre. Det er det første skud i hver serie. Hvad den skyldes, ved jeg ikke, men den skyldes 100% sikkert ikke geværet! Ligegyldigt hvad jeg skyder med, fra luftbøsse over salon, jagtriffel, maskinpistol, revolver, pistol, LMG, TMG og til 155mm M109A3, så er det sikkert og vist, at jeg ALTID har det første skud siddende derude! En dygtig skydeinstruktør kan måske fortælle mig hvorfor :???:


Jeg ville have et gevær, der både kunne bruges til plinkning og til jagt.
Det skulle være nemt håndterligt, og det skulle være billigt.
Det opfylder, indtil videre, mine behov og forventninger til fulde.
Det er MEGET nemt at håndtere, og det skyder præcist nok til mig. Jeg har endnu tilgode at teste nogle flere hagl af, og jeg er sikker på, at de halvdårlige hagl fra Crosman, som jeg har skudt med på nedenstående billeder, har en del af skylden i den spredning, der er.
Det har tilstrækkelig med power, og det vejer ikke et ton.
Med en pris på 2000 kroner, har jeg ikke fortrudt købet.
Bevares, der mangler lidt finish, og aftrækkeren kræver som minimum lidt pilleri, men det er efter min mening småting.
Jeg vil godt give det gevær mine anbefalinger, som et fint allround gevær.
Nogle er givetvis dybt uenige med mig, men jeg synes man får et rigtigt godt luftgevær til en forbavsende lav pris.

trig1.jpg
Kolben skruet af.
trig1.jpg (82.92 KiB) Vist 27864 gange
trig2.jpg
Aftrækker.
trig2.jpg (73.57 KiB) Vist 27864 gange
trig3.jpg
Låseringen pilles af den split, der holder det hele sammen.
trig3.jpg (69.81 KiB) Vist 27864 gange
trig4.jpg
Crosman har monteret en ekstra fjerder, der blot fjernes, sammen med det split, der holder den.
trig4.jpg (50.24 KiB) Vist 27864 gange
trig5.jpg
I toppen af aftrækkeren sidder en split. Her monteres et par skiver (i dette tilfælde blot et par spændeskiver).
trig5.jpg (86.01 KiB) Vist 27864 gange
trig6.jpg
trig6.jpg (73.84 KiB) Vist 27864 gange
trig7.jpg
trig7.jpg (68.41 KiB) Vist 27864 gange
trig8.jpg
Aftrækkeren monteret igen. Med de to skiver, men uden den ekstra fjeder. Man kan lige ane skiverne.
trig8.jpg (37.45 KiB) Vist 27864 gange


rsz_1imag0458.jpg
Den ene hjørne af min baghave.
rsz_1imag0458.jpg (88.43 KiB) Vist 28140 gange
rsz_1imag0463.jpg
Skudt på 25 meter.
rsz_1imag0463.jpg (83.17 KiB) Vist 28140 gange
rsz_imag0464.jpg
Skudt på 25 meter.
rsz_imag0464.jpg (83.44 KiB) Vist 28140 gange
rsz_imag0465.jpg
Skudt på 25 meter.
rsz_imag0465.jpg (85.98 KiB) Vist 28140 gange
rsz_imag0468 (1).jpg
De anvendte hagl.
rsz_imag0468 (1).jpg (95.06 KiB) Vist 28138 gange
Senest rettet af Langenge 27. apr 2012, 18:17, rettet i alt 9 gange.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ledsmoke
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 442
Tilmeldt: 4. nov 2005, 00:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vonge
Has thanked: 53 times
Been thanked: 21 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Ledsmoke » 3. apr 2012, 00:25

Tillykke med købet.
eg ser frem til dine opdateringer. :popkorn:
Jeg havde aldrig hørt om dette gevær før så jeg er meget spændt. Har du taget billeder af processen undervejs som du har beskrevet i første indlæg?
Mvh Ledsmoke

Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.

Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 3. apr 2012, 08:40

Yes, billeder er taget :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af J.H. » 3. apr 2012, 13:12

Tillykke med det. Rigtig fin beskrivelse af de indledende indtryk og småjusteringer :razz:
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 3. apr 2012, 21:13

en smule updates er kommet. Flere følger.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Longrifle » 7. apr 2012, 21:19

Skud til venstre i skiven tyder på aftræksfejl
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Kølle » 7. apr 2012, 21:31

Longrifle skrev:Skud til venstre i skiven tyder på aftræksfejl
Hej Longrifle,god Påske !
hvad mener du med aftræksfejl ?

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Longrifle » 7. apr 2012, 22:09

Det var blot Langenge, der efterlyste en mulig forklaring på, at hans første skud altid sidder lidt til venstre ifht. middeltræfpunkt. Jeg tvivler dog på påstanden om ,at det også gælder med M109´eren :giggle:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Hansen123
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:46
Interesser: Luftvåben & Natur.
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Hansen123 » 7. apr 2012, 23:17

Tillykke med det, efter at have læst din super gode beskrivelse "måske for hurtigt" blev jeg i tvivel om det er købt i DK eller US.
/Hansen123
--------------------
Weihrauch HW45 4.5 / Red Dot 1x40
Anschutz 335 4.5 / Korn kærv
Hatsan AT44W-10 Long Edition 5.5
Baikal MP 153 kal. 12/76 halvautomat

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 12. apr 2012, 17:24

Longrifle skrev:Skud til venstre i skiven tyder på aftræksfejl
Det er muligt, det vil jeg have i baghovedet næste gang :thumbup:
(Hvis man nu hiver MEGET hårdt i snoren, når man fyrer en M109 af, så kan det vel også påvirke skudet lidt) :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 12. apr 2012, 17:25

Hansen123 skrev:Tillykke med det, efter at have læst din super gode beskrivelse "måske for hurtigt" blev jeg i tvivel om det er købt i DK eller US.
Det er købt i en dansk butik for 2000 kroner.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 12. apr 2012, 17:31

Indlægget er nu opdateret med billeder af aftrækkeren.
Beklager at det tog lidt tid, men en fisketur til Vesterhavet og en træls influenza, satte mig lige ud af spillet i en uges tid.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Longrifle » 12. apr 2012, 20:18

Det ligner en tro kopi af et Gamo aftræk.... Måske vil en Datuna aftrækker passe? I givet fald er det en 100 procents opdatering af aftrækket.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 12. apr 2012, 20:54

Longrifle skrev:Det ligner en tro kopi af et Gamo aftræk.... Måske vil en Datuna aftrækker passe? I givet fald er det en 100 procents opdatering af aftrækket.
Yes, et datunaaftræk GRT-III passer på, men koster 400-500 kroner. Det er 25% af geværets pris oveni. Derfor min hjemmelavede løsning.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Rahan » 13. apr 2012, 07:01

Har du en ide om hastigheden ?
Det ligner da en fin skyder til rågeregulering :biggrin:

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Kølle » 13. apr 2012, 10:43

PerNielsen skrev:Har du en ide om hastigheden ?
Det ligner da en fin skyder til rågeregulering :biggrin:
Hej Per !
I 4,5 mm er hastigheden 305 m/s , så mon ikke en 5,5 mm. er god for omk. en 235 m/s
jeg så det hos Lystfiskeren han har kun 4,5 mm.

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 13. apr 2012, 10:55

Med de hagl jeg har brugt på 0.93 gram, har andre rundt om i verden målt den til et sted mellem 205-215m/s, og lige omkring 200m/s med JSB Jumbo på 1,03 gram.
Et hagl som f.eks. RWS Hobby på 0,77 gram, skulle give omkring 220-230m/s.
Der findes et hav af lettere hagl, som sikkert får den højere op i hastighed, men dem jeg prøvede med, gav elendig præcision.
Jeg tror ikke man skal gå meget under 0,9 gram. RWS på 0,77 gram har jeg også selv liggende, og prøvede med, men det gik ud over præcisionen. Endnu lettere hagl prøvede jeg også, men det gik heller ikke for godt.
Jeg venter på bedre vejr og mindre influenza, så vil jeg måle lidt på den, og prøve flere forskellige hagl.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Kølle » 13. apr 2012, 11:09

Kølle skrev:
PerNielsen skrev:Har du en ide om hastigheden ?
Det ligner da en fin skyder til rågeregulering :biggrin:
Hej Per !
I 4,5 mm er hastigheden 305 m/s , så mon ikke en 5,5 mm. er god for omk. en 235 m/s
jeg så det hos Lystfiskeren han har kun 4,5 mm.

KØLLE
hEJ pER !
Jeg har nok været lige optimistisk med hastigheden på 5,5 mm. det var også bare et gæt
hast. er nok nærmere de 205 - 215 m/s. beklager PER.

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
Hansen123
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:46
Interesser: Luftvåben & Natur.
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Hansen123 » 21. apr 2012, 09:54

Langenge skrev:Med de hagl jeg har brugt på 0.93 gram, har andre rundt om i verden målt den til et sted mellem 205-215m/s, og lige omkring 200m/s med JSB Jumbo på 1,03 gram.
Et hagl som f.eks. RWS Hobby på 0,77 gram, skulle give omkring 220-230m/s.
Der findes et hav af lettere hagl, som sikkert får den højere op i hastighed, men dem jeg prøvede med, gav elendig præcision.
Jeg tror ikke man skal gå meget under 0,9 gram. RWS på 0,77 gram har jeg også selv liggende, og prøvede med, men det gik ud over præcisionen. Endnu lettere hagl prøvede jeg også, men det gik heller ikke for godt.
Jeg venter på bedre vejr og mindre influenza, så vil jeg måle lidt på den, og prøve flere forskellige hagl.
Det glæder jeg mig til at høre om :biggrin:
/Hansen123
--------------------
Weihrauch HW45 4.5 / Red Dot 1x40
Anschutz 335 4.5 / Korn kærv
Hatsan AT44W-10 Long Edition 5.5
Baikal MP 153 kal. 12/76 halvautomat

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Cygnus X » 27. apr 2012, 03:12

fed beskrivelse om aftrækket....jeg har en benjamin regal det er et mix mellem crosman og benjamin...gasfjeder, hårdt aftræk min har så en "shroud" som er det meste af løbets længde (fra benjamin) og resten er så crosman

jeg hev "lawyer" (advokat) fjedren ud også og det hjalp meget..men stadig ikke godt så jeg smed et par tynde skiver ind hvor der var sideverts slup og så en gang 70% moly fedt (fra honda forhandler), jeg kender ikke dit trik der med spænde skiverne...men det skal helt klart prøves

jeg har prøvet lidt forkellige knæk løbs rifler, men savnede nemhed og præcision fik prøvet en B30, B21, rws46 eller 48 den med side ladestang...men alt besværet med at skulle holde rigtigt og deres vægt gjorde at de alle blev solgt på nær B30 som er for grim at sælge og er blevet til project riffel....men regal fik jeg til 110$ i 4.5mm og den er gået hen og blevet til riflen der står ved døren...kassen siger 18 fpe men det er nok overdrevet, jeg har ikke gidet at smide den over min chronograf....kikkerten der kom med riflen var noget gøjl 4x32 i nogen rigtig billige montager, det begrænsede helt bestemt præcisionen, så jeg smed noget b-square montager og en Bam kikkert 4-12x40, skod optik men det virker, med 12x zoom nu kan jeg ramme, mine grupper er meget lig med dem du skyder når jeg virkelig prøver, jeg skyder med crosman premier heavy CPH som jeg har en 2500 af fra et B51 FT riffel project

til prisen syntes jeg virkelig det er nogen gode rifler...så får vi se om deres nitro piston holder i længden.....min Theoben Eliminator (manner hvor jeg savner den) tabte lidt power over en 5 års tid, men den har en ventil hvor man kan præsse lidt luft ind...og det mener jeg ikke corsman har...så her skal hele gasfjederen udskiftes (mener jeg ...er ikke 100% sikker) men på en riffel til den pris så kan gasfjederen ikke koste alverden..eller også må farman have et nyt og den nuværende passes ned til knægten
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 27. apr 2012, 21:40

Så gik min Crosman Nitro Venom Dusk i stykker! :wall:
Jeg vil se "Sons of Guns" på Discovery og gå i seng. :grimasse:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Voucher76
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 26. nov 2008, 11:30
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: københavn

Re: En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Voucher76 » 28. apr 2012, 13:29

Langenge skrev:Så gik min Crosman Nitro Venom Dusk i stykker! :wall:
Jeg vil se "Sons of Guns" på Discovery og gå i seng. :grimasse:
Må man spørge hva' der gik galt? Har selv overvejet geværet efter dit review.
"It has been said that politics is the second oldest profession. I have learned that it bears a striking resemblance to the first."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Lycon » 28. apr 2012, 13:33

Langenge skrev:Så gik min Crosman Nitro Venom Dusk i stykker! :wall:
Jeg har ellers smidt din fine anmeldelse op i artikel databasen: http://www.nordisk-forum.dk/Artikler.htm :razz:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 28. apr 2012, 14:20

Lycon skrev:
Langenge skrev:Så gik min Crosman Nitro Venom Dusk i stykker! :wall:
Jeg har ellers smidt din fine anmeldelse op i artikel databasen: http://www.nordisk-forum.dk/Artikler.htm :razz:
Superfint :-)

Jeg uploader lige nogle billeder af hva der gik galt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: En lille anmeldelse af min Crosman Nitro Venom Dusk

Indlæg af Langenge » 28. apr 2012, 14:53

Her kan man se hvad der er gået galt.
Den stangforbindelse (den hedder sikkert et eller andet fint) som går fra løbet og hen til fjederen, og som presser fjederen sammen, når man knækker løbet, den er blevet Z-formet.
Også i en grad, så den ikke engang kan være der for skæftet.
Billederne burde tale for sig selv.
Jeg har ikke set noget lignende på selv de billigste luftbøsser.
Jeg har naturligvis pakket geværet sammen, og forhandleren får det retur til reparation på garantien.
.
rsz_1imag0490.jpg
rsz_1imag0490.jpg (55.79 KiB) Vist 27355 gange
rsz_imag0494.jpg
rsz_imag0494.jpg (66.56 KiB) Vist 27355 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar