Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
YoungHunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. maj 2012, 15:01
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland

Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af YoungHunter » 17. maj 2012, 15:13

Hej alle på NVF

Jeg er en 17 (næsten 18) år gammel dreng, og har gået på jagt med min far siden jeg var 9.
Jeg fik jagttegn på min 16 års. fødselsdag og riffeltegn her i april 2012 - bestod på første forsøg i begge prøver, nul fejl i alt :).
Nu står jeg så og har en lækker haglbøsse, men mangler en jagtriffel.
Jeg gik til riffelprøve og har trænet med min fars riffel, som er en Tikka popular kaliber 30.06 - som jeg er helt vild med.

Mit spørgsmål er således, om i derude har nogle gode råd til en 'førstegangs-riffel-køber' eller om der er nogle der står og skal af med en riffel, jeg ønsker gerne en riffel i samme kaliber som min fars :)

Knæk og bræk til alle jægere ;)

Slut herfra..

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Brønden » 17. maj 2012, 18:20

Tikka T3 i 308 Win. (billigere trænings ammo / samme kundskaber som 30.06)

Kikkert
http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Produkt ... 12x50.aspx
Eller
http://www.schmidtundbender.de/en/produ ... 12x50.html
Eller
http://www.opticsplanet.net/trijicon-ac ... scope.html

+ KVALITETS ringe og baser i Stål!

God polstret rem
3 benet skyde stok
Håndkikkert.
Harris bipods
Boresnake til cal. 30 til rengøring
Proshot rense gej fra Skyttebutikken, ( Olie, stok, kludeholder, klude, copper børste)
http://www.tacticalworks.com/Tactical-O ... k-Pad.html (for at få lidt en bedre højde op til kikkerten)

Billigste priser finder du hos Østjysk eller Bording.

Kikkert priser er tit billigere i udlandet. Så kig i england og tyskland, sverige. USA er helt klart billigst, skal du der over er det perfekt. ellers så gang med 8.6 når du udregner prisen, så er told og moms. ca. medregnet. Du kan jo være heldig den ikke bliver tjekket i tolden hvis den bliver sendt hertil.

Når du henter den sørg for at piben ligger frit og ikke røre ved skæftet. Få aftrækket stillet til ca 1000 g.

Så har du en fantastisk riffel som holder hele dit liv og det næste :)

Held og lykke med det.

Brugeravatar
Fiskeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 341
Tilmeldt: 12. jul 2011, 12:37
Interesser: jagt - fiskeri
Geografisk sted: Syd for Limfjorden
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Fiskeren » 17. maj 2012, 18:35

YoungHunter - du har en PM :blink:

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Explorer » 17. maj 2012, 19:00

Der er ikke noget i vejen med en Tikka og ikke heller med 30.06 hvis man kan håndtere dens rekyl hvilket du jo umiddelbart ikke har problemer med

Schultz & Larsen laver også gode rifler til rimmelig pris, der kan dog være ting som ikke er lavet helt færdig fra fabrikken, har selv haft et par stykker, begge med fejl som en bøssemager vil kunne rette

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af 5317 » 17. maj 2012, 20:08

YoungHunter skrev:Hej alle på NVF



Mit spørgsmål er således, om i derude har nogle gode råd til en 'førstegangs-riffel-køber' eller om der er nogle der står og skal af med en riffel, jeg ønsker gerne en riffel i samme kaliber som min fars :)

Knæk og bræk til alle jægere ;)

Slut herfra..
når jeg gennemser DBA Guloggratis samt listerne med brugte rifler hos de større jagtforretninger synes det ikke at være noget problem at finde en god riffel med rimelig optik uden at man skal belåne både kone og hus

som førstegangskøber kan det måske være en ide' at handle i en forretning frem for privat, forretningerne giver jo en vis garanti med ved købet
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Brønden » 18. maj 2012, 08:22

Han har gået på jagt siden han var 16. lyder til han syntes det er sjovt at skyde med sin fars. Så hellere bruge 12- 14.000 nu og så være super glad for sit udstyr. Og have noget udstyr som man er tryk ved og som performer som meget meget dyre setups.

Alternativ er en gammel Mauser 98 i 6,5x55 til 500 kr. - 1000 kr. til våben smeden, og så en billig billig kikkert. Men så går der jo ikke længe inden man skal til det igen. Og så har man brugt 5000 på en riffel der kommer til at stå i skabet. Få kikkerten med nogen ordenlig svingmontage til Picatinny rail så kan man købe en fantastisk kikkert og smide den over på "alle" de våben man måtte få i tidens løb. Alternativt. Købe 5 kikkerter til 4-5000. som alle er et godt stykke under middel kvalitet.

Og så skal vi snakke lidt om salgs kvaliteten. Du får intet for det setup til 5000. Men med en kvalitets riffel i et kendt mærke, og især en høj kvalitets kikkert. Så får du % set en del mere for den dyre riffel end det billige setup.

Hvis han ikke har 14.000 så er der jo ingen vej uden om.

Remington, Savage, Mossberg. laver alle fine rifler med god performance til under 7000.

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Dmmm » 18. maj 2012, 08:50

Er også ny riffeljæger og valgte til sidst en p17 enfield. En gammel slider men jeg fandt en pæn med billig kikkert på der så kan skiftes hen af vejen. Prisen var 1200 og så er man igang. Den har bestemt heller ikke skuffet. Men dette var blot ment som et indspark til at vise man ikke behøver starte dyrt ud..

Hvad er dit budget?
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af X-Ray » 18. maj 2012, 10:38

Dmmm skrev:Er også ny riffeljæger og valgte til sidst en p17 enfield. En gammel slider men jeg fandt en pæn med billig kikkert på der så kan skiftes hen af vejen. Prisen var 1200 og så er man igang. Den har bestemt heller ikke skuffet. Men dette var blot ment som et indspark til at vise man ikke behøver starte dyrt ud..

Hvad er dit budget?
fin pointe det er budgettet der sætter grænsen, evt. start med korn og kærv, ved jagt i skov er korn og kærv tit bedre da du hurtigere fatter sigte og ikke skal tænke på forstørrelse mm.
selvfølgelig en smags sag.
Shooters Bible is the only Bible for me

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Sierra13 » 19. maj 2012, 19:51

Explorer skrev:Der er ikke noget i vejen med en Tikka og ikke heller med 30.06 hvis man kan håndtere dens rekyl hvilket du jo umiddelbart ikke har problemer med

Schultz & Larsen laver også gode rifler til rimmelig pris, der kan dog være ting som ikke er lavet helt færdig fra fabrikken, har selv haft et par stykker, begge med fejl som en bøssemager vil kunne rette
Kommer an på om det er en ny Schultz & Larsen eller en gammel model fra "den gamle fabrik"
for deres våben fra den gamle fabrik fejler nada ikk en gang selvom de har lidt år på bagen

TS1205
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jun 2012, 10:01
Interesser: riffel og lokkejagt
Geografisk sted: Odense

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af TS1205 » 8. jun 2012, 10:14

Jeg startede for 10år siden med en Tikka riffel, efter et par år gav skæftet sig og pipen lagde til over i den ene side, fik taget noget af skæftet men efter noget tid var det galt igen.
Siden hen er jeg blevet riffelinstruktør og har set dette problem ved 3-4 Tikka rifler, det er ikke lige det bedste skæftetræ som de bruger, så kan varmt anbefale at såfremt at du køber sådan en, så få den lagt i glasfiber med det samme... det koster ca. 300kr.
Når du nu er fortrolig med en 30-06 så gå efter denne kaliber, især også hvis du engang med tiden få blod på tanden og vil til Afrika og skyde, der findes ikke noget vildt som ikke kan nedlægges med denne kaliber derimod er en 308 for lille.

Selv er jeg den lykkelige ejer af en Blaser R93 luksus i 30-06
Thomas

Riffelinstruktør
Jagttegnsunderviser

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Simon5700 » 8. jun 2012, 20:17

TS1205 skrev: Når du nu er fortrolig med en 30-06 så gå efter denne kaliber, især også hvis du engang med tiden få blod på tanden og vil til Afrika og skyde, der findes ikke noget vildt som ikke kan nedlægges med denne kaliber derimod er en 308 for lille.

Selv er jeg den lykkelige ejer af en Blaser R93 luksus i 30-06
det er rigtigt at de foretrækker 30-06 frem for 308w til de store antiloper, men ligefrem at sige 308w er for lille passer nu ikke helt, de kan skyde præcis det samme vildt
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Explorer » 8. jun 2012, 21:46

Simon5700 skrev:
TS1205 skrev: ligefrem at sige 308w er for lille passer nu ikke helt, de kan skyde præcis det samme vildt
Ja hvis du rykker 50-80 meter tættere på med 308'eren, så er der ingen forskel :razz:

TS1205
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jun 2012, 10:01
Interesser: riffel og lokkejagt
Geografisk sted: Odense

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af TS1205 » 8. jun 2012, 22:29

Okay vi kan godt indlade os på snakken om anslagsenergi ved både en 308 og 30.06 og når vi nu snakker om jagt i afrika tager vi udgangspunkt i denne... jeg har tilladt mig at tage en Norma oryx 11,7g/180gr kugle som udgangspunkt.

308 win. E0 = 3708, E100 = 2840, E200 = 2139 og E300 = 1585 joule

30.06 E0 = 4162, E100 = 3321, E200 = 2618 og E300 = 2039 joule

Dernæst så ligger der også den lille hage ved det at du kan få tungere kugler til din 30.06 end til en 308win
Thomas

Riffelinstruktør
Jagttegnsunderviser

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Caspian1911 » 8. jun 2012, 23:03

Hold jer venligst til topic :impatient:

Start jeres egen tråd, hvis i ønsker at snakke cal. og energi.
YoungHunter skrev:Hej alle på NVF

Jeg er en 17 (næsten 18) år gammel dreng, og har gået på jagt med min far siden jeg var 9.
Jeg fik jagttegn på min 16 års. fødselsdag og riffeltegn her i april 2012 - bestod på første forsøg i begge prøver, nul fejl i alt :).
Nu står jeg så og har en lækker haglbøsse, men mangler en jagtriffel.
Jeg gik til riffelprøve og har trænet med min fars riffel, som er en Tikka popular kaliber 30.06 - som jeg er helt vild med.

Mit spørgsmål er således, om i derude har nogle gode råd til en 'førstegangs-riffel-køber' eller om der er nogle der står og skal af med en riffel, jeg ønsker gerne en riffel i samme kaliber som min fars :)

Knæk og bræk til alle jægere ;)

Slut herfra..
Du bør besøge så mange våbenhandlere som muligt, så du kan prøve så meget som muligt. Der findes mange riffeltyper, og lige pludselig kan du indse, at din første forelskelse var den rigtige, eller forkerte.

Der er kun en måde at finde ud af det på: Prøv at skuldre dem, tag ladegreb, aftræk og gentag 10 gange. Følelsen i fingrene er mere vigtig end graveringer, flot træ, fine navne osv. Så ved du om det er noget for dig.
Tikkaen er en fin rifffel, hvis det slutteligt er den du beslutter dig for, så skal du nok blive glad for at skyde.

Mht. optik er der mange muligheder, og det behøver ikke koste +10.000,-
Meopta, Leupold; Bushnell, Nikon mm. kan sagtens klare opgaven, når vi snakker alm. dansk jagt.

Du skal dog altid huske at købe en ordentlig montage. Det hjælper ikke noget at købe god riffel og kikkert, hvis de er forbundet med et elastik.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


TS1205
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jun 2012, 10:01
Interesser: riffel og lokkejagt
Geografisk sted: Odense

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af TS1205 » 8. jun 2012, 23:53

I hans indlæg snakker han jo om at han ønsker gerne en riffel i cal 30.06 og når andre så kommer ind på det andre cal. er man jo nød til at komme med de tørre facts så han selv kan tage stilling til hvilken cal. at han ønsker sig, og om han er tilfreds med hans valg på 30.06, jeg er dog ikke i tvivl om at det bliver han i længden.

Med hensyn til optikken er det korrekt at de fleste kikkerter er gode nok til alt jagt i DK, vil dog stadigvæk mene at man ikke skal købe en kikkert til under 1000kr, da de som regel ikke holder til ret meget regn.

Derimod så lad dig endelig ikke lokke af en billig alu montage, men få dig forhandlet frem til en ordentlig pris med en rigtig stålmontage
Thomas

Riffelinstruktør
Jagttegnsunderviser

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Slettes3 » 9. jun 2012, 08:29

TS1205 skrev:I hans indlæg snakker han jo om at han ønsker gerne en riffel i cal 30.06 og når andre så kommer ind på det andre cal. er man jo nød til at komme med de tørre facts så han selv kan tage stilling til hvilken cal. at han ønsker sig, og om han er tilfreds med hans valg på 30.06, jeg er dog ikke i tvivl om at det bliver han i længden.

Med hensyn til optikken er det korrekt at de fleste kikkerter er gode nok til alt jagt i DK, vil dog stadigvæk mene at man ikke skal købe en kikkert til under 1000kr, da de som regel ikke holder til ret meget regn.

Derimod så lad dig endelig ikke lokke af en billig alu montage, men få dig forhandlet frem til en ordentlig pris med en rigtig stålmontage
Det bedste der er sagt i denne tråd :blink: .

Jeg syntes 30-06 er en god all-round kaliber til det hele. Lidt Dansk jagt, Sverige med deres elge/svin, Afrika til senere mv. Jeg syntes dog at YoungHunter skulle finde sig en riffel med Mauser 98 systemet. Dette system kan altid senere opgrades senere når YoungHunter lære noget mere om våben i det hele taget.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Boerge » 9. jun 2012, 10:11

Hvis du er indstillet på det skal være 30-06 - du er vant til den, og kan lave fælles patronindkøb med din far - så hold dig dog endelig til det!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Dane
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. aug 2011, 10:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Randers

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Dane » 9. jun 2012, 22:24

30-06 er rigtig god, .308 win er også et god valg, men kan du dele ammo med far, så tag en 30-06, begge våben dækker behovet herhjemme uden problemer.

Har selv en .308 og er rigtig glad for den, men har også lånt en 30-06 og der var sgu ikke den store forskel-

Buffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 28. jul 2007, 21:56
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Buffe » 12. jun 2012, 23:35

Jeg kan anbefale en Parker Hale, men tag endelig den med 98 lås, dem er der mange af til rimelige priser.

Min første er en super safari 30-06 med Bushnell kikkert. fik den for 1600 kr.

Knæk og bræk.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af LFuppen » 13. jun 2012, 00:17

super safari 30-06 ?

Set med mine øjne, skal du op i .458 Win.Mag før du møder "super safari" :mrgreen:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Buffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 28. jul 2007, 21:56
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hjælp til køb af min første riffel. Gerne kaliber 30.06!

Indlæg af Buffe » 16. jun 2012, 13:15

Ja du har ret.... der står Safari-Super....

Men stadig en god riffel.

Ps. Det er en Bushnell Buckhorn kikkert på ryggen.

Besvar