Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jun 2012, 21:23

hej folkens :)
har lige et par spørgsmål angående riffelprøven som jeg håber i kan hjælpe mig med :D

skal jeg selv med bringe en pude/stok til at skyde fra?
skal jeg tilmelde mig prøven ved jagt foreningen eller skal jeg bare møde op
har i evt. nogle gode fif så er jeg åben for dem :p
på forhånd tak :)

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af Fredericianer » 11. jun 2012, 21:34

Stort set alt som du har behøv for at vide kan findes her:

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplev ... felproeve/

Øv dig før du tilmelder dig, det er ufattelig hvor mange folk dumper sådan en simpel prøve.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af Raptor357 » 11. jun 2012, 21:49

Jep,
skyd riflen ind med den skydestok/rygsæk du har tænkt dig at bruge til prøven.
Man skal tilmelde sig, men jeg havde nu kun betalt da jeg mødte op, der var gået ged i tilmeldingerne, så tilmelding ikke var mulig.
skyd skudene så de kan skelnes fra hinanden og vær sikker på at du skyder på den rigtige skive.
vent lige 10 sekunder mellem hvert skud, det har riflen bedst af. tid er der rigeligt af.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af Lerche » 11. jun 2012, 22:55

Hej nu ved jeg ikke om du har fået din riffel hvis ikke er jeg bange for du først du når det til efteråret

men du kan finde idfo her:http://www.jaegerforbundet.dk/?id=1094
øverst til højre finder du riffelprøver 2012
Lerche der glæder sig til 16 maj

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2012, 23:48

Tag en grøn rygsæk eller jagtstol med rygsæk og put en sovepose i. Det er et rigtigt godt anlæg, så selvom man måske er lidt nervøs til prøven, kan man skyde fornuftigt.. Skyd langsomt. Jeg enkeltlader altid på skydebane. Det giver ro og sætter tempoet lidt ned. Man kan nemt kommer til at skyde alt for hurtigt.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af 308 W » 12. jun 2012, 00:02

Jeg brugte bipods det var nemt og bekvemt og man glemmer dem ikke der hjemme ;-)

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Sv: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af TheDarkSide » 12. jun 2012, 00:34

308 W skrev:Jeg brugte bipods det var nemt og bekvemt og man glemmer dem ikke der hjemme ;-)

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2
Jeg bruger nu heller ikke andet, også på jagt. Når man lige har trænet lidt i lydløs udfoldning osv kan man sagtens bruge dem under pürsch. Man skal dog være opmærksom hvis man sidder op og skyder med dem, da øjeafstanden kan blive lidt kort (har fået kikkerten i hovedet enkelt gang :oops: ).
Men det er ikke alle der har dem eller vil bruge penge på det.

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 12. maj 2012, 08:22
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af -V- » 12. jun 2012, 11:38

Raptor357 skrev:Jep,
skyd riflen ind med den skydestok/rygsæk du har tænkt dig at bruge til prøven.

skyd skudene så de kan skelnes fra hinanden og vær sikker på at du skyder på den rigtige skive.
vent lige 10 sekunder mellem hvert skud, det har riflen bedst af. tid er der rigeligt af.
Jeg var oppe i lørdags på Hanebjerg og bestod.

Jeg havde trænet 3 gange på Kalvebod og rigtigt mange tørskud på stuegulvet inden prøven, men ikke desto mindre blev jeg nervøs under prøven, dels fordi jeg fik en lille funktionsfejl under ladning og dels fordi jeg koncentrerede mig så meget at jeg var ved at løbe tør for tid.
Efter at have været usvigelig sikker under træning på Kalvebod med min rygsæk, så synes jeg selv at jeg skød skrigende elendigt under prøven, og jeg havde halvt forventet at se to af mine skud være meget yderlige, hvis ikke direkte udenfor.
Jeg var derfor glad, da mine skud allesammen kunne dækkes af en hånd.

Men.....faktisk havde jeg 9 (!) træffere på skiven, som allesammen kunne dækkes af førnævnte hånd!

En gut længere til højre for mig havde taget fejl af skiverne og skudt 3 af sine skud på min skive, som altså var 3 pladser til venstre for hans egen.
Han var vistnok kørt fra Nordjylland til Hillerød for at tage prøven dér...



-V-

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af Overtroldmand » 12. jun 2012, 20:03

-V- skrev:
Raptor357 skrev:Jep,
skyd riflen ind med den skydestok/rygsæk du har tænkt dig at bruge til prøven.

skyd skudene så de kan skelnes fra hinanden og vær sikker på at du skyder på den rigtige skive.
vent lige 10 sekunder mellem hvert skud, det har riflen bedst af. tid er der rigeligt af.
Jeg var oppe i lørdags på Hanebjerg og bestod.

Jeg havde trænet 3 gange på Kalvebod og rigtigt mange tørskud på stuegulvet inden prøven, men ikke desto mindre blev jeg nervøs under prøven, dels fordi jeg fik en lille funktionsfejl under ladning og dels fordi jeg koncentrerede mig så meget at jeg var ved at løbe tør for tid.
Efter at have været usvigelig sikker under træning på Kalvebod med min rygsæk, så synes jeg selv at jeg skød skrigende elendigt under prøven, og jeg havde halvt forventet at se to af mine skud være meget yderlige, hvis ikke direkte udenfor.
Jeg var derfor glad, da mine skud allesammen kunne dækkes af en hånd.

Men.....faktisk havde jeg 9 (!) træffere på skiven, som allesammen kunne dækkes af førnævnte hånd!

En gut længere til højre for mig havde taget fejl af skiverne og skudt 3 af sine skud på min skive, som altså var 3 pladser til venstre for hans egen.
Han var vistnok kørt fra Nordjylland til Hillerød for at tage prøven dér...



-V-
Lavede selv samme fejl til riffelprøven den 12 maj i år, hvor jeg fik sat et skud i sidemandens skive!, heldigvis sad de sidste fem i min egen skive. Så husk at check hvilken skive du skal skyde på HVER gang du har genladt!. Jeg havde øvet med en godt fyldt eastpack på skydebanen et par gange, den brugte jeg også til prøven hvor der er rigeligt med tid. Skød så min første buk igår,-det var noget helt andet end en stillestående skive :-)

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af Sierra13 » 15. jun 2012, 14:22

Raptor357 skrev:Jep,
skyd riflen ind med den skydestok/rygsæk du har tænkt dig at bruge til prøven.
Man skal tilmelde sig, men jeg havde nu kun betalt da jeg mødte op, der var gået ged i tilmeldingerne, så tilmelding ikke var mulig.
skyd skudene så de kan skelnes fra hinanden og vær sikker på at du skyder på den rigtige skive.
vent lige 10 sekunder mellem hvert skud, det har riflen bedst af. tid er der rigeligt af.


den må du da lige forklarer?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: spørgsmål til riffelprøven??

Indlæg af TheDarkSide » 15. jun 2012, 19:42

Morten273 skrev:
Raptor357 skrev:Jep,
skyd riflen ind med den skydestok/rygsæk du har tænkt dig at bruge til prøven.
Man skal tilmelde sig, men jeg havde nu kun betalt da jeg mødte op, der var gået ged i tilmeldingerne, så tilmelding ikke var mulig.
skyd skudene så de kan skelnes fra hinanden og vær sikker på at du skyder på den rigtige skive.
vent lige 10 sekunder mellem hvert skud, det har riflen bedst af. tid er der rigeligt af.


den må du da lige forklarer?
Når en riffelpibe bliver varm, så vil den normalt sprede mere og mere. Skuddene vil muligvis "vandre" i en bestemt retning. At skyde en riffelpibe meget varm er ikke direkte ødelæggende for piben, men bestemt ikke sundt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af Raptor357 » 15. jun 2012, 19:50

På de 10 sekunder når piben ikke at køle noget særligt.
Men varmen når at fordele sig, lidt.
Hvis man banker skud efter skud af, så er det et problem da man vil brænde piben foran kammeret ganske voldsomt. Selvfølgeligt afhængig af hvilke kaliber man skyder med.
med en .300 WM som var min første riffel er det et problem da piben i forvejen har en noget begrænset levetid.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 15. jun 2012, 23:09

Okay, men er det ikke mest relevant for folk der køber det jeg kalder "kina" gevær (altså ikke kvalitiet) eller for folk med meget kraftige kalibre, har en S&L M100DL i 308. selvom jeg banker 10-15 afsted med den så hurtigt så muligt, så sidder skudene stadig indenfor en 2 til 5 krone, alt efter hvor godt det går.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af TheDarkSide » 15. jun 2012, 23:44

Morten273 skrev:Okay, men er det ikke mest relevant for folk der køber det jeg kalder "kina" gevær (altså ikke kvalitiet) eller for folk med meget kraftige kalibre, har en S&L M100DL i 308. selvom jeg banker 10-15 afsted med den så hurtigt så muligt, så sidder skudene stadig indenfor en 2 til 5 krone, alt efter hvor godt det går.
Lad være med at skyde piben så varm at man ikke kan holde ved den :blink: Jeg har skudt min 6,5x55 så varm at den smeltede skummet i mit foderal. Der måtte acetone til for at få det af igen :oops:
Hvad du mener med kinageværer ved jeg ikke; Alle nye som brugte jagtrifler kan skyde fornuftigt (spredning på 100meter <50mm), hvis de ellers har fritliggende løb og ikke er helt udslidte.
Men hvorfor banke 10-15 skud af så hurtigt som man kan? Der er ikke meget træning i det. Når man træner med riffel er det IMO bedst at skyde 1-3 skud ad gangen. Skal man træne aftræk, åndedræt og skydestilling kan man godt gøre det i stuen uden patroner. Så kan man tjekke på skydebanen om man kan skyde godt nok. Så skyder man et skud på skydebanen og ser om man rammer i plet. Hvis man ikke gør det, ja så må man træne noget mere. Man får kun en chance på jagt og man kan ikke lige tage et testskud. Man skal selvfølgelig ikke glemme at komme på skydebanen, men man behøver ikke skyde 20 skud :blink:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 16. jun 2012, 00:59

TheDarkSide skrev:
Morten273 skrev:Okay, men er det ikke mest relevant for folk der køber det jeg kalder "kina" gevær (altså ikke kvalitiet) eller for folk med meget kraftige kalibre, har en S&L M100DL i 308. selvom jeg banker 10-15 afsted med den så hurtigt så muligt, så sidder skudene stadig indenfor en 2 til 5 krone, alt efter hvor godt det går.
Lad være med at skyde piben så varm at man ikke kan holde ved den :blink: Jeg har skudt min 6,5x55 så varm at den smeltede skummet i mit foderal. Der måtte acetone til for at få det af igen :oops:
Hvad du mener med kinageværer ved jeg ikke; Alle nye som brugte jagtrifler kan skyde fornuftigt (spredning på 100meter <50mm), hvis de ellers har fritliggende løb og ikke er helt udslidte.
Men hvorfor banke 10-15 skud af så hurtigt som man kan? Der er ikke meget træning i det. Når man træner med riffel er det IMO bedst at skyde 1-3 skud ad gangen. Skal man træne aftræk, åndedræt og skydestilling kan man godt gøre det i stuen uden patroner. Så kan man tjekke på skydebanen om man kan skyde godt nok. Så skyder man et skud på skydebanen og ser om man rammer i plet. Hvis man ikke gør det, ja så må man træne noget mere. Man får kun en chance på jagt og man kan ikke lige tage et testskud. Man skal selvfølgelig ikke glemme at komme på skydebanen, men man behøver ikke skyde 20 skud :blink:
og med "kina" våben tænkte jeg noget af det billige tyrkerpis og sådan noget :D

har skudt salonriffel siden jeg var 3-4 år så jeg kan sagtens, det var mest for at lærer riflen at kende :) men jo skal nok passe på den den type schultz og larsen er der jo ikke mange af, skød 60 med den første år det år hvor jeg også tog riffelprøven ellers så skyder den max 10-20 skud om året, da det er et arvestykke jeg passer meget på, så har også en anden riffel jeg bruger når jeg skal skyde.

Min kammerat bankede mener det enten var 30 eller 40 skud igennem med hans 338 lapua. den blev så varm at den stod og dampede, og vi prøve at få en dråbe fra et græsstrå på løbet så blev det til damp nærmest inden det landede det var sjovt at se :D

Og vil give dig helt ret, træning handler mest af alt om teknik og ikke kvantitet

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af Hansen-Martin » 16. jun 2012, 11:52

1000 tak tak for svarende de var meget brug bare :) har betalt og tilmeldt mig prøven nu så må vi håbe det går godt :)

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Spørgsmål vedrørende riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 16. jun 2012, 13:04

Hansen-Martin skrev:1000 tak tak for svarende de var meget brug bare :) har betalt og tilmeldt mig prøven nu så må vi håbe det går godt :)
Har faktisk en lille råd til dig, når nu du har lavet den taske/whatever du skal skyde fra, så når du kommer op til prøven så stil dine ting fra dig riffel+taske+andet tungt lort, da jeg var oppe var der 2 der var så nervøse de stod og ventede de der ca 20-25 minutter med oppakning på, da de så lagde sig og skulle tid at skyde forsvandt vægten fra deres skuldre, og det fik samme effekt som hvis du står i en dørkarm og spænder ud imod i mindst 30sek, så bagefter vil dine arme automatisk løfte sig op.
De 2 drenge her følte det samme bare med deres skuldre løftede sig automatisk da de skulle til at skyde, ellers så tag det roligt, et andet godt råd er når du kigger i igennem løbet så for at være sikker på ham der står bag dig, der skal holde øje med du gør tingene rigtigt, enten sig til ham du lige kigger igennem løbet så du har hans opmærksomhed eller kig på ham inden du kigger igennem, så du er sikker på han ser det.
HUSK at skyd alle skud på din egen bane, vi havde en der havde 12 skud i sin nemlig :D

Besvar