Våbentilladelse og køb af ammunition

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Våbentilladelse og køb af ammunition

Indlæg af Krung » 18. jun 2012, 10:11

Jeg har netop fået min første våbentilladelse til en riffel :rock:

Sådan en skal selvfølgelig lamineres (tilladelsen!), så man kan slæbe den med rundt over det hele, tænker jeg. Når den så endelig er lamineret, ser jeg at man åbenbart skal registrere sine ammunitionskøb på den og på bagsiden.

Mit spørgmål er så om det rent faktisk er noget man skal og gør i praksis, og hvad gør man når man nu forventer at købe totalt omkring en milliard patroner til sin salonriffel? Der er jo ikke plads til alle de køb på en enkelt tilladelse, når man ikke kan købe (og opbevare) mere end 500 ad gange og sådan en tilladelse holder i hele 10 år.

Som nyjæger uden det store netværk og nogen som helst form for erfaring, vil jeg gerne vide mere om hvordan handlen foregår i virkeligheden:
Man skal vel have sin våbentilladelse med ned til butikken, før at de kan lade en slippe væk med ammunition, men skal man også have jagttegn med? Hvad med billedlegitimation?

Off topic:
Politiet her i Københavstrup ordnede det hele på under en halv dag og jeg fik tilladelsen med posten næste dag. Wow. Jeg har læst andre folk brokke sig over lange ekspeditionstider, så jeg skylder at nævne når det går hutigt.

- Kasper
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Re: Våbentilladelse og køb af ammunition

Indlæg af Lasse68 » 18. jun 2012, 10:28

Hvis det var meningen at den skulle være lamineret, havde politiet nok lamineret den :twisted:

Spøg til side...
Min er ikke lamineret og de gange jeg har købt krudt, er der skrevet bagpå. Jeg spurgte min pusher om hvad han så gjorde når der ikke var plads til flere notater. Han svarede at så skrev han ikke noget.
En praktisk løsning på et problem der nok kun findes hos myndighederne.

Jeg har altid både våbenpapirer, jagttegn og kørekort med. Skal som regel kun vise det ene meeeen.... Det ville være ærgeligt ikke at kunne købe et godt tilbud fordi formalia ikke var i orden.

Jeg har altid skullet vise papirer, også selv om de kender mig godt i butikken.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 18. jun 2012, 10:46

Den kan vel bare vælge at skrive bagpå?

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Jensor » 18. jun 2012, 12:22

Der hvor jeg handler skulle han skrive på tilladelsen første gang jeg købte ammunition, og siden da har han bare kontrolleret at der var skrevet i forvejen og givet mig den tilbage.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 18. jun 2012, 15:32

Du gårop til polisen og spørger om du ikke kan fåudvidet din tilladelse til ammunition. på min står der 2000, det er fordi at salon er nu sjovt og god træning. og så køber man jo typisk 1000 skud adgangen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar