Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af HePe » 26. maj 2012, 13:07

Emne: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 2012
Emne: Luftvåben | Anmeldelse af besiddelse pr. 1. juni 2012
Emne: Luftvåben | Anmeldelse af erhvervelse fra 1 juni
Emne: Luftvåben | Ansøgning om samlertilladelse

Kommer man ud for evt. problemer i forbindelse med ovenstående, opfordrer RT til at man i denne tråd beskriver de konkrete problemer nærmere.

RT vil følge og samle op på de forskellige problemer, der beskrives.

Indlæg i denne tråd bedes begrænset til KUN at beskrive evt. problemer i forhold til politiets sagsbehandling af ovenstående ansøgninger/anmeldelser!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af HePe » 3. jun 2012, 16:48

Senest rettet af HePe 8. jun 2012, 21:37, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af HePe » 4. jun 2012, 17:37

1) Skriftlig vejledning uden henvisning til relevant og konkret retsregel.
2) I skriftlig vejledning gør Politiet våbentilladelse til luftvåben til en "særlig tilladelse" - og en ikke-eksisterende mulighed! - bortset fra besiddelse/opbevaring for en livsarving.
3) Et luftvåben kan (kun) sælges til en person med jagttegn - eller våbnet kan afleveres til politiet til destruktion.

Esbjerg Politi - Se Emne: Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Kommentar til 2) og 3)
Luftvåben kan og skal naturligvis IKKE afleveres til politiet til destruktion!
Det er ULOVLIGT at bære/transportere luftvåben uden en tilladelse fra politiet - og Esbjerg politi har netop vejledt om, at sådan en "særlig tilladelse" er en ikke-eksisterende mulighed!
Esbjerg Politi udelukker også samlertilladelse til luftvåben!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Niels » 6. jun 2012, 13:19

Esbjerg Våbenkontor.

Tog imod blanketterne med registrering, men ville ikke kvittere eller underskrive noget da han ikke vidste hvordan han skulle registrere sagerne. De blev lagt i en ikke helt lille bunke sammen med andet han havde modtaget, og så ville han "lade høre fra os".
Jeg kom med indvending hertil, og fik at vide at hvis der blev noget bøvl ud af den manglende kvittering, kunne jeg bare henvise til ham. Jeg tænker så at når jeg møder en af hans kolleger som er kommet forkert ud af sengen den dag, så er helvede løs.

Jeg bad ham om en mere præcis dato på hvornår "os" så ville lade høre fra sig, men det vidste han heller ikke. Da jeg spurgte om det så var efter d. 13.6, så begyndte han at blive underlig.

Herefter fik jeg en længere tale om ikke at måtte anvende våbnene og at de nu i praksis var parkeret i et våbenskab for altid.

Jeg fortalte ham at det jo bare var et spørgsmål om at betale for jagttegnet, og gik.
( :mad: )
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Andrik » 7. jun 2012, 14:48

Jeg har i går været på Vordingborg politistation, for at registrere min Airwolf og min HW97'er. Jeg bad om en blanket, hvor der også var en rubrik, der hed andet brug, og fortalte, at luftbøsserne ikke skulle stå på mit jagttegn, da jeg ikke skulle bruge dem til jagt. De skulle bare registreres. Men der fik jeg den kontante besked, at det ikke var til debat at kunne få plinketilladelse under nogen form, så derfor fik jeg en formular, hvor der både registreres glatløbede haglgeværer, og luftbøsser. Jeg fortalte, at jeg havde plinket i næsten 50 år, men der blev sagt, at der ville aldrig blive givet den form for tilladelse, selv om jeg prøvede.
Jeg fik at vide, at jeg ville høre fra dem på et eller andet tidspunkt og fik ingen kvittering.
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Mischa
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 311
Tilmeldt: 21. mar 2009, 19:00
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Mischa » 7. jun 2012, 17:14

Holbæk Våbenkontor - Registrering af besiddelse af 5,5mm luftgevær
Flink og venlig betjening, men ingen kvittering. De lovede højt og helligt at sende den med posten.

LP Baikal IZH53M .177 & Weihrauch HW40 .177
LG-M Feinwerkbau 300S & Diana 60
LG-S Diana 22 & 35 (.177) & 31 Panther (.22)
LG-R Baikal IZH61M & Anschutz 275 4,40mm

K-MAR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29. apr 2012, 15:25
Interesser: Jagt, friluftsliv
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 19 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af K-MAR » 8. jun 2012, 23:16

Odense Politi.
Telefonopkald, da jeg samtidigt søgte om "plinketilladelse".
Svaret var nej.
Da jeg spurgte hvad jeg så skulle gøre var svaret enten jagttegn eller skytteforening.
Jeg sagde at skytteforening ikke var mulig.
Svaret var så jagttegn.
Jeg spurgte ind til min 5,5 mm luftpistol - det giver jo ikke mening med et jagttegn, når mundingshastigheden er for lille.
Det kunne der ikke svares på.
Spurgte om jeg så med jagttegn kunne skyde i haven - svaret var at det nok ikke ville være et problem i praksis.
Var herefter totalt forvirret.
Har pt. ikke fået en kvittering

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Lycon » 8. jun 2012, 23:26

K-MAR skrev:Spurgte om jeg så med jagttegn kunne skyde i haven - svaret var at det nok ikke ville være et problem i praksis.
Var herefter totalt forvirret.
Ja det er lige indtil en bekymret genbo har set dig stå og skyde med din luftpistol i haven, så skal du se hvordan de blæser sig op når de kommer frem, og når de så opdager at kaliberen er 5,5 uha uha, så køre bussen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Sort » 10. jun 2012, 00:57

Jeg har fra flere kanter hørt at politiet vil have 840 kr for ansøgningen og så i øvrigt siger at man ikke kan få den.

Er 840/420kr den korrekte pris?
og hvor fremgår det?eller det korrekte beløb?

Det er væsentligt at der bliver indgivet et massivt antal ansøgninger og jeg har på fornemmelsen at politiet forsøger at få folk til at opgive ved at bede om de 840kr. Det var i øvrigt det beløb jeg blev bedt om i aalborg, indtil de kom i tanker om at de slet ikke ville modtage ansøgningen før efter 13/6.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af HePe » 10. jun 2012, 23:58

Sort skrev:Jeg har fra flere kanter hørt at politiet vil have 840 kr for ansøgningen og så i øvrigt siger at man ikke kan få den.

Er 840/420kr den korrekte pris?
og hvor fremgår det?eller det korrekte beløb?
Se indlæg i Emne: Luftvåben | Våbentilladelse til plinking fra 1. juni 2012

Vedrørende afgift for indgivelse af ansøgning om våbentilladelse henvises til våbenlovens § 6 b, stk. 1 og stk. 2.
Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Sort » 11. jun 2012, 09:47

Tak HePe. Jeg søger 14/6 når politiet har holdt møde med JM osv, det skal ikke hedde sig at de ikke har haft tid til at koordinere tingene.

Jeg har skrevet nogle spørgsmål (med klare oplysninger om min nye status ifht RT/NVF) og andet godt til VKO+LA som Karsten Lauritsen(V) vil snakke med mig om idag telefonisk. Jeg vil lægge vægt på at rigspolitiet åbenbart har været meget grundige med at påvise at våbene er farlige (siger de selv i en rapport vi ikke må læse), men ikke lige skænket det en tanke at undersøge sikkerhedsafstande og bagstop. Samt at prisen på en tilladelse ikke har fulgt hverken teknologisk udvikling eller alm lønudvikling siden indførelsen.

Det er jo mærkeligt at ved en almindelig rutine færdselskontrol kan politiet spørge til alt hvad computeren har på mig inkl det pas jeg mistede i 90'erne. Men hvis jeg søger en tilladelse koster det pluseligt 840kr at trække nøjagtigt samme oplysninger ud uanset at jeg jo har jagttegnsret og dermed må være vandelsgodkendt allerede.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af PWS » 11. jun 2012, 10:58

Sort skrev:...men ikke lige skænket det en tanke at undersøge sikkerhedsafstande og bagstop. Samt at prisen på en tilladelse ikke har fulgt hverken teknologisk udvikling eller alm lønudvikling siden indførelsen.

....
Pas nu på med ikke at få talt det frem til at der skal være et krav til sikkerhedsafstande og bagstop mm. - det er jo bla. manglen på samme der er med til at man fortsat kan skyde i haven så længe man har jagttegn. Heller ingen grund til at tale for at prisen skal være højere (jf. fulgt generel prisudvikling).

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Sort » 11. jun 2012, 12:40

PWS skrev:Pas nu på med ikke at få talt det frem til at der skal være et krav til sikkerhedsafstande og bagstop mm. - det er jo bla. manglen på samme der er med til at man fortsat kan skyde i haven så længe man har jagttegn. Heller ingen grund til at tale for at prisen skal være højere (jf. fulgt generel prisudvikling).
Jeg tror så også at man fra det originale papir kartotek til det nuværende computer system har skåret en del af arbejdsbyrden. Man hører jo jævnligt om tilladelser der tager 5-15 minutter at lave. Ikke engang min mekaniker tager 840kr for et kvarter's arbejde og han ganger op til nærmeste hele time.

For sikkerhedsafstande og bagstop's vedkommende, må en god del af os jo slet ikke skyde PT så om vi skal bygge en bunker og vikle den ind i sølvpapir eller ej, betyder jo ikke det store.
DLF skal bruge banegodkendelserne til arbejdet med at få luftskydning ind under DSF og det er et væsentligt kritikpunkt overfor rigspolitiets arbejde at de har lavet en rapport der alene beskæftiger sig med at begrunde et forbud. Men det er :offtopic: for tråden her. Faktisk langt mere væsentligt end diverse angreb på farlighedsvurderingen som jeg ikke tror vi kommer nogen vegne med. Man kan jo ikke argumentere imod at folk kommer tilskade når de får 40j i bærret.
Slet ikke når vi ved at vores nabolande sætter grænsen omkring 7,5-20j.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Joker » 11. jun 2012, 20:54

Hej.

Jeg blev midt i sidste uge ringet op af våbenkontoret i Odense. ang. min ansøgning af plinker tilladelselse, hvilket han sagde at de ikke kunne behandle før jeg havde indbetalt 840. kr for det første og 420.kr for det andet luftgevær, og så var han stort set sikker på at jeg ikke fik det.
Jeg spurgte hvilken paragraf der gjorde at det var umuligt, så blev der lidt stille :biggrin:
Men så nævnte den ellers flinke betjent, at hvis jeg meldte min i skytteklub og fik en SKV til luftgevær, så mente han at jeg kunne beholde mine 5,5 mm og bruge dem som før, så blev jeg stille :shock: , den havde jeg ikke hørt om før.
Jeg spurgte om hans mail adresse, for så ville jeg sende han en mail, hvori jeg beskrev hvad han havde fortalt mig, som jeg forstod det.

Min mail til våbenkontor:

I forbindelse med behagelig samtale i dag ang. den nye luftvåben bekendtgørelse, aftalte vi at jeg sendte dig en mail, for jeg kunne sikrer mig jeg havde forstået det rigtig.

Jeg kan tage et jagttegn, og der ved må jeg skyde dem ind 5. gange på et år på mit jagt terræn, og ellers bruge dem til jagt på duer og krage fugle.

For at ansøge om en tilladelse til Plinkning / målskydning på privat grund, jf. ordensbekendtgørelsens § 12. skal jeg betale 840.- for det første luftgevær og 420.- for det andet, som er gældende i 5 år
Sandsynligheden for at jeg opnår en tilladelse er meget lille? = pengene spildt?

Jeg kan også melde mig ind i en skytteklub og få en SKV tilladelse til et 4,5 mm. Luftgevær , og af den vej får jeg samtidig tilladelse til at beholde mine 5,5 mm. Luftgeværer og benytte den i min have og på privat grund jf. ordensbekendtgørelsens § 12.

Kan jeg få en SKV tilladelse til noget der ikke er tillad krævende, for det er et 4,5 mm. Luftgevær vel ikke?

Til sidst kan jeg også nøjes med at registrere mine luftgeværer stille dem i våbenskab, og ikke bruge dem.

Mine 5,5 mm. Luftgeværer skal stå i våbenskab pr. 1/6 2013


Det har jeg så ikke fået svar på endnu, har ham mistænkt for at trække den til der er afholdt landsdækkende "strategi" møde, men venter med spænding.

Jacob

Brugeravatar
Sjaral
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 13. aug 2009, 10:52
Interesser: Luftvåben/jagtvåben
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Hillerød

Indlæg af Sjaral » 12. jun 2012, 16:33

Var på våbenkontoret i Hillerød i dag for at aflevere anmeldelse af 4 luftvåben på hver sin blanket, med en ansøgning til plinking til hvert enkelt våben hæftet bagpå... Jeg fik at vide at jeg ville få en en stemplet kopi tilsendt i løbet af et par dage, men jeg havde vejledningen med i hånden, og påpegede at der står "Mod forevisning af legitimation stemples blanketten på politistationen"... Det var de lidt overraskede over, og tilbød at hvis jeg død og pine havde brugt for at få stemplet anmeldelsen, så kunne de godt gøre det, nu det står i vejledningen. :fun: Nå men jeg lod dem gøre som de syntes, da jeg reelt ikke rigtigt har brug for en stemplet registrering det første års tid, og forøvrigt automatisk har bære og brugsret i forbindelse med mit jagttegn...

Plinke/målskydning ansøgningsblanketten tog de gerne imod, og ville tage tilladelsen op med deres overordnede (hvem det så mon er)... I hvertfald lovede de at de ville gøre hvad de kunne, og så vende tilbage med et svar. Jeg betalte forøvrigt ikke noget for at aflevere 4 ansøgninger.
Senest rettet af Sjaral 14. jun 2012, 09:47, rettet i alt 1 gang.
sjaral

Daystate Grey Shadow 5.5 MTC 5-20x50
FX Gladiator-TomK 5.5 MTC 8-32x60
HW97K-LR Maccari 5.5 NS 4-12x42

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Yamamoto » 13. jun 2012, 22:05

Var på våbenkonteret i Kbh i går med min registreringsblanket (i 2 underskrevne eksemplarer) og fik uden det store besvær den ene med hjem igen behørigt stemplet. Personen på kontoret var noget undrene over at ikke alle våbenkontorer ville udlevere kvittering ved aflevering, nu at det fremgik af bekendtgørelsen.

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Joker » 15. jun 2012, 16:21

Hej.

Så fik jeg et svar fra våbenkontoret i Odense.
Det det står med sort er min mail sendt den. 6. juli, og med rødt deres svar.
Så hvis det kommer til at stå ved magt, ja så er alt fra 5,5 mm værdiløst uden et jagttegn :puke: FLOT!!
Men tros alt rat med et klart svar.
Spørgsmålet er om jeg skal spørge om hvilken § de tager i brug for afslag til plinkertilladelse.

I forbindelse med behagelig samtale i dag ang. den nye luftvåben bekendtgørelse, aftalte vi at jeg sendte dig en mail, for jeg kunne sikrer mig jeg havde forstået det rigtig.

Jeg kan tage et jagttegn, og der ved må jeg skyde dem ind 5. gange på et år på mit jagt terræn, og ellers bruge dem til jagt på duer og krage fugle.

Der er ingen antal på skydedage for indskydning, men indskydning af kikkert er sat til 5 til 10 skud, men intet konkret tal. ( beror på domstolsafgørelse )

For at ansøge om en tilladelse til Plinkning / målskydning på privat grund, jf. ordensbekendtgørelsens § 12. skal jeg betale 840.- for det første luftgevær og 420.- for det andet, som er gældende i 5 år
Sandsynligheden for at jeg opnår en tilladelse er meget lille? = pengene spildt?

Enig.

Jeg kan også melde mig ind i en skytteklub og få en SKV tilladelse til et 4,5 mm. Luftgevær , og af den vej får jeg samtidig tilladelse til at beholde mine 5,5 mm. Luftgeværer og benytte den i min have og på privat grund jf. ordensbekendtgørelsens § 12.Som det er i dag, så gives der ikke påtegninger til 4,5 i DDS og Dansk Skytte Union, og andre våben er pt. ikke på skydeprogram.

Kan jeg få en SKV tilladelse til noget der ikke er tillad krævende, for det er et 4,5 mm. Luftgevær vel ikke?
Se ovenfor.

Til sidst kan jeg også nøjes med at registrere mine luftgeværer stille dem i våbenskab, og ikke bruge dem.
Korrekt.
Mine 5,5 mm. Luftgeværer skal stå i våbenskab pr. 1/6 2013
Korrekt.

( Sætningen: Tror jeg vil . Endret til : Spørgsmålet er om jeg skal)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Sort » 15. jun 2012, 21:42

Jeg kan tage et jagttegn, og der ved må jeg skyde dem ind 5. gange på et år på mit jagt terræn, og ellers bruge dem til jagt på duer og krage fugle.
Der er ingen antal på skydedage for indskydning, men indskydning af kikkert er sat til 5 til 10 skud, men intet konkret tal. ( beror på domstolsafgørelse )
Svaret er faktuelt forkert, der er nøjagtige regler for indskydning på jagtområde, inkl deltagerantal, antallet af skyde dage og varighed, men ikke noget med antal skud.

Ikke specielt overraskende at fyn igen har deres helt egne regler for tingene.

Bare for at være genstridig skal du lige finde paragrafferne https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49521 og så rette en klage over betjentens fejlagtige vejledning til politimesteren i odense (den griner han nok bare af) Klag i samme ombæring til JM og jægerforbundet. DJ praler af at have fået JM til at indskærpe overfor politiet at det er dem/folketinget der laver lovene...
Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 9. dec 2010, 05:45
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 15 times
Been thanked: 13 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Warrernoia » 16. jun 2012, 08:42

Sort skrev:
Jeg kan tage et jagttegn, og der ved må jeg skyde dem ind 5. gange på et år på mit jagt terræn, og ellers bruge dem til jagt på duer og krage fugle.
Der er ingen antal på skydedage for indskydning, men indskydning af kikkert er sat til 5 til 10 skud, men intet konkret tal. ( beror på domstolsafgørelse )
Svaret er faktuelt forkert, der er nøjagtige regler for indskydning på jagtområde, inkl deltagerantal, antallet af skyde dage og varighed, men ikke noget med antal skud.

Ikke specielt overraskende at fyn igen har deres helt egne regler for tingene.

Bare for at være genstridig skal du lige finde paragrafferne https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49521 og så rette en klage over betjentens fejlagtige vejledning til politimesteren i odense (den griner han nok bare af) Klag i samme ombæring til JM og jægerforbundet. DJ praler af at have fået JM til at indskærpe overfor politiet at det er dem/folketinget der laver lovene...
Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.
Var på våbenkontoret i Aalborg igår og fik den samme sang. Fik også en bekræftelse på at der er en snebolds chance i helvede for plinking-tilladelse. Den gives af princip ikke.........fuff

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Rixen » 17. jun 2012, 19:40

Så fik jeg min kvittering. Den ser således ud:

Billede

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af HePe » 23. jun 2012, 12:03


Brugeravatar
NielsHunniche
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 1. aug 2009, 12:46
Interesser: Luftgeværer
Geografisk sted: 5690
Been thanked: 1 time

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af NielsHunniche » 25. jun 2012, 10:10

Jeg var hos landbetjenten her i Tommerup i sidste uge og han tog bare imod min ansøgning om plinking i egen have og min registrering af min to skydere.

Du hører fra os :-)
Niels Hunniche
Diana 350MC 5,5 Maccari Longrifle Edition NK GC1,5-6x44
Weihrauch HW 80 5,5 Maccari deluxe Longrifle Edition Nikko SNE4-16x50 30mm

Brugeravatar
Romvig
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 500
Tilmeldt: 23. apr 2008, 16:24
Interesser: Flyvning og Luft våben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Romvig » 25. jun 2012, 13:02

Hvor lang behandlingstid skal vi acceptere både med kvitering på besidelse men også (afslag) svar på plinking tilladelsen
Mvh
Romvig
________________________________________
Har endnu ikke fundet et projekt så enkelt
at det ikke kan gøres forkert

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Joker » 25. jun 2012, 16:49

Hej
sendte i går aftes følgende til våbenkontoret i Odense:

Hej ---------
Tak for svarene.

Jeg har lige lidt omkring plinker tilladelse, Du skriver at det koster 840.- for det første også 420.- for det andet, er det ikke en generel tilladelse der gælder flere våben?
Hvilken § er det, der bliver brugt i forbindelse med et evt. afslag, eller ligger landet således, at det er fra politisk side besluttet at det ikke kan lade sig gøre?’

Til sidst, hvordan er tids horisonten, med hensyn til at modtage en kvittering på registrering af mine to 5,5 mm luftgevær?

Med venlig hilsen
Jacob Madsen

Har i dag fået svar:

Hej Jacob

Vedr. pris og antal, så kan du se i
Bekendtgørelsens § 40, hvor der ved lovændringen kom en ny nr. 7, som siger at tilladelsen er uden antal.

Vedr. 840 / 420 kr., så er det et spørgsmål om det er den første eller efterfølgende tilladelse som kræver gebyr jf. våbenlovens § 6b.

Med hensyn til evt. afslag,

Så behandles hver enkelt tilfælde for sig, og der kan ikke gives en nøjagtig beskrivelse af, hvad der giver tilsagn eller afslag.

Rigspolitiet har lavet en rundskrivelse til Politikredsene, hvor der bla. står

Ansøgning til politiet om tilladelse til at besidde, erhverve, bære og anvende kraftige luft – og fjedervåben vil alene kunne imødekommes i helt særlige tilfælde.

Helt særlige tilfælde kan muligt være erhvervsmæssig skadedyrsbekæmpelse.


Jeg får dine to våben registreret og smider den anden ansøgning ud, så hvis du skifter mening i fremtiden, så må du søge på ny.


Det lugter lidt af at rigspolitiet forsøger at undgå at få nogle ansøgninger til plinkertilladelse :evil:
( Edit: Har spekuleret på hvad sammenhæng der er imellem plinkning og erhvervsmæssig skadedyrsbekæmpelse. :???: det kan jeg så ikke lige få øje på)

Jacob

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af HePe » 25. jun 2012, 18:11

Romvig skrev:Hvor lang behandlingstid skal vi acceptere både med kvitering på besidelse men også (afslag) svar på plinking tilladelsen
Kvittering for besiddelse pr. 1. juni 2012:
Ingen sagsbehandlingstid. (Kvittering skal gives med det samme ved indlevering af anmeldelsen på politistationen).

Våbentilladelse til plinking:
Sagsbehandlingstiden kan variere fra kreds til kreds. Hør evt. din politikreds, hvad sagsbehandlingstiden forventes at være. Og oplys gerne i denne tråd, hvor lang sagsbehandlingstid, der er/har været i din politikreds.

Besvar