SKV2 Ansøgning. skrives våben på?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

SKV2 Ansøgning. skrives våben på?

Indlæg af Lani1966 » 28. jun 2012, 17:46

Hej

Jeg sidder her med en ansøgning om envåbenpåtegenlse, da jeg har meldt mig ind i en flugtskytte forening og vil lære at skyde inden jeg tager mit Jagttegn.

Papirerne skal have et våben påført siger formanden, men kan det virkelig være sandt??

Jeg kan jo af gode grunde ikke påføre hverken Fabrikat, model, kaliber eller våben nummer...

Vil min ansøgning blive afvist uden disse oplysninger??

/Lars
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Re: SKV2 Ansøgning. skrives våben på?

Indlæg af Aarlar » 28. jun 2012, 17:54

Du finder det våben du gerne vil have, får det reserveret hos forhandleren, og indsætter data på din SKV2 ansøgning. Den sender formanden ind. Når du modtager din tilladelse, kan du hente våbnet. SKV2, er en tilladelse til et specifikt våben.
(Det er det i hvert fald til riffel og pistol, så er det vel også til haglvåben)

bjacob
Silver Member
Silver Member
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times

Indlæg af bjacob » 28. jun 2012, 18:27

Det er præcist det samme, du aftaler et salg af bøssen, får de nødvendige data og sender ansøgningen ind. :oops:
Senest rettet af bjacob 28. jun 2012, 18:38, rettet i alt 1 gang.
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 28. jun 2012, 18:30

Aarlar skrev:Du finder det våben du gerne vil have, får det reserveret hos forhandleren, og indsætter data på din SKV2 ansøgning. Den sender formanden ind. Når du modtager din tilladelse, kan du hente våbnet. SKV2, er en tilladelse til et specifikt våben.
(Det er det i hvert fald til riffel og pistol, så er det vel også til haglvåben)
Nej. Dét er ikke korrekt.

For det første er "SKV2" navnet på blanketten og ikke på påtegningen.

For det andet skal denne blanket ikke anvendes ved erhvervelse af glatløbede haglgeværer til flugtskydning via en forening, hvor man oppebærer medlemskab.

Har man, via foreningen, fået udstedt våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer fra Skytteforeningernes våbenregistrering (se billede nedenfor), så giver denne påtegning ret til at erhverve, besidde, bære og anvende glatløbede haglgeværer (og ammunition hertil) på de vilkår, som påtegningen beskriver.
SKV.jpg
SKV.jpg (95.58 KiB) Vist 6721 gange
Se venligst bort fra den røde ramme, der er påført i forbindelse med et andet indlæg på NVF..... noget med plomberingsregler.....

Som det ses kan der ikke påføres enkeltvåben (som tilfældet er for rifler og pistoler).

Du kan således erhverve glatløbede haglgeværer, uden at afvente påtegning eller tilladelse på det enkelte våben, sålænge du husker at anmelde erhvervelsen til politiet indenfor 8 dage ved brug af denne blanket:

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0BF2B ... 7_0512.pdf

Jeg har kun hørt om styk-registrering af haglgeværer (i SKV-regi) i tilfælde hvor våbnene var erhvervet af skytter der brugte disse til sortkrudtskydning (Cowboy Action Skydning) og hvor skytten ikke oppebar medlemskab af en flugtskytteforening...... Men det er vist ikke tilfældet hér ;-)
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Aarlar » 28. jun 2012, 21:05

Aarlar skrev:Du finder det våben du gerne vil have, får det reserveret hos forhandleren, og indsætter data på din SKV2 ansøgning. Den sender formanden ind. Når du modtager din tilladelse, kan du hente våbnet. SKV2, er en tilladelse til et specifikt våben.
Så blev jeg også klogere, og takker for korrektionen.

(Venligst se bort fra mit indlæg, som er citeret overstående)

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 28. jun 2012, 21:59

Og jeg er IKKE blevet en snus klogere..........................

Men HVIS der skal stå en gevær, fabrikat mmm. så er jeg jo stort set tvunget til at handle hos en forhandler...

NEDTUR!!!!!!!!!!!! :cry:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 28. jun 2012, 22:50

Lani1966 skrev:Og jeg er IKKE blevet en snus klogere..........................

Men HVIS der skal stå en gevær, fabrikat mmm. så er jeg jo stort set tvunget til at handle hos en forhandler...

Jeg kunne jo godt lave en vits om din kloghed nu, men jeg skal nok opføre mig pænt... :giggle:

Nu tror jeg så til gengæld jeg har forstået tingenes sammensætning. Altså...

Du skal være medlem af en forening. Dernæst vurderer din formand at du er egnet til at får en våbenpåtegning.(Hmmm, stakkels formand, at skulle vurdere dig.. :giggle: ) Når du så har den våbenpåtegning, kan du erhverve dine våben, og skal naturligvis huske at anmelde denne erhvervelse til polisen inden 8 dage. Og det er så på denne anmeldelse at oplysningerne om geværet skal stå.

Og du kan sagtens købe privat uden problemer.

Ellers kig på Agamemnon's glimrende forklaring et par indlæg oppe over.. :blink:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 28. jun 2012, 22:59

Lani1966 skrev:Og jeg er IKKE blevet en snus klogere..........................

Hvis du har en våbenpåtegning/Våbenlegitimation, som dén jeg har vist ovenfor, så burde der ikke være noget problem, da fabrikat, model, ladesystem osv. først skal oplyses (til politiet) senest 8 dage efter at du har erhvervet (købt og hjemtaget) et glatløbet haglgevær.

Hvis du ikke har en sådan påtegning eller hvis din formand insisterer på, at geværet (glatløbet haglgevær) skal registreres ved indsendelse af en SKV-2... hvilket kan undre mig, hvis han er formand for en flugtskytteforening..... så tror jeg ikke at der er noget teknisk til hinder for at anvende denne blanket (SKV-2én). Jeg har bare aldrig set det gjort (udover nævnte undtagelse). Dels fordi det tager længere tid og koster et registreringsgebyr hos Skytteforeningernes Våbenregistrering og dels fordi der allerede eksisterer en dedikeret påtegningstype til netop glatløbede haglgeværer, som muliggør køb af haglgeværer uden sagsbehandlingstid for enkeltansøgninger.

Hvis jeg har udtrykt mig for uklart og kryptisk, så har "Hepe" formuleret det super lækkert i sidste indlæg (nr. 21) i denne tråd:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ng#p414667

Og hvad angår kravet om at de tekniske data på våbnet, skal fremgå af en eventuel ansøgning, så kan jeg ikke se hvordan dét afskærer dig fra at købe et glatløbet haglgevær privat :what: De data kan du vel lige så vel få af en privat, som af en forhandler.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok lige tage en snak med formanden og høre om han virkelig mente det alvorligt.

Edmund Burke, 1729-1797.

MW3Shooter
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Has thanked: 1 time

Indlæg af MW3Shooter » 29. jun 2012, 11:01

Hej

Jeg ved ikke om I har afklaret det, men hvordan er reglerne hvis jeg gerne vil have et haglgevær til flugtskydning?

blot medlemsskab af en sådan klub?

eller er det to år, godkendelse af formand mm som SKV?
"We sleep safe in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm." ---George Orwell

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 29. jun 2012, 11:46

Prøv at læse bare 3-4 indlæg baglæns i denne tråd.

Men kort fortalt skal du:

1. Have jagttegn eller medlemsskab af en flugtskytteklub.
2. Have gennemført et våbenkursus.

Det forudsættes at du kan godkendes af policen. Det skal du ikke selv sikre dig. Det sker automatisk.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 29. jun 2012, 12:11

Ok.. Så godt, så langt.

Jeg HAR altså den blanket som hedder :

Ansøgning om våbenpåtegning - SKV2

Og ja, jeg skal betale 200,- når jeg modtager den!!

Meennn... Som jeg læser det I skriver, så er det en forkert blanket som formanden har givet mig? Og ikke nok med det, så er behandlingstiden også længere end den anden I beskriver??

NYT SPØRGSMÅL.

Hvis jeg nu henter den anden blanket, OG får formandens underskrift på den, så det vel hurtigere? OG jeg sparer 200,- Kr ??

(Og ja, jeg HAR gennemgået et våbenteknisk-kursus, og ja (TIMBER :rock: ) jeg bestod).

/Lars

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 29. jun 2012, 12:15

Du skal være medlem af en forening. Dernæst vurderer din formand at du er egnet til at får en våbenpåtegning.(Hmmm, stakkels formand, at skulle vurdere dig.. :giggle: ) Når du så har den våbenpåtegning, kan du erhverve dine våben, og skal naturligvis huske at anmelde denne erhvervelse til polisen inden 8 dage. Og det er så på denne anmeldelse at oplysningerne om geværet skal stå.

OK.. Jeg ER medlem af en flugtskytte klub. Jeg sidder med den Ansøgning, MEN!! (Det jo her kæden hopper af for mig) Der står/formanden fortalte mig, at jeg SKAL anføre det haglgevær jeg vil købe når tilladelsen går igennem...

Så (som jeg startede med at spørge om....) Får jeg ansøgningen retur nård en sendes afsted UDEN våben Fabrikat, navn, moden osv osv...

???

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 29. jun 2012, 14:01

Lani1966 skrev:OK.. Jeg ER medlem af en flugtskytte klub. Jeg sidder med den Ansøgning, MEN!! (Det jo her kæden hopper af for mig) Der står/formanden fortalte mig, at jeg SKAL anføre det haglgevær jeg vil købe når tilladelsen går igennem...

Så (som jeg startede med at spørge om....) Får jeg ansøgningen retur nård en sendes afsted UDEN våben Fabrikat, navn, moden osv osv...

???
Hvor er det lige, du gerne vil købe geværet, Siden du ikke kender data på våbnet?

Du vil ikke kunne få en proforma tilladelse uden våben på?! Hvad skulle du også med sådan én?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 29. jun 2012, 14:18

OK..

GRINER...

Jeg har IKKE fundet noget våben endnu... Jeg var jo af den overbevisning, at jeg ville få en våbenpåtegnelse til glatløbet jagtgevær, Og så når jeg havde fundet hvad jeg vil have, SÅ købr, og oplyse det til PO indenfor 8 dage..

Se i... I min verden, så det sgu da direkte HUL i hovedet, at jeg død og pine SKAL findet et våben først, og SÅ ansøge om våbenpåtegnelse..

Er det bare mig???????

Jeg er ved at blive sindsyg........ :puke:

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Grendel » 29. jun 2012, 14:23

GRINER TILBAGE :biggrin:

De regler, du beskriver er som jeg forstår det - OK, hvis du har jagttegn .. Hvis du skal have den (Våbnet) på SKV, skal du kende data før du kan få en tilladelse.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 29. jun 2012, 16:31

Grendel skrev:GRINER TILBAGE :biggrin:

De regler, du beskriver er som jeg forstår det - OK, hvis du har jagttegn .. Hvis du skal have den (Våbnet) på SKV, skal du kende data før du kan få en tilladelse.
Det er ikke det Agamemnon skriver ovenfor (3. svar i tråden). Hvem har ret Grendel, du eller Agamemnon ? Ved du noget om det, eller tror du bare du gør, fordi du kender reglerne for riffel og pistol ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 29. jun 2012, 17:58

Pyt nu med det hele...

jeg var lige forbi Aktiv Fritid i Købe og brugte en mindre formue på Haglbøsse, Våbenskab og en masse andet dejligt. Så NU står der våben på den ansøgning som kommer i postkassen til SKYTTEFORENINGERNES VÅVENREGISTRERING imorgen

Tak for svarene, selv om det ikke hjalp det store...

Og HOV........ Skulle måske lige nævne, at INGEN af de våbenkontorer jeg har forsøgt at kontakte, var det muligt at komme igennem til!!??!! Måske de har travle med at reg. 5.5mm luftgeværer?

:giggle:

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Grendel » 29. jun 2012, 21:28

Lassescout skrev:
Grendel skrev:GRINER TILBAGE :biggrin:

Det er ikke det Agamemnon skriver ovenfor (3. svar i tråden). Hvem har ret Grendel, du eller Agamemnon ? Ved du noget om det, eller tror du bare du gør, fordi du kender reglerne for riffel og pistol ?
Nej, jeg ved ikke noget om dette og var egentlig nysgerrig efter at vide hvorfor spørgeren gerne ville have tilladelsen uden at have våbnet?! Derfor skrev jeg også ''som jeg forstår det'' ;-)

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 29. jun 2012, 22:32

Af den simple grund, at jeg ville have tid til at finde det rigtige... Og når jeg fandt det, så købe det kontant og tage det med hjem.

Derfor... (Måske den 1/4 Jyder der er i mig?)

:razz:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 29. jun 2012, 22:56

Nu kaster jeg sgu snart håndklædet i ringen. Mine pædagogiske evner forslår åbenbart ikke.
Jeg havde lige skrevet et langt indlæg, som jeg i selvbeherskelsens hellige navn har slettet igen.
Jeg synes dog, at jeg selv, Timber og Lasse68 har beskrevet procedurerne meget præcist.

Men lad os da endelig gøre et sidste forsøg.

For erhvervelse/køb gælder: :TOS:
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
For yderligere forklaring af begrebet "medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset" se da Hepe's indlæg, som jeg har linket til, tidligere.

For anmeldelse/registrering gælder: :TOS:
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 41. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 1 og 2, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politidirektøren.

Stk. 2. Anmeldelsen skal ske på en særlig blanket udformet af politiet. Anmeldelsen skal angive våbnets type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 43, samt indeholde oplysning om, fra hvem våbnet er erhvervet.

Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en kvittering for anmeldelsen, der på forlangende skal forevises for politiet.
Med henvisning til ovenstående bør det bemærkes at måden, hvorpå glatløbede haglgeværer registreres, adskiller sig markant fra måden, hvorpå eksempelvis pistoler og rifler registreres.

Edmund Burke, 1729-1797.

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Ruger 77 » 18. jul 2012, 08:20

Hej.Hvorfor står der max størrelse af hagl på Våbenlegimationen er 3,5 m men i loven står der 4 mm.Det er dog lidt pudsigt men det er selvfølgelig en fejl.Man kan vel ikke straffes for en halv mm. :???:
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 18. jul 2012, 09:18

Ruger 77 skrev:Hej.Hvorfor står der max størrelse af hagl på Våbenlegimationen er 3,5 m men i loven står der 4 mm.Det er dog lidt pudsigt men det er selvfølgelig en fejl.Man kan vel ikke straffes for en halv mm. :???:
Dét har jeg også studset over.

Og da man, på de fleste flugtskydebaner som jeg har været på, ikke må bruge haglstørrelser der er større end #7, så giver det heller ikke så megen mening.....

Men måske der er andre, der kan belyse dette?

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar