Pistoler bør kunne være mindre end 21 cm

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland

Pistoler bør kunne være mindre end 21 cm

Indlæg af Fragezeichen » 25. jul 2012, 17:39

Jeg synes at det er dybt åndsvagt at man i Danmark ikke som sportsskytte, kan erhverve en pistol eller revolver der er mindre end 21 cm, fra bund til spids.
Jeg er godt klar over at man fra myndighedernes side ønsker at undgå lommepistoler, men da de fleste nykonstruktioner af pistoler er under 21 cm, er der en masse herlige våben som ikke kan købes i Danmark. Som fx Walthers mange herlige pistoler.
Mon ikke det er noget som skytteforeningerne bør lægge arm med Justitsministeriet om ?
Jeg ville så gerne have en Walther pistol, men må altså afstå pga. tosset lovgivning.
Iøvrigt sælger Hunters house pistoler der er under 21cm, men det er til export.........crazy :wall:
Liberal våbenlovgivning er frihed.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Re: Pistoler bør kunne være mindre end 21 cm

Indlæg af T-REX » 25. jul 2012, 19:54

Jeg er helt enig. Der er så mange lækre håndvåben, der lige er en snert under de 210mm.

Nu er det heldigvis "kun" et cirkulære der skal ændres, og ikke lovgivningen.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=726

Men det kræver stadig at DDS, DSF og Unionen laver skydeprogrammer, hvor de tillader kortere våben end 210mm. OG at man derefter får udstedt et nyt cirkulære.

Diskussionen bliver så, hvor skal en ny grænse gå?

Hvis man tager 190mm, så vil de fleste pistoler med 10cm(4") eller længere pibe passe ind.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. jul 2012, 19:58

JRexA skrev:Men det kræver stadig at DDS, DSF og Unionen laver skydeprogrammer, hvor de tillader kortere våben end 210mm.
Dem findes der skam allerede masser af. Både DDS og DSF angiver max. mål i deres regler, og det gør unionen sikkert også.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af Irminsûl » 25. jul 2012, 21:58

Nu er jeg ikke inde i de samtaler der har været med JM og rigspolitiet på det område. men har foreningerne bragt emnet på bane? og hvilket svar fik de?

jo måske er JM bange for korte våben der kan skjules eller hvad deres begrundelse nu er. men grænsen ligger som sagt stadig utroligt uheldigt.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 25. jul 2012, 22:10

Jeg forstår slet ikke kravet om et mindstemål.

Det er jo kun lovlydige borgere med et behov for lidt sportsskydning, der kan få tilladelse til sådanne skydere og der er vel ikke så mange af dem der har et behov for at bære skjulte våben.

Rockere og bankrøvere kan vel ikke få en tilladelse, selv om den skulle overholde kravet om mindstemål.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. jul 2012, 22:58

Jeg tror mindstemålet stammer fra ønsket om at hvis sportsvåben stjæles, så skal de ikke være alt for "skjul-bare" for kriminelle, men enig i at det er da et underligt kriterie for om våbnene kan tillades lovlydige borgere.

Det sagt, så tror jeg det bliver ret svært at få DDS til at forhandle den hjem. Pistoler under 210mm har ikke nogen stor sportslig berettigelse i DDS' discipliner, som alle er præcisions-discpliner.

Kigger man på sports-egnede pistoler, så er jeg heller ikke sikker på jeg forstår hvorfor mindstemålet er et stort problem, landt de fleste (også nye) sportspistoler er da over 210mm, og de der er under, er ikke meget under. CZ og Glock kan fås med forlænget pibe, og da det kun drejer sig om få mm, er det en brugbar løsning.

Hvilke pistoler er det der giver problemer, og hvilke discipliner skal de anvendes til?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København

Indlæg af Amatøren » 26. jul 2012, 00:20

Hvis polisen ikke kan finde en pistol som er mindre end 210 mm, bør de omgående aflevere deres skilt ved udgangen.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 26. jul 2012, 07:58

Hvad er argumentet for max mål så? Der er flere skydere med 7,5" pibe jeg gerne ville have fingre i, men da der ikke eksisterer discipliner (single action) kan de ikke erhverves :-(

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 26. jul 2012, 08:38

Jeg har haft den diskussion med vores lokale sheriff, han sagde at man ikke kunne ramme med en kortløbet, jeg kunne så dokumentere på skrift, at da Herlev Pistol og Revolverlaug eksisterede var der en af hans kolleger som havde en HK P13, endda på SKV, som jeg lånte 3 år i træk og jeg skød mig til 1 førsteplads og 2 andenpladser i klubmesterskabet, og ja der var mere end 3 medlemmer :fun: .

Dan Wesson 38/357 var der 2 der havde, med 2 1/2" 4" 6" pibe, og de var fantastisk gode til at ramme med 2 1/2".

Nu skyder jeg en del i Sverige, der endnu ikke har de sindsyge regler som i DK, der er et par af mine skyttevenner som har S&W M29 44 mag i 3", og Colt Officer i 45 acp, og de skyder bare fantastisk med dem, en har en Ruger Alaskan 454 Casull meen, den er sku for skrap i længden :biggrin:.

Hav en god varm dag, og husk at drikke meget :razz: :razz: (væske).

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. jul 2012, 09:08

Amatøren skrev:Hvis polisen ikke kan finde en pistol som er mindre end 210 mm, bør de omgående aflevere deres skilt ved udgangen.
Jeg forstår vist ikke rigtig hvad du prøver at sige?
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. jul 2012, 09:14

Chrstn_Olsen skrev:Hvad er argumentet for max mål så? Der er flere skydere med 7,5" pibe jeg gerne ville have fingre i, men da der ikke eksisterer discipliner (single action) kan de ikke erhverves :-(
Der er vist ingen max mål i våbenloven?
Der er naturligvis max længder på skydediscipliner, lange våben giver jo i mange sportsgrene fordele af lang sigtelinje, derfor er der sat grænser. Lidt ligesom der er sat grænser for tuningsgrad i DTC biler, og vinge størrelser i Formel 1.
At der findes skydere du gerne vil have (til hvad?) som du ikke kan få, fordi der ikke eksisterer skydeprogrammer til dem, er vel bare fordi der ikke har været tilstrækkelig interesse omkring sports skydning med sådanne våben. Ellers ville der nok være opstået discipliner til dem.

Vores tilladelser i DK er jo styret af behov, ikke af lyst. Man kan ikke få en pistol fordi "man har lyst til at have den", men kan få den fordi man "skal bruge den til fx Terræn Pistol".
Mindstelængden er noget andet, den er fastsat i våben bekendtgørelsen, og skyldes noget helt andet - formodentlig hensyn til hvad pistolen kan bruges til, hvis den kommer i kriminelle hænder (uden at jeg overhovedet aner om det har baggrund i virkeligheden :blink: )
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. jul 2012, 09:20

Ølgaard skrev:Jeg har haft den diskussion med vores lokale sheriff, han sagde at man ikke kunne ramme med en kortløbet
Jeg siger BESTEMT IKKE at man ikke kan ramme med en kortløbet!

Jeg siger bare, at det bliver mere end vanskeligt at få DDS til at starte forhandlinger om mindstemål, fordi de små pistoler ikke giver konkurrencemæssige fordele i DDS' discipliner.
Jeg har fx to ens S&W 686 revolvere, en med 6" løb og en med 4" løb. 6" revolveren giver nogle indlysende fordele til Terræn Pistol pga den længere sigtelinje, mens jeg klart foretrækker 4" revolveren til Tjenestepistol disciplinen, da den er hurtigere at flytte, og dermed giver mig længere tid til at sigte. Uden tidspres har lange/tunge pistoler fordelen. Med tidspres får kortere/lettere pistoler nogle fordele. Men selv med al tid i verden til sin rådighed, vil en dygtig skytte kunne vinde med en kort skyder, for SÅ stor er forskellen heller ikke...
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 26. jul 2012, 09:51

Det kan da godt være at at der ikke er voldsomt mange pistoler under 210mm der ville være relevante til dicipliner i DK (uden at komme ind på det åndsvage i at producenterne skal fremstille "DK" modeller af f.eks. Glock17, CZ Shadow osv.). Lovkravet om en minimumslængde løser bare heller ikke noget problem, så hvorfor beholde den?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. jul 2012, 11:09

Topcat skrev:Det kan da godt være at at der ikke er voldsomt mange pistoler under 210mm der ville være relevante til dicipliner i DK (uden at komme ind på det åndsvage i at producenterne skal fremstille "DK" modeller af f.eks. Glock17, CZ Shadow osv.). Lovkravet om en minimumslængde løser bare heller ikke noget problem, så hvorfor beholde den?
Jeg udtryker mig åbenbart ret uklart...
Fast Fumble skrev:Jeg tror mindstemålet stammer fra ønsket om at hvis sportsvåben stjæles, så skal de ikke være alt for "skjul-bare" for kriminelle, men enig i at det er da et underligt kriterie for om våbnene kan tillades lovlydige borgere.
Jeg er IKKE fortaler for at beholde mindstemålet!
"Hvorfor så beholde den?" skal du nok adressere til dem der nu synes den skal beholdes.

Det jeg har prøvet at udtrykke, er blot en slags svar på:
JRexA skrev:Men det kræver stadig at DDS, DSF og Unionen laver skydeprogrammer, hvor de tillader kortere våben end 210mm. OG at man derefter får udstedt et nyt cirkulære.
Det er ikke organisationerne eller skydeprogrammerne der har afstedkommet mindstemålet på 210mm. Organisationerne opererer ikke med det mindstemål. Men mindstemålet ER DER, og hvis det skal ændres, så skal "nogen" gøre noget for at få det ændret - det ændrer jo ikke sig selv! Hvem skulle "nogen" så være? Her anfører jeg, at jeg tror der ikke er en kinamands chance for at man kan få DDS til at påtage sig denne opgave, for der vil næppe være et stort udtalt ønske i deres medlemsskare, for at ændre lige netop dette. Der er andre tind der er af væsentligt højere prioritet at arbejde med.
DSF/Unionen? Jah, måske. IPSC Production er påvirket af grænsen. Men jeg tror der er gang i lidt højere prioriterede sager for tiden?

Så ja, det er en fjollet og nytteløs grænse at have, men jeg forventer at den består en rum tid endnu.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 26. jul 2012, 11:13

Fast Fumble skrev: Så ja, det er en fjollet og nytteløs grænse at have, men jeg forventer at den består en rum tid endnu.
Jeg forventer at du får ret (for en gangs skyld). :blink:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. jul 2012, 11:18

Topcat skrev:
Fast Fumble skrev: Så ja, det er en fjollet og nytteløs grænse at have, men jeg forventer at den består en rum tid endnu.
Jeg forventer at du får ret (for en gangs skyld). :blink:
Jeg har sguda altid ret, du har bare usædvanlig svært ved at nå igennem den erkendelsesprocess.
:blink:
Slava Ukraini!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 26. jul 2012, 14:14

Jeg har set mig lun på en single action revolver der laves med ret lang pibe (7,5"). Jeg er nok mere plinker end decideret skydende i en disciplin. Jeg skyder lidt IPSC, men til træning bliver det typisk bare til at plinke lidt på forskellige afstande og se om man kan vælte en dåse eller lignende. Det syntes jeg er sjov skydning.

At skyde præcision på 25meter er absolut ikke sjovt i min optik.

Nu er jeg samtidig mere end moderat våbeninteresseret og kan blive fuldstændig forelsket i en bestemt skyder, som f.eks. denne Super Blackhawk Hunter. Det er da fint at nogen syntes de eksisterende discipliner er fantastiske, men den skyder jeg vil ha er hverken mere eller mindre farlig end dem der eksisterer discipliner til, så hvorfor ikke...men det er åbenbart helt umuligt at få tilladelse til sådan en i DK....

I det hele taget er det en lidt baglæns tilgangsvinkel at der skal være en disciplin før man kan få skyderen - det gør det jo i hvert fald ikke let at oprette nye discipliner, for hvordan opretter man en disciplin uden deltagere... Syntes hele problematikken omkring halvauto rifler meget godt viser problemet - vi vil meget gerne støtte op om oprettelsen af den nye disciplin, men da vi ikke kan få tilladelser, er der næsten ingen skytter og med næsten ingen skytter, hvorfor skulle myndighederne så tillade en ny disciplin...

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 26. jul 2012, 14:35

Chrstn_Olsen skrev:Syntes hele problematikken omkring halvauto rifler meget godt viser problemet - vi vil meget gerne støtte op om oprettelsen af den nye disciplin, men da vi ikke kan få tilladelser, er der næsten ingen skytter og med næsten ingen skytter, hvorfor skulle myndighederne så tillade en ny disciplin...
:goodpost:

Jeg (og en del fra min klub) står ihvertfald klar til at skyde IPSC riffel....når man nu engang kan opnå tilladelse til halvautomatiske rifler på SKV.

Brugeravatar
Fragezeichen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Fragezeichen » 26. jul 2012, 18:18

Når jeg ønsker at få afskaffet grænsen på 21 cm, er det for at få et større udvalg af våben at vælge mellem. De sportslige hensyn vil jeg blæse på :giggle:
Jeg skyder nemlig temmelig middelmådigt må jeg ærligt indrømme......

Men Walthers kvalitets pistoler når jo aldrig det danske marked, og det er synd. Jo, selvfølgelig i form af kal. 22
Men de gode 9mm pistoler er banlyst, og det er jo også en form for diskrimination af Walthers gode våben.
Liberal våbenlovgivning er frihed.

5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Been thanked: 8 times

Indlæg af 5317 » 27. jul 2012, 14:03

Fast Fumble skrev:Jeg tror mindstemålet stammer fra ønsket om at hvis sportsvåben stjæles, så skal de ikke være alt for "skjul-bare" for kriminelle, men enig i at det er da et underligt kriterie for om våbnene kan tillades lovlydige borgere.
nu burde lovgivere jo se på de faktiske problemer -

hvor mange af de våben som konfiskeres fra diverse tyve, røvere og andre lovbrydere stammer fra sportsskytter?

mit gæt er at det er et mikroskopisk fåtal -

og dermed falder argumentet om at hindre "lommepistoler" i at falde i hænderne på lovbrydere jo til jorden
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Vigilante » 27. jul 2012, 14:24

Det sagt, så tror jeg det bliver ret svært at få DDS til at forhandle den hjem. Pistoler under 210mm har ikke nogen stor sportslig berettigelse i DDS' discipliner, som alle er præcisions-discpliner.

Kigger man på sports-egnede pistoler, så er jeg heller ikke sikker på jeg forstår hvorfor mindstemålet er et stort problem, landt de fleste (også nye) sportspistoler er da over 210mm, og de der er under, er ikke meget under. CZ og Glock kan fås med forlænget pibe, og da det kun drejer sig om få mm, er det en brugbar løsning.

Hvilke pistoler er det der giver problemer, og hvilke discipliner skal de anvendes til?

Nu skyder jeg en del i det historiske regi og de gange jeg har besøgt messen i Kassel har jeg savlet temmelig meget over det væld af små pistoler i kaliber 6,35 og 7,65. Dem kunne jeg godt se anvendt i et historisk skydeprogram. Nedlægning af skiver der forestiller Hippo-folk og SS-officerer, mens man er udklædt i trenchcoat og blød hat er måske lige saftigt nok for den danske skydeverden, men jeg ville sq gerne :mrgreen:
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

LGO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, våbenteknik
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af LGO » 27. jul 2012, 21:54

Vigilante skrev:Nu skyder jeg en del i det historiske regi og de gange jeg har besøgt messen i Kassel har jeg savlet temmelig meget over det væld af små pistoler i kaliber 6,35 og 7,65. Dem kunne jeg godt se anvendt i et historisk skydeprogram. Nedlægning af skiver der forestiller Hippo-folk og SS-officerer, mens man er udklædt i trenchcoat og blød hat er måske lige saftigt nok for den danske skydeverden, men jeg ville sq gerne :mrgreen:
Dansk Skytte Union har jo et reglement til historisk pistol skydning på deres hjemmeside. Det dækker tjenestevåben (pistoler og revolvere) anvendt i hær, politi og toldvæsen frem til model år 1950 i kaliber .25 til .38/9mm.

Desværre falder de fleste .25/6.35mm og .32/7.65mm våben nok for 210mm reglen og ligeledes mangler .45 og .455 i den modsatte ende af skalaen. Det er da mit håb at der med tiden kan blødes op på nogen af disse begrænsninger - især hvis det lykkedes at komme hele vejen igennem med de nuværende initiativer vedr. større kalibre og semi-auto rifler.

http://www.dskyu.skytteunion.dk/DSkyU%2 ... _2011.ashx

Besvar