Lyd udlignende mundingsbremse
-
- Bronze Member
- Interesser: Våbenteknik og udvikling
- Geografisk sted: Silkeborg
- Geografisk sted: Midtjylland
Lyd udlignende mundingsbremse
Hej Alle.
Da jeg gerne vil have en mundingsbremse på riflen, men ikke vil have at det støjer mere end det gør idag, vil jeg gerne vide om jeg må lave en mundingsbremse der får lyden ned på samme niveau, som hvis der ikke var bremse på den?
Da jeg gerne vil have en mundingsbremse på riflen, men ikke vil have at det støjer mere end det gør idag, vil jeg gerne vide om jeg må lave en mundingsbremse der får lyden ned på samme niveau, som hvis der ikke var bremse på den?
-
- Bronze Member
- Interesser: Vapen, optik, jakt
- Geografisk sted: Skåne
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Lyd udlignende mundingsbremse
Det finns mynningsbromsar som skickar ljudet framåt, exempelvis gamla varberger VEG.
Hera ARMS har en annan broms som är inline.
Håkan
Hera ARMS har en annan broms som är inline.
Håkan
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der skulle ikke være noget til hinder for at lave en mundingsbremse og tilføje denne til riflen.
Men at man kan lave en "dæmpende" mundingsbremse eller en mundingsbremse der holder samme lydniveau har jeg ikke hørt om før, men det lyder spændende.
Hvis dæmpende, skal man nok passe på ikke at ligge for tæt på hvad der kan defineres som "lyddæmper".
Alle mundingsbremser jeg har kigget på, har alle haft højere støjniveau end samme våben UDEN mundingsbremse.
Teorien er ganske ok - lyden frembringes af trykket.
En riffel uden mundingsbremse, her ryger maksimalt af krudtgasserne lige frem i retning af kuglen, og dermed ryger lyden også "fremad".
Sætter man diverse mundingsbremser på, så ændres retningen af eller bremses krudtgasserne - ellers virker mundingsbremsen jo ikke.
Ved at ændre retning af krudtgasserne, fra "ligefrem" - det må betyde at samme gas nu blæses ud i en vinkel fra "fremad" og dermed kommer nærmere skytten.
Mundingsbremser der har bare to skiver der går vinkelret på kugleflugten virker ganske fortrinligt som mundingsbremse, men øver lydtrykket for skytten ganske betragteligt også.
Mundingsbremser som retter gasserne langt bagud, i stil med dem der sidder på Barrett's 12.7rifler, bliver helt utroligt støjende for skytten, da en stor del af gassen nu blæses ned tæt på skytten.
Jo mere gasserne vinkles "bagud", jo bedre virker de, da deflekteringen bagud resulterer i en større modsat rettet "mekanisk kraft" (træk) i riflen fremad, med rekyldæmpning til følge.
Jeg er bange for at det bedste man næsten kan gøre, er at omslutte sin mundingsbremse, som retter gasserne bagud - af et yderligere rør som fanger gasserne endnu en gang, og leder disse fremad igen i skudretningen. Røret skal dog nok have en ganske betragtelig diameter for at kunne lede gasserne væk hurtigt nok, da gasserne nu er ekspanderet.
Der vil stadig være en dæmpning, da gasserne nu har fået tid til at blive bremset og udvide sig - så "fremadretningen" vil ikke helt udligne bremsningen.
Den vil dog komme til at ligge tæt på en eventuel definering af en lyddæmper.
Så har selv slået mig til tåls med at bremser defineres som "mindre støjende end andre mundingsbremser" - men så også er mindre effektive. Og jeg har aldrig oplevet at at de vil være helt så "stille" som et våben UDEN mundingsbremse, men har nu også kun rodet med nogle så typer, måske 6-8.
Dog kun dem med kraftige "skiver" (som Accuracy International's), dem med mange huller og dem med få større "porte".
For der ER bestemt mundingsbremser derude som støjer mere end andre. Tror bestemt man ville blive en rig mand, hvis man kunne dæmpe rekylen effektivt, og kun støje som riflen gjorde før.
Men de 6-8 jeg har prøvet igennem tiden (monteret for folk og prøveskudt dem), der har mundingsbremser altid betydet tvunget brug af ørepropper/høreværn for mig.
Men at man kan lave en "dæmpende" mundingsbremse eller en mundingsbremse der holder samme lydniveau har jeg ikke hørt om før, men det lyder spændende.
Hvis dæmpende, skal man nok passe på ikke at ligge for tæt på hvad der kan defineres som "lyddæmper".
Alle mundingsbremser jeg har kigget på, har alle haft højere støjniveau end samme våben UDEN mundingsbremse.
Teorien er ganske ok - lyden frembringes af trykket.
En riffel uden mundingsbremse, her ryger maksimalt af krudtgasserne lige frem i retning af kuglen, og dermed ryger lyden også "fremad".
Sætter man diverse mundingsbremser på, så ændres retningen af eller bremses krudtgasserne - ellers virker mundingsbremsen jo ikke.
Ved at ændre retning af krudtgasserne, fra "ligefrem" - det må betyde at samme gas nu blæses ud i en vinkel fra "fremad" og dermed kommer nærmere skytten.
Mundingsbremser der har bare to skiver der går vinkelret på kugleflugten virker ganske fortrinligt som mundingsbremse, men øver lydtrykket for skytten ganske betragteligt også.
Mundingsbremser som retter gasserne langt bagud, i stil med dem der sidder på Barrett's 12.7rifler, bliver helt utroligt støjende for skytten, da en stor del af gassen nu blæses ned tæt på skytten.
Jo mere gasserne vinkles "bagud", jo bedre virker de, da deflekteringen bagud resulterer i en større modsat rettet "mekanisk kraft" (træk) i riflen fremad, med rekyldæmpning til følge.
Jeg er bange for at det bedste man næsten kan gøre, er at omslutte sin mundingsbremse, som retter gasserne bagud - af et yderligere rør som fanger gasserne endnu en gang, og leder disse fremad igen i skudretningen. Røret skal dog nok have en ganske betragtelig diameter for at kunne lede gasserne væk hurtigt nok, da gasserne nu er ekspanderet.
Der vil stadig være en dæmpning, da gasserne nu har fået tid til at blive bremset og udvide sig - så "fremadretningen" vil ikke helt udligne bremsningen.
Den vil dog komme til at ligge tæt på en eventuel definering af en lyddæmper.
Så har selv slået mig til tåls med at bremser defineres som "mindre støjende end andre mundingsbremser" - men så også er mindre effektive. Og jeg har aldrig oplevet at at de vil være helt så "stille" som et våben UDEN mundingsbremse, men har nu også kun rodet med nogle så typer, måske 6-8.
Dog kun dem med kraftige "skiver" (som Accuracy International's), dem med mange huller og dem med få større "porte".
For der ER bestemt mundingsbremser derude som støjer mere end andre. Tror bestemt man ville blive en rig mand, hvis man kunne dæmpe rekylen effektivt, og kun støje som riflen gjorde før.
Men de 6-8 jeg har prøvet igennem tiden (monteret for folk og prøveskudt dem), der har mundingsbremser altid betydet tvunget brug af ørepropper/høreværn for mig.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg har en mundingsbremse fra Roedale. Er du så færdig den er ubehaglig at skyde med, både for skytten og alle omkringstående/liggende/siddende. Jeg overvejer, om man kunne "indkapsle" den bagtil og til siderne, så al blæsten går fremad ? Det ville nok koste lidt af bremseeffekten, men hvis bare den blæste fremad istedet for bagud, tror jeg den ville være noget mere velset på banen.
Der er naturligvis ikke tale om at bygge noget der bare nærmer sig en lyddæmper, det er jo kriminelt :shame:
Der er naturligvis ikke tale om at bygge noget der bare nærmer sig en lyddæmper, det er jo kriminelt :shame:
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Våbenteknik og udvikling
- Geografisk sted: Silkeborg
- Geografisk sted: Midtjylland
Jeg tænkte lidt på en type ala reflex supressoren, men med mindst 45 gr bagudrettede porte istedet for bafler inden i og evt 5 huller i fronten.
Så burde lyden blive den samme som uden mundingsbremse, men med bremsens effekt.
Det er for at få et mindre opspring efter skuddet.
Så burde lyden blive den samme som uden mundingsbremse, men med bremsens effekt.
Det er for at få et mindre opspring efter skuddet.
-
- Newbie
- Interesser: Luftgevær
- Geografisk sted: Sjælland
Nu er det godt nok et par dage siden der sidst har været gang i tråden, men om ikke andet, så er dette mit bedste bud. Om det så er lovligt i Danmark, kan måske diskuteres, men det er formentlig nemmere at få tilladelse til hvis det faktisk kræves
http://shop.grizzlygunworks.com/product ... tegoryId=1
Jeg er lidt i tvivl om det er tilladt at sætte linket ind, men om ikke andet så er det gjort i dette tilfælde

http://shop.grizzlygunworks.com/product ... tegoryId=1
Jeg er lidt i tvivl om det er tilladt at sætte linket ind, men om ikke andet så er det gjort i dette tilfælde

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 351 times
- Been thanked: 160 times
Den går helt sikkert ikke :-) den ligner jo enda en lyddæmper.
Der findes til i hvert fald 223 (AR 15) såkaldte linear brakes. De dæmper ikke. Men kender heller ikke effekten.
Der findes til i hvert fald 223 (AR 15) såkaldte linear brakes. De dæmper ikke. Men kender heller ikke effekten.
-
- Platin Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 1 time
Man kunne jo også bare få sat en ordenlig bagkappe (fx Limp saver) på sin riffel hvis man syntes den sparker og en "skæfte taske" med skum under der løfter hovedet til den rigtige højde bag kikkerten og samtidig tager lidt/meget af ubehaget op mod kinden.
Og har man så været ude og købe sin første riffel i 30.06 eller større. Så skulle man måske tage og finde sig en 6.5x55 eller 308 Win. Så man nyder at komme på skydebanen og hamre 50 skud af på en fantastisk søndag formiddag med gutterne.
Skyder man med 223 og stadig er bange for den, så tror jeg man skal få snakket med en professionel, kigget på sin skulder af lægen og ellers skyde rigtig mange skud til det føles behageligt. hvor efter man bygger det lige så stille op til større kalibre.
Forkert placering af skæftet ind i skulderen kan være ret så smertefulgt.
Og har man så været ude og købe sin første riffel i 30.06 eller større. Så skulle man måske tage og finde sig en 6.5x55 eller 308 Win. Så man nyder at komme på skydebanen og hamre 50 skud af på en fantastisk søndag formiddag med gutterne.
Skyder man med 223 og stadig er bange for den, så tror jeg man skal få snakket med en professionel, kigget på sin skulder af lægen og ellers skyde rigtig mange skud til det føles behageligt. hvor efter man bygger det lige så stille op til større kalibre.
Forkert placering af skæftet ind i skulderen kan være ret så smertefulgt.
-
- Newbie
- Interesser: Luftgevær
- Geografisk sted: Sjælland
Når man kigger på muzzlebreakeren fra Grizzly, så ser det ud som om at man kan tage endestykket af "lyddæmperen", af. Uden den, så kan man vel næppe sige at det er en lyddæmper.
Det smarte ved deres muzzle break, er vel at gasserne bliver skudt væk fra skytten, da røret sørger for at de ikke bliver blæst ud til siden
Det smarte ved deres muzzle break, er vel at gasserne bliver skudt væk fra skytten, da røret sørger for at de ikke bliver blæst ud til siden

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Ja det ser smart ud - men det ser ud til at røret blokerer for gasudstrømningen til siderne, så der i stedet er tale om 4 individuelle kamre og gasserne ender ude i det store kammer foran.Ikarozz skrev:Når man kigger på muzzlebreakeren fra Grizzly, så ser det ud som om at man kan tage endestykket af "lyddæmperen", af. Uden den, så kan man vel næppe sige at det er en lyddæmper.
Så er man allerede mistænkeligt tæt på hvordan en lyddæmper bremser gasserne. Er ikke helt sikker på om den ville være gangbar i Dk - det kommer vel an på opfattelsen af eller definitionen af en lyddæmpers virkemåde, og om Grizzly's ligger for tæt på.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
Nu er der jo mange andre grunde til en bremse end rekyl i hvert fald på 223 drejer det sig om hurtigere opfølgningsskud og at man kan se træf i optikken.
-
- Platin Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 1 time
Chrstn_Olsen skrev:Nu er der jo mange andre grunde til en bremse end rekyl i hvert fald på 223 drejer det sig om hurtigere opfølgningsskud og at man kan se træf i optikken.
Tror du skal prøve en mere aggressiv skyde stilling hvis vi snakker stående skydning til løbende vildt. Du burde kunne holde en 223 nede uden problemer hvis du lade dig læne lidt frem over i en bredstående stilling og har kolben godt oppe i skulderen. Hvis du laver skytteforenings skydning vil den helt sikkert hoppe.
Lær at brug remmen til at "låse" riflen til din underarm. En del af soldaterne har lært det, men ellers kan du nok finde det på youtube.
Når du ligger ned kan du også prøve at komme længere ned, og så få en bipod på riflen. Når du så indtager skyde position så er det med en lige linie fra riflen ned til benene måske med en 5-10 graders vinkel mod venstre hvis du altså er højre hånds skytte , med godt spredte ben.
Og så skubber du dig lidt frem af så der kommer lidt vægt på de bipods. Det har ihvertfald hjulpet mig til at blive på målet og undgå for meget hoppen, både fra min 6.5 og fra min 308.
Alt det med liggende skydning har jeg fra den Magpull dvd de har lavet. Som jeg kun kan anbefale til alle herinde med en riffel. Jagt eller konkurrence skydning.
-
- Platin Member
Jeg bryger ikke selv bremse på min Rem 700 VSSF da den er rigeligt tung til at den ikke hopper.
Jeg nævner bare en grund til at nogen bruger forskellige muzzle devices. Til konkurrencebrug, betyder selv splitsekunder måske en placering og så tager man den marginal en bremse giver med. Jeg har svært ved at tro at Magpul drengene ikke også har noget på spidsen af deres AR rifler...
Jeg nævner bare en grund til at nogen bruger forskellige muzzle devices. Til konkurrencebrug, betyder selv splitsekunder måske en placering og så tager man den marginal en bremse giver med. Jeg har svært ved at tro at Magpul drengene ikke også har noget på spidsen af deres AR rifler...