Våbenskab: skal jeg have et til en salonriffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Asger_W
Newbie
Newbie
Interesser: Skydning, cykling
Geografisk sted: Sjælland

Våbenskab: skal jeg have et til en salonriffel?

Indlæg af Asger_W » 23. sep 2012, 18:24

Jeg køber snart en .22lr salonriffel :rock:

Så ville jeg spørge om jeg skal købe et våbenskab til den, eller kan jeg godt bare have den lovligt liggene?
Senest rettet af Refraktorius 23. sep 2012, 21:39, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Våbenskab

Indlæg af VHP » 23. sep 2012, 18:43

Riffel og patroner skal i våbenskab og skabet skal være boltet fast.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 23. sep 2012, 18:45

Ligegyldigt om du har tilladelsen via din skytteforening, jagttegn eller samlertilladelse eller hvilket som helst andet, så SKAL den være i godkendt våbenskab.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Asger_W
Newbie
Newbie
Interesser: Skydning, cykling
Geografisk sted: Sjælland

Våbenskab

Indlæg af Asger_W » 23. sep 2012, 18:58

Er der ingen andre måder at opbevare rifflen på end at købe et våbenskab? :shock:

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 23. sep 2012, 19:00

Asger_W skrev:Er der ingen andre måder at opbevare rifflen på end at købe et våbenskab? :shock:
Nej, ikke hvis den skal være hjemme.
Mvh Mindstorm

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 23. sep 2012, 19:03

Asger_W skrev:Er der ingen andre måder at opbevare rifflen på end at købe et våbenskab? :shock:
Ork jo da. Du kan bygge en støbt boks, og så bare nøjes med at købe en godkendt boksdør :giggle: :giggle: :giggle: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: Våbenskab: skal jeg have et til en salonriffel?

Indlæg af Robse » 23. sep 2012, 22:47

Nu er vi jo i gang, hvorfor så ikke udvide med et ekstra spørgmål.
Obs: Det er hypotetisk, teoretisk, men i tråd med det oprindelige spørgmål;
man kan vel ikke være nået dertil hvor man har fået tilladelse til at anskaffe
sig et skydevåben uden at være blevet informeret om hvordan det skal
håndteres og opbevares korrekt og forsvarligt?

Nuvel: Hr. Jensen har et våben. Dette våben *skal* opbevares i et godkendt
skab, så vidt så godt. Men hvornår skal våbnet opbevares dér?
Er det tilladt at Jensen åbner skabet og anskuer herligheden så længe han selv
befinder sig i hjemmet, i samme rum ?
Må Jensen udtage våbnet og lægge det på skænken fordi han påtænker
at rengøre våbnet... "senere" den dag ?
Må Jensen hænge våbnet op på krogen over kaminen ved siden af trofæet
fra jagten, sætte sig i lænestolen, nyde en kop kaffe med cognac og nyde synet,
blunde 1/2 time, og atter sætte våbnet tilbage på plads i skabet ?
Må Jensen tage våbnet med under dynen når han går i seng ?
Kort sagt: Hvornår er det krævet at våbnet skal være låst inde i skabet ?
jaja- der må grines :giggle:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 23. sep 2012, 23:30

Ud af en tråd, men forhåbentlig uden at gå alt for meget :offtopic:

Hvad er reglerne for fastgørelse af et sådant skab? Jeg tænker helt konkret på at jeg bor til leje, men snart begynder til skydning og da nok gerne vil have et evt. indkøb hjemme, men jeg tror min udlejer får lange løg hvis jeg borer et skab fast i hans væg/gulv :rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 23. sep 2012, 23:40

Senserazer skrev:Ud af en tråd, men forhåbentlig uden at gå alt for meget :offtopic:

Hvad er reglerne for fastgørelse af et sådant skab? Jeg tænker helt konkret på at jeg bor til leje, men snart begynder til skydning og da nok gerne vil have et evt. indkøb hjemme, men jeg tror min udlejer får lange løg hvis jeg borer et skab fast i hans væg/gulv :rolf:
Prøv søgefunktionen, søg efter våbenskab, fastgøring.
F.eks. denne:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ng#p128312

Jeg vil mene at nøgleordet er "forsvarlig".
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 24. sep 2012, 07:25

Senserazer skrev:...men jeg tror min udlejer får lange løg hvis jeg borer et skab fast i hans væg/gulv :rolf:
Du undgår ikke at skulle bore, idet våbenloven kræver, at skabet skal fastgøres "forsvarligt". Som anført er nøgleordet "forsvarligt" - men det er faktisk ikke nærmere defineret i våbenloven.

Man kan så vælge at benytte klassificeringsbestemmelserne vedr. sikringsskabe fra Dansk Forening for Skadesforsikring (SKAFOR), som fastlægger et sæt retningslinjer for fastgørelse. Disse omtaler, at for SKAFOR BLÅ skal skabet boltes fast med mindst 4 bolte med diameter 10 mm forankret mindst 10 cm ind i faste bærende bygningsdele. Bolthullerne i skabet skal sidde tæt på skabets hjørner - idet afstanden ikke må være over 10 cm.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Jensor » 24. sep 2012, 08:01

Hvis det er betongulv, er huller i gulvet en del nemmere at fylde og skjule når du flytter der fra. Især hvis der er gulvtæppe. Husk ikke at bore igennem gulvtæppet, men bore for og så lave nogle små flapper i guldtæppet du bukker op. Den kan så vippes ned igen og fastgøres med et stykke tæppetape.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 24. sep 2012, 08:57

Der er trægulv i lejligheden, men jeg har et opbevaringsrum i kældren (ikke sådan et "bur", men faktisk et selvstændigt aflåst rum som kun jeg har adgang til) og der er der beton på gulvet. Der kunne det vel godt stå?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 24. sep 2012, 09:11

Desværre. Det skal være en del af boligen og det er et kælderrum ikke.

Man kan ofte, ved fraflytning, kamuflere sådanne borehuller med noget mørk plastisk træ. Så ligner det knaster. Det forudsætter selvfølgelig at der er en knast eller to i forvejen. :oops:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 24. sep 2012, 10:21

Jeg har selv boret det fast i vægen. ved fraflytning spartler man hulet og maler. så er der ingen der ser det. selvfølgelig maler man kun hvis der står at lejligheden skal istandsættes ved fraflytning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 24. sep 2012, 10:30

Det skal da også bare være besværligt hva?! :wall:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 24. sep 2012, 10:38

Robse skrev:Nu er vi jo i gang, hvorfor så ikke udvide med et ekstra spørgmål.

Nuvel: Hr. Jensen har et våben. Dette våben *skal* opbevares i et godkendt
skab, så vidt så godt. Men hvornår skal våbnet opbevares dér?
at rengøre våbnet... "senere" den dag ?
Må Jensen hænge våbnet op på krogen over kaminen ved siden af trofæet
fra jagten, sætte sig i lænestolen, nyde en kop kaffe med cognac og nyde synet,
blunde 1/2 time, og atter sætte våbnet tilbage på plads i skabet ?
Må Jensen tage våbnet med under dynen når han går i seng ?
Kort sagt: Hvornår er det krævet at våbnet skal være låst inde i skabet ?
jaja- der må grines :giggle:
Der skal ikke grines!

Det er desværre manglende definitioner i våbenbekendtgørelsen, der gør at spørgsmålende kan stilles.
Hvis Jensen har våbnet under kontrol, behøver det ikke være låst inde. Det har han f.eks ikke, når han blunder eller sover, så der skal det være låst inde.

Det er så mine definitioner :razz:
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Indlæg af Dmmm » 24. sep 2012, 10:58

Robse skrev:Nu er vi jo i gang, hvorfor så ikke udvide med et ekstra spørgmål.
Hr. Jensen har et våben. Dette våben skal opbevares i et godkendt
skab. Hvornår skal våbnet opbevares dér?

Når våbnet ikke forefindes i § 22-24 situationer:
  • § 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.
    § 23. Udstilling af våben og ammunition mv. i museer eller hos erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 31 eller 32, skal ske i lokaler, der er godkendt hertil af politidirektøren. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på skydevåben og ammunition, der udstilles i de pågældende lokaler.
    § 24. De våben mv., der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, og de genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra c, må ikke udstilles i butiksvinduer, udhængsskabe eller lignende.

Nøgleordet ligger i § 22's "anerkendelsesværdigt formål". Er det anerkendelsesværdigt at rengøre et skydevåben så længe det ikke forlades uden opsyn? Ja. Er det anerkendelsesværdigt at studere sit skydevåben? Ja. Er det anerkendelsesværdigt at udstille sit skydevåben? Min definition vil være nej. Scenariet her opstillet tyder mest til at være en udstilling af skydevåbnet og da der forefindes særlige regler for opbevaring af udstillingsgenstande af farlig karakter (læs: deaktivering af skydevåben) vil det være et brud på bekendtgørelsen. Ligeledes ka man sige at hvis brugen tager form af udstilling vil det være et brud på § 21 og § 8.
Ligeledes nærmer scenariet sig meget § 24 sidste led hvorfor det må konkluderes at være et klart nej.
  • § 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
    § 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.
    § 24. De våben mv., der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, og de genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra c, må ikke udstilles i butiksvinduer, udhængsskabe eller lignende.
at rengøre våbnet senere den dag ?

Jf. § 22, nej. Under konstant tilsyn/sikkert, aflåset gemme + utilgængeligt for uvedkommende.
  • § 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.
Må Jensen hænge våbnet op på krogen over kaminen, nyde synet,
blunde 1/2 time og sætte våbnet tilbage på plads?

Gråzone da han bevæger sig imellem udstilling af våben og besigtigelse af dette. Min personlige vurdering vil være nej alene på den baggrund at det ikke kan ses som et anerkendelsesværdigt formål at hænge sit skydevåben på en dertil indrettet krog på væggen blandt trofæer. For at sætte det i perspektiv kan man spørge hvad hvis en røver brød ind og stjal våbnet medens han var bevidstløs? Da vil J højst sandsynligt blive ansvarlig da våbnet ikke blev opbevaret korrekt imens han sov.

Må Jensen tage våbnet med under dynen når han går i seng?

Nej, opfylder hverken kravene til § 21 eller § 22.

Hvornår er det krævet at våbnet skal være låst inde i skabet?

Udenfor områderne nævnt i:
    § 23. Udstilling af våben og ammunition mv. i museer eller hos erhvervsdrivende, der har tilladelse efter §§ 31 eller 32, skal ske i lokaler, der er godkendt hertil af politidirektøren. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på skydevåben og ammunition, der udstilles i de pågældende lokaler.
Se: BEK nr. 997 af 19/10/2009
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=127786
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 24. sep 2012, 11:03

Lasse68 skrev:Desværre. Det skal være en del af boligen og det er et kælderrum ikke.

Man kan ofte, ved fraflytning, kamuflere sådanne borehuller med noget mørk plastisk træ. Så ligner det knaster. Det forudsætter selvfølgelig at der er en knast eller to i forvejen. :oops:
Er det ikke mere et issue med forsikringsselskabet, eller er det et lovkrav at skabet skal stå i en del af boligen (husk at der ikke må opbevares krudt i skabet hvis dette står i et "opholdsrum")?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. sep 2012, 14:26

Det var dog en utrolig selvstrammer du kaster dig ud i Dmmm. Der skal da efter min mening ikke lægges andet i ordet " opbevares" end at der skal våbnet være når jeg ikke er hjemme, og ikke har det med. Der står jo intet om, at det til stadighed skal være i skabet.

Når jeg er hjemme, så bestemmer jeg da suverænt hvor våbnet må være inden for hjemmets vægge. Jeg lægger det på skænken, i sengen, på spisebordet, på et håndklæde ved døren eller lige hvor det passer mig, det er der da ingen der skal blande sig i. Og jeg skylder da ikke nogen myndigheder nogen forklaring om anerkendelsesværdigt formål med at have det der, det er da mit skydevåben. Om jeg vil rense det, lave sigteøvelser, tørtræne aftræk, montere kikkert eller bare beundre resultatet af mine valg af riffel, montage og kikkert bestemmer jeg da selv.

Men når jeg ikke er hjemme, står det i våbenskabet, så langt er vi da enige :giggle: :giggle: :giggle: .

Topcat skrev:
(husk at der ikke må opbevares krudt i skabet hvis dette står i et "opholdsrum")?
Dette er også forkert. Da krudtmængden for almindelige genladere blev nedsat fra 3 til 2 kg, forsvandt samtidig bestemmelsen om ikke at have krudtoplag i opholdsrum og kravet om afstand til skel. Dermed blev det muligt at genlade selvom man bor i lejlighed, og muligt at nøjes med ét sikringsskab til det hele. Du skal se det i tillægget til genladningstilladelsen, for de benytter stadig den gamle formular som hoveddokument, så der står det forkert.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Indlæg af Dmmm » 24. sep 2012, 15:44

Der skal da efter min mening ikke lægges andet i ordet " opbevares" end at der skal våbnet være når jeg ikke er hjemme, og ikke har det med. Der står jo intet om, at det til stadighed skal være i skabet.
Der arbejdes i BEK 997 med tre mulige scenarier for våbenhåndtering:
  • Transport
    Opbevaring
    Midlertidig opbevaring
Indsnævret betragtes at under transport skal våbnet være tildækket i aflåst transportmiddel/under konstant tilsyn/tilsvarende. Det må kun medbringes mellem anerkendelsesværdige formål.
Ligeledes betragtes at under opbevaring gælder at våbnet skal være forsvarligt på et sted utilgængeligt for uvedkommende og i et i et sikringsskab i mindst grade 0. Ligeledes skal nøgler til sikringsskab håndteres forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende.
Midlertidig opbevaring relaterer til det anerkendelsesværdige formål hvor våbnet er under konstant tilsyn (læs at ordet konstant er en skærpelse af kravet til brugeren), eller det opbevares i sikkert aflåst gemmested eller fastlåst til mur eller dets lige på sted utilgængeligt for uvedkommende.

Ud fra dette må den enkelte gøre op hvad han mener at der menes med "opbevaring" af våbnet. Men hvad der er skrevet i det ovenstående er ikke en tolkning men lovordene direkte.

Når jeg er hjemme, så bestemmer jeg da suverænt hvor våbnet må være inden for hjemmets vægge. Jeg lægger det på skænken, i sengen, på spisebordet, på et håndklæde ved døren eller lige hvor det passer mig, det er der da ingen der skal blande sig i. Og jeg skylder da ikke nogen myndigheder nogen forklaring om anerkendelsesværdigt formål med at have det der, det er da mit skydevåben. Om jeg vil rense det, lave sigteøvelser, tørtræne aftræk, montere kikkert eller bare beundre resultatet af mine valg af riffel, montage og kikkert bestemmer jeg da selv.
Hvis du kan vurdere at det overholder kravene stillet op ovenfor er der heller ikke noget i vejen for det. Men ligger du f.eks. din riffel på sengen og blot din kone har mulighed for at træde ind i rummet falder du til ansvar for § 44 "Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder[...]". I denne situation kan selv din kone nemlig betragtes som uvedkommende idet hun ikke har riffeltilladelse til din riffel og du ikke holder dette under opsyn. Dette forudsat at du efterlader våbnet og f.eks. bevæger dig ud i køkkenet og kokkererer aftensmaden el. andet afvigende formål. Denne åndsfraværelse fra våbnet er også det springende punkt i mange af de tidligere forklarede scenarier jeg gav tidligere.
Ovenstående er bragt fra BEK 997 §§ 8, 21, 22, 44.

Men når jeg ikke er hjemme, står det i våbenskabet, så langt er vi da enige :giggle: :giggle: :giggle:
Altid godt der er noget vi kan enes om :blink:
Jeg siger heller ikke jeg har ret, jeg bringer bare min fortolkning af lovordene, sidder man i saksen er det dog vidt forskelligt hvor aggressivt en dommer ønsker at dømme da blot man har handlet simpelt uagtsomt er nok til at idømme straf.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. sep 2012, 16:39

Der arbejdes i BEK 997 med tre mulige scenarier for våbenhåndtering:
Transport
Opbevaring
Midlertidig opbevaring
Dine tre scenarier forudsætter at våbnet ikke er i brug. Det er det jo ikke under opbevaring, midlertidig opbevaring eller transport. Når jeg er hjemme og har lyst til at bruge mit våben (altså ikke skyde med det, bare bruge), så behøver jeg ikke spørge nogen om, hvad jeg må. Jeg kan bare lade være med at foretage mig det der er forbudt med våbnet, så er jeg på sikker grund. Og her er bestemmelserne ikke særlig præcise, men hovedreglen i et retssamfund er jo, at det der ikke er forbudt er tilladt.

Hvis jeg f.eks. vil bruge mit våben til dekorative formål når jeg er hjemme, så kan jeg ikke finde noget sted i våbenlovgivningen der forhindrer det. Der står ingen steder, at det er forbudt at hænge sin riffel på væggen. Men jeg opbevarer det selvfølgelig i våbenskabet når jeg ikke bruger det.

Jeg er selvfølgelig afskåret fra at bruge mit våben når jeg ikke er hjemme, så da er det helt sikkert, at våbnet skal opbevares i sikringsskabet. Den med, om konen er i lokalet og jeg ikke er, er nok åben for fortolkning. Jeg er enig i, at våbnet i høj grad er mit ansvar, så det skal være ret direkte under min kontrol eller ihvertfald tilsyn når jeg bruger det. Hvad der helt præcist skal gøres eller ikke gøres for at ifalde uagtsomhedsansvar kommer nok i meget høj grad an på den konkrete situation.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 24. sep 2012, 17:08

Vi sidder vel alle sammen og fingererer ved vores Garand, eller Karabin når vi ser ww2 film, eller er det kun mig ? :oops: Skulle det nu ikke være anerkendelsesværdigt formål :D

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 24. sep 2012, 17:57

Jeg kan da også sagtens finde på, at sidde i sofaen, eller ligge i sengen, og pille ved et af mine våben :oops:
Og nej, ikke noget her i overført betydning eller andet.
Og ja, min kone hader det, når jeg har f.eks. en haglbøsse med i seng.
Men hvis nu man er på vej i seng, og LIGE vil ligge og læse lidt på nettet om stempler på sådan en....

Edit: Er det bare mig der er skingrende skør? Eller tør I andre bare ikke indrømme det?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar