Så ville jeg spørge om jeg skal købe et våbenskab til den, eller kan jeg godt bare have den lovligt liggene?
Nej, ikke hvis den skal være hjemme.Asger_W skrev:Er der ingen andre måder at opbevare rifflen på end at købe et våbenskab?
Ork jo da. Du kan bygge en støbt boks, og så bare nøjes med at købe en godkendt boksdørAsger_W skrev:Er der ingen andre måder at opbevare rifflen på end at købe et våbenskab?
Prøv søgefunktionen, søg efter våbenskab, fastgøring.Senserazer skrev:Ud af en tråd, men forhåbentlig uden at gå alt for meget![]()
Hvad er reglerne for fastgørelse af et sådant skab? Jeg tænker helt konkret på at jeg bor til leje, men snart begynder til skydning og da nok gerne vil have et evt. indkøb hjemme, men jeg tror min udlejer får lange løg hvis jeg borer et skab fast i hans væg/gulv
Du undgår ikke at skulle bore, idet våbenloven kræver, at skabet skal fastgøres "forsvarligt". Som anført er nøgleordet "forsvarligt" - men det er faktisk ikke nærmere defineret i våbenloven.Senserazer skrev:...men jeg tror min udlejer får lange løg hvis jeg borer et skab fast i hans væg/gulv
Der skal ikke grines!Robse skrev:Nu er vi jo i gang, hvorfor så ikke udvide med et ekstra spørgmål.
Obs: Det er hypotetisk, teoretisk, men i tråd med det oprindelige spørgmål;
man kan vel ikke være nået dertil hvor man har fået tilladelse til at anskaffe
sig et skydevåben uden at være blevet informeret om hvordan det skal
håndteres og opbevares korrekt og forsvarligt?
Nuvel: Hr. Jensen har et våben. Dette våben *skal* opbevares i et godkendt
skab, så vidt så godt. Men hvornår skal våbnet opbevares dér?
Er det tilladt at Jensen åbner skabet og anskuer herligheden så længe han selv
befinder sig i hjemmet, i samme rum ?
Må Jensen udtage våbnet og lægge det på skænken fordi han påtænker
at rengøre våbnet... "senere" den dag ?
Må Jensen hænge våbnet op på krogen over kaminen ved siden af trofæet
fra jagten, sætte sig i lænestolen, nyde en kop kaffe med cognac og nyde synet,
blunde 1/2 time, og atter sætte våbnet tilbage på plads i skabet ?
Må Jensen tage våbnet med under dynen når han går i seng ?
Kort sagt: Hvornår er det krævet at våbnet skal være låst inde i skabet ?
jaja- der må grines
Hr. Jensen har et våben. Dette våben skal opbevares i et godkendtRobse skrev:Nu er vi jo i gang, hvorfor så ikke udvide med et ekstra spørgmål.
Obs: Det er hypotetisk, teoretisk, men i tråd med det oprindelige spørgmål;
man kan vel ikke være nået dertil hvor man har fået tilladelse til at anskaffe
sig et skydevåben uden at være blevet informeret om hvordan det skal
håndteres og opbevares korrekt og forsvarligt?
Er det ikke mere et issue med forsikringsselskabet, eller er det et lovkrav at skabet skal stå i en del af boligen (husk at der ikke må opbevares krudt i skabet hvis dette står i et "opholdsrum")?Lasse68 skrev:Desværre. Det skal være en del af boligen og det er et kælderrum ikke.
Man kan ofte, ved fraflytning, kamuflere sådanne borehuller med noget mørk plastisk træ. Så ligner det knaster. Det forudsætter selvfølgelig at der er en knast eller to i forvejen.
Dette er også forkert. Da krudtmængden for almindelige genladere blev nedsat fra 3 til 2 kg, forsvandt samtidig bestemmelsen om ikke at have krudtoplag i opholdsrum og kravet om afstand til skel. Dermed blev det muligt at genlade selvom man bor i lejlighed, og muligt at nøjes med ét sikringsskab til det hele. Du skal se det i tillægget til genladningstilladelsen, for de benytter stadig den gamle formular som hoveddokument, så der står det forkert.(husk at der ikke må opbevares krudt i skabet hvis dette står i et "opholdsrum")?
Dine tre scenarier forudsætter at våbnet ikke er i brug. Det er det jo ikke under opbevaring, midlertidig opbevaring eller transport. Når jeg er hjemme og har lyst til at bruge mit våben (altså ikke skyde med det, bare bruge), så behøver jeg ikke spørge nogen om, hvad jeg må. Jeg kan bare lade være med at foretage mig det der er forbudt med våbnet, så er jeg på sikker grund. Og her er bestemmelserne ikke særlig præcise, men hovedreglen i et retssamfund er jo, at det der ikke er forbudt er tilladt.Der arbejdes i BEK 997 med tre mulige scenarier for våbenhåndtering:
Transport
Opbevaring
Midlertidig opbevaring