Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mausertossen » 22. nov 2012, 20:23

http://www.dds-s.dk/files/Skr%20%20til% ... 202012.pdf

Mon ikke nogen ærgrer sig over opfordringen til at glemme halvautomaterne og komme i gang med pistolerne?
Men det' jo DDS vi snakker om... :wall:
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af GT9 » 22. nov 2012, 20:35

Det er da positivt DDS rykker for at der skal ske noget i sagen.

Nu skal DDS bestyrelse jo varetage DDS interesser; men passagen med 1/2 auto rifler viser jo med al tydeligt at der ikke er noget samarbejde organisationerne imellem og enhver hytter sit.

Det giver jo plads til det gamle ordsprog del og hersk, hvor vi skytter i forskellige forbund og jægerne bliver taberne.
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Fast Fumble » 22. nov 2012, 23:11

GT9 skrev:Nu skal DDS bestyrelse jo varetage DDS interesser; men passagen med 1/2 auto rifler viser jo med al tydeligt at der ikke er noget samarbejde organisationerne imellem og enhver hytter sit.
Ja, det er da ynkeligt af DDS' bestyrelse at have den passage med.
DDS er som organisation udemokratisk og smålig, og fordomme trives i bedste velgående.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Grendel » 23. nov 2012, 16:01

Det er da et fint brev af DDS :???:

Kan da godt forstå man der, gerne vil have en afgørelse med de 4 kaliber som jo er blevet godkendt .. Og det vil vi skyttere også gerne, eller hvad?! Det er jo ikke DDS som forhaler sagen med at blande tingene sammen. :getout:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mindstorm » 23. nov 2012, 16:16

:goodpost:
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mausertossen » 23. nov 2012, 17:27

Grendel skrev:Det er da et fint brev af DDS :???:
Kan da godt forstå man der, gerne vil have en afgørelse med de 4 kaliber som jo er blevet godkendt .. Og det vil vi skyttere også gerne, eller hvad?! Det er jo ikke DDS som forhaler sagen med at blande tingene sammen. :getout:
Nej, det brev er klodset og uheldigt formuleret, simpelthen. Det vedkommer ikke DDS hvad andre organisationer har af forhandlinger med myndighederne og at antage at det har nogen som helst indflydelse på myndighedernes afgørelse, er det samme som at sige at de er dumme i JM.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Grendel » 23. nov 2012, 18:17

Mausertossen skrev:
Grendel skrev:Det er da et fint brev af DDS :???:
Kan da godt forstå man der, gerne vil have en afgørelse med de 4 kaliber som jo er blevet godkendt .. Og det vil vi skyttere også gerne, eller hvad?! Det er jo ikke DDS som forhaler sagen med at blande tingene sammen. :getout:
Nej, det brev er klodset og uheldigt formuleret, simpelthen. Det vedkommer ikke DDS hvad andre organisationer har af forhandlinger med myndighederne og at antage at det har nogen som helst indflydelse på myndighedernes afgørelse, er det samme som at sige at de er dumme i JM.
-S
Det er da helt naturligt at spørge ind sagen på denne måde, når DDS somsagt har fået godkendt de 4 kaliber og har en del (i stakkevis?) ansøgninger liggende, og DDS har vel været i dialog (forhåbenlig) med JM løbende ang. ansøgningerne, så DDS ved jo udemærket at der søges på alle kaliber + semi auto riffel og vil derfor gerne oplyses om det er grunden til forhaling ..
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Fast Fumble » 23. nov 2012, 23:18

Grendel skrev:Det er da helt naturligt at spørge ind sagen på denne måde, når DDS somsagt har fået godkendt de 4 kaliber og ...
Hvorfra ved du at DDS har fået godkendt de 4 kalibre? Hvem har godkendt dem?

Jeg tror (og der er kun tale om tro) ikke DDS har fået godkendt noget af JM. DERFOR er det meget dårlig stil at lade en bemærkning falde om semi-auto rifler. DDS gør ganske enkelt JM opmærksom på, at de ikke støtter tilladelser til semi-auto rifler, og forringer dermed DSU's forhandlingssituation. Næste gang DDS bliver ramt af noget ubehageligt (fx kraftig beskæring af tilskud), kan der så være lidt nag over det, som giver DDS lidt færre venner. Det er en ond cirkel, og ikke særlig godt for os skytter.
Man bør ikke mele egen kage, ved at sælge "de andre". Det er ikke nødvendigt. Den reference til riflerne er ganske unødvendig. Brevet havde haft præcis samme effekt og tyngde uden den reference.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mindstorm » 23. nov 2012, 23:51

Fast Fumble skrev:
Grendel skrev:Det er da helt naturligt at spørge ind sagen på denne måde, når DDS somsagt har fået godkendt de 4 kaliber og ...
Hvorfra ved du at DDS har fået godkendt de 4 kalibre? Hvem har godkendt dem?

Jeg tror (og der er kun tale om tro) ikke DDS har fået godkendt noget af JM.
Mon ikke de har fået noget forhåndsgodkendt, det ville være ret naivt lige at skrive 4 nye kaliber i sin nye skyttebog og så derefter begynder at undersøge om man kan får lov til det...
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mausertossen » 24. nov 2012, 18:23

Mon ikke de har fået noget forhåndsgodkendt, det ville være ret naivt lige at skrive 4 nye kaliber i sin nye skyttebog og så derefter begynder at undersøge om man kan får lov til det...
Med mit kendskab til centraladministrationen kan jeg sige Dig med til ret stor sikkerhed at de har ikke fået noget som helst forhåndsgodkendt i JM. Dels fungerer det slet ikke på den måde, medarbejdere vil blive "hængt til tørre" i Slotsholmsgade hvis de giver tilsagn på den måde -og det bagefter går i hårdknude og departementschefen spørger om hvem der dummede sig her...
Det er muligt at nogen har spurgt sig selv 'hvad f.... de skytter bilder sig ind, sådan at udnytte våbenlovens paragraffer til egen fordel'.
Når så det viser sig at de ikke kan stoppe det ved at tie sagen ihjel, så må man oprette et kontor til våbenlovs-relateret stof, som det netop er sket.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Lassescout » 24. nov 2012, 18:27

Nej, jeg kan heller ikke se, at skytteforeningerne skal have hverken godkendt eller forhåndsgodkendt noget som helst.
§ 6. Politidirektøren kan godkende, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for den af de 3 hovedorganisationer, som skytteforeningen hører under. Skydevåbnet skal overholde den pågældende organisations tekniske specifikationer for det pågældende våben.
Sådan som jeg læser det, kan DDS og Unionen sådan set bare lave et skydeprogram for de kalibre de har lyst til. De kan også lave et skydeprogram for halvautomatiske rifler. Så skal de selvfølgelig vedtage nogle tekniske specifikationer for de våben der skal anvendes, og så kører det. De foreninger der i forvejen er godkendt til at give våbenpåtegning til de nuværende kalibre og våbentyper kan derefter også gøre det til de nye. Politidirektøren skal give sit samtykke i hvert enkelt tilfælde, men denne vandelskontrol retter sig jo efter om ansøgeren kan godkendes til at besidde våben, ikke efter hvilket våben det drejer sig om.

Det må de også have indset i Justitsministeriet, men det huer dem nok ikke :giggle: .
Senest rettet af Lassescout 24. nov 2012, 18:37, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Grendel » 24. nov 2012, 18:36

Fast Fumble skrev:
Grendel skrev:Det er da helt naturligt at spørge ind sagen på denne måde, når DDS somsagt har fået godkendt de 4 kaliber og ...
Hvorfra ved du at DDS har fået godkendt de 4 kalibre? Hvem har godkendt dem?

Jeg tror (og der er kun tale om tro) ikke DDS har fået godkendt noget af JM.
Efter dette skulle det vel være godkendt pr 1.okt 2011, ellers ville man vel ikke udsende sådan en udmelding og indføre de 4 nye kaliber i skyttebogen pr samme dato?!

http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1971
SKV har sendt flere ansøgninger igennem systemet på de nye grovkalibre og venter spændt på at få dem retur. Behandlingstiden kendes ikke, men da SKV-ansøgninger på kaliber 9mm (.38/.357) for år tilbage skulle omkring Justitsministeriet, tog det omkring et halvt år.


Kunne måske havde været en formsag men det bliver jo ikke opklaret nu ..
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mindstorm » 24. nov 2012, 19:38

Hvis jeg sad på DDS kontoret og ikke viste om det kunne blive godkendt med de nye kalibre, men blot skrev det i skyttebogen i håb om, at så går den nok, så ville jeg have det lidt skidt over at tænke på alle de skytter og forhandlere der allerede har sat penge i våben, ret mange penge tror jeg faktisk, det vil blive en dyr fornøjelse hvis det hele går i vasken.

Jeg kan dog ikke forstå, at hvis det ikke er forhånds godkendt, hvorfor har vi så ikke købt en halvauto riffel og sendt en SKV ansøgning på sådan en også? Hvordan kan JM tage stilling til dette? Er det ikke både historiske og rifler til IPSC der er på bordet pt? Eller bliver riflerne til IPSC først taget op, når ansøgningerne begynder at komme ind i systemet?
Mvh Mindstorm

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af LFuppen » 24. nov 2012, 19:51

Lassescout skrev:Nej, jeg kan heller ikke se, at skytteforeningerne skal have hverken godkendt eller forhåndsgodkendt noget som helst.
§ 6. Politidirektøren kan godkende, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for den af de 3 hovedorganisationer, som skytteforeningen hører under. Skydevåbnet skal overholde den pågældende organisations tekniske specifikationer for det pågældende våben.
Sådan som jeg læser det, kan DDS og Unionen sådan set bare lave et skydeprogram for de kalibre de har lyst til. De kan også lave et skydeprogram for halvautomatiske rifler. Så skal de selvfølgelig vedtage nogle tekniske specifikationer for de våben der skal anvendes, og så kører det. De foreninger der i forvejen er godkendt til at give våbenpåtegning til de nuværende kalibre og våbentyper kan derefter også gøre det til de nye. Politidirektøren skal give sit samtykke i hvert enkelt tilfælde, men denne vandelskontrol retter sig jo efter om ansøgeren kan godkendes til at besidde våben, ikke efter hvilket våben det drejer sig om.

Det må de også have indset i Justitsministeriet, men det huer dem nok ikke :giggle: .
Har De da nogensinde hørt til de skarpeste knive i skuffen ? :???:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Lassescout » 24. nov 2012, 20:41

Mindstorm skrev:Hvis jeg sad på DDS kontoret og ikke viste om det kunne blive godkendt med de nye kalibre, men blot skrev det i skyttebogen i håb om, at så går den nok, så ville jeg have det lidt skidt over at tænke på alle de skytter og forhandlere der allerede har sat penge i våben, ret mange penge tror jeg faktisk, det vil blive en dyr fornøjelse hvis det hele går i vasken.

Jeg kan dog ikke forstå, at hvis det ikke er forhånds godkendt, hvorfor har vi så ikke købt en halvauto riffel og sendt en SKV ansøgning på sådan en også? Hvordan kan JM tage stilling til dette? Er det ikke både historiske og rifler til IPSC der er på bordet pt? Eller bliver riflerne til IPSC først taget op, når ansøgningerne begynder at komme ind i systemet?
Men hvis der ikke er noget der skal godkendes, og der ikke er nogen regler der forhindrer det, så kan DDS jo næppe bebrejdes at de går ud fra, at det går igennem. De overholder jo bare loven som den er. Det er JM og Rigspolitiet der har prolemer med at leve med reglerne, og overholde dem.

Hvis det kan hjælpe, så vil jeg da gerne købe en af de slemme sorte halvautomatiske rifler og søge en SKV på den, men jeg tror måske det vil skade mere end det gavner lige for øjeblikket.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Mindstorm » 24. nov 2012, 21:36

Lassescout skrev:Men hvis der ikke er noget der skal godkendes, og der ikke er nogen regler der forhindrer det, så kan DDS jo næppe bebrejdes at de går ud fra, at det går igennem. De overholder jo bare loven som den er. Det er JM og Rigspolitiet der har prolemer med at leve med reglerne, og overholde dem.
Det skal jo godkendes, ellers var det gået igennem, men helt enig, som enkelt mand ville man gøre på den måde, man bør ikke gøre sådan i en stor organisation, de kan uden tvivl få det godkendt inden de trykker det i skyttebogen.
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Yamamoto » 26. nov 2012, 22:59

Det er mange år siden at 'Oplysningsskema til justitsministeriet' er blevet behandlet i JMi forbindelse med en SKV-2 ansøgning, idet at der blev lavet en procedure så politiet overtog sagsbehandlingen af dette skema, men kun for kalibre hvor JM havde etableret procedure og precedens. Nu siger politiet så at indtil JM har etableret procedure og precedens for de 'nye' kalibre kan politiet ikke behandle ansøgninger på disse kalibre. Lovgivningsmæssigt kan jeg intet se der skulle forbyde hverken de 'nye' kalibre eller semi-auto rifler på SKV, der findes forbund som har dicipliner som tillader disse og derfor kan der (i princippet) udstedes tilladelser i disse kalibre. Det sker så pt. ikke, men hvor lang tid kan det tage at etablere procedure og precedens, hvis der ikke er nogen som bevidst trækker det ud? Hvor lang tid kan de så det før at man kan klage over langsommelighed i sagsbehandlingen til f.eks. folketingets ombudsmand ??

Jeg stod så med valget da jeg købte min nye standardpistol, skulle det være 9 MM så jeg kunne få den nu, eller den .40 jeg helst ville have for at kunne skyde major ? Jeg valgte så begge dele ved at få bygget en .40 om til 9 MM, så er den originale pibe nu blevet til en vekselpibe. Det kommer så til at koste et ekstra sæt magasiner når tilladelsen kommer igennem, oveni hvad jeg betalt for den nye pibe.

Jeg snakkede så i øvrigt med SKV som henviste til den seneste skrivelse og sagde at de var lovet svar inden jul i år. Det blev så straks modereret med bemærkingen, "men det sagde de også sidste år".

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af Ølgaard » 27. nov 2012, 09:01

Det kunne være spændende at vide hvad man mener i dette forum, om hvor lang tid der skal gå før man evt. klager over den meget langsommelige sagsbehandling om de nye kalibre.

Jeg talte med Vibe Bengten, som senere skrev at det var JM og RP som ikke var enige om sagen, og hun sagde at der måske ville ligge en afklaring inden jul, eller måske inden Juli 2013.

Så må jeg håbe i den ene hånd, og ???? i den anden, og så se hvad der kommer først.

Men uanset hvad mener jeg det er for dårligt at behandlingstiden bør tage så lang tid, de holder måske kun et møde hver tredie måned på en time.

Have a vrey nice day, all.

:razz: :razz:

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af NSander » 27. nov 2012, 12:48

Ølgaard skrev:Det kunne være spændende at vide hvad man mener i dette forum, om hvor lang tid der skal gå før man evt. klager over den meget langsommelige sagsbehandling om de nye kalibre.
Kan man ikke finde systemets egne regler, og bruge dem "imod" dem. F.eks hvis man får brev fra politiet, står der at man skal svare inden 20 dage. Det ville jo være rart hvis de samme regler galt begge veje :)

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Lidt sker der da... (De nye pistolkalibre)

Indlæg af JMJ » 27. nov 2012, 16:07

hej drenge .
er der ikke noget med at man måske kan stille det som et hørringssvar
og at det efterfølgene skal besvares inden 6 dage.
come on , noget må da kunne gøres .
mvh jmj.

Besvar