Ny Jagtprøve på vej.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Ruger 77 » 10. dec 2012, 17:50

Hej.Det lader til at der er en ny prøve på vej.Man skal også ramme 6 af 18 duer fra nu af men hvad betyder "Artskendskab eksamineres på baggrund af ikke-offentlige fotos" for de ny jægere.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... f4c5c818c2
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 10. dec 2012, 18:24

jeg er ikke helt sikker på at skyde prøven er i forbindelse med erhverve retten til at kan ansøge om et jagtgevær og der efter en skyde prøve lidt som med riflen i dag
Lerche der glæder sig til 16 maj

Guugi
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29. apr 2010, 21:01
Interesser: Jagt/Fiskeri
Geografisk sted: Danmark

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Guugi » 10. dec 2012, 19:48

Ruger 77 skrev:Artskendskab eksamineres på baggrund af ikke-offentlige fotos" for de ny jægere.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... f4c5c818c2

Det betyder at billederne af dyrene er anderledes fra prøven end fra trænings cd'en. Altså de billeder du ser til prøven, har du aldrig set før.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Joffes » 10. dec 2012, 20:03

Så vil jeg gerne indrømme, at mange fra mit hold ikke ville have kunnet bestå! :wall:
Vi så sædgæs overalt efter prøven, da sædgæs for os, var grå gæs med røven mod os. Havternen havde altid enten vingerne lodret eller en fisk i munden, og er der en mår i et træ, så er den helt sikkert fredet, da det så er en skovmår! :modbat:
Og jeg vil da gerne indrømme, at det også var sådan jeg huskede dyrene, og jeg var rystet over hvor lidt vi vidste om hvordan dyrene så ud, uden for undervisningslokalets lukkede døre! :prisoner:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Freezion » 12. dec 2012, 11:26

de pumper også lige antal spørgsmål op til 70.
det er en god idé at man skal træfsikres med et haglgevær for at være helt ærlig, haglgevær er det letteste at anskyde med.
jeg ramte 2 af duerne til min jagtprøve, og jeg er helt sikker på at jeg ikke kan ramme en ladeport på 2 meters afstand (nu er det heldigt at jeg ikke er stor fan af jagt med haglbøsse)

det giver jo heller ikke mening at man skal træfsikres med riffel og bue men ikke med et haglgevær.

måske skulle der være den teoretiske jagtprøve/tegn som der tillader en at købe våben, og derefter de 3 ''specialer''/prøver så som hagl, riffel og bue?
Joffes skrev:Så vil jeg gerne indrømme, at mange fra mit hold ikke ville have kunnet bestå! :wall:
Vi så sædgæs overalt efter prøven, da sædgæs for os, var grå gæs med røven mod os. Havternen havde altid enten vingerne lodret eller en fisk i munden, og er der en mår i et træ, så er den helt sikkert fredet, da det så er en skovmår! :modbat:
Og jeg vil da gerne indrømme, at det også var sådan jeg huskede dyrene, og jeg var rystet over hvor lidt vi vidste om hvordan dyrene så ud, uden for undervisningslokalets lukkede døre! :prisoner:
:fun: det er rigtigt nok, de fleste fokuserer på billederne i stedet for karakteristika ved dyrene, det gjorde de fleste fra min hold blandt andet (og alligevel var vi kun 4 ud af 15 der gik derfra med jagttegnet :giggle: )
jeg kendte sædgåsen på næbbet med den sorte tud og orange stribe.

det bliver helt klart sværere at erhverve jagttegnet, men det er måske også til det bedste, specielt med det stærkt stigende antal af nyjægere og historier i sladderbladende der sætter fokus på de dårlige hændelser.

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af 357Magnum » 12. dec 2012, 12:08

Det er fint, at der indføres et vist krav om træfsikkerhed med haglgeværet - men det stiller store krav til de våben, der stilles tilrådighed under prøven.

Det er populært sagt skæftet, der rammer og passer geværet ikke skytten - f.eks. at geværet er for lang pga. tykt overtøj - er man lidt på den som aspirant.

Da jeg for nogle år siden var oppe, kunne vi låne våben på skydebanen forud for prøven. Det gik hæderligt, da man ofte kunne finde et gevær, der passede nogenlunde. Til selve prøve, som blev afholdt på en anden skydebane, var udvalget og kvaliteten skrumpet. Da vi var flere oppe på samme tid, var eneste tilbageværende gevær i stativet, en side-by-side, som overhovedet ikke passede. Jeg husker stadig hvor skæv, den føltes i hånden - og den ene due, jeg fik pillet ned, må tilskrives held.

Et par kvindelige aspiranter på kurset, havde meget svært ved at ramme. Det endte med at de blot fokuserede på våbenbetjening og skød så med lukkede (!) øjne. De bestod senere jagtprøven, og kunne rent faktisk været draget på jagt, uden nogen form for skydefærdighed.

Jeg håber, at der afsættes mere træningstid på skydebanen til fremtidens jagttegnsundervisning, for nogle får bestemt brug for det...
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 12. dec 2012, 12:32

ja vi må da håbe der bliver et bedre udvalg så både aspiranter på der små som store har en chance

men har sagt det før. Jeg tror ikke på der kommer en skyde prøve med mindre man vil på skyde på dyr
helt = med til riflen som vi kender det i dag
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Senserazer » 12. dec 2012, 13:38

Betyder det at man skal ramme x antal duer for at bestå jagtprøven? For det vil jeg mene er latterligt. Træfsikkerheden skulle jo gerne komme på skydebanen efter tegnet er taget. Man kan ikke blive en god skytte på de, hvad 50?, skud man får til undervisningen.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af The Yeti » 12. dec 2012, 13:50

Efter hvad jeg har kunnet læse mig til så tager man jagttegn, men kan med det ikke jage. Derefter skal man så aflægge prøve med haglgevær og riffel for at få lov at gå på jagt med de pågældende våben. Det betyder at man kan købe et jagtgevær og træne med det men uden at måtte gå på jagt.

Om denne udlægning er rigtig ved jeg ikke, men den model vil sikre en masse træning up front.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 12. dec 2012, 13:50

Jeg håber for de kommende aspiranter at skydeprøven er placeret efter jagttegnsprøven ligesom med riffel. Det er meget uheldigt, hvis de skal kunne ramme med det standardgevær der står til prøven. Jeg er f.eks. 1.90 høj og den bette S/S bøsse, der stod ved min jagtprøve passede mig mildest talt ikke.
Det vil helt klart give mest mening, hvis skydeprøven er placeret efter jagtprøven, således aspiranterne kan træne med deres eget gevær inden prøven. På den anden side vil der også kunne opstå den ejendommelige situation, at man kan risikere en masse folk med jagttegn, som ikke må gå på jagt. Det virker lidt selvmodsigende i sig selv...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Senserazer » 12. dec 2012, 13:51

The Yeti skrev:Efter hvad jeg har kunnet læse mig til så tager man jagttegn, men kan med det ikke jage. Derefter skal man så aflægge prøve med haglgevær og riffel for at få lov at gå på jagt med de pågældende våben. Det betyder at man kan købe et jagtgevær og træne med det men uden at måtte gå på jagt.

Om denne udlægning er rigtig ved jeg ikke, men den model vil sikre en masse træning up front.

The Yeti
Ja det ville være super :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Joffes » 12. dec 2012, 14:00

357Magnum skrev: Et par kvindelige aspiranter på kurset, havde meget svært ved at ramme. Det endte med at de blot fokuserede på våbenbetjening og skød så med lukkede (!) øjne. De bestod senere jagtprøven, og kunne rent faktisk været draget på jagt, uden nogen form for skydefærdighed.
Mit hold fik afvide af vores jagttegnslærer, at vi ikke skulle prøve på at ramme duerne, da vi så ville blive helt euforiske, og ubevidst lade geværmundingen dale, og dumpe på det.
Så jeg vil da også gerne indrømme, at jeg ikke ramte en eneste til prøven. Så burde jeg vel ikke have fået tegnet :???:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Carsten Bo » 12. dec 2012, 14:27

Uden træning rammer man dårligt så man burde få en våbentilladelse ved bestået jagtprøve og efterfølgende jagttegn ved en duelighedstest på skydebane.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 12. dec 2012, 23:57

Skydeprøven med haglvåben er placeret efter jagttegnsprøven ligesom ved riffel: http://jaegernesmagasin.dk/artikler/jagtprove-pa-vej
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Senserazer » 13. dec 2012, 00:08

Kruffe skrev:Skydeprøven med haglvåben er placeret efter jagttegnsprøven ligesom ved riffel: http://jaegernesmagasin.dk/artikler/jagtprove-pa-vej
Rigtig fornuftigt! :thumbup: Jeg skal forhåbentlig tage jagttegn her efter nytår, og jeg synes det virker som et fornuftigt tiltag! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Superliga » 13. dec 2012, 01:00

Ja det virker som en meget fornuftig løsning, det tvinger nye jægere på skydebanen for at lære at ramme noget :thumbup:

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 9. apr 2012, 03:06
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lani1966 » 13. dec 2012, 07:36

Beklager for OT

Meenn... Nu er det rent faktisk ikke de nyjægere (er selv nyjæger!!) jeg har være sammen med på jagter, som bruger 5-6 skud pr. vildt. Ved godt denne bemærkning kan starte en debat, men jeg er klar...

Min personlig eftaring som nyjæger er den, at man rigtigt nok ved udenadlære kan huske alle fulge.. Og spørgsmålene til de 12 prøver findes jo også på nettet...

Og jeg har da også selv først lære fulgene mv, rigtigt at kende ved at gå ud i naturen, og på de jagter jeg har været på...

Og vedr. max 3 skud pr. vildt (Som er udgangspunkter ved den nye prøve - Ramme 6 af 18 duer), så kunne en hel del af de erfarne jægere nok have godt af at komme med os nye, en tur på flugtskydebanen......

Just my 5 Cent
(Undertegnede meldte mig ind i en flugtskytte forening og fik en bøsse på SKV2 samtidig med jeg startede med at tage mit jagttegn. Af den simple grund, at jeg ville kunne skyde når jeg stod med tegnet i hånden)
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 07:38

Senserazer skrev:
Kruffe skrev:Skydeprøven med haglvåben er placeret efter jagttegnsprøven ligesom ved riffel: http://jaegernesmagasin.dk/artikler/jagtprove-pa-vej
Rigtig fornuftigt! :thumbup: Jeg skal forhåbentlig tage jagttegn her efter nytår, og jeg synes det virker som et fornuftigt tiltag! :razz:
Hvis du vil til en forårs prøve skal du til at gøre noget ved det hvis du tænker for længe er der lukket for nye aspiranter
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 07:40

Superliga skrev:Ja det virker som en meget fornuftig løsning, det tvinger nye jægere på skydebanen for at lære at ramme noget :thumbup:
Jeg tror der er flere ældre jægere der burde på banen
ny jæger har ofte meget lyst til at skyde
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Senserazer » 13. dec 2012, 09:28

Lerche skrev:
Senserazer skrev:
Kruffe skrev:Skydeprøven med haglvåben er placeret efter jagttegnsprøven ligesom ved riffel: http://jaegernesmagasin.dk/artikler/jagtprove-pa-vej
Rigtig fornuftigt! :thumbup: Jeg skal forhåbentlig tage jagttegn her efter nytår, og jeg synes det virker som et fornuftigt tiltag! :razz:
Hvis du vil til en forårs prøve skal du til at gøre noget ved det hvis du tænker for længe er der lukket for nye aspiranter
Planen er at tage det ved Jysk Akademisk, der kan jeg tage det billigt som studerende. Planen er 2x Intenst weekendkursus i Februar, da jeg faktisk har gennemgået næsten al undervisningen før, men ikke kunne komme til prøven.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Marius » 13. dec 2012, 10:13

Man må konstatere at det bliver dyrere og mere besværligt at tage jagttegn - resten er bare lir for at få det til at glide ned.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 10:22

Senserazer skrev:
Lerche skrev:
Senserazer skrev:
Kruffe skrev:Skydeprøven med haglvåben er placeret efter jagttegnsprøven ligesom ved riffel: http://jaegernesmagasin.dk/artikler/jagtprove-pa-vej
Rigtig fornuftigt! :thumbup: Jeg skal forhåbentlig tage jagttegn her efter nytår, og jeg synes det virker som et fornuftigt tiltag! :razz:
Hvis du vil til en forårs prøve skal du til at gøre noget ved det hvis du tænker for længe er der lukket for nye aspiranter
Planen er at tage det ved Jysk Akademisk, der kan jeg tage det billigt som studerende. Planen er 2x Intenst weekendkursus i Februar, da jeg faktisk har gennemgået næsten al undervisningen før, men ikke kunne komme til prøven.
okay det sidste du kan blive meldt til prøve er 14 feb
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 10:24

Marius skrev:Man må konstatere at det bliver dyrere og mere besværligt at tage jagttegn - resten er bare lir for at få det til at glide ned.
Hvorfor bliver det så meget dyre ?

mon ikke bare der er guld spinder der må til at arbejde det dobbelt
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Senserazer » 13. dec 2012, 10:42

Lerche skrev:
Senserazer skrev:
Lerche skrev:
Senserazer skrev:
Kruffe skrev:Skydeprøven med haglvåben er placeret efter jagttegnsprøven ligesom ved riffel: http://jaegernesmagasin.dk/artikler/jagtprove-pa-vej
Rigtig fornuftigt! :thumbup: Jeg skal forhåbentlig tage jagttegn her efter nytår, og jeg synes det virker som et fornuftigt tiltag! :razz:
Hvis du vil til en forårs prøve skal du til at gøre noget ved det hvis du tænker for længe er der lukket for nye aspiranter
Planen er at tage det ved Jysk Akademisk, der kan jeg tage det billigt som studerende. Planen er 2x Intenst weekendkursus i Februar, da jeg faktisk har gennemgået næsten al undervisningen før, men ikke kunne komme til prøven.
okay det sidste du kan blive meldt til prøve er 14 feb
Jeg har ikke selv styr på de tider der, men mon ikke jagttegnslæreren lægger kurset så det passer med prøve? :???: Andet ville vel være mærkeligt? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Unicorn » 13. dec 2012, 14:36

Lerche skrev:
Superliga skrev:Ja det virker som en meget fornuftig løsning, det tvinger nye jægere på skydebanen for at lære at ramme noget :thumbup:
Jeg tror der er flere ældre jægere der burde på banen
ny jæger har ofte meget lyst til at skyde
Helt enig.

Jeg har mødt mange "erfarne" jægere, der vurderer egne evner højere end de er - og nyjægernes lavere end de er. Jeg hørte om en jagttegnslærer der stillede afstandsfigurerne op i sin lokale jagtforening. Alle figurer blev stillet på den afstand der er for langt væk til at afgive skud. Samtlige "gamle" jægere der forsøgte at afstandsbedømme, ville afgive skud til 2 eller flere af figurerne. Jeg deltog naturligvis slet ikke selv :oops:
Theory is nice, but facts determine the truth.

Besvar