Ny Jagtprøve på vej.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Marius » 13. dec 2012, 14:43

Lerche skrev:Hvorfor bliver det så meget dyre ?

mon ikke bare der er guld spinder der må til at arbejde det dobbelt
De ekstra påkrævede aktiviteter for at opnå samme rettigheder som i dag gør det dyrere.
Man har set det samme med kørekortet som over en årrække er blevet pålagt en række ekstra aktiviteter lige fra glatbane til førstehjælp - det koster alt sammen.

Hvis man for alvor var interesseret i at mindske antallet af anskydninger kunne man i stedet sikre et passende antal skydebaner.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 15:04

Marius skrev:
Lerche skrev:Hvorfor bliver det så meget dyre ?

mon ikke bare der er guld spinder der må til at arbejde det dobbelt
De ekstra påkrævede aktiviteter for at opnå samme rettigheder som i dag gør det dyrere.
Man har set det samme med kørekortet som over en årrække er blevet pålagt en række ekstra aktiviteter lige fra glatbane til førstehjælp - det koster alt sammen.

Hvis man for alvor var interesseret i at mindske antallet af anskydninger kunne man i stedet sikre et passende antal skydebaner.
i forhold er et føre pap da ikke meget dyre hvis man tænker det ekstra der skal til osv

flere skydebaner vil da helt sikkert være lækkert med løser intet, nu kan du bare se der er nogle der villig til at spare > mindre end 1 kr pr skud ved at bruge sports patron til jagt, jeg kan kun se en ting der virkelig forhøjer prisen det er hvis der bliver tvunget at lære skal opdateres hver 5 år, ja jo weekend hold skal minimum have dobbelt tid nu. mon de bare må nøjes med at tjene det halv eller sætte pris til det dobbelt

i bund og grund er det at få et jagttegn heller ikke steget meget de sidste 15 år
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Freezion » 13. dec 2012, 15:34

nu kunne jeg ikke stoppe med at studse det en tanke med os som der fik jagttegnet før den nye prøve(r) kommer? skal jeg nu også til at tage det til haglgevær :what:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 16:07

Freezion skrev:nu kunne jeg ikke stoppe med at studse det en tanke med os som der fik jagttegnet før den nye prøve(r) kommer? skal jeg nu også til at tage det til haglgevær :what:
Der er ikke tradition for der bliver lavet regler med tilbage virkede kraft så svaret er næppe

selv om jeg gerne så en skyde prøve til alle hvor man bare skulle bevise man kan ramme bare lidt
eller hvis man træner x gange pr år skal dette kunne ud gøre dette
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af BoPe » 13. dec 2012, 18:07

Lerche skrev:i forhold er et føre pap da ikke meget dyre hvis man tænker det ekstra der skal til osv

flere skydebaner vil da helt sikkert være lækkert med løser intet, nu kan du bare se der er nogle der villig til at spare > mindre end 1 kr pr skud ved at bruge sports patron til jagt, jeg kan kun se en ting der virkelig forhøjer prisen det er hvis der bliver tvunget at lære skal opdateres hver 5 år, ja jo weekend hold skal minimum have dobbelt tid nu. mon de bare må nøjes med at tjene det halv eller sætte pris til det dobbelt

i bund og grund er det at få et jagttegn heller ikke steget meget de sidste 15 år
Du glemmer, at tid er penge. Der skal mere undervisning til "i at bestå prøven" (bemærk "i at bestå prøven" - ikke i at lære at blive jæger).

Mht. kørekort skriver du jo selv "er et føre pap da ikke meget dyre hvis man tænker det ekstra der skal til osv". Det er jo blevet dyrere end det ellers ville have været.

Man kan sige, at glatføre kurset da har køre faglig relevans - selvom jeg i dag ikke oplever noget stort udbytte af mit. Førstehjælp blev derimod ene og alene et krav fordi man ville udbrede kendskabet til førstehjælp og på denne måde kunne gøre det og endda tvinge folk til selv at betale for at lære det.

Med et træfkrav skal der også afses tid på skydebanen, der skal være skyde baner med masser af udlånsvåben, der skal trænes og undervises inden for rammen af "start til eksiminations forløb" - dvs. man kan ikke selv bestemme sit tempo hvis man ønsker jagt tegn, men skal presses ind i et fastlagt forløb.

Træf kravet bliver selvfølgelig mindre strengt hvis man kan erhverve sit eget våben og træne med det.

Ellers må jeg give Marius ret: Det bliver nu dyrere i tid og penge, at tage jagttegn. Det er derimod ikke sikkert at kvaliteten af nyjægere øges tilsvarende.

Der vil sandsynligvis blive færre nyjægere - og det er sikkert også et af formålene med ændringen af reglerne

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 13. dec 2012, 19:12

Jagttegnsprøven har stort set ikke ændret sig ihvertfald i de sidste 20 år. Det er der til gengæld en masse andet der har. F.eks. er langt størstedelen af nye aspiranter folk på 30-50 år, som ikke tidligere har været i et miljø, hvor man gik på jagt. De har således ingen viden om hverken de skrevne eller uskrevne regler eller erfaring med skydning. I dag kan man tage det meste af undervisningen på nettet hvorefter man møder op til et "våbenkursus"/sikkerhed. Men jeg skal hilse og sige at man på de nuværende kurser ikke lærer reelt hvordan man skyder med en haglbøsse. Jeg har selv flere venner, som har taget jagttegn inden for de sidste par år. Når jeg har dem med på skydebanen, så er det helt "down to basics": hvorledes placeres fødderne, holdning, skuldring af geværet, skydeteknik osv osv. De fleste af disse voksne aspiranter er jammerligt dårlige til at skyde, så jeg synes de er helt på sin plads med en skydeprøve inden nye aspiranter bliver sluppet løs og skyder til vildt.
Nu vil mange sikkert skrive som ovenfor, at der er en "masse gamle jægere der ikke kan ramme". Det kan godt ske - lige som der også er gamle bilister, der er dårlige til at ramme. Men de har trods alt en meget større erfaring, som de kan trække på. Man skal starte et sted - og helt fint at starte med de nye jægere, så de har et minimum af skydeevner før de kommer på jagt. Jeg synes faktisk det er på tide og et af de bedste initiativer i lang tid... :-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1716
Tilmeldt: 3. feb 2010, 11:30
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lerche » 13. dec 2012, 20:26

BoPe skrev:
Du glemmer, at tid er penge. Der skal mere undervisning til "i at bestå prøven" (bemærk "i at bestå prøven" - ikke i at lære at blive jæger).

Mht. kørekort skriver du jo selv "er et føre pap da ikke meget dyre hvis man tænker det ekstra der skal til osv". Det er jo blevet dyrere end det ellers ville have været.

Man kan sige, at glatføre kurset da har køre faglig relevans - selvom jeg i dag ikke oplever noget stort udbytte af mit. Førstehjælp blev derimod ene og alene et krav fordi man ville udbrede kendskabet til førstehjælp og på denne måde kunne gøre det og endda tvinge folk til selv at betale for at lære det.

Med et træfkrav skal der også afses tid på skydebanen, der skal være skyde baner med masser af udlånsvåben, der skal trænes og undervises inden for rammen af "start til eksiminations forløb" - dvs. man kan ikke selv bestemme sit tempo hvis man ønsker jagt tegn, men skal presses ind i et fastlagt forløb.

Træf kravet bliver selvfølgelig mindre strengt hvis man kan erhverve sit eget våben og træne med det.

Ellers må jeg give Marius ret: Det bliver nu dyrere i tid og penge, at tage jagttegn. Det er derimod ikke sikkert at kvaliteten af nyjægere øges tilsvarende.

Der vil sandsynligvis blive færre nyjægere - og det er sikkert også et af formålene med ændringen af reglerne
hør nu her jeg gentager der kommer ikke en skyde prøve i forbindelse med at erhverve rette til glatløbet hagl gevær og jeg vil så sandelig håbe de fleste ny jæger kommer på skyde banen, skyde prøven skal af ligges først når man vil have "licens to kill" som med riflen i dag,
at man skal have mere vildt kendskab det må være op til aspiranten og finde dem på nettet, endvidere er der lagt op til at de tåbelige ting i våben teknik bliver fjernet og der kan være mere plads til den reelle jagt undervisning

klart de kort kurser får et problem de bliver nød til at undervise det dobbelt at det de skal i dag
men de lange kurser vil kun blive bedre tror jeg, der er ca 60 lektioner teori og på banen vil det svinge rigtig meget men vi siger bare 2 timers ene undervisning pr aspirant, så tiden er der altså
det kan godt ske prisen vil stige 1-2 hundrede kroner eller og vil hold størrelse blive sat op

hvis det kun skulle være pris og tid skal vi tilbage til den gang man bare smuttet forbi politiet og købte et jagt tegn, og det er tiden ikke til
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. maj 2009, 20:18
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lars-3006 » 13. dec 2012, 22:04

357Magnum skrev:Det er fint, at der indføres et vist krav om træfsikkerhed med haglgeværet - men det stiller store krav til de våben, der stilles tilrådighed under prøven.

Det er populært sagt skæftet, der rammer og passer geværet ikke skytten - f.eks. at geværet er for lang pga. tykt overtøj - er man lidt på den som aspirant.

Da jeg for nogle år siden var oppe, kunne vi låne våben på skydebanen forud for prøven. Det gik hæderligt, da man ofte kunne finde et gevær, der passede nogenlunde. Til selve prøve, som blev afholdt på en anden skydebane, var udvalget og kvaliteten skrumpet. Da vi var flere oppe på samme tid, var eneste tilbageværende gevær i stativet, en side-by-side, som overhovedet ikke passede. Jeg husker stadig hvor skæv, den føltes i hånden - og den ene due, jeg fik pillet ned, må tilskrives held.

Et par kvindelige aspiranter på kurset, havde meget svært ved at ramme. Det endte med at de blot fokuserede på våbenbetjening og skød så med lukkede (!) øjne. De bestod senere jagtprøven, og kunne rent faktisk været draget på jagt, uden nogen form for skydefærdighed.

Jeg håber, at der afsættes mere træningstid på skydebanen til fremtidens jagttegnsundervisning, for nogle får bestemt brug for det...
:goodpost:
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lange » 13. dec 2012, 22:29

hvorfor ikke bare lave en model hvor jagttegnet erhverves som det gør idag men kræver at man er på skydebane et vis antal gange det første år efter erhvervelsen
alt det der med at skulle kunne ramme på prøve dagen hvor meget andet presser en,er ikke en ide jeg kan tilslutte mig da jeg ikke mener man lære at ramme før man har sit ejet gevær og bliver du med det.først derefter bliver skydning noget der ligger på ryggraden

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. maj 2009, 20:18
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lars-3006 » 13. dec 2012, 22:34

Går man på jagt, bør man opøve et minimum af færdighed i skydning.
Det siger sig selv.

Modellen med at opøve færdighederne efter selve jagt-prøven, som med riflen, lyder som en farbar vej.

Jagt og skydning er ikke gratis og derfor vil øget skydetræning medføre øgede udgifter.
Det siger sig selv.
Det kan da vist ikke bruges som argumentation mod min øverste kommentar.

Dernæst vil jeg sige til de forskellige kommentarer om nyjægere og gamle jægere, at de heldigvis afspejler forskelligheden i befolkningen.
Jeg møder mange jægere, der går meget på skydebane og er gode til at ramme, men jeg møder også mange jægere,
der ikke kan ramme noget som helst.

Nogen har bare talent og kan ramme alt uden at træne og vi andre almindelige mennesker må træne :blink:

Overordnet set er jeg derfor helt for, at jagtprøven ændres (i hvert fald hvad angår skydning). Det kan da kun
forbedre den gennemsnitlige træfsikkerhed set over landet.

Held og lykke til de kommende jægere, der kan se frem til rigtig gode oplevelser - specielt når man laver et perfekt sideskud i
stiv kuling!! Ligesom et "ping" i golf .....
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 13. dec 2012, 22:39

Lange skrev:hvorfor ikke bare lave en model hvor jagttegnet erhverves som det gør idag men kræver at man er på skydebane et vis antal gange det første år efter erhvervelsen
alt det der med at skulle kunne ramme på prøve dagen hvor meget andet presser en,er ikke en ide jeg kan tilslutte mig da jeg ikke mener man lære at ramme før man har sit ejet gevær og bliver du med det.først derefter bliver skydning noget der ligger på ryggraden
Hvis man vil sikre folks evner til at ramme, så må man udprøve det. Det er ikke anderledes end ved riffel... Du får heller ikke riffeltegning blot ved at møde op til X-antal træningsdage. Så må man træne indtil man er rutineret nok - også under "prøve/eksamenspres". De nye aspiranter får lov til at eje deres eget haglgevær efter bestået teori og praktisk prøve....så de kan træne lige så tosset de vil med deres eget gevær - og derefter gå til skydeprøve.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

dasq
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. dec 2012, 16:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af dasq » 13. dec 2012, 23:04

Hvornår træder de "nye" regler i kraft.?

Jeg er netop tilmeldt prøve til foråret.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 13. dec 2012, 23:32

dasq skrev:Hvornår træder de "nye" regler i kraft.?

Jeg er netop tilmeldt prøve til foråret.
Tidligst år 2014...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

dasq
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. dec 2012, 16:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af dasq » 13. dec 2012, 23:35

Kruffe skrev:
dasq skrev:Hvornår træder de "nye" regler i kraft.?

Jeg er netop tilmeldt prøve til foråret.
Tidligst år 2014...
Super. så er jeg på den gamle omgang :)

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Marius » 14. dec 2012, 10:19

Lars-3006 skrev:...
Overordnet set er jeg derfor helt for, at jagtprøven ændres (i hvert fald hvad angår skydning). Det kan da kun
forbedre den gennemsnitlige træfsikkerhed set over landet.....
Problemet er at man ved disse krav tilføjer endnu et lag af umyndiggørelse af borgerne - træfsikkerhed til jagtprøven er ingen garant for træfsikkerhed under jagt.
Den største faktor for at mindske anskydninger er, at folk afholder sig fra at trykke på aftrækkeren i situationer, hvor de ikke er sikre på at de kan levere et dræbende skud. Med den ny 'statsgaranterede' træfsikkerhed kan man risikere en introducere en falsk tryghed og dermed fjerne man fokus på individdets ansvar for at træffe de rigtige beslutninger.

Jeg så langt hellere, at man anvender kræfterne på at gøre det attraktiv at træne skydning - og gerne under så realistiske forhold som muligt dvs. vekslende eller ukendte afstande.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. maj 2009, 20:18
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Lars-3006 » 14. dec 2012, 16:09

Marius skrev:
Lars-3006 skrev:...
Overordnet set er jeg derfor helt for, at jagtprøven ændres (i hvert fald hvad angår skydning). Det kan da kun
forbedre den gennemsnitlige træfsikkerhed set over landet.....
Problemet er at man ved disse krav tilføjer endnu et lag af umyndiggørelse af borgerne - træfsikkerhed til jagtprøven er ingen garant for træfsikkerhed under jagt.
Den største faktor for at mindske anskydninger er, at folk afholder sig fra at trykke på aftrækkeren i situationer, hvor de ikke er sikre på at de kan levere et dræbende skud. Med den ny 'statsgaranterede' træfsikkerhed kan man risikere en introducere en falsk tryghed og dermed fjerne man fokus på individdets ansvar for at træffe de rigtige beslutninger.

Jeg så langt hellere, at man anvender kræfterne på at gøre det attraktiv at træne skydning - og gerne under så realistiske forhold som muligt dvs. vekslende eller ukendte afstande.
Overordnet er jeg tilhænger af din liberale tankegang, men mener dog, at den er skudt lidt over målet her (for at blive i jargonen :giggle: )

Går du så også ind for at afskaffe riffel-prøven?

Det at man i et kursusforløb introduceres for vigtigheden af at træne burde give flere lysten til at gøre det. Det er overordnet set godt.
Dvs. man faktisk gøres opmærksom på det personlige ansvar - det er i min optik på ingen måde umyndiggørelse.

Helt enig i at flere skydebaner - specielt til riffel - ville være weltklasse :numberone:
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af BoPe » 14. dec 2012, 21:36

Lars-3006 skrev: Går du så også ind for at afskaffe riffel-prøven?
Ja da. Den viser ikke om man kan skyde.

Tricket er, at have en nogenlunde indskudt riffel, tørtræne (i prøven! Ikke jagt) til man kan gennem spille ceremonien så man ikke dumper på en eller anden instruktør holdning til våbenbetjening. Så sørger man for at den sandsæk rygsæk fyldt med sand man anvender som fuldstændigt fast anlæg i den stabile liggende skydestilling ser passende jagtagtig ud.

Herefter går man op igen og igen til man består.

Sådan gjore jeg selv.

Man kan sagtens gøre riffelprøven sværere. Så vil færre naturligvis bestå og det vil kræve en større indsats. Men metodikken vil være præcis den samme: isolér de minimale krav -> opfyld dem.

Riffelprøven er som enhver anden prøve - en prøve - og ved at fokusere på "prøven" bestås den forholdsvist let. Fokuserer man på håndværk og stoffet i sig selv kan man derimod kun alt for let dumpe.

Jagtprøven skal udprøve aspiranten i et kendskab til elementær lovgivning, artskendskab og jægeradfærd, men kun så meget, at den er en barriere for tosser og tabere som vil ha' våben.

Det klarer den nuværende prøve ganske udmærket.

Det jagtfaglige tager selvjustitsen sig af. Anskyder man for ofte er der sjældent invitationer, men derimod megen sladder

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 14. dec 2012, 23:38

Hvorfor så ikke blot afskaffe jagttegnsprøven, riffelprøven, køreprøven til bil, eksamen i skolen mv... Det er der vel heller ingen grund til jf. ovenstående... Man skal jo blot fokusere på prøvens mindstekrav og så er det fint?? Korrekt at en prøve ikke nødvendigvis betyder man er en fremragende jæger eller bilist lige efter man har bestået prøven. Men uanset så har man været til en prøve i det som minimum kan forventes. Mennesket er dovent af natur og tror ikke der er mange der gider terpe pensum, hvis der ikke er en eksamen. Jeg synes det er helt fint at udprøve folk i basal viden om naturpleje, vildtkendskab og våbenteknik inden de kommer på jagt... Eller vil I virkelig tilbage til de gamle dage, hvor man blot fik udstedt jagttegn uden prøve af nogen art? Det må vel være den ultimative fortolkning...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af BoPe » 15. dec 2012, 02:09

Vi er ikke uenige om at prøver kan være en god ting.

Vi er blot uenige om hvor krævende de skal være.

Prøver er noget man har for at begrænse tilgangen til en aktivitet. Derfor kan de være en ganske effektiv måde at fjerne en uønsket aktivitet på. Polen har f.eks. stadig (så vidt jeg ved) resterne af en meget krævende manøvreprøve til deres kørekort. Denne manøvre prøve er et lævn fra kommunisttiden.

Dengang kunne alle arbejdere let købe en fin bil - hvis de havde kørekort, men det var så tilgengæld ikke helt let at opnå. På den måde kunne man rationere og begrænse uden det hed sig at man rationerede og begrænsede

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Kruffe » 19. dec 2012, 13:40

Her er den komplette indstilling og beskrivelse ift. den nye jagtprøve:
http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyr ... gtprve.pdf
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny Jagtprøve på vej.

Indlæg af Sierra13 » 19. dec 2012, 17:35

Marius skrev:
Lars-3006 skrev:...
Overordnet set er jeg derfor helt for, at jagtprøven ændres (i hvert fald hvad angår skydning). Det kan da kun
forbedre den gennemsnitlige træfsikkerhed set over landet.....
Problemet er at man ved disse krav tilføjer endnu et lag af umyndiggørelse af borgerne - træfsikkerhed til jagtprøven er ingen garant for træfsikkerhed under jagt.
Den største faktor for at mindske anskydninger er, at folk afholder sig fra at trykke på aftrækkeren i situationer, hvor de ikke er sikre på at de kan levere et dræbende skud. Med den ny 'statsgaranterede' træfsikkerhed kan man risikere en introducere en falsk tryghed og dermed fjerne man fokus på individdets ansvar for at træffe de rigtige beslutninger.

Jeg så langt hellere, at man anvender kræfterne på at gøre det attraktiv at træne skydning - og gerne under så realistiske forhold som muligt dvs. vekslende eller ukendte afstande.
Netop det med rødt, har de også gjort ved unge der skal have MC-kørekort, ved at dele det op i flere bitte små kategorier, Danmark er et frit land, så længe staten får lov at holde os alle i kort snor! det er min holdning efterhånden! :evil: :evil: :evil:

Besvar