Ejerskab af salonriffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
MortenM
Newbie
Newbie
Interesser: Sportsskydning
Geografisk sted: Syd Fyn

Ejerskab af salonriffel?

Indlæg af MortenM » 26. dec 2012, 08:13

Goddag NVF,

Jeg går i tanker omkring at begynde til skydning, da jeg siden jeg var barn, har haft interesse i våben og skydning. Jeg vil gerne skyde med salonriffel og har i den forbindelse et par spørgsmål.

Jeg har kunne læse mig til, at man for at eje en salonriffel enten skal have jagttegn eller være medlem af en skytteklub. Da jeg ingen intentioner har om at jage, andet end bullseye, lader sidstnævnte til at være det rette valg. Jeg har ladet mig forstå, at der kræves minimum 2 års medlemsskab af en skytteforening, før man allernådigst kan få tildelt en våbentilladelse. Jeg vil på sigt gerne have mit våben stående derhjemme, men indtil da skal det stå i skydeklubben. Mit spørgsmål er så, kan jeg inden kravet om de to års medlemsskab af en skytteforening er opfyldt, købe en salonriffel efter eget valg og skyde samt opbevare den i klubben, eller er jeg bundet til at skyde med de våben som skytteforeningen tilbyder?

På længere sigt, efter jeg har opnået min våbentilladelse, vil jeg som sagt gerne opbevare mit eget våben i mit eget hjem. Da jeg bor langt ude på landet med adgang til massere af plads, har jeg drømt om at indrette en mindre skydebane, så jeg kan træne hjemme. Er det lovligt med en våbentilladelse, at skyde på dertil indrettet, naturligvis privat, område?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med at få afklaret mine spørgsmål, og at det kan lade sig gøre inden for landets love og regler, så jeg ikke bliver nødtil at flytte til Amerika :blink:

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Sv: Ejerskab af salonriffel

Indlæg af KXE » 26. dec 2012, 08:34

Forvent at skulle være aktivt skydende i 1 år inden du må købe et våben igennem klubben. Jeg kender ikke svaret på det sidste spørgsmål.

Sent from my mobile.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Ejerskab af salonriffel

Indlæg af Mapzter » 26. dec 2012, 08:53

MortenM skrev:Jeg har ladet mig forstå, at der kræves minimum 2 års medlemsskab af en skytteforening, før man allernådigst kan få tildelt en våbentilladelse.
2 års kravet gælder kun for våbenpåtegning til pistol/revolver. Hvis formanden i din skytteforening mener det er en god ide kan du i princippet få våbenpåtegning til at købe en salonriffel samme dag som du melder dig ind. Men formanden vil nok gerne se at du er en seriøs skytte først, og det kan du så vise ham ved at skyde med klubvåben i det første stykke tid. Det er også en god måde at afprøve forskellige rifler på, så du finder ud af hvad du skal ha'
MortenM skrev:På længere sigt, efter jeg har opnået min våbentilladelse, vil jeg som sagt gerne opbevare mit eget våben i mit eget hjem. Da jeg bor langt ude på landet med adgang til massere af plads, har jeg drømt om at indrette en mindre skydebane, så jeg kan træne hjemme. Er det lovligt med en våbentilladelse, at skyde på dertil indrettet, naturligvis privat, område?
Ja, hvis banen er godkendt af Politiet (sikkerhed) og kommunen (miljøgodkendelse). Det betyder bl.a. at der sandsynligvis skal laves støjberegninger, hvilket godt kan komme til at koste en pæn skilling.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af KXE » 26. dec 2012, 10:23

Men måske du kan bruge reglerne om "Sjældent anvendt skydeplads" - læs mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49521

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Ejerskab af salonriffel?

Indlæg af K.M. » 26. dec 2012, 16:33

Alternativt kunne du nøjes med at skyde med luftgevær på din skydebane derhjemme, det kræver ingen godkendelse, og det er super god træning at skyde med luft.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 26. dec 2012, 17:19

K.M. skrev:Alternativt kunne du nøjes med at skyde med luftgevær på din skydebane derhjemme, det kræver ingen godkendelse, og det er super god træning at skyde med luft.
Derudover kan man jo anskaffe sig et luftgevær på under 4.5mm, og så er der slet ingen is på koen, som man siger.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 27. dec 2012, 19:35

Start med at finde en lokal skytteforening, og start med at låne foreningens våben.

Når du så har skudt et stykke tid, så kan du se, om det er noget for dig, at gå videre med, og om du vil købe din egen salonriffel.

De salonrifler der bruges i Skytteforeningerne er specielvåben, til specielpriser. En Billig fabriksny Anschütz baneriffel koster ca. 8000 og opefter.

Baneskydning med kikkert er så vidt jeg ved endnu ret ukendt, på de danske breddegrader.

Til skydning i haven: Luftgevær og luftpistol, på maks. 4,5 mm
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Ejerskab af salonriffel?

Indlæg af Kruffe » 27. dec 2012, 19:57

Mig bekendt så må man kun anvende skytteforeningsvåben til godkendte discipliner/aktiviteter i foreningsregi. Hvis du vil anvende en salonriffel til privat skydning på din egen ejendom, så vil det kræve at salonriflen er erhvervet på baggrund af jagttegn...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 27. dec 2012, 20:22

Træning kan jo høre ind under hvilken som helst disciplin - man skyder jo ikke en serie i en eller anden bestemt disciplin som træning... Så hvis bare skydebanen er godkendt, er der ingen ko på isen, det er godkendelsen der er besværlig. Her er det jo så en fordel at træne hjemme med luftriflen, da det ikke kræver en godkendt skydebane (altså forudsat at det er 4,5 mm luftriffel, men det er sportsrifler også)
Improvise, adapt, overcome!

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
Been thanked: 3 times

Indlæg af Scooter » 30. dec 2012, 16:38

Jeg har tidligere spurgt om det samme skydning på privat grund godt nok med pistol.
Som jeg forstod de svar jeg fik var det lovligt at skyde op til 5 x årligt på en midlertidig bane.
Altså det man ville betegne som indskydning af våbnet.
Når det gælder SKV reg våben uanset om det er pistol eller riffel så må de kun bruges i skytteforeninger altså på godkendte baner.
At der så kan findes en masse videoer bla på youtube og her på NVF hvor folk skyder i deres have det er godt nok underholdende at se på :giggle: og burde også i en del tilfælde være lovligt når det foregik på forsvarlig vis ,men det er stadig ikke tilladt :shame:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 30. dec 2012, 17:06

Scooter skrev:Jeg har tidligere spurgt om det samme skydning på privat grund godt nok med pistol.
Som jeg forstod de svar jeg fik var det lovligt at skyde op til 5 x årligt på en midlertidig bane.
Altså det man ville betegne som indskydning af våbnet.
Når det gælder SKV reg våben uanset om det er pistol eller riffel så må de kun bruges i skytteforeninger altså på godkendte baner.
At der så kan findes en masse videoer bla på youtube og her på NVF hvor folk skyder i deres have det er godt nok underholdende at se på :giggle: og burde også i en del tilfælde være lovligt når det foregik på forsvarlig vis ,men det er stadig ikke tilladt :shame:
Nu er det jo så lige luftgevær på 4.5 mm. og nedefter vi snakker om. Der er ikke de samme restriktioner på disse.. Uanset hvad Onkel Blå prøver at bilde dig ind...:blink: .... :razz:

Edit.. Ahrr, det var så ikke lige luftgevær der blev debatteret i denne tråd.. Sorry.. :oops: Fik vist lige blandet to tråde sammen... :alcohol:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af Jens Fup » 1. jan 2013, 13:58

KXE skrev:Men måske du kan bruge reglerne om "Sjældent anvendt skydeplads" - læs mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49521
Dette er ikke lovligt med en SKV registeret riffel eller pistol..
Og husk på at sikkerheds afstanden på en .22lr er ca. 1,6km. den går nok i jorden først men er klart til stor fare ud på 400m.

der er mange fine foreninger på fyn, der er vist nogen derover som skyder kombinations riffel med kikkert men som mange andre har skrevet Luft er en mulighed. vi har en der kommer og skyder 15m med en sauer 200STR i .22lr med en stor 56X et eller andet stort på 15m. det ser sjovt ud med støtteben.

Find en forening, kom og skyd nogle gange se hvad de andre skytter skyder med, og snak så med formanden. jeg mener at hvis du syntes det er sjovt og udfordrende, og vil skyde konkurrence så er der ikke mange formænd som ikke vil lade dig købe din egen riffel.
Gun´s do not kill people, people kill people....

Besvar