spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Zubra » 10. jan 2013, 01:32

Jeg kan godt se det er en lang elendighed du har været igennem, men hvis du har husly hele året, løser det jo hovedproblemet med at kunne holde varmen.
Når at naturfolk kunne overleve vinteren over, var det netop på de forråd de havde samlet eller dyrket i løbet af sommeren. Her var det især flere former for korn og frø, tildels bær og frugt. De havde også husdyr, natural økonomi hvor man byttede sig til noget spiseligt, har de vel også kunnet finde ud af.
Vil du selv drøje lidt på de indkøbte varer, er muligheden jo at dyrke lidt grøntsager. Her er det især rodfrugter og kål der er lette at dyrke og opbevare, så de kan holde vinteren over.
Det har godtnok ikke så meget med overlevelse i naturen at gøre, for har man ingen forråd er der jo intet når jorden er frosset.
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Carsten Bo » 10. jan 2013, 06:38

Korn, hvede kan være en fødekilde. Det skal dog opbevares tørt. Det er forholdsvis nemt at forarbejde.
Kød, gris eller vildt. Skal saltes for at holde sig. Harer kan fanges året rundt i snarer.
Småfugle, fasaner kan fanges jævnligt året rundt og tilberedes frisk.
Nødder skal tørres og opbevares luftigt, tørt og mørkt.
Så er der ingredienser til supper, blade, brændenæller, de skal høstes om efteråret tørres og opbevares.

Det er nok umuligt at overleve af naturen på nuværende tidspunkt uden forberedelse. Og ellers så kræves der nok mere end en fuldtids indsats på samlerområdet for at skaffe forråd nok. Man kan vel ikke bare gå ud og høste noget af landmandens korn i august? Ellers naboernes urtehaver? Der er jo af og til enddog meget velassorterede haver med kål, kartofler og frugter.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Gråskæg » 10. jan 2013, 09:50

[quote="Carsten Bo"]Korn, hvede kan være en fødekilde. Det skal dog opbevares tørt. Det er forholdsvis nemt at forarbejde.
Kød, gris eller vildt. Skal saltes for at holde sig. Harer kan fanges året rundt i snarer.
Småfugle, fasaner kan fanges jævnligt året rundt og tilberedes frisk.
Nødder skal tørres og opbevares luftigt, tørt og mørkt.
Så er der ingredienser til supper, blade, brændenæller, de skal høstes om efteråret tørres og opbevares.

Det er nok umuligt at overleve af naturen på nuværende tidspunkt uden forberedelse. Og ellers så kræves der nok mere end en fuldtids indsats på samlerområdet for at skaffe forråd nok. Man kan vel ikke bare gå ud og høste noget af landmandens korn i august? Ellers naboernes urtehaver? Der er jo af og til enddog meget velassorterede haver med kål, kartofler og frugter.


Man kunne jo f.eks. starte med at samle nogle af de mange æbler og anden frugt op, der ligger og rådner op i de danske haver. Hvis de bliver opbevaret fornuftigt, så kan de fleste sorter holde sig vinteren igennem.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Gråskæg » 10. jan 2013, 09:54

Zubra skrev:Jeg kan godt se det er en lang elendighed du har været igennem, men hvis du har husly hele året, løser det jo hovedproblemet med at kunne holde varmen.
Når at naturfolk kunne overleve vinteren over, var det netop på de forråd de havde samlet eller dyrket i løbet af sommeren. Her var det især flere former for korn og frø, tildels bær og frugt. De havde også husdyr, natural økonomi hvor man byttede sig til noget spiseligt, har de vel også kunnet finde ud af.
Vil du selv drøje lidt på de indkøbte varer, er muligheden jo at dyrke lidt grøntsager. Her er det især rodfrugter og kål der er lette at dyrke og opbevare, så de kan holde vinteren over.
Det har godtnok ikke så meget med overlevelse i naturen at gøre, for har man ingen forråd er der jo intet når jorden er frosset.
_________
Zubra
Ikke helt rigtigt, grønkål klarer sig fint udenfor også i frostvejr.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Gråskæg » 10. jan 2013, 10:25

Cmay skrev:
MadsF skrev:
ja det er da rigtigt nok der er nogen idag som måske burde priotere andeledes. men altså jeg er en af de mennesker i en alder af 37 år har fået udskrevet protein drikker i over et halvt år på grund af en diagnose på underernæring.

jeg har været død alvorlig syg og er førtids pensioneret på grund af min nyresygdom og har været i respirator to gange med totalt svigt i nyre og lever.

så dengang for ti år siden leved jeg på kontant i seks år med cirka 200 kr som skulle alt med den sygdom og tabte mig siundsygt meget og leved i en fugtigt kælder og blev konstant syg og jeg aldrig fået min normal vægt igen. en dag blev jeg indlagt fordi jeg besvimed derhjemme af udmattelse simplethen.

du kan tro jeg har været reelt fattig og de gange jeg har været hjemløs har det ikke været fordi jeg ikke har gidet at betale husleje eller laved ulykker men fordi huset blev solgt den ene gang og jeg ikke kunne finde noget bo i og den anden gang fordi min morbror som jeg boed i den kælder skulle bruge pladsen til hans nye kærste og igen kunne jeg ikke finde noget som jeg reelt havde tåd til.

som barn stak jeg meget af fra børnehjem jeg var på og overnatted i både skoven og på høløfter og hos BZer og narkomaner og hvor man end kunne overnatte også prøvet at sove på en bænk i frost vejr inde i århus i en alder af elleve år.

min interesse i overlevese i naturen er fordi jeg har meget intersse i natur menneskers kultur og vores egen stenalder men jeg er da klar over at jeg skal nok have i baghovedet at næste gang jeg ikke kan få råd til et eller andet er da rart at have viden nok til at også kunne spæde lidt op med noget man finder rundt omkring.

som sagt er det da godt spørgsmål og man kan jo bruge de erfaringer som andre har og man kan jo bruge de svar som man får på mange planer udover teorestisk at man forsøgte at leve af naturen på en telt tur hele vinter igennem.

en af mine bedste venner har været landevejs ridder i over tyve år. men hun ved ikke så meget om at klare sig af naturen alene . men jeg kan da sagtens finde mennesker og udveksle erfaringer med hvordan man klare sig som hjemløs om vinteren inde i byer. men det forstæller mig stadig ikke hvordan stenalder manden ville bære sig eller hvordan man evt kunne finde lidt ekstra kost tilskud på den her årstid hvis man nu har lyst til det.
Sender dig lige en varm tanke, og håber du har fået styr på tilværelsen.

Du får lige en PM.
tak skal du have. jo det går skam fint for det meste. men som sagt så har mit liv vist mig at det kan betale sig at lære så mange forskellige ting så muligt for det er egentligt ikke så meget hvis men når man får brug for det på den ene eller anden måde. .

desuden har jeg stor interesse i især indiansk kultur. og er begyndt at læse om vores stenalder. og grøndlandske inuiter. det er jo en årelang interesse som mest indtil nu har drejet sig om kulturen og ikke så meget de praktiske ting de fortog sig som jagt og samler og værktøj de brugte men mere sociale og spirtituelle side af deres tilværelse. men det er meget spændene og jeg vil også gerne vide mere om deres måder at klare sig på rent praktisk også. Citat.



Hvis du har læst om de oprindelige folks kulturelle og spirituelle opfattelse af tilværelsen, så har du sikkert også lagt mærke til, at den byggede meget på en grundlæggende respekt for naturen og altings sammenhæng. De så jo ikke sig selv som adskilt fra naturen, som vi gør. Mennesker nu om dage er naturens største fjender, og måske er vores levevis endog en fare for livet i den form, som vi kender det.
Jeg har stor respekt for din personlige livshistorie, og at du har overlevet indtil nu, det er en bedrift i sig selv. Hvis du virkelig vil leve af naturens gratis gaver, så skal du i gang med at samle forråd ligesom musen. Alt spiseligt som du ser, det tager du med dig og gemmer. Svampe samles ind og tørres, bær, frugt og nøder gemmes mørkt og køligt. Jeg kan fortælle dig, at her i Polen, hvor jeg bor, der er skoven fuld af folk om efteråret, der samler store mængder svampe ind, som tørres og bruges i husholdningen. Du må også lære dig at lave mad på et lille bål, så du kan tilberede nedkørt vildt og andet spiseligt. Jeg har selv i Alaska levet af Roadkill, som de kalder det derovre, suppleret med de fugle som jeg skød. Jeg fik også kontakt til nogle lokale indianere og fik dermed et indblik i deres levemåde.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 10. jan 2013, 18:51

Gråskæg skrev:
Cmay skrev:
MadsF skrev:
ja det er da rigtigt nok der er nogen idag som måske burde priotere andeledes. men altså jeg er en af de mennesker i en alder af 37 år har fået udskrevet protein drikker i over et halvt år på grund af en diagnose på underernæring.

jeg har været død alvorlig syg og er førtids pensioneret på grund af min nyresygdom og har været i respirator to gange med totalt svigt i nyre og lever.

så dengang for ti år siden leved jeg på kontant i seks år med cirka 200 kr som skulle alt med den sygdom og tabte mig siundsygt meget og leved i en fugtigt kælder og blev konstant syg og jeg aldrig fået min normal vægt igen. en dag blev jeg indlagt fordi jeg besvimed derhjemme af udmattelse simplethen.

du kan tro jeg har været reelt fattig og de gange jeg har været hjemløs har det ikke været fordi jeg ikke har gidet at betale husleje eller laved ulykker men fordi huset blev solgt den ene gang og jeg ikke kunne finde noget bo i og den anden gang fordi min morbror som jeg boed i den kælder skulle bruge pladsen til hans nye kærste og igen kunne jeg ikke finde noget som jeg reelt havde tåd til.

som barn stak jeg meget af fra børnehjem jeg var på og overnatted i både skoven og på høløfter og hos BZer og narkomaner og hvor man end kunne overnatte også prøvet at sove på en bænk i frost vejr inde i århus i en alder af elleve år.

min interesse i overlevese i naturen er fordi jeg har meget intersse i natur menneskers kultur og vores egen stenalder men jeg er da klar over at jeg skal nok have i baghovedet at næste gang jeg ikke kan få råd til et eller andet er da rart at have viden nok til at også kunne spæde lidt op med noget man finder rundt omkring.

som sagt er det da godt spørgsmål og man kan jo bruge de erfaringer som andre har og man kan jo bruge de svar som man får på mange planer udover teorestisk at man forsøgte at leve af naturen på en telt tur hele vinter igennem.

en af mine bedste venner har været landevejs ridder i over tyve år. men hun ved ikke så meget om at klare sig af naturen alene . men jeg kan da sagtens finde mennesker og udveksle erfaringer med hvordan man klare sig som hjemløs om vinteren inde i byer. men det forstæller mig stadig ikke hvordan stenalder manden ville bære sig eller hvordan man evt kunne finde lidt ekstra kost tilskud på den her årstid hvis man nu har lyst til det.
Sender dig lige en varm tanke, og håber du har fået styr på tilværelsen.

Du får lige en PM.
tak skal du have. jo det går skam fint for det meste. men som sagt så har mit liv vist mig at det kan betale sig at lære så mange forskellige ting så muligt for det er egentligt ikke så meget hvis men når man får brug for det på den ene eller anden måde. .

desuden har jeg stor interesse i især indiansk kultur. og er begyndt at læse om vores stenalder. og grøndlandske inuiter. det er jo en årelang interesse som mest indtil nu har drejet sig om kulturen og ikke så meget de praktiske ting de fortog sig som jagt og samler og værktøj de brugte men mere sociale og spirtituelle side af deres tilværelse. men det er meget spændene og jeg vil også gerne vide mere om deres måder at klare sig på rent praktisk også. Citat.



Hvis du har læst om de oprindelige folks kulturelle og spirituelle opfattelse af tilværelsen, så har du sikkert også lagt mærke til, at den byggede meget på en grundlæggende respekt for naturen og altings sammenhæng. De så jo ikke sig selv som adskilt fra naturen, som vi gør. Mennesker nu om dage er naturens største fjender, og måske er vores levevis endog en fare for livet i den form, som vi kender det.
Jeg har stor respekt for din personlige livshistorie, og at du har overlevet indtil nu, det er en bedrift i sig selv. Hvis du virkelig vil leve af naturens gratis gaver, så skal du i gang med at samle forråd ligesom musen. Alt spiseligt som du ser, det tager du med dig og gemmer. Svampe samles ind og tørres, bær, frugt og nøder gemmes mørkt og køligt. Jeg kan fortælle dig, at her i Polen, hvor jeg bor, der er skoven fuld af folk om efteråret, der samler store mængder svampe ind, som tørres og bruges i husholdningen. Du må også lære dig at lave mad på et lille bål, så du kan tilberede nedkørt vildt og andet spiseligt. Jeg har selv i Alaska levet af Roadkill, som de kalder det derovre, suppleret med de fugle som jeg skød. Jeg fik også kontakt til nogle lokale indianere og fik dermed et indblik i deres levemåde.
det er rigtigt nok vi her føler os meget adskilt fra naturen . jeg har mødt flere indianer herhjemme. nomad winterhawk har jeg snakket med over et års tid mens vi gik lufted hunde for han gik samme rute som jeg går med min hund hver dag. jeg lærte at lave sweatlodge ceremonier af en vi havde til at bo her i byen og afg hakita najin jordan . ham som boed her hed flemming og er i familie med hawk druin som jeg har været til en del kurser med.
det er en anden kultur og tilgang til livet som de menesker har. men min ven som er nordmand har faktisk meget af de samme kvaliteter og tilgang til livet og naturen og ham har jeg lært ,meget af igennem de snart tyve år jeg har kendt ham.

jeg kender godt en som også lever godt på road kill men han kommer fra USA. det kan man sagtens komme langt med .

der er vist mange forskellige måder at bygge forråd op. jeg ved ikke hvordan vi egentligt gjorde herhjemme i gamle dage men vi har brugt salt til at konservere med og lufttørret fisk ligesom de også gør på færøer og island.

der står nogle nøddetræer lige herude hvor jeg går med hunden. dem har jeg også taget nogle af og gemt men de smager ganske godt.

så er der nedfalds frugt som æbler der holder sig rimelig lang tid men jeg spiser dem ikke når jeg har mad køleskabet men hunden får glæde af dem.

jeg supplere med naturens gaver både fra krydderurte have . mest krydder urter. og engang imellem som sidst når min laver en dyrelæge en rengning på 8000 kr så bruger noget mere af de ting jeg finder i skoven og lokalt rundt omkring. men jeg kan ikke sige at jeg har levet af naturen i mere end en uges tid af gangen og det er også mest som kosttilskud jeg bruger det for jeg tror faktisk ikke det er helt dumt med for eksembel brændenælder som jeg bruger utroligt meget af og det er også en måde at skabe kontakt til naturen på .

så der er flere grunde end pengemangel som egentligt som regel ikke er så ofte men det kan ske engang imellem.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 10. jan 2013, 19:11

Carsten Bo skrev:Korn, hvede kan være en fødekilde. Det skal dog opbevares tørt. Det er forholdsvis nemt at forarbejde.
Kød, gris eller vildt. Skal saltes for at holde sig. Harer kan fanges året rundt i snarer.
Småfugle, fasaner kan fanges jævnligt året rundt og tilberedes frisk.
Nødder skal tørres og opbevares luftigt, tørt og mørkt.
Så er der ingredienser til supper, blade, brændenæller, de skal høstes om efteråret tørres og opbevares.

Det er nok umuligt at overleve af naturen på nuværende tidspunkt uden forberedelse. Og ellers så kræves der nok mere end en fuldtids indsats på samlerområdet for at skaffe forråd nok. Man kan vel ikke bare gå ud og høste noget af landmandens korn i august? Ellers naboernes urtehaver? Der er jo af og til enddog meget velassorterede haver med kål, kartofler og frugter.


Via sky
korn er helt sikkeret meget godt. men hvis man er landevejs ridder så holder man sig på loves side og man kan spørge en bonde om må få lidt korn med. og en sukkeroe. som hjemløs og har man moralen til det kan man skaffe korn på en grisefarm. køer fodres med ensilage eller soja skrå og det kan mennesker ikke rigtigt bruge til noget. der er også tit skudte eller selvdøde grise i forskellige størrelser at finde ved et svinebrug.

det ville jeg nu aldrig gøre for jeg er ustraffet og det vil jeg gerne blive ved med at have en pletfri attest men der er nok nogle hjemløse som sover på høloft engang imellem og så skaffer sig adgang til stalden og snupper lidt korn med eller hvad de kan finde som for eksebel kartofler der ofte ligger i en viktualie rum .

jeg har stadig mine krydderurter til at stå , de er godt nok noget slatten det som står tilbage men der er lidt mynte . resten er helt væk.

jeg opbevarte en fryserfuld af brændenælder og løvstikke og mynte osv. det eneste jeg kan finde lige nu i haven er mynte og så nåle træer som man kan lave the på.

Besvar