Lyddæmpere igen-igen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af JPedersen » 16. jan 2013, 18:35

Jeg har i et lille års tid, tænkt på at søge om tilladelse. Jeg kunne godt tænke mig en lyddæmper til min jagtriffel cal. 30.06, men ville også gerne kunne bruge den på min otterup cal. 6,5x55. Er dette muligt kun at søge tilladelse til 30.06 og så bruge den sammen med Otterupen?

Det er noget med, at man skal søge tilladelse til lyddæmper over blanketten til køb af riffel, er dette korrekt? I så fald hvordan skal den udfyldes?

Sendt fra min HTC Sensation Z710e med Tapatalk2
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af Lycon » 16. jan 2013, 18:39

Boerge skrev:er det dem min bøssemager kalder for partikelfiltre!?? :fun:
Ja eller "Miljøforsats" eller "Gentleman Accessory".
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af HappyNanoq » 16. jan 2013, 19:00

Thorkil02 skrev:Jeg har i et lille års tid, tænkt på at søge om tilladelse. Jeg kunne godt tænke mig en lyddæmper til min jagtriffel cal. 30.06, men ville også gerne kunne bruge den på min otterup cal. 6,5x55. Er dette muligt kun at søge tilladelse til 30.06 og så bruge den sammen med Otterupen?

Det er noget med, at man skal søge tilladelse til lyddæmper over blanketten til køb af riffel, er dette korrekt? I så fald hvordan skal den udfyldes?
Du vil i givet fald få tilladelse til en specifik lyddæmper, men der er intet krav om at en lyddæmper til din jagtriffel SKAL bruges på en helt specifik jagtriffel. Der er altså intet "tilhørsforhold mellem en speficik riffel og en specifik lyddæmper.
Og du vil skulle medbringe jagttegn, riffeltilladelse, lyddæmpertilladelse.

Du skal bare sørge for at få en lyddæmper der kan holde til begge kalibre og som bestilles til den største diameter af de to kalibre.
Så hvis du havde en .308Win og en .300WinMag som i bund og grund er samme kaliber, altså set fra lyddæmperens synspunkt - så er det ikke altid nok at købe en til cal 7.62/.30
Det kan godt ske at den type lyddæmper du ønsker, findes i en 7.62mm standard version - og i en 7.62mm magnum-version til eks .300WinMag.
I så fald vælger du bare lyddæmperen til den kraftigste af de to.
BR Reflex findes i eks T12ST og T12STM - hvor T12ST er standardkalibrene, og T12STM er forstærket Magnum-udgave.

Nu er der godt nok ikke stor forskel mellem .30-06 og 6.5x55 i kuglediameter - så det eneste der vil ske med dæmpningen når man bruger en cal .30 lyddæmper på en 6.5mm kaliber, er at der er en lille smule større mellemrum mellem projektilet og lyddæmperen - så dæmper den ikke helt så godt, som hvis man brugte en 6.5x55 dæmper til en 6.5x55 kaliber.
Men forskellen er minimal.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 16. jan 2013, 19:17

HappyNanoq skrev:Du vil i givet fald få tilladelse til en specifik lyddæmper, men der er intet krav om at en lyddæmper til din jagtriffel SKAL bruges på en helt specifik jagtriffel. Der er altså intet "tilhørsforhold mellem en speficik riffel og en specifik lyddæmper..
Og det kommer så lige an på hvor tilladelsen udstedes! Kravet til de 2 som vi skal montere i weekenden er at dæmperen er udstyret med samme nummer som riflen og må kun benyttes på det våben (Viborg politi)
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 16. jan 2013, 19:24

Spøjst - da jeg ansøgte i 2004 og fik min tilladelse, skulle jeg bare udfylde samme tilladelsesformular som ved ansøgning om ny riffeltilladelse.
Der var ikke krævet oplysninger om hvilken riffel den skulle bruges på. Jeg er ikke sikker på at det kan gøres specifikt på den måde - jvf lovteksten.

Ih guder hvor er sådanne selvstrammer-regler dejlige :prisoner:

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af JPedersen » 16. jan 2013, 19:38

Skal jeg bare tage fat i min våbenpusher, i forhold til nummeret på dæmperen jeg skal søge om?

Sendt fra min HTC Sensation Z710e med Tapatalk2
MVH Jonas

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 16. jan 2013, 20:24

Hvis dæmperen ikke har et serienummer, så kan du få et tildelt.
Så kan våbensmeden mærke dæmperen permanent med serienummeret.

Nogle gange kan du selv vælge serienummer, eks dine initialer og en kendt talrække

Brugeravatar
Tankis
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Tankis » 17. jan 2013, 18:50

Kolla på Stalon dämparen, en ljuddämpare man kan byta front på (byta kaliber) .

http://www.stalon.nu/Extrafront.htm
Blow your mind -- smoke gunpowder.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 22. jan 2013, 11:29

Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup er villig til at debattere de nuværende vedtægter og blandt andet kigge på praksis i vores nabolande.
Jeg mener at have set noget udredning et eller andet sted, som beskrev praksis i vore nabolande. Kan ikke rigtig huske i hvilken sammenhæng. Er det noget RT kigger på, og videreformidler til Peter Skaarup og evt. hele retsudvalget ? Det ser da ud til, at jernet er ved at være varmt, så der må smedes.

Vedrørende 6,5X55 / .30 problematikken, så lånte jeg ved en lejlighed en lyddæmper fra en kaliber 308 Win, og skruede den på min riffel i kaliber 6,5x55. Den dæmpede fint både lyd og rekyle. Om den gjorde det dårligere på min riffel end på 308´eren kan jeg ikke bedømme, men det var en fornøjelse at skyde med, det er sikert. Lidt ligesom at starte sin bil igen efter at have fået et knækket udstødningsrør skiftet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 22. jan 2013, 11:48

Lasse, hvad blev der egentligt ud af din sag med klager, indblanding af justitsministerie og alt det gejl, gav du op?
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. jan 2013, 12:26

Hæ hæ. Jeg giver aldrig op. Men jeg kan godt tage en pause i ny og næ.

Status er, at jeg af og til lige sender en rykker til både Justitsministeriet og Miljøministeriet for at høre hvad der sker i sagen. JM har ganske enkelt ikke svaret på de seneste henvendelser. Det sidste svar fra miljøministeriet, og mit svar på det, kan du se her. Ups, det ligger da mere end et år tilbage, så jeg må snart se at rykke igen.

Subject:RE: SV: SV: SV: SV: Min henvendelse af 6. marts 2009. Deres j. nr. SNS-301-00271‏

Kære Lasse Scout

Da det er Justitsministeriet, der har den generelle våbenlovgivning og dermed de regler, der styrer besiddelsen af bl.a. lyddæmpere, afventer Naturstyrelsen en endelig stillingtagen fra Justitsministeriet vedrørende evt. ændring af lovgivningen. Jeg vil derfor foreslå, at du kontakter Justitsministeriet.

Venlig hilsen MM

_______________________________________________________________________________________________________

Kære MM

Det gør jeg sandelig også. De har nøjagtig lige så god tid som Jer i Miljøministeriet. Men det er Jer i miljøministeriet der har forbudt brug af lyddæmper til jagt, så derfor hjælper det ikke nok, selvom Justitsministeriet skulle udstede flere tilladelser til lyddæmpere.

Det er først og fremmest Jeres forbud der er i strid med arbejdsmiljøreglerne, så ansvaret ligger primært hos Miljøministeren. Justitsministern har allerede en klar lovgivning og en mulighed for at udstede tilladelser, så de mangler kun at justere våbencirkulæret, for også at kunne give tilladelser til lyddæmpere til jagt i Danmark. Men det gør de selvfølgelig ikke så længe I opretholder forbudet.

Derfor kan Miljøministeren ikke sidde på hænderne og vente på Justitsministeren. Det er Justitsministeren der kan sidde på hænderne og vente på Jer. Jeg vil derfor opfordre til, at I påtager Jer ansvaret, og gør noget ved det.

Med venlig hilsen Lasse Scout

--------------------------------------------------------------------------------
Desværre valgte Folketingets Ombudsmand at stikke hovedet i busken da jeg klagede over både mit afslag og de ulovlige regler i 2009. Da jeg havde skrevet, at jeg selv ville henvende mig til MM og JM om de ulovlige regler, øjnede han en kattelem, og skrev, at så ville han ikke gå ind i den del af sagen. Nu er det så snart 4 år siden, at arbejdstilsynet skrev til JM og gav mig ret i, at reglerne er ulovlige. det brev videresendte jeg selvfølgelig straks til miljøministeriet. Så jo længere tid der går, desto længere tid har JM og MM bevisligt opretholdt ulovlige regler, vel vidende at de er ulovlige.

Så inden så længe sender jeg lige en enkelt rykker mere til de to ministerier, og derefter vil jeg prøve ombudsmanden igen. Nu kan jeg nemlig dokumentere, at regeringen handler i bevidst strid med EU´s og folketingets lovgivning, og så tvivler jeg på, at han kan undslå sig fra at gribe ind.

Men måske behøver det ikke komme dertil. Jeg tror, at der også er folk i JM og MM der er klar over, at den er gal. Så måske tager de imod DJ´s invitation til dans. Så kan man få en succeshistorie ud af det, hvor DJ´s henvendelse har resulkteret i et eksemplarisk samarbejde mellem myndighed og interesseorganisation, og så er alle glade. Det er en bedre historie end at de blev nødt til at give sig fordi nogle brokrøve blev ved med at brokke sig.

Edit: Nu blev jeg helt inspireret. Så jeg har lige rykket JM og MM igen. Så må vi se om de nedlader sig til at svare.
Hilsen Lasse.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 30. jan 2013, 21:29

Er er andre lige som mig som ikke kan få fornyet tidligere givet tilladelse til lyddæmper jagt i udlandet ?
Rigspolitiet siger også nej pga administrative stramninger, kan de bare det ? Der er jo relt ikke sket kærrpelser af lovgivningen.

Kan man gøre modkrav pga tab af lyddæmpers værditab da dn er usælgelig her hjemme og der er forstore omkostninger hvis den skal eksporteres ?( har ikke mulighed for at opbevare den i f.eks sverige)

Kan mn evt få en "besidder" tilladelse ?

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 31. jan 2013, 08:40

Prøv at kontakte Danmarks Jægerforbund. De er i stigende grad opmærksomme på fordelene ved brug af lyddæmper. De fik ved et møde med Justitsministeriet slået en tyk pæl igennem politiets administrative stramninger vedr. tilladelser til halvautomatiske rifler, og de vil sikkert kunne gøre noget lignende for de eksisterende lyddæmpere indtil reglerne kan ændres mere permanent. Se mere her: http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... alvautomat

Hvis rigspolitiet har skrevet, at det skyldes administrative stramninger, så har de skudt sig selv i foden big time. Så sætter de nemlig skøn under regel, og det må de ikke, det står på side ét i lærebogen om forvaltningsret !

I mellemtiden kan du evt. snakke godt med din nærmeste våbenpusher. Han må skrive lyddæmperen ind i sin våbenbog og lægge den i en skuffe, den fylder jo ikke alverden. Så kan den ligge der indtil der er en afklaring.
Hilsen Lasse.

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 31. jan 2013, 12:41

Hej Lasse

Jeg kan godt huske artiklen i Jæger, men hvordan hænger det sammen med, at vi nu hører, at politiet helt konsekvent nægter at give tilladelse til halvautomater og tilsyneladende inddrager eksisterende tilladelser. Det er selvfølgelig ikke sikker at der er nogen fornuftig sammenhæng, men det virker som om at politiet reagerer modsat i forhold til de instrukser de får fra Justitsministeriet, og hvis det er tilfældet er den jo helt gal.

Hilsen

High Standard

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 31. jan 2013, 14:12

Du har ret High Standard, den er helt gal.

Det er min fornemmelse, at Justitsministeriet og Rigspolitiet i mange mange år har forsømt våbenområdet, og overladt mange beslutninger til våbenkontorernes skøn. Derfor findes der ikke rigtig nogen retningslinier for våbenkontorerne, og i mangel af retningslinier har de enkelte våbenkontorer mere eller mindre tilfældigt tillagt sig nogle vaner. De fleste steder har man haft en fornuftig holdning til tingene, men i f.eks. Aarhus og Odense har man administreret ekstremt restriktivt. Og da ingen har blandet sig i det før, føler bemandingen på de restriktive kontorer sig som småkonger der ikke behøver rette sig efter nogen. Så det lader de bare være med.

Og det er helt galt.

Samtidig er der mange ansøgere der enten tror, at politiets mundtlige afgørelser er lov, eller også vil de ikke protestere for ikke at komme i "bad standing" på våbenkontoret. Så der kommer alt for få klager over de urimelige afgørelser. Og det er noget vi selv skal arbejde med.

Jeg har forresten fået svar fra Miljøministeriet på min nylige rykker, det kommer her:
Kære lassescout

Spørgsmålet har været drøftet med Justitsministeriet (JM) i forbindelse med ændring af bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. som trådte ikraft den 19. december. Den nye bekendtgørelse indeholder ikke nogen ændring af forbuddet, idet JM har bedt Rigspolitiet om en vurdering. Så længe spørgsmålet ikke er afklaret i JM, vil der ikke blive foreslået ændringer i jagtlovgivningen om dette. JM er enig heri.

Med venlig hilsen

MM
Så man må sige, at de tager sig god tid til at overveje et forbud som de ved er ulovligt. Jeg har som sædvanlig ikke hørt fra Justitsministeriet, det nedlader de sig ikke til. Så nu skal jeg lige opbygge vrede nok til at spørge Folketingets Ombudsmand om hvor længe et ministerium kan være vidende om, at deres lovgivning er ulovlig uden at gøre noget ved det. Det kan være jeg skal skrive til ombudsmanden den 6. marts, så vil det være præcist 4 år siden jeg rejste sagen.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af Id » 11. feb 2013, 17:10

HappyNanoq skrev:Hvis dæmperen ikke har et serienummer, så kan du få et tildelt.
Du kan ikke få tilladelse hvis dæmperen ikke har et serienummer..................hvordan ville du i givet fald identificere det du havde fået tilladelse til (og så følger dæmperen forøvrigt en specifik riffel)?
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af NTS » 11. feb 2013, 18:53

Min dæmper har ikke serienummer og der står heller ikke serienummer på tilladelsen. Den følger ganske rigtigt en bestemt riffel.

Besynderligt at sådan et stykke rør skal være tilladelseskrævende i det hele taget ...
Id skrev:
HappyNanoq skrev:Hvis dæmperen ikke har et serienummer, så kan du få et tildelt.
Du kan ikke få tilladelse hvis dæmperen ikke har et serienummer..................hvordan ville du i givet fald identificere det du havde fået tilladelse til (og så følger dæmperen forøvrigt en specifik riffel)?
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 11. feb 2013, 19:07

Id skrev:
Importerer og sælger selv lyddæmpere i alt fra cal .17 til cal .458
Monterer en masse af dem, og eks BR Reflex der også sælges i Dk har intet serienummer.

Men de kan godt sælges og bruges i Dk alligevel.
Så med dét i baglommen, var jeg ..... og er jeg overbevist om at lyddæmpere ikke behøver serienummer som sådan.
Fabrikatet og modellen fremgår stadig af dæmperen - der er bare intet serie#.

Har haft en hjemmelavet lyddæmper på tilladelse i Danmark, den var godt nok for sjov blevet graveret med "fabrikat", "model" og serienummer, hvilket også blev brugt til ansøgningen. Men tilladelsen var ikke knyttet til et specifikt våben. Det var tilbage i 2004.
(Fabrikat "P.E.Jeppesen Silencers", model ".22LR", serienummer : 001 - fabrikeret som et hyggeprojekt i de lange mørke vintermåneder)

Jeg har bare aldrig set, eller hørt om at lyddæmpere knytter sig til et specifikt våben i Dk - og hvis en "trykbeholder" som en lyddæmper er, så vil jeg være bekymret ved at gravere dæmperen, da det svækker konstruktionen alt efter hvor man kan mærke den med det.

Den lovtekst jeg har set, har ikke peget på at lyddæmperen skal følge et specifikt våben eller kun må bruges på et specifikt våben.
Derfor tyder det for mig på at det er endnu en "selv-strammer regel" som én eller anden betjent har fundet på.

Har importeret og solgt dæmpere på hobbybasis siden, ja nok 2001-2002 til nu, og en del af de fabrikater vi har fået her til Grønland har ikke serienummer.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 11. feb 2013, 20:37

Hvad skriver man så på ansøgningen? skriver man kun ansøgning om lyddæmper og så kaliber?
MVH Jonas

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 4 times

Indlæg af NTS » 11. feb 2013, 21:46

Mærke, model, længde og hvilken riffel den skal knyttes til samt at den skal bruges til jagt i udlandet. Men det er 4 år siden jeg fik min tilladelse, så våbenkontorets 'fortolkning' af reglerne har jo sikkert ændret sig nogle gange siden :giggle:
Thorkil02 skrev:Hvad skriver man så på ansøgningen? skriver man kun ansøgning om lyddæmper og så kaliber?
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 12. feb 2013, 15:30

HappyNanoq skrev: Den lovtekst jeg har set, har ikke peget på at lyddæmperen skal følge et specifikt våben eller kun må bruges på et specifikt våben. Derfor tyder det for mig på at det er endnu en "selv-strammer regel" som én eller anden betjent har fundet på.
Vi har som nævnt lige fået 2 igennem, men der blev stillet krav om at dæmperne skulle have (Gerne våbenets). At det tekstmæssig ikke optræder i loven tror jeg ikke at man kommer langt med, men som jeg råder alle til, der får et afslag fra våbenkontoret. Bed om et skriftlig begrundet afslag, det tvinger dem til at genvurdere ansøgningen (Og læse lidt i lovteksterne) og er den eneste reelle mulighed for efterfølgende at påklage afgørelsen
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 18. mar 2013, 18:55

Nu hvor der bliver givet tilladelse til grov kalibre, håber jeg at de også kommer til fornuft mht lyddæmpere :-D

Sendt fra min GT-I9100

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 18. mar 2013, 19:35

Nordjyllands politi som jeg havde en god snak med for ca en uges tid siden, var også positivt stemt overfor lyddæmpere.
Og de mente da også nok at det nok skal komme, samt at det ville gøre det nemmere hvis man støttede sig op ad de andre omkringliggende lande.

Så det er ikke alle der er negative omkring lyddæmpere i hvert fald. :)

Men ok, ham jeg snakkede med, havde også en fortid i Grønland og kunne se fordelen i lyddæmpere - selv i den store vide natur som Grønland. :thumbup:

Python357
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt-Skydning-Genladning
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Python357 » 18. mar 2013, 19:47

Har læst i et våbenblad fra Schweiz at en halv liter petflaske dæmper lyden bedre ved de 2-3 første skud end en fabiks lavet dæmper gør. Stof til eftertanke, men ja du kan ikke bruge sigtemidler og dæmper på pistol uden meget hævede sigtemidler er ikke brugbare, kun i Hollywood :rolf:
22LR 22Mag 17Mach2 17HMR 22-250 257 Weatherby Mag 308Win 9,3X66 Sako Mag .32 S&W long 9MM .357Mag .32H&R Mag - 12
/76 12/89

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 18. mar 2013, 22:11

HappyNanoq skrev:Nordjyllands politi som jeg havde en god snak med for ca en uges tid siden, var også positivt stemt overfor lyddæmpere.
Og de mente da også nok at det nok skal komme, samt at det ville gøre det nemmere hvis man støttede sig op ad de andre omkringliggende lande.

Så det er ikke alle der er negative omkring lyddæmpere i hvert fald. :)

Men ok, ham jeg snakkede med, havde også en fortid i Grønland og kunne se fordelen i lyddæmpere - selv i den store vide natur som Grønland. :thumbup:
Jeg håber også at vi for lov en dag... Så det ikke kun er dem med bloktilskud :wink:

Sendt fra min GT-I9100

Besvar