Har der været nogen tidligere sager om det?

Mvh Consul74
Hmmm, spændende spørgsmål, som jeg har læst vejledningerne, så er det skabet der skal veje mere end 1000kg,uden indhold.Senserazer skrev:Ville man, i teorien, kunne lade være med at bolte sit skab fast, og bare fylde vægte i bunden til det når over 1000kg?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=127786Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Er magasiner omfattet af nr. 1? Det ville da være mærkeligt, for de står længere nede, i nr 2:1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
Hvis man vil insistere på at magasiner er våben, skal de så tælles med i antallet af våben man må ha' i skabet? Hvis ikke, hvorfor ikke?2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Jeg mener at du har ret, vi har også diskuteret det tidligere her på NVF (side 2), HePe satte endda sit stempel på detMapzter skrev: Det er naturligvis muligt at jeg har overset noget som angår opbevaring af genstande omtalt våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2 - hvis det er tilfældet så er der nogen en her på NVF som kan vise hvad jeg har overset
Fra ovennævnte tråd.HePe skrev:Jeg må give dig ret!Topcat skrev:Bekendtgørelsens § 21, stk. 3 og 4 nævner jo specifikt våben, ikke piber, baskyler, aftagelige magasiner og låsestole, eller skal disse genstande også kategoriseres som våben i lovens forstand?HePe skrev:Det er henvisningen i bekendtgørelsens § 21, stk. 3 og 4 til lovens § 1, stk. 1, nr. 1, der har betydning. Så efter de gamle bestemmelser skulle også piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben opbevares i sikringsskab.![]()
Piber, baskyler, aftagelige magasiner og låsestole kan ikke defineres at være våben. Dvs. efter både gammel og nugældende opbevaringsbestemmelser er det kun skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben mv., jf. våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, der skal opbevares i sikringsskab.
Venlig hilsen
HePe
Deaktiverede "våben" er netop IKKE "våben" længere - de er pynt eller brevvægte, og kræves derfor ikke længere opbevaret som "våben" i Skafor Blå eller efter EN-normen.Garand01 skrev:Meget muligt! men de deaktiverede våben jeg har med certifikat fra politiet hænger på væggen jeg købte dem ikk for at gemme dem væk
Uran?HappyNanoq skrev: Mht at fylde et våbenskab med 1000kg for at undgå at bolte det fast... jeg er lidt nysgerrig efter, hvad kan man finde der vejer 1.000kg som fylder så lidt, at der stadig er plads til bare et halvt bundstykke i våbenskabet.?!?
I bedste fald skal man bruge lige over 74 liter kviksølv, eller bly-barrer svarende til 88.2 liter, eller 122 liter stål, beregnet for sjov, for at have vægt nok. =o)
Hvis man nu tog og støbte bly i bunden på et af Skyttebutikken G10 skabe:HappyNanoq skrev:Mht at fylde et våbenskab med 1000kg for at undgå at bolte det fast... jeg er lidt nysgerrig efter, hvad kan man finde der vejer 1.000kg som fylder så lidt, at der stadig er plads til bare et halvt bundstykke i våbenskabet.?!?
I bedste fald skal man bruge lige over 74 liter kviksølv, eller bly-barrer svarende til 88.2 liter, eller 122 liter stål, beregnet for sjov, for at have vægt nok. =o)
Du har en bizar opfattelse af sjovHappyNanoq skrev:I bedste fald skal man bruge lige over 74 liter kviksølv, eller bly-barrer svarende til 88.2 liter, eller 122 liter stål, beregnet for sjov, for at have vægt nok. =o)
Hvis det er en pibe så nej, lige som vekselpiber os skal låses inde...Consul74 skrev:Tak for indlæg.Har jeg forstået det rigtigt?
Er vi kommet frem til at demonteret våben gerne må være uden for våbenskab?
Så ved en lovteknisk fejl er der for øjeblikket ikke krav om, at magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder eller tromler opbevares i sikringsskabet. Derfor kan man nu opbevare sit våben lovligt uden at have et sikringsskab, bare det er adskilt i hoveddelene. Meget uhensigtsmæssigt, og jeg vil bestemt opfordre til, at man alligevel følger sin sunde fornuft, og opbevarer de nævnte dele i våbenskabet. Men man har da et udmærket forsvar hvis man skulle blive sigtet for ulovlig opbevaring af et adskilt våbenVåbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 er ændret med virkning fra den 28. juli 2010 (se nedenfor). Rent faktisk er der sket det, at Justitsministeriet har lavet en fejl ved ikke OGSÅ at ændre opbevaringsbestemmelsen i våbenbekendtgørelsens § 21.
Så efter opbevaringsbestemmelsen i våbenbekendtgørelsens § 21, stk. 1, 2 og 3 (se Topcats indlæg ovenfor) samt stk. 4 kan bl.a. bundstykker, baskyler og låsestole opbevares UDEN for sikringsskab...
Våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 skrev:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler,
Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Det er rigtigt. Sådan er det. Den anden halvdel af geværet er baskylen. Den behøver heller ikke være i sikringsskabet.Langenge skrev:Som jeg tolker det, så må jeg altså, nu, pille løbene af mine haglbøsser, og blot låse dem ind i et andet skab![]()
Det vil jeg da kraftigt overveje. Giver jo en hel del ekstra plads i våbenskabet.
Rent sikkerhedsmæssigt, vil jeg anse det for absolut lige så forsvarligt, at låse løbene ind i et skab for sig selv, og baskylerne i våbenskabet, som at opbevare hele bøssen i våbenskabet.Lassescout skrev:Det er rigtigt. Sådan er det. Den anden halvdel af geværet er baskylen. Den behøver heller ikke være i sikringsskabet.Langenge skrev:Som jeg tolker det, så må jeg altså, nu, pille løbene af mine haglbøsser, og blot låse dem ind i et andet skab![]()
Det vil jeg da kraftigt overveje. Giver jo en hel del ekstra plads i våbenskabet.
Men som jeg skrev ovenfor, er det nok en dårlig idé. Ihvertfald er du jo nødt til at tjekke retsinfo temmelig tit, for at holde øje med om de retter fejlen. Jeg vil tro, at når fejlen bliver rettet, så bliver det med ikrafttræden samme dato som offentliggørelsen, dvs. straks. Og så har du ingen tid til at få delene i skabet igen![]()
![]()
.
Forresten sjovt at du kan adskille våbnet og opbevare begge dele udenfor sikringsskabet, men har du et tomt patronhylster skal det opbevares i sikringsskabet :crazy: .
Kan du have det hele i et enkelt G15?Lassescout skrev:Det har du da fuldstændig ret i.
Mit første jagtgevær stod bagved oliefyret i bryggerset. Det skete der ikke noget ved. Så kom riffel og haglgevær op at hænge på en krog i stuen. Det sketer der heller ikke noget ved. Så fik de begge en våbenlås gennem aftrækkerbøjlen, og der skete stadig ikke noget. Jeg kunne godt se fornuften i det, for nu kunne små pilfingre ikke få fat i våbnet og komme til skade. Nu har de været i våbenskab siden 2008, og der sker stadig ikke noget ved det.
Så min eneste ambition angående våbenopbevaring er, at den skal være lovlig og forsvarlig. Lovlig for at kunne blive ved med at have jagttegn og våbentilladelser, og forsvarlig for at mine børn ikke af vanvare kommer ud for ulykker. De to krav kan opfyldes på mange måder, men jeg har for nylig bygget et hus med et G15 skab indmuret i en niche i laderummet, og så er det bare nemmest at opbevare det hele der.