Hunde og selvforsvar
-
- Gold Member
- Interesser: knive, især STORE knive
- Geografisk sted: Nordsjælland
Hunde og selvforsvar
Nu ved jeg ikke om det er det rigtige sted at spørge, men he kommer det.
Hvis man nu er ude i skoven og campe eller lave bål, eller noget i den stil, og man så bliver angrebet af en hund.
Hvad må man så gøre? Hvis man reagere i selvforsvar og hunden dør af det, hvem får så straffen for det?
Jeg spørger fordi for nogle år siden blev en af mine venner skambidt af en hund, og der var ikke nogen ejer i nærheden. Så han vidste ikke hvad han skulle gøre.
Hvis man nu er ude i skoven og campe eller lave bål, eller noget i den stil, og man så bliver angrebet af en hund.
Hvad må man så gøre? Hvis man reagere i selvforsvar og hunden dør af det, hvem får så straffen for det?
Jeg spørger fordi for nogle år siden blev en af mine venner skambidt af en hund, og der var ikke nogen ejer i nærheden. Så han vidste ikke hvad han skulle gøre.
Hilsen Mads
Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?
- JPedersen
- Gold Member
- Interesser: jagt, vildt, våben og knive
- Geografisk sted: Tune
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Sv: Hunde og selvforsvar
Min onkel har prøvet 2 gange at en hund kom mod ham, begge gange stak han en knyttet hånd i halsen på den det virker siger han..
Men det kræver nok lidt at stikke sin hånd i munden på en sur hund:S
Sendt fra min HTC Sensation Z710e med Tapatalk2
MVH Jonas
”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?
”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”
”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?
”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”
-
- Gold Member
Re: Sv: Hunde og selvforsvar
Man kan også stikke en finger op i røven på den, det virker også..... Det bare lidt klamtThorkil02 skrev:Min onkel har prøvet 2 gange at en hund kom mod ham, begge gange stak han en knyttet hånd i halsen på den det virker siger han..

Hilsen Mads
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
Re: Hunde og selvforsvar
Selvfølgelig må du forsvare dig - både mod mennesker, hunde og andre dyr.
Du må bruge den nødvendige magt til at standse et overhængende eller påbegyndt angreb... Herudover har man en vis margin pga forskrækkelse, skræk osv.
Var det nødvendigt at dræbe en angribende hund med en sten eller en stor kæp, så er man straffri.
Du må bruge den nødvendige magt til at standse et overhængende eller påbegyndt angreb... Herudover har man en vis margin pga forskrækkelse, skræk osv.
Var det nødvendigt at dræbe en angribende hund med en sten eller en stor kæp, så er man straffri.
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Straffeloven omtaler nødværge, som Wiki har en artikel om her. Jeg vil tro, at den også gælder for angreb fra hunde.
Derudover har en hundeejer pligt til altid at have sin hund under kontrol.
Mig bekendt kan man ikke tale en hund til fornuft, eller løbe fra en hund, så der er jo kun selvforsvar tilbage, hvis den angriber. Så jeg tror ikke man bliver straffet for at have forsvaret sig mod en herreløs hund.
/Mogens
Derudover har en hundeejer pligt til altid at have sin hund under kontrol.
Mig bekendt kan man ikke tale en hund til fornuft, eller løbe fra en hund, så der er jo kun selvforsvar tilbage, hvis den angriber. Så jeg tror ikke man bliver straffet for at have forsvaret sig mod en herreløs hund.
/Mogens
-
- Gold Member
Det var det jeg gerne ville vide, fordi jeg er selv lidt nervøs nogle gange når der kommer en stor hund flyvende imod mig, og man har jo altid en kniv på sig når man er ude. Godt at vide man ikke får straf hvis hunden nu dør.Ssaaby skrev:Selvfølgelig må du forsvare dig - både mod mennesker, hunde og andre dyr.
Hilsen Mads
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Hunde og selvforsvar
Angriber en hund og du har en kniv så brug den. Det hører ingen steder hende at have angribende hunde løbende frit. Det skal stoppes. Men oftest er en knyttet næve hurtigst og rigeligt. Har den bidt er et knæ i halsen effektivt siges der.
Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk
Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
Tak for svarende, det godt at vide hvad man må gøre :)
Hilsen Mads
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Puuha... Det ville være meget få tilfælde at jeg hellere ville angribes af en hund end et andet menneske... Hvis man har hund skal man have styr på den 

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Marsk
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Nørrebro
- Has thanked: 3 times
Jeg er også helt sikker på at hvis du bliver angrebet af en hund må du gerne forsvare dig, også med en kniv, men hvis kniven ikke er lovlig er jeg ganske sikker på at du vil få en straf for at have kniven.Blamoi skrev:Det var det jeg gerne ville vide, fordi jeg er selv lidt nervøs nogle gange når der kommer en stor hund flyvende imod mig, og man har jo altid en kniv på sig når man er ude. Godt at vide man ikke får straf hvis hunden nu dør.Ssaaby skrev:Selvfølgelig må du forsvare dig - både mod mennesker, hunde og andre dyr.
-
- Gold Member
Har kun lovlige knive, og når jeg er i skoven har jeg somregel en mellemstor kniv med mindst :)Marsk skrev:Jeg er også helt sikker på at hvis du bliver angrebet af en hund må du gerne forsvare dig, også med en kniv, men hvis kniven ikke er lovlig er jeg ganske sikker på at du vil få en straf for at have kniven.Blamoi skrev:Det var det jeg gerne ville vide, fordi jeg er selv lidt nervøs nogle gange når der kommer en stor hund flyvende imod mig, og man har jo altid en kniv på sig når man er ude. Godt at vide man ikke får straf hvis hunden nu dør.Ssaaby skrev:Selvfølgelig må du forsvare dig - både mod mennesker, hunde og andre dyr.
Hilsen Mads
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Men vent nu lige et sekund eller to før du flækker hunden med din machete. Det kunne jo være at den bare ville hilse på dig. Nogle hunde kan jo desværre godt være lidt voldsomme og hoppe lidt op af folk som de møder steder hvor hunden ikke forventer at finde mennesker. De kan jo blive så glædeligt overraskede at de lige taber selvbeherskelsen et øjeblik fordi du skal have et hundekys.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
- Gold Member
Selvfølgelig, jeg mente også mere hvis den decideret gå til angreb, altså gik efter at bide en, eller bed end.Lasse68 skrev:Men vent nu lige et sekund eller to før du flækker hunden med din machete. Det kunne jo være at den bare ville hilse på dig. Nogle hunde kan jo desværre godt være lidt voldsomme og hoppe lidt op af folk som de møder steder hvor hunden ikke forventer at finde mennesker. De kan jo blive så glædeligt overraskede at de lige taber selvbeherskelsen et øjeblik fordi du skal have et hundekys.
Hilsen Mads
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Jeg tror at det vil gøre sig bedst, at du venter med at bruge en kniv til du rent faktisk bliver bidt - ellers kan jeg sagtens forestille mig overskrifterne.Blamoi skrev:Selvfølgelig, jeg mente også mere hvis den decideret gå til angreb, altså gik efter at bide en, eller bed end.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Gold Member
Du har nok ret.Marius skrev:Jeg tror at det vil gøre sig bedst, at du venter med at bruge en kniv til du rent faktisk bliver bidt - ellers kan jeg sagtens forestille mig overskrifterne.Blamoi skrev:Selvfølgelig, jeg mente også mere hvis den decideret gå til angreb, altså gik efter at bide en, eller bed end.
Hilsen Mads
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
hvilken skov (ejerforhold) er det du vil campere i? naturligvis må du under alle forhold forsvare dig mod et angreb.
MVH søren
MVH søren
-
- Gold Member
Ikke noget bestemt sted, det var mere bare for at vide det, jeg regner ikke ligefrem med at blive angrebet af en hund, men det kan jo ske.LQS skrev:hvilken skov (ejerforhold) er det du vil campere i? naturligvis må du under alle forhold forsvare dig mod et angreb.
MVH søren
Hilsen Mads
-
- Silver Member
- Interesser: overlevelse i naturen.
- Geografisk sted: vejle omegn
punkt et ville jeg vente med at gøre noget drastisk til den faktisk sad i flæsket på en.
de gange der har været en hund som har været tæt på at ville bide mig har jeg vendt mig til siden. og så set knap så truende ud. en anden gang gik jeg bre vidre og hunden cirkled omkring mig så stak den af.
er den trænet til at angribe så skal man ikke fortage sig noget der kan hidsle den op. gik til politihunde træning og stod figurant engang og de hunde bider for alvor. de sidder fast og kan knuse armen og bliver bare mere hidsige hvis man slår fra sig.
en hund som skambider , bider sådan set for alvor. det er naturligvis slemt for den det går ud over men har de først ved og er af den type som låser kæben så vil slag og spark bare gøre det endu værre.
en lille lommekniv til selvforsvar i den situtation ville jeg personligt nødig bruge. og egentligt så skal man være noget uheldig hvis det er nødvendigt at bruge en kniv og jeg tror det ville meget dumt hvis man stikker den for så bliver den for alvor agressiv.
der var et par hunde her som angreb alle andre hunde som gik forbi. en Great Dane som er en rimelig stor hund og den låste kæben om en labrador og det tog en halv time at få den fri igen. og jo mere de hidsed sig op og slog på den jo bedre satte den sig bare fast. det virker modsat hensigten.
men det sker sjældent og de gange hunde har snappet mig eller angrebet min hund har jeg bare fjernet dem ved at tage dem i halsbånd eller om halsen selvom man egentligt ikke bør gå imellem to hunde der slås, ,
jeg går udfra du må forsvare dig med det metoder nødvendigt. ligesom det gælder med en hjemmerøver. men spørgsmålet tror jeg egentligt er ret indiviuelt afgjort efter episoden er sket.
de gange der har været en hund som har været tæt på at ville bide mig har jeg vendt mig til siden. og så set knap så truende ud. en anden gang gik jeg bre vidre og hunden cirkled omkring mig så stak den af.
er den trænet til at angribe så skal man ikke fortage sig noget der kan hidsle den op. gik til politihunde træning og stod figurant engang og de hunde bider for alvor. de sidder fast og kan knuse armen og bliver bare mere hidsige hvis man slår fra sig.
en hund som skambider , bider sådan set for alvor. det er naturligvis slemt for den det går ud over men har de først ved og er af den type som låser kæben så vil slag og spark bare gøre det endu værre.
en lille lommekniv til selvforsvar i den situtation ville jeg personligt nødig bruge. og egentligt så skal man være noget uheldig hvis det er nødvendigt at bruge en kniv og jeg tror det ville meget dumt hvis man stikker den for så bliver den for alvor agressiv.
der var et par hunde her som angreb alle andre hunde som gik forbi. en Great Dane som er en rimelig stor hund og den låste kæben om en labrador og det tog en halv time at få den fri igen. og jo mere de hidsed sig op og slog på den jo bedre satte den sig bare fast. det virker modsat hensigten.
men det sker sjældent og de gange hunde har snappet mig eller angrebet min hund har jeg bare fjernet dem ved at tage dem i halsbånd eller om halsen selvom man egentligt ikke bør gå imellem to hunde der slås, ,
jeg går udfra du må forsvare dig med det metoder nødvendigt. ligesom det gælder med en hjemmerøver. men spørgsmålet tror jeg egentligt er ret indiviuelt afgjort efter episoden er sket.
- Mibo
- Silver Member
- Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
- Geografisk sted: Østhimmerland
- Been thanked: 1 time
En hund som er trænet i de forskellige klubber med henblik på at stoppe en figurant, løber jo ikke rundt og angriber folk, det er en øvelse hvor hunden reagerer på en kommando og udfører et stykke arbejde, hunden "angriber" ikke figuranten fordi den er vild eller ond og ligefrem knuse armen, den tror jeg du skal længere ud på landet medCmay skrev:punkt et ville jeg vente med at gøre noget drastisk til den faktisk sad i flæsket på en.

Hunde der låser kæben er også gammel overtro, de hunde der ikke slipper, er fordi de har mulighed for at trække vejret selvom de har fat i et "bytte", som f.eks. Boxere, Buldogs og andre med en næse der er fri selvom de bider.
Det bedste du kan gøre i mine øjne, hvis der kommer en hund imod dig, som viser agressioner er egentlig bare at stå helt stille og se væk fra den, så er det yderst sjældent at en hund vil angribe dig, men der er selvfølgelig undtagelser og der er man som regel ikke i tvivl og så er det bare at forsvare sig så godt man kan, med de midler man har ved hånden.
-
- Silver Member
- Interesser: overlevelse i naturen.
- Geografisk sted: vejle omegn
nej en hund der er trænet vil som regel ikke rende rundt frit og angribe folk men hvis man slår fra sig ved et indbrud hvor der sidder en rottweiler i armen på en så bliver de skam mere aggressive. som figurant har jeg selv prøvet at se hvor meget man kan kæmpe imod at blive lagt ned af sådan en hund men det er umuligt for de sidder fast og meget godt enda.Mibo skrev:En hund som er trænet i de forskellige klubber med henblik på at stoppe en figurant, løber jo ikke rundt og angriber folk, det er en øvelse hvor hunden reagerer på en kommando og udfører et stykke arbejde, hunden "angriber" ikke figuranten fordi den er vild eller ond og ligefrem knuse armen, den tror jeg du skal længere ud på landet medCmay skrev:punkt et ville jeg vente med at gøre noget drastisk til den faktisk sad i flæsket på en.
jeg går udfra du må forsvare dig med det metoder nødvendigt. ligesom det gælder med en hjemmerøver. men spørgsmålet tror jeg egentligt er ret indiviuelt afgjort efter episoden er sket.![]()
Hunde der låser kæben er også gammel overtro, de hunde der ikke slipper, er fordi de har mulighed for at trække vejret selvom de har fat i et "bytte", som f.eks. Boxere, Buldogs og andre med en næse der er fri selvom de bider.
Det bedste du kan gøre i mine øjne, hvis der kommer en hund imod dig, som viser agressioner er egentlig bare at stå helt stille og se væk fra den, så er det yderst sjældent at en hund vil angribe dig, men der er selvfølgelig undtagelser og der er man som regel ikke i tvivl og så er det bare at forsvare sig så godt man kan, med de midler man har ved hånden.
det er det jeg mener med indlægget at de fleste hunde bider ikke rigtigt men snapper bare. til forskel fra den træned vagt/politi hund og som regel er de bange hvilket er derfor man skal stille sig med siden lidt til ligesom du selv siger så se væk og stil sig med siden til så man virker så lidt truende så muligt . måske enda smaske selvom det nok ikke har effekt på afstand .
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Men du må ikke optrappe konflikten og skal (desværre) jævnfør retspraksis stikke af hvis det er muligt ved et hjemmerøveri i stedet for at tage kampen op.Cmay skrev: jeg går udfra du må forsvare dig med det metoder nødvendigt. ligesom det gælder med en hjemmerøver. men spørgsmålet tror jeg egentligt er ret indiviuelt afgjort efter episoden er sket.
Skyder du en hjemmerøver der angiver dig med de bare næver, kniv eller kølle er der overhængende fare for at du står yderst dårligt i en retsag, uanset hvor urimeligt det end er.
Nødværge er en paragraf man ikke bare lige pr. automatik kommer ind under.
Mibo skrev:

Der er så mange der tror at de der såkaldte kamp/dræber/muskelhunde (som i min optik mere handler om en fucked up hundeejer end om en særlig race) har nærmest magiske kræfter og kan knuse arme på deres ofre, låse kæberne fast, ikke kan føle smerte osv.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."