Lovgivning vedr. fremstilling af sortkrudt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Ceasar
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, skydning, våbenhistorie
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Ringsted

Lovgivning vedr. fremstilling af sortkrudt?

Indlæg af Ceasar » 30. jan 2013, 09:20

Jeg har den sidste times tid siddet på google og prøvet at finde noget lovgivning vedr. fremstilling af sortkrudt.
På den time fandt jeg også NVF, som jeg mange gange tidligere har set på nettet. Jeg tænkte at i måske vidste noget specifikt om lovgivningen i fremstilling af sortkrudt?
Jeg er nemlig igang med et projekt, hvor jeg sammen med en ven skriver om våbenteknologi, og vi har valgt at skrive om sortkrudt, og den historie. Vi ville oprindeligt have fremstillet noget sortkrudt, men blev afslået af process-laboratorie læreren(kemi).
Jeg har fundet noget uklart på en hollandsk hjemmeside omkring at fremstillingen er ulovlig i hele Europa, bortset fra Schweiz.
Men som sagt ville det være fedt med en specifik paragraf eller lignende.

Undskyld hvis det er :offtopic:
"Experience is the teacher of all things."
- Julius Ceasar

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Lovgivning vedr. fremstilling af sortkrudt?

Indlæg af Marius » 30. jan 2013, 09:36

Lidt fra google
Her er lidt om EU krav til fremstilling af sortkrudt
( 1 ) EFT nr . 13 af 21 . 2 . 1962 , s . 204/62 .
( 2 ) EFT nr . 127 af 20 . 8 . 1963 , s . 2268/63 .
greynoes86 */
KOMMISSIONENS BESLUTNING
af 20 . oktober 1978
om en procedure i henhold til EOEF-traktatens artikel 85 ( IV/29.133 - WANO-Schwarzpulver )
( Den engelske og den tyske tekst er de eneste autentiske )
( 78/921/EOEF )
..4 . Sortkrudt
a ) Produktet
i ) Sortkrudt er et af de laengst kendte spraengstoffer . Det fremstilles i form af et pulver , hvis kornstoerrelse og kornform bestemmer forbraendingshastigheden og maengden af udloest gas . Dets grundbestanddele er traekul , natriumnitrat , kaliumnitrat og svovl , selvom der til visse formaal fremstilles krudt uden svovl . Kornstoerrelsen er , bortset fra tilstedevaerelsen af svovl , produktets vigtigste tekniske kendetegn .
ii ) Sortkrudt anvendes hovedsagelig til fremstilling af fyrvaerkeri , andre pyrotekniske artikler , sikkerhedstaendsnor samt til spraengning . Smaa maengder anvendes til militaere formaal . Til ingen af disse formaal , bortset fra spraengning , kan andre typer spraengstof traede i stedet . I de tilfaelde hvor sortkrudt anvendes til spraengning , skyldes det imidlertid , at det med en forholdsvis svag styrke ikke er tilboejelig til at knuse det materiale , der skal loesnes ved eksplosionen . Ifoelge ICI og WASAG er det derfor det mest velegnede spraengstof til spraengning af skifer , monumentsten og andre dekorationssten .
iii ) En vigtig anvendelse for sortkrudt er fremstillingen af sikkerhedstaendsnor , som bestaar af finkornet sortkrudt indeholdt i en roerformet kappe . Taendsnoren er konstrueret til at braende med en forud bestemt hastighed , saa tiden , foer en eksplosion indtraeder , kan beregnes noejagtigt ud fra laengden af den anvendte taendsnor . Sikkerhedstaendsnor indgaar saaledes i en indledende proces for visse typer spraengningsarbejder . Den kan anvendes direkte til antaendelse af sortkrudt .
iv ) Som det er tilfaeldet med andre eksplosive stoffer , er transport og lagring af sortkrudt undergivet statens bestemmelser og kraever autorisation . Saadanne bestemmelser , som efter parternes angivende stort set er ens i Det forenede Kongerige og Forbundrepublikken , kraever i almindelighed , at bygninger , hvori der oplagres eksplosive stoffer , isoleres , saaledes at det omgivende areal " steriliseres " . Ifoelge ICI er den noedvendige minimumsinvestering for en forhandlers erhvervelse af de noedvendige lager - og transportindretninger i Det forenede Kongerige mindst Pund 350 000 . For dette beloeb kan der erhverves et forholdsvis lille lager med en kapacitet paa 40-50 t , flytbart staallagerinventar og et tilstraekkeligt antal vogne til transport af sortkrudt . I almindelighed er der ingen begraensninger med hensyn til , hvilke maengder af sortkrudt , der kan transporteres ad soevejen i fartoejer , som er chartret med henblik paa transport af spraengstoffer . Havnebestemmelserne indeholder imidlertid i almindelighed begraensninger med hensyn til , hvilke maengder , der kan lastes eller losses pr . gang . Til trods for disse bestemmelser har ICI kunnet eksportere sortkrudt f..eks . til Irland , Norge , USA og andre lande _ og WASAG til Belgien , Frankrig , Nederlandene , Sverige , Egypten og andre steder .
b ) ICI's markedsstilling
i ) Efter en eksplosionsulykke i december 1974 , hvorved kapaciteten paa ICI's sortkrudtfabrik i Ardeer , Skotland , reduceredes med ca . 40 % , besluttede ICI at indstille produktionen permanent , hvilket skete gradvis , indtil fabrikken i oktober 1976 lukkedes . Straks efter explosionen laa ICI's aarlige produktion paa ... ton i 1975 og faldt til ca . ... t i 1976 . Foer eksplosionen i fabrikken havde ICI's aarsproduktion ligget paa mellem ... t . ICI producerede sortkrudt til spraengningsformaal , fyrvaerkeri og andre pyrotekniske artikler , sikkerhedstaendsnor og militaere formaal . Inden for alle ovennaevnte anvendelsesomraader _ bortset fra sikkerhedstaendsnor , som ICI selv fremstiller _ leverede ICI _ og leverer fortsat _ sortkrudt , som kunden anvender eller bearbejder yderligere til det endelige produkt ; dette gaelder imidlertid ikke spraengkrudt , som kan anvendes uden yderligere bearbejdning .
ii ) ICI var den eneste producent og den eneste leverandoer af sortkrudt i Det forenede Kongerige og er stadig praktisk taget den eneste leverandoer til civile kunder i Det forenede Kongerige udgoer ca . 500 t pr . aar . Ifoelge ICI faldt salget af sortkrudt i 1975 _ indbefattet hjemmemarkedet og eksport _ paa foelgende anvendelsesomraader :
%
(det ser lidt autooversat ud)
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode ... l=65002:cs

og her er en gennemgang af sortkrudt historisk (ikke skrive af) :blink:
http://virtuelgalathea3.dk/projekt/krudt-og-kugler
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Sv: Lovgivning vedr. fremstilling af sortkrudt?

Indlæg af Bofhenator » 30. jan 2013, 09:36

Der er lidt her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =129413#K3

Det handler om fremstilling af fyrværkeri og krudt, men henvendt til erhverv.

Mon ikke det kan bruges som en rettesnor?

[EDIT] sprogbøf
/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af PWS » 30. jan 2013, 10:30

Tja, her er lidt lovgivning på området:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859
Våbenloven skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
...
6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
endvidere:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=138297

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 30. jan 2013, 17:11

Hej Ceasar. Velkommen på forum :welcome:

Der er måske lidt hjælp at hente i eksplosivstofbekendtgørelsen:
Stk. 2. I forbindelse med konkrete forsøg på universiteter og højere læreanstalter samt ved statslige myndigheder kan eksplosivstoffer fremstilles i mindre mængder uden tilladelse. Fremstillingen skal finde sted under ledelse af en person med de fornødne faglige kvalifikationer. Eksplosivstoffet skal efterfølgende destrueres.
Nu ved jeg ikke om det er et universitet eller en højere læreanstalt du går på. Eller om din vejleder har de fornødne faglige kvalifikationer, men prøv at drille ham lidt. Spørg om det er derfor han siger nej. Den udfordring kan han da ikke afslå :giggle:

Det med at destruere det fremstillede finder I jo nok ud af, det kan ligefrem gå hen og blive sjovt :blowingup: . Men pas lidt på, det skulle jo nødig gå sådan her: http://ekstrabladet.dk/112/article1910870.ece :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 30. jan 2013, 19:08

udover selvfølgelig det lovgivningsmæssige, så er sortkrudt ikke det rigtige at rode med, så er skyde bommuld langt mere sikkert.
Sortkrudt udmærker sig ved at være meget let antændeligt. så let at en gnist kan gøre det, og den behøver ikke være så stor at man selv opdager den.

mit råd til jer er at i kan sammenligne krudt typerne. sortkrudt, skydebommuld og moderne røgsvagt. så kan du kigge lidt på udformningen, kugler, stænger, rør, blade og 7 huls. der efter kan man kigge på overflade behandlingen. tilsætningen af nitroglycerin mm. der er nok at tage fat på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. jan 2013, 19:19

Raptor357 skrev:udover selvfølgelig det lovgivningsmæssige, så er sortkrudt ikke det rigtige at rode med, så er skyde bommuld langt mere sikkert.
Sortkrudt udmærker sig ved at være meget let antændeligt. så let at en gnist kan gøre det, og den behøver ikke være så stor at man selv opdager den.

mit råd til jer er at i kan sammenligne krudt typerne. sortkrudt, skydebommuld og moderne røgsvagt. så kan du kigge lidt på udformningen, kugler, stænger, rør, blade og 7 huls. der efter kan man kigge på overflade behandlingen. tilsætningen af nitroglycerin mm. der er nok at tage fat på.
Skydebommuld er så tilgengæld noget stads at fremstille. Nitrersyren er bisset! Og man skal satme holde tungen lige i munden, der er organiske forbindelser der gør man ender med et slutresultat der er temmelig ustabilt!

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Ceasar
Newbie
Newbie

Indlæg af Ceasar » 30. jan 2013, 21:07

Mange tak for alle de hurtige svar :NVFrules:
De er alle meget brugbare!
Raptor357 skrev:udover selvfølgelig det lovgivningsmæssige, så er sortkrudt ikke det rigtige at rode med, så er skyde bommuld langt mere sikkert.
.
Ja, du laver en rigtig god pointe! Jeg har bare lige glemt at nævne at vi skriver om historisk våbenteknologi, og som våben har vi valgt en "Fire Lance" hvilket stort set er et spyd med en stationær raket på enden. Det var en af de første våben, man har dokumenteret, der brugte sortkrudt, og derfor skriver vi også om sortkrudt.
Men mange tak for forslaget, det vil jeg helt klart huske, hvis vi nogen sinde for mulighed for at leget med ild og bang :thumbup:
Lassescout skrev:Nu ved jeg ikke om det er et universitet eller en højere læreanstalt du går på. Eller om din vejleder har de fornødne faglige kvalifikationer, men prøv at drille ham lidt. Spørg om det er derfor han siger nej. Den udfordring kan han da ikke afslå
Jeg går dog kun på HTX, men de siger at de tidligere har lavet forsøg med og fremstillet sortkrudt, men de havde denne gang fået af vide helt fra toppen af administrationen, at det denne gang ikke var muligt :shame:

Welp, igen mange tak for de hurtige svar! I virker som nogle hyggelige gutter :thumbup:
Så det bliver nok ikke det sidste i ser til mig!

- Ceasar
- Julius Ceasar

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 30. jan 2013, 22:04

Du skal ikke sige "kun" om HTX, det var der jeg havde mine absolut mest skøre/vilde lærere. Jeg kan ikke komme i tanke end andre end matematiklæren, en ældre kvinde med overskæg, der er det den ældste pige her hjemme kalder en tørfisk. Kemi (farmaceut af den gamle skole) , Fysik (statistiker og forsker på DTU), Dansk (ung nyuddannet pige som festede ok) og samfundsfag (Geolog og antropolog der havde rejst over det meste af verden) var alle nogle meget interessante personer.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 30. jan 2013, 23:31

Hvis din lærer ikke vil/må hjælpe dig, så forhør dig ved kemiafdelingen på det nærmeste universitet. Der er helt sikkert nogle drenge, der både kan og vil hjælpe.

Da jeg gik i gym, fik vi da lov både at lave sortkrudt og nitrovat, i små mængder og under observation, det er ikke mere end 5år siden. Men dengang kunne man self også stadig købe Svovlsyre og Salpetersyre i Matas... :rock:

Ceasar
Newbie
Newbie

Indlæg af Ceasar » 31. jan 2013, 11:18

Raptor357 skrev:Du skal ikke sige "kun" om HTX, det var der jeg havde mine absolut mest skøre/vilde lærere. Jeg kan ikke komme i tanke end andre end matematiklæren, en ældre kvinde med overskæg, der er det den ældste pige her hjemme kalder en tørfisk. Kemi (farmaceut af den gamle skole) , Fysik (statistiker og forsker på DTU), Dansk (ung nyuddannet pige som festede ok) og samfundsfag (Geolog og antropolog der havde rejst over det meste af verden) var alle nogle meget interessante personer.
Jeps, lærene her er også tidligere ingeniører og atomforskere.. De fleste er utrolig dygtige til fagene de underviser i. :thumbup:
- Julius Ceasar

Besvar