Hvordan er loven for pistoler?
Hvordan er loven for pistoler?
Jeg står og skal måske til at begynde til skydning, men mangler lige at få et par detaljer på plads:
1. Jeg kan forstå, at man først får lov til at skyde med en .22, og formanden og politiet skal godkende, at man må et købe et sådan våben efter to års aktivt medlemskab af våbenklubben. Men når man nu får en sådan tilladelse, kan man så bare uden erfaring med fx en .357 eller 9mm også købe dem, eller kræver det, at man først skyder med dem i to år og så får våbentilladelse af formand og politi til dem?
2. Jeg forstår, at loven kræver, at pistoler, rifler og halgeværer af alle slags skal opbevares i et skab, der skal leve op til bestemte krav. Men er det sådan, at de mennesker, man køber sine våben af, først skal se, at man har et våbenskab at placere dem i? Eller kan man bare købe våbnene ved at fremvise sin våbentilladelse, og så er de ellers ligeglade med, om de bliver lagt i skuffen derhjemme?
1. Jeg kan forstå, at man først får lov til at skyde med en .22, og formanden og politiet skal godkende, at man må et købe et sådan våben efter to års aktivt medlemskab af våbenklubben. Men når man nu får en sådan tilladelse, kan man så bare uden erfaring med fx en .357 eller 9mm også købe dem, eller kræver det, at man først skyder med dem i to år og så får våbentilladelse af formand og politi til dem?
2. Jeg forstår, at loven kræver, at pistoler, rifler og halgeværer af alle slags skal opbevares i et skab, der skal leve op til bestemte krav. Men er det sådan, at de mennesker, man køber sine våben af, først skal se, at man har et våbenskab at placere dem i? Eller kan man bare købe våbnene ved at fremvise sin våbentilladelse, og så er de ellers ligeglade med, om de bliver lagt i skuffen derhjemme?
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Hvordan er loven for pistoler?
Til dit første spørgsmål: I de fleste foreninger får du i starten kun lov til at skyde med 22. Dette gør man ikke for at genere dig, men for at du kan lære de grundlæggende tekniker og lære at sætte skuddene på skiven rimelig fornuftigt (uden at skyde hele baneanlægget i stykker vel at mærke). Som ny skytte er dette selvsagt noget vanskeligere med kraftigere kalibere da disse i sagens natur har en noget større rekyle og mundingsbrag. Når du så efter noget tid har vist at du kan håndtere en 22. på fornuftig vis kan du så få lov til at skyde med de større sager. Med hensyn til egen våbentilladelse til grovvåben, så er kravet min. 6mdr erfaring i skydning med disse og 2 års medlemsskab af en skytteforening med min. 6 fremmøder pr. år. De 6mdr erfaring kan sagtens ligge inden for de 2 års karensperiode.
Til dit andet spørgsmål: Der er ikke nogen der kommer og kontrollerer om du har våbenskab når du køber dit eget våben. Det er ikke sælgerens ansvar om du opbevarer dit våben i våbenskab eller i kommodeskuffen - det er alene dit ansvar som våbenejer at kende loven og opbevare dit grej efter forskrifterne. Du kan i øvrigt nok påregne at få nogle ubehagelige spørgsmål fra politiet hvis dine våben skulle blive stjålet fra føromtalte kommodeskuffe, så sørg for at våbenskabet er på plads inden du eventuelt handler våben.
Til dit andet spørgsmål: Der er ikke nogen der kommer og kontrollerer om du har våbenskab når du køber dit eget våben. Det er ikke sælgerens ansvar om du opbevarer dit våben i våbenskab eller i kommodeskuffen - det er alene dit ansvar som våbenejer at kende loven og opbevare dit grej efter forskrifterne. Du kan i øvrigt nok påregne at få nogle ubehagelige spørgsmål fra politiet hvis dine våben skulle blive stjålet fra føromtalte kommodeskuffe, så sørg for at våbenskabet er på plads inden du eventuelt handler våben.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Fireman skrev:Jeg står og skal måske til at begynde til skydning, men mangler lige at få et par detaljer på plads:
Jeg håber ikke det skal tolkes som at du har planer om at opbevare dine (måske) fremtidige våben i en kommode skuffe!
Men nej, der er som sådan ikke nogen kontrol af at du opbevarer dine våben korrekt, medmindre du begynder at være hjemmelader eller lign. Da man i forbindelse med disse tilladelser, giver politiet tilladelse til at kontrollere krudtlager etc. Det kan man selvfølgelig vælge at have et andet sted end der hvor man opbevarer sine våben.
Jeg håber jeg har misforstået dit indlæg. Hvergang en eller anden skytte/jæger gør noget dumt og uansvarligt, så rammer det alle os andre, i form af lovstramninger, øget kontrol etc. Så lad venligst være med det

- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Politiet må ikke kontrollere andet end krudtlageret (og ladestedet), hvis du har dit krudt opbevaret i et skab og våbnene i et andet, kommer det ikke dem ved hvad du har i det skab uden krudt. Så "etc" betyder ikke de må gå på opdagelse hvor det passer dem, "bare" fordi man har genladningstilladelse.NSander skrev:medmindre du begynder at være hjemmelader eller lign. Da man i forbindelse med disse tilladelser, giver politiet tilladelse til at kontrollere krudtlager etc.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
Okay. Så fik vi det på plads. Jeg skal bare lige se, om jeg har forstået det korrekt:
Man skal kun møde op 12 gange i skytteforeningen (seks gange pr. år) for at få en våbentilladelse, og den gives af både skytteforeningen og politiet. Derefter har man adgang til en .22, en .357 og en 9mm. Er det korrekt forstået?
Selvom man køber sine egne pistoler, kan man så godt bruge en af klubbens, når man går til skydning? Kan man også købe skiver og ammunition i selve klubben, eller skal man selv sørge for det?
Og når man så har fået sin våbentilladelse, gælder den så kun for to år, hvorefter den så skal fornys igen efter to år, eller er det resten af livet?
Man skal kun møde op 12 gange i skytteforeningen (seks gange pr. år) for at få en våbentilladelse, og den gives af både skytteforeningen og politiet. Derefter har man adgang til en .22, en .357 og en 9mm. Er det korrekt forstået?
Selvom man køber sine egne pistoler, kan man så godt bruge en af klubbens, når man går til skydning? Kan man også købe skiver og ammunition i selve klubben, eller skal man selv sørge for det?
Og når man så har fået sin våbentilladelse, gælder den så kun for to år, hvorefter den så skal fornys igen efter to år, eller er det resten af livet?
Senest rettet af Fireman 23. feb 2013, 16:54, rettet i alt 1 gang.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
På en måde, det er de krav formanden for foreningen skal være sikker på du har levet op til. Derudover skal han skrive under på du er en redelig person, som HAN mener kan få en tilladelse. I min forening kræver det noget mere end 12 gange fremmåde på 2 år.Fireman skrev:Okay. Så fik vi det på plads. Jeg skal bare lige se, om jeg har forstået det korrekt:
Det er helt op til formanden om du kan få våbenpåtegning, det er ikke en ret eller et krav.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
Så det er ikke nok bare at være passivt medlem? Man skal helst komme hver uge?
-
- Silver Member
- Interesser: Meget svingende :)
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Er det egentlig okay at afvise politiet ved døren, hvis man ikke har noget ladeudstyr eller løst krudt i hjemmet?bofhenator skrev:Politiet må ikke kontrollere andet end krudtlageret (og ladestedet), hvis du har dit krudt opbevaret i et skab og våbnene i et andet, kommer det ikke dem ved hvad du har i det skab uden krudt. Så "etc" betyder ikke de må gå på opdagelse hvor det passer dem, "bare" fordi man har genladningstilladelse.NSander skrev:medmindre du begynder at være hjemmelader eller lign. Da man i forbindelse med disse tilladelser, giver politiet tilladelse til at kontrollere krudtlager etc.
Spørgsmålet er om de tager ens ord for gode varer, ellers skal de hele hytten igennem for at konstatere at der faktisk ikke er noget. Forudsætter naturligvis man har tilladelse.
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...
priceless
priceless
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Ja naturligvis!Fireman skrev:Så det er ikke nok bare at være passivt medlem? Man skal helst komme hver uge?
Og man skal opretholde et fornuftigt antal skydninger om året efterfølgende for at opretholde sin våbenpåtegning. Det formelle krav er 4 gange årligt, men igen, det er op til formanden og foreningens regler.
Hvis ikke man har tænkt sig at skyde med sin skyder, kan man jo overveje hvorfor man så skulle have den?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Hvis ikke der er nogen optegnelse af indkøbt krudt på ladetilladelsen står man i hvert fald ret godt ift at afvise dem, hvis man lige har købt 2 kg, kan det nok komme til at knibe... Men jeg tror der skal noget juristeri ind over til at besvare det spørgsmål.bjacob skrev:Er det egentlig okay at afvise politiet ved døren, hvis man ikke har noget ladeudstyr eller løst krudt i hjemmet?bofhenator skrev:Politiet må ikke kontrollere andet end krudtlageret (og ladestedet), hvis du har dit krudt opbevaret i et skab og våbnene i et andet, kommer det ikke dem ved hvad du har i det skab uden krudt. Så "etc" betyder ikke de må gå på opdagelse hvor det passer dem, "bare" fordi man har genladningstilladelse.NSander skrev:medmindre du begynder at være hjemmelader eller lign. Da man i forbindelse med disse tilladelser, giver politiet tilladelse til at kontrollere krudtlager etc.
Spørgsmålet er om de tager ens ord for gode varer, ellers skal de hele hytten igennem for at konstatere at der faktisk ikke er noget. Forudsætter naturligvis man har tilladelse.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
Hvor mange fremmøder skal man have i din klub får at få sin våbentilladelse? Og skal den fornys efter to år? Er politiet også med inde over processen?
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Det kan variere marginalt fra forenng til forening, men i min forening får du ikke nogen våbenpåtegning, hvis du kun har vist dig 12 gange i klubben på 2 år!Fireman skrev:Så det er ikke nok bare at være passivt medlem? Man skal helst komme hver uge?
Med så lavt aktivitetsniveau, vil det være svært for formanden at tro på at du reelt prøver at blive en god skytte, og så har du ikke behov for våben. Våbenpåtegning til grovkalibre (9mm og .38 / .357) kræver 6 mdrs rutine med grovvåben, og igen: Har du ikke gjort noget reelt for at lære at skyde med en 22'er, så har du ikke noget reelt sportsligt behov for din egen grovkaliber, og så skal du ikke regne med at få den.
Der er ikke noget der hedder "passivt medlem" i en skytteforening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Politiet er ALTID med inde over processen. Havde du forestillet dig andet?Fireman skrev:Hvor mange fremmøder skal man have i din klub får at få sin våbentilladelse? Og skal den fornys efter to år? Er politiet også med inde over processen?
Den skal fornys hvert 5. år, men den kan nu sagtens inddrages i mellemtiden, fx hvis du ikke møder op til våbenkontrol i klubben, hvis du ikke lever op til aktivitetskravet, hvis din straffeattest ændrer karakter og flere andre ting.
Som regel vurderer en formand ikke ud fra antal fremmøder. Fremmøde kravet er et grundliggende retskrav, men som oftest er det ikke relevant for nye skytter (som formanden ikke kender godt endnu). I min forening skal nye medlemmer demonstrere at de er interesserede i at lære at skyde, og vise at de faktisk prøver at blive gode til det, ellers kan det med våbenpåtegning godt vise sig vanskeligt.
Edit: Åhja, men skal være over 21 år for at få våbenpåtegning. Indtil man fylder 21 må man bruge klubbens skydere.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Hvis man har skudt aktivt i to år kan det komme på tale, aktivt er vel et sted mellem hver og hver anden uge. Og jo, efter formanden har godkendt dig, skal du godkendes af politiet. Løbetiden på en våbenpåtegning er 5 år.Fireman skrev:Hvor mange fremmøder skal man have i din klub får at få sin våbentilladelse? Og skal den fornys efter to år? Er politiet også med inde over processen?
Alt det her behøver du ikke bekymre dig om før om 1 år og 11 mdr, hvis du begynder til skydning nu (man skal forøvrigt også være over 20 år gammel for at få tilladelse til pistol), så snak med din formand til den tid.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Ork jo!Fast Fumble skrev: Der er ikke noget der hedder "passivt medlem" i en skytteforening.
Hvis man f.eks. kun anvender et lånevåben fra foreningen, og kun kommer 1 - 3 gange årligt, men alligevel ønsker at støtte foreningen med et medlemskab

Men det giver dig ikke ret til en pistol hjemme i kommodeskuffen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Hov, er kravet ændret?Fast Fumble skrev:
Edit: Åhja, men skal være over 21 år for at få våbenpåtegning. Indtil man fylder 21 må man bruge klubbens skydere.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Marc
- Platin Member
- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
Kravet er 20 år, ellers har jeg et alvorligt problem ihvertfald.bofhenator skrev:Hov, er kravet ændret?Fast Fumble skrev:

Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Hovsa, lille fejl!Marc. skrev:Kravet er 20 år, ellers har jeg et alvorligt problem ihvertfald.bofhenator skrev:Hov, er kravet ændret?
Nej, kravet er ikke ændret, det er stadig 20 år.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Tredie hit på google:Vasquez skrev:Er der egentlig et max på hvor mange pistoler man må eje?
https://www.google.dk/search?q=max+anta ... e&ie=UTF-8
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Vasquez
- Bronze Member
- Interesser: Våben & bueskydning/jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
bofhenator skrev:Tredie hit på google:Vasquez skrev:Er der egentlig et max på hvor mange pistoler man må eje?
https://www.google.dk/search?q=max+anta ... e&ie=UTF-8
6 stk grovvåben

- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
- Been thanked: 9 times
Lige husk på, man har ikke krav på en tilladelse når man har været medlem i to år, hvis formanden ikke kan stå inde for personen, eks, fordi han ikke kender ham/hende, så behøver han ikke udstede en tilladelse!Fireman skrev:Men når man nu får en sådan tilladelse,
Mvh Mindstorm
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Hej Fireman
Jeg håber ikke du tager dette som en fornærmelse - men du er ny her inde, og i mine øjne ser det ud til du har MEGET travlt med at få et håndvåben.
Du skriver selv, at du MÅSKE skal til at BEGYNDE med skydning - så det giver slet ingen mening at du allerede nu går og tænker på at få håndvåben med hjem...
Start du nu med at finde en god klub, hvor der er gode skyttekammerater og hvor du trives, og find så ud af om du har lyst til at være sportsskytte.
Vil du bare ha' en pistol hurtigst muligt, kan de købes her:http://www.br.dk/Kategorier/Fest%20og%2 ... vid=431571
Jeg har fremhævet et par ting i dine posts, som afføder mit lidt frække svar ovenfor:
Du får IKKE lov at købe en pistol i nogen klub, før du har vist dig som en fornuftig og seriøs sportsskytte.
Det kræver en aktiv og vedvarende indsats fra din side (dvs. du skal dukke op til klubskydninger og træning så jævnligt, at man i klubben kan se at du er der, fordi du faktisk interesserer dig for SKYDNING).
Når du har gjort det i et par år, har du også haft muligheden for at prøve nogle forskellige våben fra de andre klubmedlemmer (hvis du spørger pænt), og så ved du også lidt bedre hvilken type våben du skyder godt med, og hvad du kan lide rent funktionelt/æstetisk.
Går du kun efter at få et våben med ud af døren ASAP, så er vi tilbage ved linket øverst i mit svar
Nogle klubber har faciliteter, så de kan give dig MULIGHED for at købe en .22 pistol i KLUBBENS navn, og lade KLUBBEN opbevare den i deres boks.
Pistolen er selvfølgelig "din" i den forstand at andre i klubben ikke må bruge den - men den bliver altså liggende i skytteklubben fra gang til gang
Jeg er dog ret sikker på at klubben gerne lige vil se dig an som person - og som skytte, inden du muligvis får dén mulighed - det tager nok et par måneder hvis du er helt ny - og kommer du IKKE ret tit, så kan du roligt skyde en hvid pind efter den ide.
Her ligger den så til du (sandslynligvis) sælger pistolen til klubben fordi du ikke kunne få lov at få den med hjem hurtigt nok - eller til du har været seriøst, aktivt skydende skyttemedlem i klubben i de min. 2 år som er kravet for at få våbenpåtegning OG at formanden tør skrive under på at du er seriøs og pålidelig skytte.
I øvrigt skal du jo være opmærksom på at det jo er et "sportsvåben" - dvs. du har INTET at bruge det til, andet end til øvelsesskydning eller konkurrenceskydning (anerkendelsesværdige formål).
Muligheden for at tage det med hjem er udelukkende for at give seriøse skytter mulighed for f.eks. en grundig rensning, nem adgang når de skal til konkurrencer osv. Den giver dig ikke lov til at gå ud i baghaven og skyde gamle dåser ned.
Du må også kun transportere den mellem bopæl og trænings-/konkrurencested eller f.eks. en våbensmed (igen - anerkendelsesværdige situationer).
Hvis du regner med at få/bibeholde en våbenpåtegning bare ved at dukke op et par gange om året, så vil jeg foreslå at du lader være med at spilde din tid.
Jeg har et par gange oplevet at foreningen har skrevet en SKV5 ud til medlemmer som ikke var aktive nok (inddragelse af tilladelse - herunder orientering til politiet om at tilladelsen ikke længere er gældende).
Men ja - selvfølgelig kan du da bruge klubbens våben, selvom du selv har et våben (f.eks. kan du sikkert godt få lov at skyde med klubbens grovpistoler, hvis du selv har en .22'er).
Skiver og ammunition køber man i klubben. Tilladelse til selv at købe ammunition forudsætter tilladelse til et våben i den pågældende kaliber!
En våbenpåtegning løber i op til 5 år ad gangen, og skal fornys hver gang den udløber indtil du ikke længere kan få/ønsker at have våben.
Tilladelsen kan til enhver tid inddrages pr. omgående hvis du f.eks. ikke er aktivt skydende, hvis du bliver sigtet for vold, bliver psykisk syg eller lignende.
Læs evt. denne...http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... nmark.html
At få en våbenpåtegning er ikke som sådan antalsafhængigt ift. fremmøde ud over de minimumskrav, vi allerede har været inde på.
Det handler om indstilling, attitude, indsats og i sidste ende klubbens opfattelse af dig som person, hvorvidt du kan få en våbenpåtegning.
Det er klubbens formand, som med EGET navn skriver under på/står inde for at du er fornuftig nok til at få våbenpåtegning - han KAN gøre det - han kan også lade være.
Og mht. politiet, så er de som minimum inde over 1 gang årligt ifm. våbenkontrol (ved uoverensstemmelser) + når skytteforeningens bestyrelse vurderer medlemmer som skal have SKV5.
Jeg håber ikke du tager dette som en fornærmelse - men du er ny her inde, og i mine øjne ser det ud til du har MEGET travlt med at få et håndvåben.
Du skriver selv, at du MÅSKE skal til at BEGYNDE med skydning - så det giver slet ingen mening at du allerede nu går og tænker på at få håndvåben med hjem...
Start du nu med at finde en god klub, hvor der er gode skyttekammerater og hvor du trives, og find så ud af om du har lyst til at være sportsskytte.
Vil du bare ha' en pistol hurtigst muligt, kan de købes her:http://www.br.dk/Kategorier/Fest%20og%2 ... vid=431571
Jeg har fremhævet et par ting i dine posts, som afføder mit lidt frække svar ovenfor:
Nøgleordene her er KAN og HVIS...Fireman skrev:Jeg står og skal måske til at begynde til skydning, men mangler lige at få et par detaljer på plads:
1. Jeg kan forstå, at man først får lov til at skyde med en .22, og formanden og politiet KAN godkende, at man må et købe et sådan våben efter to års aktivt medlemskab af våbenklubben. Men HVIS man nu får en sådan tilladelse, kan man så bare uden erfaring med fx en .357 eller 9mm også købe dem, eller kræver det, at man først skyder med dem i to år og så får våbentilladelse af formand og politi til dem?
Du får IKKE lov at købe en pistol i nogen klub, før du har vist dig som en fornuftig og seriøs sportsskytte.
Det kræver en aktiv og vedvarende indsats fra din side (dvs. du skal dukke op til klubskydninger og træning så jævnligt, at man i klubben kan se at du er der, fordi du faktisk interesserer dig for SKYDNING).
Når du har gjort det i et par år, har du også haft muligheden for at prøve nogle forskellige våben fra de andre klubmedlemmer (hvis du spørger pænt), og så ved du også lidt bedre hvilken type våben du skyder godt med, og hvad du kan lide rent funktionelt/æstetisk.
Går du kun efter at få et våben med ud af døren ASAP, så er vi tilbage ved linket øverst i mit svar

Nogle klubber har faciliteter, så de kan give dig MULIGHED for at købe en .22 pistol i KLUBBENS navn, og lade KLUBBEN opbevare den i deres boks.
Pistolen er selvfølgelig "din" i den forstand at andre i klubben ikke må bruge den - men den bliver altså liggende i skytteklubben fra gang til gang
Jeg er dog ret sikker på at klubben gerne lige vil se dig an som person - og som skytte, inden du muligvis får dén mulighed - det tager nok et par måneder hvis du er helt ny - og kommer du IKKE ret tit, så kan du roligt skyde en hvid pind efter den ide.
Her ligger den så til du (sandslynligvis) sælger pistolen til klubben fordi du ikke kunne få lov at få den med hjem hurtigt nok - eller til du har været seriøst, aktivt skydende skyttemedlem i klubben i de min. 2 år som er kravet for at få våbenpåtegning OG at formanden tør skrive under på at du er seriøs og pålidelig skytte.
Som du selv skriver, så er det et lovkrav at du opbevarer dine våben forsvarligt i et godkendt skab, når du har det hjemme - så derfor er det der med at smide den i skuffen direkte i modstrid med våbenloven, og hvis IKKE du opbevarer dine våben jfr. forskrifterne/loven, så er det meget sandsynligt at du får en rimelig stor bøde + evt. inddragelse af din våbenpåtegning, hvis du f.eks. skulle få indbrud.Fireman skrev:2. Jeg forstår, at loven kræver, at pistoler, rifler og halgeværer af alle slags skal opbevares i et skab, der skal leve op til bestemte krav. Men er det sådan, at de mennesker, man køber sine våben af, først skal se, at man har et våbenskab at placere dem i? Eller kan man bare købe våbnene ved at fremvise sin våbentilladelse, og så er de ellers ligeglade med, om de bliver lagt i skuffen derhjemme?
I øvrigt skal du jo være opmærksom på at det jo er et "sportsvåben" - dvs. du har INTET at bruge det til, andet end til øvelsesskydning eller konkurrenceskydning (anerkendelsesværdige formål).
Muligheden for at tage det med hjem er udelukkende for at give seriøse skytter mulighed for f.eks. en grundig rensning, nem adgang når de skal til konkurrencer osv. Den giver dig ikke lov til at gå ud i baghaven og skyde gamle dåser ned.
Du må også kun transportere den mellem bopæl og trænings-/konkrurencested eller f.eks. en våbensmed (igen - anerkendelsesværdige situationer).
Jeg er selv medlem i flere skytteklubber her på Fyn - og INGEN af dem giver våbenpåtegning til personer som bare kommer for at få våbentilladelse.Fireman skrev:Okay. Så fik vi det på plads. Jeg skal bare lige se, om jeg har forstået det korrekt:
Man skal kun møde op 12 gange i skytteforeningen (seks gange pr. år) for at få MULIGHEDEN FOR AT FÅ en våbentilladelse, og den gives af både skytteforeningen og politiet. Derefter har man adgang til en .22, en .357 og en 9mm. Er det korrekt forstået?
Hvis du regner med at få/bibeholde en våbenpåtegning bare ved at dukke op et par gange om året, så vil jeg foreslå at du lader være med at spilde din tid.
Jeg har et par gange oplevet at foreningen har skrevet en SKV5 ud til medlemmer som ikke var aktive nok (inddragelse af tilladelse - herunder orientering til politiet om at tilladelsen ikke længere er gældende).
Hvis du køber en pistol, så er det vel fordi DU gerne vil bruge den i SKYTTEFORENINGSSAMMENHÆNG???? Hvorfor skulle du ellers have din egen?Fireman skrev:Selvom man køber sine egne pistoler, kan man så godt bruge en af klubbens, når man går til skydning? Kan man også købe skiver og ammunition i selve klubben, eller skal man selv sørge for det?
Og HVIS man så har fået sin våbentilladelse, gælder den så kun for to år, hvorefter den så skal fornys igen efter to år, eller er det resten af livet?
Men ja - selvfølgelig kan du da bruge klubbens våben, selvom du selv har et våben (f.eks. kan du sikkert godt få lov at skyde med klubbens grovpistoler, hvis du selv har en .22'er).
Skiver og ammunition køber man i klubben. Tilladelse til selv at købe ammunition forudsætter tilladelse til et våben i den pågældende kaliber!
En våbenpåtegning løber i op til 5 år ad gangen, og skal fornys hver gang den udløber indtil du ikke længere kan få/ønsker at have våben.
Tilladelsen kan til enhver tid inddrages pr. omgående hvis du f.eks. ikke er aktivt skydende, hvis du bliver sigtet for vold, bliver psykisk syg eller lignende.
Et passivt medlem er pr. definition ikke "aktivt skydende", og kan således ikke have våbenpåtegning. Vil du ha' våbenpåtegning, så forudsætter det altså et aktivt skydende medlemsskab i klubben.Fireman skrev:Så det er ikke nok bare at være passivt medlem? Man skal helst komme hver uge?
Læs evt. denne...http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... nmark.html
Jeg er bange for at med de svar du allerede har fået - både tidligere i tråden - og i dette svar, at du har fået informationer nok til selv at kunne svare på det.Fireman skrev:Hvor mange fremmøder skal man have i din klub får at få sin våbentilladelse? Og skal den fornys efter to år? Er politiet også med inde over processen?
At få en våbenpåtegning er ikke som sådan antalsafhængigt ift. fremmøde ud over de minimumskrav, vi allerede har været inde på.
Det handler om indstilling, attitude, indsats og i sidste ende klubbens opfattelse af dig som person, hvorvidt du kan få en våbenpåtegning.
Det er klubbens formand, som med EGET navn skriver under på/står inde for at du er fornuftig nok til at få våbenpåtegning - han KAN gøre det - han kan også lade være.
Og mht. politiet, så er de som minimum inde over 1 gang årligt ifm. våbenkontrol (ved uoverensstemmelser) + når skytteforeningens bestyrelse vurderer medlemmer som skal have SKV5.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
Hvor mange gange om ugen kan man gå til skydning i jeres klub? Som jeg kan forstå det, er en gangs pistolskydning om ugen meget normalt.
Hvor mange pistoler må man maksimalt købe pr. år ifølge loven? Og hvor skal de gamle smides hen, hvis de ikke længere virker?