Højst tilladt riffel kaliber til sportskytter
-
- Newbie
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Nordsjælland
Højst tilladt riffel kaliber til sportskytter
Hej allesammen
Hvad er den højsttilladte kaliber på riffel til sportskytter ?
Er det 22lr ?
Hvad er den højsttilladte kaliber på riffel til sportskytter ?
Er det 22lr ?
- Jens Fup
- Bronze Member
- Interesser: Luftgevær skydning
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Re: Højst tilladt riffel kaliber til sportskytter
jeg kan ikke finde nogen steder at der er en begrænsning.. finder du en forening under dsf.dk er der ingen begrænsning. det er banen der sætter begrænsningen. dog på 200m kombinations riffel er der kaliber .338
under DDS er det 7,62 eller .308
Læser du lidt rundt finder du hurtigt ud af at det er ikke kaliberen der er spænende, men præcision. og er det det du vil så kik på kaliberen 6,5X47 og lad selv.
så faktisk i den rigtige forening burde du kunne SKV registrere en .50. Tror nu lauritz betjent ser anderledes på det.
mvh
Jens
under DDS er det 7,62 eller .308
Læser du lidt rundt finder du hurtigt ud af at det er ikke kaliberen der er spænende, men præcision. og er det det du vil så kik på kaliberen 6,5X47 og lad selv.
så faktisk i den rigtige forening burde du kunne SKV registrere en .50. Tror nu lauritz betjent ser anderledes på det.
mvh
Jens
Gun´s do not kill people, people kill people....
- Kok
- Bronze Member
- Interesser: pistol
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 1 time
Hved os er det max 10mm.
Men det kommer jo and på hvad banen er godkent til.
Men det kommer jo and på hvad banen er godkent til.
-
- Newbie
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Nordsjælland
Tak for jeres svar :)
Jeg har gået til pistolskydning i 5 år, og har de pistoler som jeg træner med osv. Jeg vil meget gerne prøve lidt nyt. Derfor har jeg tænkt mig at skyde med riffel. Jeg vil ikke skyde indendørs på 15m banen som jeg gør med pistol. Da jeg helst vil skyde med riffel på lang afstand (200m eller lign.)
Jeg har hørt at 22lr ikke ville være særlig godt til udendørs og langt afstand. Det er også præcisionsskydning jeg er ude efter. Og så var det lige om man kunne købe andet kaliber end 22lr. Der er mange meninger. Og det jeg havde hørt er at, man skulle have jagttegn for andre kaliber.
I må meget gerne komme med anbefalinger og jeres erfaring om hvad jeg evt kunne starte med. Riffel, udstyr osv :)
Mvh
Kartal
Jeg har gået til pistolskydning i 5 år, og har de pistoler som jeg træner med osv. Jeg vil meget gerne prøve lidt nyt. Derfor har jeg tænkt mig at skyde med riffel. Jeg vil ikke skyde indendørs på 15m banen som jeg gør med pistol. Da jeg helst vil skyde med riffel på lang afstand (200m eller lign.)
Jeg har hørt at 22lr ikke ville være særlig godt til udendørs og langt afstand. Det er også præcisionsskydning jeg er ude efter. Og så var det lige om man kunne købe andet kaliber end 22lr. Der er mange meninger. Og det jeg havde hørt er at, man skulle have jagttegn for andre kaliber.
I må meget gerne komme med anbefalinger og jeres erfaring om hvad jeg evt kunne starte med. Riffel, udstyr osv :)
Mvh
Kartal
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
Læs skyttebogen side 51 hvis du skyder i en forening under DGI skydningKartal skrev:Tak for jeres svar :)
Mvh
Kartal
Og er det en forening under Dansk Sportsskytte Forbund kan du f.eks. skyde 200 m kombiriffel og/eller
rigtig langdistanceskydning
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
@ Trotyl, kan du uddybe dit indlæg lidt ? Som jeg læser våbenkravene til kombi riffel og langdistance, så burde man kunne registrere f.eks. en 338 LM eller en .50 BMG på SKV til de discipliner. Er det rigtigt ?
For når politiet giver afslag til disse våben til jagtbrug, er det med det argument, at de ikke egner sig til jagt (????). Og helt ærligt vil de i Danmark nok mest blive brugt til baneskydning, så det ville da være vidunderligt hvis de kunne registreres på SKV og bruges til det formål de primært anskaffes til.
For når politiet giver afslag til disse våben til jagtbrug, er det med det argument, at de ikke egner sig til jagt (????). Og helt ærligt vil de i Danmark nok mest blive brugt til baneskydning, så det ville da være vidunderligt hvis de kunne registreres på SKV og bruges til det formål de primært anskaffes til.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Her skal vi nok være opmærksomme på at der KAN være forskel på hvad der er lovligt, og hvad man i praksis kan få tilladelse til.Lassescout skrev:For når politiet giver afslag til disse våben til jagtbrug, er det med det argument, at de ikke egner sig til jagt (????). Og helt ærligt vil de i Danmark nok mest blive brugt til baneskydning, så det ville da være vidunderligt hvis de kunne registreres på SKV og bruges til det formål de primært anskaffes til.
Jeg kender ikke noget til kalibersager på rifler, men jeg kender den tilsvarende problematik for pistoler, og her er fx. kaliber .40S&W tilladt til sportsdiscipliner, men min ansøgning er snart 1½ år gammel, og der er ikke givet tilladelser til kaliberen endnu. Den er lovlig, man kan bare ikke få den.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Banned
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 1 time
hejFast Fumble skrev:Her skal vi nok være opmærksomme på at der KAN være forskel på hvad der er lovligt, og hvad man i praksis kan få tilladelse til.Lassescout skrev:For når politiet giver afslag til disse våben til jagtbrug, er det med det argument, at de ikke egner sig til jagt (????). Og helt ærligt vil de i Danmark nok mest blive brugt til baneskydning, så det ville da være vidunderligt hvis de kunne registreres på SKV og bruges til det formål de primært anskaffes til.
Jeg kender ikke noget til kalibersager på rifler, men jeg kender den tilsvarende problematik for pistoler, og her er fx. kaliber .40S&W tilladt til sportsdiscipliner, men min ansøgning er snart 1½ år gammel, og der er ikke givet tilladelser til kaliberen endnu. Den er lovlig, man kan bare ikke få den.
der er ingen problematik vedr riffelkaliber som der er med de ny pistolkaliber ,svaret kan find her i stk 6. du praksis få tilladelse til du kan god gør for. har selv en 2stk nedkort riffel på SKV som pistol, en 22lr og cal 30
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Stk. 4. Det skal fremgå af en tilladelse efter stk. 1, nr. 1, 2 og 4, at våbnet alene må anvendes til de aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben.
Stk. 5. § 20, stk. 3, nr. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på våben, der er omfattet af stk. 1, nr. 2.
Stk. 6. Tilladelse til pistoler med større kaliber end 9 mm (. 38/. 357) kan kun gives efter forudgående forelæggelse for Justitsministeriet. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i § 20, stk. 8.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg beklager Knt, men jeg kan ganske enkelt ikke forstå hvad du skriver.hej
der er ingen problematik vedr riffelkaliber som der er med de ny pistolkaliber ,svaret kan find her i stk 6. du praksis få tilladelse til du kan god gør for. har selv en 2stk nedkort riffel på SKV som pistol, en 22lr og cal 30
Du behøver ikke citere våbencirkulæret for min skyld, det kender jeg godt. Jeg er heller ikke interesseret i kaliber .22 eller .30, men i om de store drenge i klassen som 338 Lapua Magnum og .50 BMG rifler kan fås på SKV ?
Der er en gryende interesse for regulær langdistanceskydning i Danmark, og i den sammenhæng er 300 meter ikke langdistance. Derfor ville det være forfriskende, hvis der eksisterer skydediscipliner i skytteforeningssammnehænge der gør det muligt at have disse kalibre på SKV, og det vil være nyt for mig hvis der er.
Er der det ?
Hilsen Lasse.
-
- Banned
undskyder det var mere til Fast Fumble vedr kaliber med pistolen jeg citere våbencirkulæret der er hans svar i . du kan få SKV på 338 lm og cal 50. http://www.dsf.dk/discipliner/dsf-3006001000m-riffel hvis din skytteforening medlem af dsf . jeg har snakket med SKV om det, er selv ved at få lavet en i 338 som skal i SKV . nu er en 30,06 pistol i den tung ende af pistoler
Lassescout skrev:Jeg beklager Knt, men jeg kan ganske enkelt ikke forstå hvad du skriver.hej
Du behøver ikke citere våbencirkulæret for min skyld, det kender jeg godt. Jeg er heller ikke interesseret i kaliber .22 eller .30, men i om de store drenge i klassen som 338 Lapua Magnum og .50 BMG rifler kan fås på SKV ?
Der er en gryende interesse for regulær langdistanceskydning i Danmark, og i den sammenhæng er 300 meter ikke langdistance. Derfor ville det være forfriskende, hvis der eksisterer skydediscipliner i skytteforeningssammnehænge der gør det muligt at have disse kalibre på SKV, og det vil være nyt for mig hvis der er.
Er der det ?
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Avs. Er det til de genstridige faldmål der bare ikke vil lægge sig ned. ???Knt skrev:nu er en 30,06 pistol i den tung ende af pistoler

Hvis ikke projektiler smækker den i jorden, må den gå i dækning pga stikflammen.

Men ok, kunne godt se det sjove i en BFR revolver i .45/70 til terrænskydning.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Banned
ja det er genstridige faldmålHappyNanoq skrev:Avs. Er det til de genstridige faldmål der bare ikke vil lægge sig ned. ???Knt skrev:nu er en 30,06 pistol i den tung ende af pistoler![]()
Hvis ikke projektiler smækker den i jorden, må den gå i dækning pga stikflammen.
Men ok, kunne godt se det sjove i en BFR revolver i .45/70 til terrænskydning.