hvad man får i bøde for at tænde bål i en skov?
- Bushcraft Bill
- Bronze Member
- Interesser: Bushcraft + Survival and shit
- Geografisk sted: Odense
hvad man får i bøde for at tænde bål i en skov?
Hey fellas!
Er der nogen af jer som ved om/hvad man får i bøde for at tænde bål i en skov? Der er flere tråde om hvordan man bygger bål, og vi kan vel alle blive enige om at et bål er dejligt, især om vinteren... :) Men lad os antage man bliver nappet af politiet, mens man sidder og hygger foran sit lille 50 cm diameter pyramidebål i en skov med en kop kaffe. Hvad ville straffen i så fald være?
Og kan man antage at et bål er lovligt, hvis man f.eks. har et bålfad på ben nedenunder? Så går det jo ikke ud over jorden :)
Er der nogen af jer som ved om/hvad man får i bøde for at tænde bål i en skov? Der er flere tråde om hvordan man bygger bål, og vi kan vel alle blive enige om at et bål er dejligt, især om vinteren... :) Men lad os antage man bliver nappet af politiet, mens man sidder og hygger foran sit lille 50 cm diameter pyramidebål i en skov med en kop kaffe. Hvad ville straffen i så fald være?
Og kan man antage at et bål er lovligt, hvis man f.eks. har et bålfad på ben nedenunder? Så går det jo ikke ud over jorden :)
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Re: hvad man får i bøde for at tænde bål i en skov?
Der er noget om det i denne folder.
Læs mere her: Adgang til naturen.
/Mogens
Du kan se i folderen hvor $ 26 dækker.§ 26. I skove, på udyrkede arealer og på bevoksede klitfredede
arealer er det ikke tilladt at tænde bål, bruge kogeapparater eller
andre åbne ildsteder, bruge fyrværkeri eller på anden måde skabe
risiko for brand.
Stk. 2. Tobaksrygning er ikke tilladt i tiden 1. marts – 31. oktober på
lyngklædte arealer, bevoksede klitarealer, på græsbevokset skovbund,
i nåletræsplantager, i unge løvtræs- og nåletræskulturer samt
disses umiddelbare nærhed. Tobaksrygning kan ved skiltning helt
forbydes i skoven og i særligt udsatte områder.
/Mogens
- Bushcraft Bill
- Bronze Member
Så det er mere eller mindre forbudt hvorend man befinder sig i DK, medmindre det er ens egen betalte baghave...Deepo skrev:Der er noget om det i denne folder.
Du kan se i folderen hvor $ 26 dækker.§ 26. I skove, på udyrkede arealer og på bevoksede klitfredede
risiko for brand.
/Mogens
Men hvad ville straffen for at skide på det hele være? :)
- Deepo
- Gold Member
Det har jeg ingen anelse om, men man kan måske finde en shelter-plads i nærheden. Der er det normalt lovligt at lave bål.Bushcraft Bill skrev:Så det er mere eller mindre forbudt hvorend man befinder sig i DK, medmindre det er ens egen betalte baghave...Deepo skrev:Der er noget om det i denne folder.
risiko for brand.
/Mogens
/Mogens
- Deepo
- Gold Member
Det der står om straf for overtrædelse af §26 kan læses her:
/Mogens
Jeg ved ikke hvor man evt. kunne finde domsafsigelser over emnet, så jeg ved ikke hvad bøderammen er.§ 31. Overtrædelse af bekendtgørelsens §§ 5-16, § 17, stk.2, §§ 19-21, § 23, § 25, stk. 1, og §§ 26-28 eller af forbud, påbud eller vilkår fastsat i medfør af disse bestemmelser straffes med bøde.
/Mogens
-
- This member is
- Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Med den indstilling vil jeg håbe han brænder op i sit skidt og affald.
Bushcraft Bill skrev:Så det er mere eller mindre forbudt hvorend man befinder sig i DK, medmindre det er ens egen betalte baghave...Deepo skrev:Der er noget om det i denne folder.
risiko for brand.
/Mogens
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Nu er det jo sådan at skovene i Danmark er "andres betalte baghave" ... De fleste af landets skove er privatejede og dermed "din nabos baghave"..Bushcraft Bill skrev: Så det er mere eller mindre forbudt hvorend man befinder sig i DK, medmindre det er ens egen betalte baghave...
Ville du finde det værende OK hvis der kom fremmede folk ind i din eventuelle have, og tændte bål med de materialer der lige var at finde i haven?
Jeg ved ikke hvad strafferammen er, men hvis du tager materiale fra skoven og bruger til at tænde bål med, så er det med risiko for at blive sigtet (og sandsynligvis straffet) for tyveri/hærværk, med tilhørende plet på straffeattesten i 5 år..
Spørg grundejeren om lov, hvis det var i min skov og du kunne gøre rede for hvor du ville tænde et bål med hvad du lige kan finde af tørre grene i skovbunden ville jeg såmænd gerne give dig lov, men hvis jeg mødte dig uanmeldt i min skov og tog dig på fersk gerning ville du blive tilbageholdt og politianmeldt...
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Bushcraft Bill
- Bronze Member
Point taken... Hmmm, så må jeg finde nogle offentlige bålsteder at øve mine bål skills... :) Vil ikke træde nogen over tæerne, og er bestemt ikke ude på at udøve hærværk af nogen art. Vil bare gerne teste og afprøve bål-teknikker... Men det må vente til jeg kan opstøve nogle steder i mit lokalområde der er frit tilgængelige.Wildlife skrev:Nu er det jo sådan at skovene i Danmark er "andres betalte baghave" ... De fleste af landets skove er privatejede og dermed "din nabos baghave"..Bushcraft Bill skrev: Så det er mere eller mindre forbudt hvorend man befinder sig i DK, medmindre det er ens egen betalte baghave...
Ville du finde det værende OK hvis der kom fremmede folk ind i din eventuelle have, og tændte bål med de materialer der lige var at finde i haven?
Jeg ved ikke hvad strafferammen er, men hvis du tager materiale fra skoven og bruger til at tænde bål med, så er det med risiko for at blive sigtet (og sandsynligvis straffet) for tyveri/hærværk, med tilhørende plet på straffeattesten i 5 år..
Spørg grundejeren om lov, hvis det var i min skov og du kunne gøre rede for hvor du ville tænde et bål med hvad du lige kan finde af tørre grene i skovbunden ville jeg såmænd gerne give dig lov, men hvis jeg mødte dig uanmeldt i min skov og tog dig på fersk gerning ville du blive tilbageholdt og politianmeldt...
- C-SB
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Luftgevær skydning
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 2 times
- Kontakt:
Bushcraft Bill, jeg syntes du skal finde en skovejer i området, sætte ham ind i dit ønske om tilladelse til at tænde bål i hans skov og samtidig indvitere ham på varmt bål, Kaffe,te, pølser, eller hvad nu der kan komme på menuen. Det kan være han har børn der også kan se det hyggelige og spændende i det.
Claus

Claus
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Er du bekendt med http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/ - Der er der faktisk indtil flere lejrpladser i området omkring Odense :)Bushcraft Bill skrev: Point taken... Hmmm, så må jeg finde nogle offentlige bålsteder at øve mine bål skills... :) Vil ikke træde nogen over tæerne, og er bestemt ikke ude på at udøve hærværk af nogen art. Vil bare gerne teste og afprøve bål-teknikker... Men det må vente til jeg kan opstøve nogle steder i mit lokalområde der er frit tilgængelige.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."