Aktuel kommentar til våbenlovens værdi!
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Historie og Våben
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 15 times
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Aktuel kommentar til våbenlovens værdi!
Det er godt skrevet, men kommer ikke til at gøre en forskel, de er ikke modtagelige for fornuftige argumenter og fakta, det har vi jo set et utal af gange, sidst med luftvåbenloven.Sierra Leone skrev:Håber politikerne læser dette:
http://netnatur.dk/jagtpolitik/jagt/159 ... ge-borgere
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
Du har desværre nok ret. Trappen fra Christiandborg ud til det virkelige liv synes at være alt for høj for "De ærede medlemmer"!Lycon skrev:Det er godt skrevet, men kommer ikke til at gøre en forskel, de er ikke modtagelige for fornuftige argumenter og fakta, det har vi jo set et utal af gange, sidst med luftvåbenloven.Sierra Leone skrev:Håber politikerne læser dette:
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Fornuft og politik følges sjældent ad.... 

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Jeg tror ikke på at vi nogen sinde kommer ti at opleve en lempelse af den møglov, ene og alene af den grund, at ingen ”Fornuftig” politikker vil lægge navn til det første knivdrab der efterfølgende begåes, som en ”Direkte udløber” af at man atter må gå med kniv.
Til gengæld er Dansk politik jo tilsyneladende mediestyret, så en række nyhedsindslag om forfærdelige påkørsler af dyr, hvor bilisten har set sig ude af stand til at aflive dyret forsvarligt på grund af en manglende kniv, kan muligvis udløse et påbud om at medbringe kniv når man kører i landdistrikterne (Selvfølgelig bort låst i et godkendt handskerum!)
Til gengæld er Dansk politik jo tilsyneladende mediestyret, så en række nyhedsindslag om forfærdelige påkørsler af dyr, hvor bilisten har set sig ude af stand til at aflive dyret forsvarligt på grund af en manglende kniv, kan muligvis udløse et påbud om at medbringe kniv når man kører i landdistrikterne (Selvfølgelig bort låst i et godkendt handskerum!)
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- Redakula
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Aalborg
Desværre... Indsæt selv nogle af de følgende:Lycon skrev:Det er godt skrevet, men kommer ikke til at gøre en forskel, de er ikke modtagelige for fornuftige argumenter og fakta, det har vi jo set et utal af gange, sidst med luftvåbenloven.Sierra Leone skrev:Håber politikerne læser dette:
"Tænk på børnene"
"Amerikanske tilstande"
"Wild west tilstande"
"Værtshusmassemord"
osv osv....
Prøv at kigge kommentarsporene igennem til artiklerne online om LAU's glimrende kommentar forleden. Ikke et eneste rationelt argument imod men bare en repetition af ovenstående udenadslære

For hvert år der går nedjusterer jeg kraftigt den % sats af befolkningen jeg vurderer til at kunne bestå hjernedødskriteriet :alcohol:
/redakula ;-)
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Lige præcis, og så er der jo den ofte anvendte "Jamen, så tænk på hvor slemt det ville ha' været hvis vi ikke havde indført disse regler, for at dæmme op for problemet".Redakula skrev: Desværre... Indsæt selv nogle af de følgende:
"Tænk på børnene"
"Amerikanske tilstande"
"Wild west tilstande"
"Værtshusmassemord"
osv osv....
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
Kravet om jagttegn før besiddelse glatløbet haglgevær blev oprindeligt fremsat under forberedelserne til obligatorisk jagtprøve 1969.
Ordlyden af lovændringen blev nedfældet i ”Arbejdsgruppen vedrørende våbenlovgivningen” betænkning nr 966 af 1982.
Retsinformation.dk har desværre ikke en våbenlov i deres arkiv som er ældre end ”LBK nr 529 af 11/12/1985” og heri er ordlyden:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1. Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2. piber og baskyler til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3. færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 3,5 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Ordlyden af lovændringen blev nedfældet i ”Arbejdsgruppen vedrørende våbenlovgivningen” betænkning nr 966 af 1982.
Retsinformation.dk har desværre ikke en våbenlov i deres arkiv som er ældre end ”LBK nr 529 af 11/12/1985” og heri er ordlyden:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1. Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2. piber og baskyler til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3. færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 3,5 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
For politikere er det jo også meget nemmere at stramme loven over for de få end at skulle udtænke noget der kan ændre tankesættet hos de to-be kriminelle. Jeg hørte dog at man nu begynder at se resultaterne af en målrettet indsats mod unges kriminalitet. Men det er vel for meget forlangt at politikkerne skal ligge to og to sammen og så satse på det som virker og indrømme det som ikke virker.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
Lycon skrev:Det er godt skrevet, men kommer ikke til at gøre en forskel, de er ikke modtagelige for fornuftige argumenter og fakta, det har vi jo set et utal af gange, sidst med luftvåbenloven.Sierra Leone skrev:Håber politikerne læser dette:
fornuft og politik er desværre to helt uforenlige størrelser,
sund fornuft og omtanke har ikke lang levetid hos politikere
det eneste man opnår med en tåbeligt restriktiv våbenlov som ikke følges op med en MASSIV forøgelse af antallet af politifolk til beskyttelse af de afvæbnede borgere er at disse forsvarsløse borgere stort set er prisgivet forbryderne
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2978 times
- Been thanked: 377 times
Jeg er ganske enig med artiklens forfatter.Sierra Leone skrev:Håber politikerne læser dette:
Men artiklen er bragt i det helt forkerte medie. Havde den været bragt i f.eks. Politiken eller Berlingske Tidende kunne det måske have flyttet nogle holdninger.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
kan hertil oplyse at jeg købte mit første jagtgevær+et par æsker patroner i 1976, det eneste jeg foreviste var et kørekort til godtgørelse af at jeg var fyldt 18, og i flere år efterfølgende købte jeg haglpatroner i den lokale brugs uden nogensinde at blive afkrævet bevis/tilladelseSierra Leone skrev: Retsinformation.dk har desværre ikke en våbenlov i deres arkiv som er ældre end ”LBK nr 529 af 11/12/1985” [/i]
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Re: Sv: Aktuel kommentar til våbenlovens værdi!
Tja.. Patroner jo ikke farligere end så meget andet. Du skal have noget at fyre dem af i, da de sådan set bare er en meget,meget lille mængde sprængstof (fænghætten) en lille mængde gødning og lidt bly/stål/tombak i et plastik eller messinghylster. Du lave mange flere spændende og sjove ting med benzin og kemikalier, der er tilgængelige for alle.KXE skrev:Haglpatroner i brugsen, hvor fedt..
Det kan ikke siges nok gange, våbenloven er noget klamp! Der bliver ikke begået kriminalitet med lovlige våben i et sådant omfang at det retfærdigøre andet end at man tjekker hvem der køber våbenene..
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Jagtprøven blev indført sidst i 60'erne... Skulle du ikke vise jagttegn?5317 skrev:kan hertil oplyse at jeg købte mit første jagtgevær+et par æsker patroner i 1976, det eneste jeg foreviste var et kørekort til godtgørelse af at jeg var fyldt 18, og i flere år efterfølgende købte jeg haglpatroner i den lokale brugs uden nogensinde at blive afkrævet bevis/tilladelseSierra Leone skrev: Retsinformation.dk har desværre ikke en våbenlov i deres arkiv som er ældre end ”LBK nr 529 af 11/12/1985” [/i]
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Kar 98
- Platin Member
- Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 10 times
Re: Sv: Aktuel kommentar til våbenlovens værdi!
Da jeg fik jagttegn i '82 købte jeg da jagtpatroner ved den lokale landsbykøbmand ; han kendte mig , så han spurgte bare " nå har du fået jagttegn ? Jamen knæk og bræk " . Betalte 27,5 for en kasse sorte Hubertus med blyhagl ........KXE skrev:Haglpatroner i brugsen, hvor fedt..
Ja det var en anden tid

Kar 98
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 16 times
Jeg hentede på et tidspunkt et haglgevær i den lokale sportsforretning (Gave til en kammerat) og da jeg ikke havde forsøgt at presse prisen eller på anden måde været umulig, syntes ekspedienten da at jeg skulle have et par kasser patroner med i handlen. Det var så tilfældigvis noget billig l*rt (Eller emballagen var .) og det resulterede i at hele torvet pludselig flød med jagtpatroner. Så der stod jeg med ”Sprederen” under armen og forsøgte at samle skidtet op i et par defekte kasser, til stor morskab for de forbipasserende.! - Der var mærkeligt nok ingen der løb skrigende væk, selvom de lige foran dem, havde en hysterisk og bevæbnet person. 

Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
I Kbh. havde AKS hentet dig, efter de første 14 skræmte pædagoger og klid-mødre havde fået den grønne the galt i halsen, og ringet til politiet.
Quis custodiet ipsos custodes?
- Sierra Leone
- Gone But Not Forgotten
Ja, der er forskel på det mørke, tilbagestående Midtjylland og det kosmopolitisske København. 

-
- Platin Member
Sidste år under bukkejagten så jeg en yngre mand på cykel med riflen over skulderen og i komplet jagttøj inkl. hat. Det så sgu lidt komisk ud 

- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Håber han havde riflen i foderal... Ellers er han dybt kriminel ;-)TheDarkSide skrev:Sidste år under bukkejagten så jeg en yngre mand på cykel med riflen over skulderen og i komplet jagttøj inkl. hat. Det så sgu lidt komisk ud
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Platin Member
Nej, det var netop det som så så komisk ud. En riffel bliver jo ikke mere sikker af at være i et foderal, men man skræmmer selvfølgelig ikke gamle fru Hansen i samme gradKruffe skrev:Håber han havde riflen i foderal... Ellers er han dybt kriminel ;-)TheDarkSide skrev:Sidste år under bukkejagten så jeg en yngre mand på cykel med riflen over skulderen og i komplet jagttøj inkl. hat. Det så sgu lidt komisk ud