Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Sierra13 » 12. mar 2013, 17:42

Hej kære NVF'ere
Jeg står i den situation jeg har en Gamo Shadow RSV 5.5, og jeg ved virkelig om jeg skal vælge at tune på den eller købe en anden.
Jeg aner slet ikke hvad jeg vil bruge af penge, det kommer stærkt an på alternativerne og hvad de koster, hvis i vil stå bi med forslag der ville det være dejligt
Men pointen er jeg godt vil have mere ud af min Gamo, jeg er som sådan meget glad for den, men føler godt den kunne være en smule bedre og evt fjederlyden blev en smule mindre opsigtsvækkende.

Hvad synes i beholde eller købe ny? og hvis i skulle beholde hvad ville i så anbefale man gjorde ved den? og hvad ville det ca stå i af kr øre? er der mulighed for selv at skifte fjederne (har viljen til at gøre ting selv)
Men en ting er sikkert om jeg skal have ny eller ej, så skal det være fjeder og ikke PCP. Da en PCP nok ville stå i for meget :)
Med venlig hilsen :)

evt nogle der ved om man kan risikere at det er en "neddroslet" version? pga lovgivning i oprindelses land? eller det er "fullpower" ?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Sort » 12. mar 2013, 18:00

Hvis den er stemplet med et "F" er det en tysk neddroslet udgave, ellers tvivler jeg på du kan se det uden en cronograf.

Den skal nok have en ny stempel pakning og en ny fjeder, hvis den er ved at være træt. Dertil lidt fjeder tjære for at dæmpe støjen og helst enten nogle hjemmelavede fjederstyr (boremaskine og nylon) eller hvis du kan få nogle færdige der passer til din fjeder.
Et GRT aftræk ville også hjælpe lidt.

Det hele kan vel laves indenfor 1000kr vil jeg tro, GRT aftrækket koster vist 400 og tjære (maccari heavy tar) får du nok heller ikke i en pakning beregnet til en enkelt skyder.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Sierra13 » 12. mar 2013, 18:14

Sort skrev:Hvis den er stemplet med et "F" er det en tysk neddroslet udgave, ellers tvivler jeg på du kan se det uden en cronograf.

Den skal nok have en ny stempel pakning og en ny fjeder, hvis den er ved at være træt. Dertil lidt fjeder tjære for at dæmpe støjen og helst enten nogle hjemmelavede fjederstyr (boremaskine og nylon) eller hvis du kan få nogle færdige der passer til din fjeder.
Et GRT aftræk ville også hjælpe lidt.

Det hele kan vel laves indenfor 1000kr vil jeg tro, GRT aftrækket koster vist 400 og tjære (maccari heavy tar) får du nok heller ikke i en pakning beregnet til en enkelt skyder.

Hvor ville denne stempling være?
Vil tro geværet er omtrent 5 år, men skyder ikke så meget :) et snit på max 100 skud om året :)
Hvad vil der være af "pros" ved at små tune på den jeg har? er det "kun" finere aftræk, og mindre lyd, eller er der også lidt effekt at hente?

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Deer Hunter » 13. mar 2013, 16:01

Du kan nok få nogle nye pakninger her. evt fjeder

http://www.gunspares.co.uk/
Deer Hunter 5.6

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af EMD » 13. mar 2013, 21:36

Hvis den kun er omkring 5 år gammel, og du har skudt under 1000 skud med den, er den ikke blevet træt endnu. Det bliver den først om et par tusind skud. Du får ikke meget mere kraft ud af at tune den, primært pænere lyd og lidt bedre præsision. Den skyder omkring 180 m/s, og du får den ikke meget længere op med et standart blyhagl. Men har du mishandlet den, og skudt uden hagl i løbet flere gange, kan det da godt være at pakningen eller fjederen har taget skade.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Sierra13 » 14. mar 2013, 15:38

Den har aldrig været trykket af uden hagl i ;) Behandler da tingene nogenlunde :P
Det der irritere mig mest er den lød den afgiver, som jeg synes tiltrækker noget mere opmærksomhed end det lyd min fars Diana afgiver.
opmærksomhed+naboer=no go...

Ovemic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25. jul 2011, 02:35
Interesser: jagt og konkurence
Geografisk sted: vensyssel

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Ovemic » 16. mar 2013, 11:58

hej
du kan også montere et gasfjeder sæt fra en gamo igt, det gjorde jeg med min gamo cfx 5,5 og den gik fra at skyde ca 185 msek til at skyde 230 msek med tunge jagt hagl målt med min cronograf, samtidig er det grimme twaang fra fjederen væk og den vibrerer en del mindre,
jeg fik det komplet med igt aftrækker, gasfjeder og styr for under 500,-kr hos almas i ålborg, jeg satte også nye pakninger i når den alligevel var skildt ad, det blev et helt andet gevær at skyde med :mrgreen:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny "fjedergun" eller tune den gamle?

Indlæg af Sierra13 » 19. mar 2013, 21:12

Ovemic skrev:hej
du kan også montere et gasfjeder sæt fra en gamo igt, det gjorde jeg med min gamo cfx 5,5 og den gik fra at skyde ca 185 msek til at skyde 230 msek med tunge jagt hagl målt med min cronograf, samtidig er det grimme twaang fra fjederen væk og den vibrerer en del mindre,
jeg fik det komplet med igt aftrækker, gasfjeder og styr for under 500,-kr hos almas i ålborg, jeg satte også nye pakninger i når den alligevel var skildt ad, det blev et helt andet gevær at skyde med :mrgreen:
lyder ikke dumt :D

Besvar