Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Babba
- Newbie

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: midtsjælland
Hej folkens
Jeg står i den situation at et nært familiemedlem vil forære mig den her gammel riffel. Det er en han selv har arvet og han har haft den i mange år og i den tid han har haft den, taget den med fra schweiz, som er god og vel 15 år siden. Han har aldrig brugt den og har andrig haft interesse for at skyde med den, riflen har han brugt til pynt. Da han er op i årene og jeg er den eneste der har interesse inden for våben, vil han forære mig den. Men jeg finder ud af at han ikke har papir på den og det er så her jeg har brug får hjælp, for jeg vil gerne have en tilladelse til den, så jeg kunne få skudt lidt med den

.
Det skal lige siges at jeg har jagttegn og har også skab det kan stå i. Riflen er fra 1906 så vidt jeg ved og er en repeterriffel.
Jeg vil selvfølgelig ringe og snakke med det lokale våbenkontor, så håber der er nogle her inde der har gode råd, til hvordan jeg skal takle sådan en samtale med våbenkontoret?
Senest rettet af
Refraktorius 28. mar 2013, 21:59, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift
-
Corysan
- Silver Member

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Babba skrev:Hej folkens
Jeg står i den situation at et nært familiemedlem vil forære mig den her gammel riffel. Det er en han selv har arvet og han har haft den i mange år og i den tid han har haft den, taget den med fra schweiz, som er god og vel 15 år siden. Han har aldrig brugt den og har andrig haft interesse for at skyde med den, riflen har han brugt til pynt. Da han er op i årene og jeg er den eneste der har interesse inden for våben, vil han forære mig den. Men jeg finder ud af at han ikke har papir på den og det er så her jeg har brug får hjælp, for jeg vil gerne have en tilladelse til den, så jeg kunne få skudt lidt med den

.
Det skal lige siges at jeg har jagttegn og har også skab det kan stå i. Riflen er fra 1906 så vidt jeg ved og er en repeterriffel.
Jeg vil selvfølgelig ringe og snakke med det lokale våbenkontor, så håber der er nogle her inde der har gode råd, til hvordan jeg skal takle sådan en samtale med våbenkontoret?
Held og lykke med det...
Tror ikke længerer at der er nogen som helst mulig for at få lovliggjort skunk våben ...
Men bliver spændende at se hvad der sker!
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
-
EGJ
- Silver Member

- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Den er vist svær. Mon ikke du risikerer at bringe din bekendte i fedtefadet, hvis du fortæller politiet historien om et våben uden papirer?
Det havde nok været lettere, hvis du skulle have arve den fra en afdød bekendt...
-
SGLaursen
- Bronze Member

- Geografisk sted: 4300 Holbæk
- Been thanked: 1 time
Ja synd det ikke er en afdød der har haft den, så var der ingen at straffe

.
-
Kruffe
- Platin Member

- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Dit familiemedlem er en modig mand - at blive snuppet med en ikke-registreret riffel udløser en ubetinget fængselsdom i dagens Danmark. Jeg ville nok være meget påpasselig med henvendelse til politiet - dog kan du ikke tilpligtes til at udlevere/vidne mod nærtstående familie. Hvis jeg var ham (dit familiemedlem), så ville jeg skille mig af med riflen - konsekvensen ved at blive snuppet er simpelthen for høj. Så hellere smide den i havnen eller noget i den retning...
Sikkert ikke lige det svar du søgte.....
Men som nævnt ovenfor så er chancen for at politiet vil registrere den i dit navn højere, når det sker fra et dødsbo end som et skunkvåben.....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Kruffe skrev:?............
Sikkert ikke lige det svar du søgte.....
Men som nævnt ovenfor så er chancen for at politiet vil registrere den i dit navn højere, når det sker fra et dødsbo end som et skunkvåben.....
Dog er straffen for drab stadig højere end for ulovlig våbentilladelse, så lad være med at arrangere et dødsbo til lejligheden!
....... Jeg er enig med de andre, bed ham smide den i havnen. Du skal ikke røre den med en ildtang.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
Deepo
- Gold Member

- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Jeg synes det vil være en rigtig dårlig ide at køre ned til havnen med et funktionelt gevær. Jeg tror jeg ville gå igang med en nedstryger, før jeg kørte nogen steder.
/Mogens
-
Schweizertossen
- Gold Member

- Interesser: Historisk riffel skydning WW2
- Geografisk sted: Onsild.st
- Has thanked: 6 times
Hvor er i da negative alle sammen :shame: ring til dit lokale våbenkontor og snak med dem, hvis ikke den er efterlyst skulle der være gode chancer for at få papir på den.
-
Boerge
- Platin Member

- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Jeg burde jo nok vide, hvad der ville ske ved forespørgsel til et Våbenkontor, men er faktisk noget i tvivl - afhænger nok meget af, hvem du kommer til at tale med!
En mulighed: Rustbeskyt våbnet og lad pgl. opbevare det på et absolut sikkert sted - evt. bundstykke for sig. Den dag pgl. så ikke er længere, kan det jo så findes i dødsboet?? ( eller er det for kynisk ) Sørg iøvrigt for guds skyld for, at pgl. ikke har amminition til våbnet, da det er en skærpende omstændighed, hvis Politiet på en eller anden mystisk måde skulle komme ind i billedet.
Anden mulighed: Håb på, at der en dag igen kommer en "Frit lejde" aktion¨- og så måske på den måde få det kringlet ved at tale godt for dig med det lokale Våbenkontor!!
Men som sagt: ??????????????? ( i tvivl )
( og iøvrigt velkommen på foraet )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
-
EGJ
- Silver Member

- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Finn Nielsen skrev:Hvor er i da negative alle sammen :shame: ring til dit lokale våbenkontor og snak med dem, hvis ikke den er efterlyst skulle der være gode chancer for at få papir på den.
Dit råd vil jeg ikke tage konkret stilling til, men det er da godt nok svært, at se noget positivt i din bemærkning og den løftede pegefinger du tildeler folk, som velmenene har biddraget her i tråden. Du er lidt ude efter manden i stedet for bolden, synes jeg nok
Sådan som jeg kender til våbenloven, så forekommer advarslerne ganske relevante, og skribenterne fortjener på ingen måde at blive kald negative
Jeg ønsker dig en god dag

-
Schweizertossen
- Gold Member

EGJ skrev:Finn Nielsen skrev:Hvor er i da negative alle sammen :shame: ring til dit lokale våbenkontor og snak med dem, hvis ikke den er efterlyst skulle der være gode chancer for at få papir på den.
Dit råd vil jeg ikke tage konkret stilling til, men det er da godt nok svært, at se noget positivt i din bemærkning og den løftede pegefinger du tildeler folk, som velmenene har biddraget her i tråden. Du er lidt ude efter manden i stedet for bolden, synes jeg nok
Sådan som jeg kender til våbenloven, så forekommer advarslerne ganske relevante, og skribenterne fortjener på ingen måde at blive kald negative
Jeg ønsker dig en god dag

At man ikke kan få papir på et våben, den passer ikke helt, jeg har de seneste to år nok fået lavet papir på 20-25 våben til skytteforenings brug, og det har både været fra dødsboer og fra folk der er i live

Så tag en god snak med det lokale våbenkontor, man bliver ikke sar fast for at være ærlig.
-
Babba
- Newbie

Puha det virker sku lidt overskuligt, hvordan dælen jeg skal få kringlet den.
Jeg kan godt se det er en dårlig situation jeg står i, synes bare det er syndt at en fin gammel riffel der har over 100 år på bagen skal destrueres. Men jeg må ringe og få vejledning af det lokale våbenkontor og høre hvad man skal gøre i en situation med en riffel uden papir.
-
Gråskæg
- Platin Member

- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Boerge skrev:Jeg burde jo nok vide, hvad der ville ske ved forespørgsel til et Våbenkontor, men er faktisk noget i tvivl - afhænger nok meget af, hvem du kommer til at tale med!
En mulighed: Rustbeskyt våbnet og lad pgl. opbevare det på et absolut sikkert sted - evt. bundstykke for sig. Den dag pgl. så ikke er længere, kan det jo så findes i dødsboet?? ( eller er det for kynisk ) Sørg iøvrigt for guds skyld for, at pgl. ikke har amminition til våbnet, da det er en skærpende omstændighed, hvis Politiet på en eller anden mystisk måde skulle komme ind i billedet.
Anden mulighed: Håb på, at der en dag igen kommer en "Frit lejde" aktion¨- og så måske på den måde få det kringlet ved at tale godt for dig med det lokale Våbenkontor!!
Men som sagt: ??????????????? ( i tvivl )
Jeg er meget på linje med ovenstående, men hvis det har lange udsigter til at våbenejeren skal på plejehjem eller kirkegården, så er der vel den mulighed at et andet dødsfald i familie-kredsen eller at en blandt venner og bekendte bliver erklæret dement eller død og dermed kan bruges? Du har altid ret til at bede om et godt råd eller vejledning fra myndighederne, uden at det medfører, at der holder et par blå blink på gårdspladsen før du når at lægge telefonen.
-
Badaka
- Platin Member

- Interesser: Bukkejagt og riflede våben
- Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 15 times
Jeg har hørt om lignende sager hvor vedkommende har snakket med en våbenhandler om at få våbnet skrevet i deres våbenbog. Derefter er indregistreringen en relativ simpel sag.
Snak med din lokale våbenpusher før du snakker med våbenkontoret.
-
Great Dane
- Platin Member

- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
Klap nu lige farmor...Tøser
Hvis riflen er fabrikeret i 1906, så kunne det være interessant at kende modelåret, måske den glat og elefant kan skrives på en samlertilladelse (et forummedlem?) Og så kan den omregistreres til almindelig jagttilladelse bagefter. Kan den sættes på en samlertilladelse, så kan det jo også være at Baba bare skulle søge den selv og blot beholde riflen på den tilladelse med de ulemper det indebærer.
Mvh Great Dane
-
Schweizertossen
- Gold Member

Great Dane skrev:Klap nu lige farmor...Tøser
Hvis riflen er fabrikeret i 1906, så kunne det være interessant at kende modelåret, måske den glat og elefant kan skrives på en samlertilladelse (et forummedlem?) Og så kan den omregistreres til almindelig jagttilladelse bagefter. Kan den sættes på en samlertilladelse, så kan det jo også være at Baba bare skulle søge den selv og blot beholde riflen på den tilladelse med de ulemper det indebærer.
Hvis den er fra schweiz og er fra 1906 så er modelåret 1896 og så kan den ikke gå på en samlertilladelse
-
T-REX
- This member is

- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 257 times
Hvis det er er en salonriffel, så er der en paragraf i våbenloven om salonrifler, der har været ejet, siden før 1963.
Denne gælder så vidt jeg husker stadig.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
Babba
- Newbie

Jeg vil lige komme med en update på hvordan det gik mig.
jeg tog ned til det lokale våbenkontor med en udfyldt ansøgning. Efter lidt snak fik han det registreret
Så nu er jeg blevet en lykkelig ejer af en riffel

-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Babba skrev:Jeg vil lige komme med en update på hvordan det gik mig.
jeg tog ned til det lokale våbenkontor med en udfyldt ansøgning. Efter lidt snak fik han det registreret
Så nu er jeg blevet en lykkelig ejer af en riffel

Sådan skal den ordnes.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
Schweizertossen
- Gold Member

tillykke med det schweiziske skydende urværk

-
Lasse68
- Gone But Not Forgotten

- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Been thanked: 59 times
Ja, det er en super tilbagemelding.
Jeg havde s... ikke turdet gå til policen og indrømme en mulig våbenlovsovertrædelse, uanset hvor fornuftigt det så er at våben bliver registreret. Der kender jeg for mange eksempler på politifolk der konsekvent kører alle sager 100% fordi hvis loven er overtrådt så er der nogen der skal straffes.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
Superliga
- Gold Member

- Interesser: Historiske våben, skydning
- Geografisk sted: Midt-vest jylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Det er simpelthen klamt med de regler på det område med skunk/uregistrerede våben.
Tillykke med den gik igennem alligevel, uden du blev smidt i håndjern. Nu mangler vi bare

-
KXE
- Silver Member

- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 6 times
Ja, jeg tænker da også at flere våben ville blive registreret, hvis der var frit lejde i den forstand at man kan få lov at komme med uregistrerede våben og få dem gjort lovlige..
-
Boerge
- Platin Member

- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Been thanked: 89 times
Flot klaret - både af dig, og den politimand, der "klarede ærterne".!!!!!!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!