Renovering af antik revolver. Hvad må man?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Renovering af antik revolver. Hvad må man?

Indlæg af Senserazer » 3. apr 2013, 14:00

hvis man står i den situation at man har en for-/baglader fra før 1870, som derfor ikke er på nogen form for tilladelse, hvor meget må man så gøre ved den?
Hvad må udskiftes, hvis noget? Grebsskaller? Løb? Finish?

Håber nogen har interesse for at give et svar! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Re: Renovering af antik revolver. Hvad må man?

Indlæg af Ølgaard » 3. apr 2013, 14:17

:photo:

Det er svært at svare på uden foto, man kan hurtigt forringe dens værdi hvis man går for hurtigt frem med værktøjet.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Scott » 3. apr 2013, 16:34

Det er din revolver, så må du selv om det. Langt det meste forringer værdien.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 3. apr 2013, 16:36

Jeg har ikke anskaffet en endnu :giggle: rolig rolig! :giggle:

Den slags antik revolver jeg eftersøger er ikke en som skal være nummerens, eller noget umanerlig dyt samlerobjekt. Den skal bare være pyntegenstand, men stadig i skydeklar stand. Så renovering ville være af ren æstetisk interesse, uden hensyntagen til samlerværdi.

Så det er mere et spørgsmål om hvad der er lovligt mht. til at udskifte dele.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Scott » 3. apr 2013, 18:58

Er skam helt rolig, men det man pudser væk på sådan en, er historie.

LFuppen
Banned
Banned
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af LFuppen » 3. apr 2013, 19:45

På den anden side - kender man ikke historien bag det enkelte våben fra start til nu, er det vel op til den enkelte hvad der skal ske med våbenet.
En del gamle våben set i bl.a. Vandel kunne se ud til, at have brugt til meget andet end at skyde med det og derved gøre sig fortjent til en renovering :neutral:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Scott » 4. apr 2013, 09:46

Du skal lige tænke på, at selv en ubrugelig patronskyder (til enhedspatron) kræver en samletilladelse, og der er iøvrigt ikke meget pynt ved den, da den skal opbevares i våbenskab (endnu en udgift)

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af CIS » 4. apr 2013, 13:58

Du skal ikke købe en baglader/enhedspatron krævende revolver/pistol fra før 1870, for de kræver samlertilladelse, og dermed våbenskab osv..

Men alle forladere fra før 1870 er at betragte som antikt ufarligt metal, og kræver ingen former for tilladelse, ej heller krav til opbevaring..

Snakker vi en gammel flintlock eller en percussion rytterpistol til et par tusinde eller derunder, kan en hjemmelavet renovering sikkert være meget sjov at prøve, og den er normalt heller ikke så teknisk krævende, da sådanne pistoler er meget simpelt lavet, i forhold til en revolver, og en antik percussion tromle-revolver er jo også i en anden helt anden verden rent prismæssigt, og da en amatør renovering formentlig vil gøre revolveren omtrent værdiløs, så er det nok ikke en sådan du skal vælge..

Man kan købe sig en skydeklar antik percussion revolver fra ca. kr 8000,- og opefter, så det kan ikke svare sig at købe en sådan i dårlig stand, for så selv at skulle få den gjort skydeklar, det vil kræve alt for meget arbejde og penge..

Ellers kan du melde dig ind i en sortkrudtsklub, der kan du efter 2 år aktiv medlemsskab, købe dig en god brugt Italiensk kopi revolver for under en tusse...
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. apr 2013, 19:53

Det var percussin revolver fra før 1870 som var i mine tanker, som pyntegenstand, men stadig funktionsdygtig revolver.

Mine tanker har været omkring at købe et sæt (jeg vil gerne have 2 af samme model) sammensatte revolvere.
Begrundelsen for dette er at de ikke skal have nogen 'samlerværdi', og ikke skal sælges videre eller noget lignende, så deres 'værdi' skal være som pyntegenstand. Og sammensatte, men stadig funktionsdygtige/skydeklare, revolvere skulle være noget billigere som jeg har forstået det? :???:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. apr 2013, 21:38

Og det var så i den forbindelse (at de ikke skal have samlerværdi) at jeg var interesseret i at vide hvad der er -lovligt- at gøre ved dem. Må man skifte dele ud hvis nogle er meget slidt? Må man skifte grebet? osv. osv. osv.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 4. apr 2013, 21:55

Senserazer skrev:Det var percussin revolver fra før 1870 som var i mine tanker, som pyntegenstand, men stadig funktionsdygtig revolver.

Mine tanker har været omkring at købe et sæt (jeg vil gerne have 2 af samme model) sammensatte revolvere.
Begrundelsen for dette er at de ikke skal have nogen 'samlerværdi', og ikke skal sælges videre eller noget lignende, så deres 'værdi' skal være som pyntegenstand. Og sammensatte, men stadig funktionsdygtige/skydeklare, revolvere skulle være noget billigere som jeg har forstået det? :???:
Jeg ville da købe nogle kopi/deko revolvere når tilgangen er sådan, de er lige så flotte som ægte,
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. apr 2013, 22:33

Keldda skrev:
Senserazer skrev:Det var percussin revolver fra før 1870 som var i mine tanker, som pyntegenstand, men stadig funktionsdygtig revolver.

Jeg ville da købe nogle kopi/deko revolvere når tilgangen er sådan, de er lige så flotte som ægte,
Det har jeg også tænkt, men der er trods alt også det historisk interessant element i at de er ægte. Jeg har bare ikke lysten til at bruge mange mange tusinde kroner, ikke i første omgang i hvert fald.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 5. apr 2013, 00:23

Jeg tror du må skifte alt ud, så længe du skifter det ud med andre dele der heller ikke er omfattet af våbenloven. Dvs. du må ikke sætte et nyproduceret løb på, selvom revolveren er fra 1851, fordi løbet i sig selv er en tilladelses krævende del. Men hvis du kan finde et løb fra en anden gammel revolver, så må du gerne sætte det på, da det ikke regnes som farligt ;)

Derudover kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle måtte montere alle de grebsskaller, sigtekorn, etc. du har lyst til, så længe det ikke er tilladelses krævende dele.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 5. apr 2013, 11:00

NSander skrev:Jeg tror du må skifte alt ud, så længe du skifter det ud med andre dele der heller ikke er omfattet af våbenloven. Dvs. du må ikke sætte et nyproduceret løb på, selvom revolveren er fra 1851, fordi løbet i sig selv er en tilladelses krævende del. Men hvis du kan finde et løb fra en anden gammel revolver, så må du gerne sætte det på, da det ikke regnes som farligt ;)

Derudover kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle måtte montere alle de grebsskaller, sigtekorn, etc. du har lyst til, så længe det ikke er tilladelses krævende dele.
Det er da en rigtig god pointe :thumbup: Det skulle jeg næsten selv have tænkt på :oops: Tak for svar!

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af CIS » 7. apr 2013, 01:39

Som NSander så rigtigt skriver, så må du skifte alle de dele ud du vil, men drejer det sig om ramme, tromle eller løb, så er kravet, at de dele skal være fra et forlader-våben, der er produceret før 1870, ellers er der frit "slav".

Du får nok ikke en fungerende percussion revolver, fremstillet før 1870, for et par tusinde, det nærmeste du kan komme, er nok en sammensat revolver, da ingen rigtige samlere har interesse i dem, og det holder priserne nede, de fåes normalt fra kr 4000,- og opefter..

Du kan evt. tage på Vandel våben-messe søndag d. 21/04 kl 10.00, der kan du måske finde noget du kan bruge..
Senest rettet af CIS 8. apr 2013, 01:19, rettet i alt 1 gang.
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 7. apr 2013, 22:17

CIS skrev: Du kan evt. tage på Vandel våben-messe søndag d. 21/04 kl 10.00, der kan du måske finde noget du kan bruge..
Hvis ikke jeg arbejdede hele den dag så skulle jeg helt sikkert afsted! Men det var også noget sammensat jeg havde i tankerne. Jeg må snuse lidt rundt.

Tak for alle svarene! :razz:

Besvar