Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af Imcses » 4. apr 2013, 15:04

Snakkede med Roskilde våbenkontor idag om andre ting og spurgte til lyddæmper. Det var der ikke tale om og det var en fejl i Køge at nogle havde fået det.
Så venter lidt endnu:-)
Ivan

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 65 times
Been thanked: 19 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Radis » 4. apr 2013, 16:30

Ak ja. Med den instilling som du beskriver Imcses, så er der vidst ingen grund til at begynde at søge nu. Man må håbe at Jægerforbundet er opmærksom på dette nye "tiltag", og bringer noget information engang i næste nummer af Jæger :bowdown:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 4. apr 2013, 16:47

Radis skrev:Ak ja. Med den instilling som du beskriver Imcses, så er der vidst ingen grund til at begynde at søge nu. Man må håbe at Jægerforbundet er opmærksom på dette nye "tiltag", og bringer noget information engang i næste nummer af Jæger :bowdown:
Jeg vil da bare søge løs alligevel... Smagsdommeri skal da ikke accepteres på nogen måde.. Jeg vil da mene at policen skal rette sige efter de udstukne love og regler, og bare se at få underskrevet de tilladelser.. Basta... Og hvis de ikke gør, så klag, klag og atter klag...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Radis » 4. apr 2013, 16:49

Jeg tror jeg venter til jeg kan læse noget mere om det, fra Jægerforbundet, JM, whatever.
Jeg kommer bare til at skuffe mig selv...

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 4. apr 2013, 17:00

Radis skrev:Jeg tror jeg venter til jeg kan læse noget mere om det, fra Jægerforbundet, JM, whatever.
Jeg kommer bare til at skuffe mig selv...
Fair nok... Jeg synes bare ikke man skal bukke sig ned og vende r*ven til, og bare acceptere at nogle våbenkontorer tror de kan lave deres egne love og regler.. Hvis tingene er tilladt, og man ellers opfylder kravene, så skal der bare udstedes tilladelse... Bum slut. Og jo flere der klager over dette, jo før må justitsmedisteriet vel opdage at der er et problem med deres folk visse steder..

Jeg vil så samtidig understrege at jeg på ingen måde kan sætte en finger på mit lokale våbenkontor i Vordingborg.. De er sgu så søde rare og venlige, samt ikke mindst servicemindede... :Hug: Det kunne andre steder lære lidt af...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af JPedersen » 4. apr 2013, 22:37

Imcses skrev:Snakkede med Roskilde våbenkontor idag om andre ting og spurgte til lyddæmper. Det var der ikke tale om og det var en fejl i Køge at nogle havde fået det.
Ivan

Det er fordi at det netop er våbenkontoret i Roskilde, der er problemer med i forhold til lyddæmper. Det er dem der har sat sig på bagben..
De er nogle tumper hvad angår sådan nogle ting..

Tilladelser laver de dog på stedet og det går stærkt.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 4. apr 2013, 22:51

Hørte lige i klubben i dag, ved ikke om det er en troværdig kilde... :giggle:

At lyddæmpere vil blive tilladt til konkurrence og træning. Dog stadig ikke godkendt til jagt... :what:
Inklusiv pistoler... :biggrin: Der skal jo så lige laves lidt om i programmerne, så de kan bruges andre steder end IPSC open.

Der skulle gå et halv års tid.... :bowdown:

Måske melder kilden sig også på banen... :what:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 4. apr 2013, 22:54

BentxBetjent skrev:Hørte lige i klubben i dag, ved ikke om det er en troværdig kilde... :giggle:

At lyddæmpere vil blive tilladt til konkurrence og træning. Dog stadig ikke godkendt til jagt... :what:
Inklusiv pistoler... :biggrin: Der skal jo så lige laves lidt om i programmerne, så de kan bruges andre steder end IPSC open.

Det er præcis det sammen jeg snakkede med sælgeren om, han mente dog ikke at der gik så lang tid.
MVH Jonas

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Klinge-777 » 4. apr 2013, 23:22

Lige et spørgsmål.
Skal man have en lyddæmper før man kan søge tilladelse (er de nummeret?), eller kan jeg bare søge en generel tilladelse til en lyddæmper til min .308 win ?
Vi skal bare have sendt nogle ansøgninger afsted! :razz:
Edit: koster tilladelserne noget?
Der er altid et alternativ!

Vetten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH

Indlæg af Vetten » 5. apr 2013, 01:10

Klinge-777 skrev:Lige et spørgsmål.
Skal man have en lyddæmper før man kan søge tilladelse (er de nummeret?), eller kan jeg bare søge en generel tilladelse til en lyddæmper til min .308 win ?
Ja de er nummereret, og betragtes som en våbendel så ansøgningen er specifik på den enkelte dæmper.

Men ellers er det jo bare at finde en og søge tilladelsen.

Vetten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Vetten » 5. apr 2013, 01:44

Thorkil02 skrev:
Imcses skrev:Snakkede med Roskilde våbenkontor idag om andre ting og spurgte til lyddæmper. Det var der ikke tale om og det var en fejl i Køge at nogle havde fået det.
Ivan

Det er fordi at det netop er våbenkontoret i Roskilde, der er problemer med i forhold til lyddæmper. Det er dem der har sat sig på bagben..

Måske de skulle læse det nederste på siden her i Roskilde.... http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... alvautomat

Brugeravatar
Albani
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København

Indlæg af Albani » 5. apr 2013, 09:07

Våbenkontoret vestegnen har samme problem og jeg har klaget til rigspolitiet over vestegnen og er igang med en rykker til dem og at klage til justitsministeriet over vestegnens afgørelse.
Min sag var at vestegnen nægtede mig en fornyelse på min tilladelse til lyddæmper
Thorkil02 skrev:
Ivan

Brugeravatar
Experimentarius
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...

Indlæg af Experimentarius » 5. apr 2013, 11:10

Jeg har lige fået følgende forklaring af våbenbetjenten:

Dokumentet vedr frigivelse af lydpotter fra rigspolitiet blev fejlagtigt sendt til våbenkontorerne i stedet for justitsministeren.

Processen er derfor blevet bremset og nu må vi vente til JM har skrevet under.

Betjenten mente også at det snart kom til jagt i DK, men det var hans personlige mening.
/ẍ

No Guns, No Glory ...

Be aware of a man with customised guns ...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 5. apr 2013, 14:07

Experimentarius skrev:Jeg har lige fået følgende forklaring af våbenbetjenten:

Dokumentet vedr frigivelse af lydpotter fra rigspolitiet blev fejlagtigt sendt til våbenkontorerne i stedet for justitsministeren.

Processen er derfor blevet bremset og nu må vi vente til JM har skrevet under.

Betjenten mente også at det snart kom til jagt i DK, men det var hans personlige mening.
Det lyder meget sandsynligt. Jeg véd, at Justitsministeriet har spurgt RP om deres holdning til lyddæmpere, fordi Danmarks Jægerforbund i et høringssvar til en ny bekendtgørelse om våben og ammunition mm. der må anvendes til jagt, havde gjort opmærksom på, at forbudet mod lyddæmpere er ulovligt. Her er hvad Miljøministeriet skrev til mig om sagen for nogen tid siden:
Kære lassescout

Spørgsmålet har været drøftet med Justitsministeriet (JM) i forbindelse med ændring af bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. som trådte ikraft den 19. december. Den nye bekendtgørelse indeholder ikke nogen ændring af forbuddet, idet JM har bedt Rigspolitiet om en vurdering. Så længe spørgsmålet ikke er afklaret i JM, vil der ikke blive foreslået ændringer i jagtlovgivningen om dette. JM er enig heri.

Med venlig hilsen

MM
Så det må være det svar, RP har sendt til våbenkontorerne istedet for til JM. Fedt at det tilsyneladende er et positivt svar :eek: :eek: :eek:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 5. apr 2013, 16:57

Vetten skrev:
Ja de er nummereret, og betragtes som en våbendel så ansøgningen er specifik på den enkelte dæmper.

I aktiv Fritid i køge, har de sat navn på den dæmper, man har søgt til, jeg har ikke betalt noget for den eller noget. Skal først betale når jeg har min tilladelse i hånden.

Dæmperen er en Schultz og Larsen i 8mm, så kan jeg bruge den på mine 3 rifler i cal, 6,5x55, 3006 og min 8x57. Det er perfekt for mig, det eneste det kræver er at jeg får lavet gevind i mine piber :biggrin:
MVH Jonas

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 5. apr 2013, 17:10

BentxBetjent skrev:Hørte lige i klubben i dag, ved ikke om det er en troværdig kilde... :giggle:

Hvordan mon med lyddæmper til luftvåben? Hørt om det mon vil blive muligt?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 5. apr 2013, 18:12

Når man nærlæser de dokumenter, der ligger til grund for forbuddet mod lyddæmper, så fristes man jo til at tro, at det faktisk er jægerne selv, der har lavet "lobbyarbejde" for at få dem forbudt :???: :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Radis » 5. apr 2013, 19:05

Langenge skrev:Når man nærlæser de dokumenter, der ligger til grund for forbuddet mod lyddæmper, så fristes man jo til at tro, at det faktisk er jægerne selv, der har lavet "lobbyarbejde" for at få dem forbudt :???: :???:
Link? :razz:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 5. apr 2013, 20:06

Thorkil02 skrev: Dæmperen er en Schultz og Larsen i 8mm, så kan jeg bruge den på mine 3 rifler i cal, 6,5x55, 3006 og min 8x57. Det er perfekt for mig, det eneste det kræver er at jeg får lavet gevind i mine piber :biggrin:
Det er måske en dårlig idé i længden. Selvom den vil dæmpe meget på 6,5´eren, og du sandsynligvis ikke vil kunne høre forskel, så dæmper en overstørrelse dæmper dårligere i det farlige frekvensområde. Så du beskytter din hørelse bedst ved at vælge den dæmper der passer bedst til kaliberet. Men når lige vi får gang i tilladelserne kan du jo også vælge et udvide antallet, så bliver du også fri for at skrue af og på hele tiden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 5. apr 2013, 20:28

Lassescout skrev:
Thorkil02 skrev: Dæmperen er en Schultz og Larsen i 8mm, så kan jeg bruge den på mine 3 rifler i cal, 6,5x55, 3006 og min 8x57. Det er perfekt for mig, det eneste det kræver er at jeg får lavet gevind i mine piber :biggrin:
Det er måske en dårlig idé i længden. Selvom den vil dæmpe meget på 6,5´eren, og du sandsynligvis ikke vil kunne høre forskel, så dæmper en overstørrelse dæmper dårligere i det farlige frekvensområde. Så du beskytter din hørelse bedst ved at vælge den dæmper der passer bedst til kaliberet. Men når lige vi får gang i tilladelserne kan du jo også vælge et udvide antallet, så bliver du også fri for at skrue af og på hele tiden.
Jep, regner også med at skulle have dæmper til 17hmr når den bliver lovlig til jagt.

jeg ved også godt, at jeg ikke får det maksimale ud af dæmpningen på 6.5eren, jeg vil også forsat bruge høreværn, det gælder ved alle mine rifler dæmper eller ej..
MVH Jonas

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted

Indlæg af The Mauer » 5. apr 2013, 20:36

Jeg var heldig, at få søgt i det sidste åbningsvindue for dæmpere. Og fik en tilladelse inden for 5 dage.
Nej den var afgiftsfri.

Men jeg håber virkelig, at der snart bliver åbnet permanent, op for dæmpere i DK. Fo det kan kun være godt på flere måder.

For det første, er det jo åbenlyst at det er godt for ørene.
For det andet, tror jeg at de danske riffeljægere, vil blive noget bedere skydende. At skyde med min 6.5x55 er nu som at skyde med en salonriffel! Det der larmer mest er næsten kugleslaget. Og rekylen er nærmest ikke eksisterende. Det kan da også kun, blive en fordel for vildet.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Vetten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Vetten » 5. apr 2013, 20:54

Thorkil02 skrev:
Vetten skrev:

I aktiv Fritid i køge, har de sat navn på den dæmper, man har søgt til, jeg har ikke betalt noget for den eller noget. Skal først betale når jeg har min tilladelse i hånden.

Dæmperen er en Schultz og Larsen i 8mm, så kan jeg bruge den på mine 3 rifler i cal, 6,5x55, 3006 og min 8x57. Det er perfekt for mig, det eneste det kræver er at jeg får lavet gevind i mine piber :biggrin:
Ja men der må stadig være nummer i dem de har, ellers er det jo ikke muligt at få den skrevet i våbenpas når du skal til udlandet...

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted

Indlæg af The Mauer » 6. apr 2013, 00:34

Det er der også.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times

Indlæg af 308 W » 6. apr 2013, 10:26

Jeg har i dag haft Schultz & Larsen Hardcore i hånden i de 3 forskellige diametre 35,45 & 55 og der er jo stor forskel i vægten :inspect:

Jeg overvejer 35 eller 45 da den skal bruges til jagt.

Hvad har i andre valgt og hvorfor ?

Brugeravatar
KXE
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af KXE » 6. apr 2013, 10:45

Jeg har kig på en MAE T12 ST fra isbjørnen :-)
Den går ind over piben, så den ikke forlænger våbnet med mere end 12 cm mener jeg det er..

Besvar