Jagtstige og afstand til nabos mark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af jbnhf23 » 8. apr 2013, 10:04

Hej Forum

Jeg har en jagt hvor der er en mark der støder lige op til naboens mark. Det eneste der adskiller markerne er et 1 meter bredt skel.

Må man ifølge lovgivningen opsætte en midlertidig jagtstige som man sætter op når man går og tager ned igen når man er færdig med den?

mvh Jesper

Brugeravatar
Henrik9330
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 22. okt 2012, 19:03
Interesser: ny viden
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times

Re: Sv: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af Henrik9330 » 8. apr 2013, 10:44

Det burde der vel ikke være noget i vejen for. Så længe den står 130m fra naboejendommen. Eller husker jeg helt galt?

Sendt fra min MB526 med Tapatalk2

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af 2duer » 8. apr 2013, 10:56

130 m fra naboens mark. Medmindre du har en skriftlig aftale med ham at du må ha den tættere på. :blink:
Riffel fra .17 til .500

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af jbnhf23 » 8. apr 2013, 17:09

Og bare lige for at være 110% sikker så må man vel heller ikke gå 130 m ud på marken og sætte den op der, da der derude vel mangler nok bevoksnings til at opfylde loven, er det korrekt forstået?

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 527
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af Klinge-777 » 8. apr 2013, 17:28

Er næsten sikker på, den skal stå i forbindelse med levende hegn, således den ikke "skæmmer" i naturen. Tag en stol istedet, og placer dig hvor det er muligt at få kuglefang. :blink:
Der er altid et alternativ!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af TheDarkSide » 8. apr 2013, 19:32

Jeg ville gå ind til naboen med en skriftelig aftale og høre om du måtte sætte en stige op, som vil blive taget ned uden for jagtsæson. Jeg ville tilføje, at det ville være hensigtsmæssigt i forhold til sikkerhed, hvis stigen stod så du skød væk fra hans ejendom og dermed ind mod dit eget stykke.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af Gråskæg » 8. apr 2013, 20:34

Der er forskellige hensyn at tage, hvis man stiller en stige eller et tårn op.
Selv vil jeg prioritere sikkerhed (kuglefang) og at det ikke skæmmer.
Man kan jo lave det "med ryggen til" naboen ved at sætte en plade op,
så der ikke kan skydes den vej. Men det er jo altid rart at have et godt forhold
til naboerne, så hvis der kan aftales noget, så er det selvfølgelig bedst.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af EGJ » 9. apr 2013, 00:20

Sakset fra http://jaegernesmagasin.dk/leksika/jagtlovgivning

Der skelnes mellem to forskellige skydeplatforme. Det er hhv. skydetårne eller hochstande og skydestiger eller hochsitze. Forskellen på disse to skydeplatforme er, at skydetårne kan betragtes som en permanent opstillet konstruktion og skydestiger som en ikke-permanent og transportable konstruktion.

Gældende regler for opsætning at skydetårn
Kravene til en hochstand eller et skydetårn er at opsætning skal ske i en skov på mindst 0,5 ha, da der er tale om en mere permanent opstilling, idet en hochstand typisk ikke er flytbar. Hochstanden må endvidere ikke være beskæmmende for landskabet og derfor skal skydetårnet opstilles i en skovbevoksning eller et skovbryn. Dvs. at skydetårne ikke må placeres fritstående, som fx 2-3 m uden for skovbrynet (selvom udsynet bliver væsentligt forbedret) da skydetårnet dermed vil være synligt og beskæmmende for landskabet.
Hochstanden skal være fremstillet af træ eller stål med sider, som ikke måler mere end 110 cm i højden målt fra platformens gulv. Gulvet må maksimalt være 5 meter over terræn og have en størrelse på 2 m2. Skydetårnet må ikke være overdækket.
Skydetårnet skal være anbragt mindst 130 meter fra anden mands ejendom med mindre der er indgået en skriftlig aftale, som tillader opsætning tættere på. Hvis du lejer jagtretten, så sørg for at have en klar aftale og tilladelse med jagtudlejeren inden opsætning af skydetårnet. Dette vil være medvirkende til at undgå eventuelle uoverensstemmelser.

Gældende regler for opsætning af skydestiger
Skydestigen skal stå mindst 130 meter fra naboskel
Skydestigen må maksimalt være placeret 5 meter over terræn
Skydestigen skal placeres i et skovbryn, læhegn, remise eller anden beplantning, som har mindst samme højde som skydestigen
Der må ikke medbringes haglgeværer i en skydestige
Rifler og jagtbuer må ikke medbringes i skydestigen i perioden fra solopnedgang til en halv time før solopgang

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af Sierra13 » 9. apr 2013, 13:01

EGJ skrev:Sakset fra http://jaegernesmagasin.dk/leksika/jagtlovgivning

Der skelnes mellem to forskellige skydeplatforme. Det er hhv. skydetårne eller hochstande og skydestiger eller hochsitze. Forskellen på disse to skydeplatforme er, at skydetårne kan betragtes som en permanent opstillet konstruktion og skydestiger som en ikke-permanent og transportable konstruktion.

Gældende regler for opsætning at skydetårn
Kravene til en hochstand eller et skydetårn er at opsætning skal ske i en skov på mindst 0,5 ha, da der er tale om en mere permanent opstilling, idet en hochstand typisk ikke er flytbar. Hochstanden må endvidere ikke være beskæmmende for landskabet og derfor skal skydetårnet opstilles i en skovbevoksning eller et skovbryn. Dvs. at skydetårne ikke må placeres fritstående, som fx 2-3 m uden for skovbrynet (selvom udsynet bliver væsentligt forbedret) da skydetårnet dermed vil være synligt og beskæmmende for landskabet.
Hochstanden skal være fremstillet af træ eller stål med sider, som ikke måler mere end 110 cm i højden målt fra platformens gulv. Gulvet må maksimalt være 5 meter over terræn og have en størrelse på 2 m2. Skydetårnet må ikke være overdækket.
Skydetårnet skal være anbragt mindst 130 meter fra anden mands ejendom med mindre der er indgået en skriftlig aftale, som tillader opsætning tættere på. Hvis du lejer jagtretten, så sørg for at have en klar aftale og tilladelse med jagtudlejeren inden opsætning af skydetårnet. Dette vil være medvirkende til at undgå eventuelle uoverensstemmelser.

Gældende regler for opsætning af skydestiger
Skydestigen skal stå mindst 130 meter fra naboskel
Skydestigen må maksimalt være placeret 5 meter over terræn
Skydestigen skal placeres i et skovbryn, læhegn, remise eller anden beplantning, som har mindst samme højde som skydestigen
Der må ikke medbringes haglgeværer i en skydestige
Rifler og jagtbuer må ikke medbringes i skydestigen i perioden fra solopnedgang til en halv time før solopgang

hva satan? den kendte jeg godt nok ikke

SBT1977
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 20. jul 2009, 19:00
Interesser: Jagt, fiskeri, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 7 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af SBT1977 » 9. apr 2013, 13:23

Må erkende, at jeg har ofte nydt at sidde længere i stien (med udtaget patroner) og nyt dyrelivet - og den store buk - som kommer frem efter solnedgang. Har også været oppe i en stige tidligere end en halv time før solopgang. Kunne heller ikke huske den formulering i jagtloven :oops:
Mvh.
Søren

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af Sierra13 » 9. apr 2013, 14:18

SBT1977 skrev:Må erkende, at jeg har ofte nydt at sidde længere i stien (med udtaget patroner) og nyt dyrelivet - og den store buk - som kommer frem efter solnedgang. Har også været oppe i en stige tidligere end en halv time før solopgang. Kunne heller ikke huske den formulering i jagtloven :oops:
Sidder selv altid i stigen en times tid før solopgang med riflen ;)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af TheDarkSide » 19. maj 2014, 20:01

Jeg vækker lige denne tråd til live igen med et spørgsmål..
Lovens bogstav er at der skal være mindst 130 meter til anden ejendom. Betyder det at man må stille en skydestige under 130 meter fra f.eks. en kystlinje, altså tættere end 130 meter fra statens ejendom?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af KKA » 19. maj 2014, 20:09

130 m UANSET naboens identitet!!!
Statens arealer udlejes jo også til jagt i et vist omfang!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af TheDarkSide » 19. maj 2014, 21:50

KKA skrev:130 m UANSET naboens identitet!!!
Statens arealer udlejes jo også til jagt i et vist omfang!
Det er jeg glad for at høre. Så har naboen nemlig stillet sin stige ulovligt. Det er så den tredje jeg har fundet, som han har sat ulovligt op, de to af dem lige i skel med mit jagt (den ene har endda lige rigeligt udsyn over min jagt :evil: ). Jeg ved dog ikke om jeg vil påtale det. Det er p*sse træls at naboen høster af ens revirpleje, men omvendt så er det en flink mand, der gerne giver en sæk korn hvis man mangler lidt..

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Jagtstige og afstand til nabos mark

Indlæg af Sierra13 » 19. maj 2014, 21:54

TheDarkSide skrev:
KKA skrev:130 m UANSET naboens identitet!!!
Statens arealer udlejes jo også til jagt i et vist omfang!
Det er jeg glad for at høre. Så har naboen nemlig stillet sin stige ulovligt. Det er så den tredje jeg har fundet, som han har sat ulovligt op, de to af dem lige i skel med mit jagt (den ene har endda lige rigeligt udsyn over min jagt :evil: ). Jeg ved dog ikke om jeg vil påtale det. Det er p*sse træls at naboen høster af ens revirpleje, men omvendt så er det en flink mand, der gerne giver en sæk korn hvis man mangler lidt..

prøv at tage en pæn snak med manden...?

Besvar