Indsamling af klager over Post DK

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JeppeJ
Newbie
Newbie
Interesser: Våbentilbehør og lovgivning
Geografisk sted: Stor KBH

Indsamling af klager over Post DK

Indlæg af JeppeJ » 16. maj 2013, 12:47

Hey,

Jeg er igang med at samle klager ind over Post DK's behandling af pakker fra udlandet.
Jeg kommer fra HB miljøet, og der er det et væsenligt problem. Jeg går ud fra at i støder på samme problem med tilbehør der ikke kræver tilladelse samt luftvåben, og måske er interessede i sagen.

Det drejer sig om pakker der er blevet uretmæssigt afvist af tolden.
Det er korrekt at det ikke er en lov de begrunder det med, og det erkender de når man går dem på klingen, men undskyldningen om at "vi ikke kan se forskel" + "Post DK har selv valgt den politik" mener jeg overtræder det lovmæssige krav om deres forsyningspligt.

Derfor søger jeg så mange eksempler som muligt, så en klage har mere vægt bag ved.
Ting hver sagsbeskrivelse så vidt muligt bør indholde:
Dato (måned/år)

Tekst på T&T svaret fra tolden (Evt. T&T nummer).

Typen af indhold:
-Indeholdte det komplette luftvåben? Ja/nej,
-Indeholdte det dele til luft eller HB våben? Ja/nej.
-Indeholdte det dele uden tilladelse til RS våben (eg. forskæfte)? Ja/nej.

Var det muligt at vælge express delivery fra forretningen (så den ikke bliver overgivet til Post DK) ved købet? Ja/nej.

Eventuel kommunikation med tolden eller Post DK.
Man er velkommen til smide det i tråden eller som PM.
Informationen vil sandsyneligvis blive vidergivet til en politiker.

Jo flere jo bedre, nye som gamle sager.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Indsamling af klager over Post DK

Indlæg af Bofhenator » 16. maj 2013, 12:54

JeppeJ skrev:Hey,

Jeg er igang med at samle klager ind over Post DK's behandling af pakker fra udlandet.
Jeg kommer fra HB miljøet
Hairy Balls? Hus og Bolig? HåndBold? Høj Bar?

Noget helt andet?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 16. maj 2013, 12:57

Hardball tror jeg

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. maj 2013, 12:59

Carsten Bo skrev:Hardball tror jeg

Via sky
Ah, ja, naturligvis...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 16. maj 2013, 13:08

God ide.. Jeg havde ikke overvejet den med "forsyningspligt". Men kun anskuet problemet fra et liberalt synspunkt, med hensyn til virksomheders frie valg.
Har du et link til et HB forum hvor i diskuterer dette mere i dybden?
Dixi !

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 16. maj 2013, 15:04

PestDK har ikke monopol eller forsyningspligt på pakker i Danmark, der er fri konkurrence.

Derimod synes jeg det er chikane, at de returnerer pakker de tror indeholder noget våbenrelateret. Hvis de ikke vil ekspedere pakkerne, kan de sku da bare overlade dem til nogen der vil, der er da firmaer nok der sætter pris på kunderne istedet for at tage pis på dem !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JeppeJ
Newbie
Newbie

Indlæg af JeppeJ » 16. maj 2013, 18:49

Froe skrev:God ide.. Jeg havde ikke overvejet den med "forsyningspligt". Men kun anskuet problemet fra et liberalt synspunkt, med hensyn til virksomheders frie valg.
Har du et link til et HB forum hvor i diskuterer dette mere i dybden?
Nej, ikke noget konkret nok til at det er relevant.

Først og fremmest er det de danske borgere der har et problem. Så kan Post DK argumentere frem og tilbage som de vil, men det er dem der er skyld i problemet, så det er dem der skal punkes, uanset om de overholder loven eller ej. Politikere arbejder på den måde, at de først kigger på moralen (når det gælder andre end dem selv ;) ) og så dernæst loven hvis virksomheden forsvarer sig med den.

Dernest er der de udlandske speditøre, som betaler post DK for at overtage forsendelsen nationalt, hvor post DK uretmæssigt afviser pakkerne.

Ofte er der ikke mulighed for at vælge forsendelse uden hand off til post dk for national udbringning, og hvis der er, så koster det typisk uhyrligt meget mere.
Der er op til flere forhandlere i udlandet der direkte skriver at de ikke sender til DK, da pakker bliver returneret.
Og hvad være er, T&T profiler bliver opdateret med "Illegal contents - package returned" eller lignende, hvilket jo er en komplet løgn.

Man kan læse postloven nærmere her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=135208

Men jeg er sikker på at der er folk her der har oplevet at få pakker sendt retur. I er velkomne til at skrive med jeres sager.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 16. maj 2013, 21:29

Underlødige indlæg slettet.

Hold lige kammertonen
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 17. maj 2013, 09:13

Havde jeg et fragtfirma så ville jeg også NÆGTE at lade mine medarbejdere håndtere pakker som bare havde den mindste risiko for at være farlige eller ulovlige. Så snart pakken var mærket med "våben" eller "våbendel" så ville jeg også sende den retur. Selvfølgelig ville et par kunder blive behandlet uretfærdigt, men det ville jeg næppe miste mange penge på, og når man har udstukket en retningslinje, så må man følge den konsekvent. Det ville være ALT for dyrt at skulle vurdere hver enkelt forsendelse konkret.
Dette blot for at undérstrege at jeg godt forstår PostDK's beslutning. De forøger at overholde loven og holde deres medarbejdere sikre.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 17. maj 2013, 09:32

FWK skrev:Havde jeg et fragtfirma så ville jeg også NÆGTE at lade mine medarbejdere håndtere pakker som bare havde den mindste risiko for at være farlige eller ulovlige. Så snart pakken var mærket med "våben" eller "våbendel" så ville jeg også sende den retur. Selvfølgelig ville et par kunder blive behandlet uretfærdigt, men det ville jeg næppe miste mange penge på, og når man har udstukket en retningslinje, så må man følge den konsekvent. Det ville være ALT for dyrt at skulle vurdere hver enkelt forsendelse konkret.
Dette blot for at undérstrege at jeg godt forstår PostDK's beslutning. De forøger at overholde loven og holde deres medarbejdere sikre.
Hvis man netop siger 'den pakke ser farlig ud', så ER den jo vurderet konkret, det er så bare gjort på et forkert(og dermed måske ulovligt/regelbrydende) grundlag. Der er ikke noget der kan transporteres lovligt pr post i Danmark, som udgør en reel fare, hvorfor Post Danmarks selvstrammeri er problematisk. Når politiet(eller andre relevante myndigheder) tillader en forsendelse pr. post, så burde det absolut ikke være op til Post Danmark at nægte transporten.

Hilsen Kenneth

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 17. maj 2013, 12:43

De vurderer jo en hel kategori af pakker på baggrund af deres påtegnelse. Dette gør de for at undgå at åbne hver enkelt pakke og kontrollere indholdet enkeltvis. Nogle bliver trådt over tæerne, men Post DK holder deres medarbejdere sikre og kan med god samvittighed sige, at de ikke transporterer ulovlige våben eller våbendele. Politiet accepterer jo ikke automatisk at PostDanmark kan transportere alle pakker fra udlandet i DK. De ved jo ikke havd pakkerne indeholder og støtter sikkert op om PostDK forsigtighed. Pakkerne må jo kun transporteres hvis indholdet er lovligt, og det skøn er op til PostDK og Skats medarbejdere i det internationale pakkecenter. Mon ikke de har mulighed for at "nægte forsendelser som ikke med sikkerhed kan siges at indeholde lovlige varer" eller noget i den stil.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 17. maj 2013, 12:49

Hvorfor skulle det have noget med medarbejdernes sikkerhed at gøre? Vi snakker jo ikke pakker der er farligt gods.
Våben & dele hertil, er som bekendt i sig selv ikke farlige.

Feks. er visse typer medicin er også forbudt at importere til DK - Men disse pakker bliver ikke afvist som standard. Hvorfor?
Dixi !

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 17. maj 2013, 13:54

FWK skrev:De vurderer jo en hel kategori af pakker på baggrund af deres påtegnelse. Dette gør de for at undgå at åbne hver enkelt pakke og kontrollere indholdet enkeltvis. Nogle bliver trådt over tæerne, men Post DK holder deres medarbejdere sikre og kan med god samvittighed sige, at de ikke transporterer ulovlige våben eller våbendele. Politiet accepterer jo ikke automatisk at PostDanmark kan transportere alle pakker fra udlandet i DK. De ved jo ikke havd pakkerne indeholder og støtter sikkert op om PostDK forsigtighed. Pakkerne må jo kun transporteres hvis indholdet er lovligt, og det skøn er op til PostDK og Skats medarbejdere i det internationale pakkecenter. Mon ikke de har mulighed for at "nægte forsendelser som ikke med sikkerhed kan siges at indeholde lovlige varer" eller noget i den stil.
Jeg er enig med dig i at hvis der er udstukket retningslinier, så skal de overholdes..! Men så er det retningslinierne det er galt med, hvis forsendelser med 8 stk UNF skruer stoppes fordi afsenderen er XXX våbenfabrik.

Og hvis det er for medarbejdernes sikkerhed det gælder, så er det vist kun ammunition der kan være farligt af våbendele forståes.
Diverse sjove kemiske ting der sendes ville nok være væsentligt farligere hvis de lækkede i en lukket postbil.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. maj 2013, 13:57

Froe skrev:
Feks. er visse typer medicin er også forbudt at importere til DK - Men disse pakker bliver ikke afvist som standard. Hvorfor?
Fantastisk godt argument, med den logik de lægger for dagen vedrørende våbentransport, burde de sende samtlige piller og urter retur uden skelen til om det ABC vitamin tyggetabletter til børn, eller Basilikum til pastasovsen. Det kunne jo være Ecstasy eller fniseurt!
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 17. maj 2013, 14:04

BentxBetjent skrev: Jeg er enig med dig i at hvis der er udstukket retningslinier, så skal de overholdes..! Men så er det retningslinierne det er galt med, hvis forsendelser med 8 stk UNF skruer stoppes fordi afsenderen er XXX våbenfabrik.

Og hvis det er for medarbejdernes sikkerhed det gælder, så er det vist kun ammunition der kan være farligt af våbendele forståes.
Diverse sjove kemiske ting der sendes ville nok være væsentligt farligere hvis de lækkede i en lukket postbil.
Der vil jeg så lige tage PostDanmark lidt i forsvar.

Jeg har aldrig observeret at nogle af mine pakker er blevet sendt retur fordi de kom fra en "xxx Gunshop" eller fra "Barrett Firearms MFG" som afsender.

De ting der er blevet koldt og kynisk returneret for mig, der har det været deklarationen (pakkens indhold) som har været bestemmende for returneringen.

At pakkerne blev returneret, har været fordi indholdet havde hentydet til ét eller andet med "gun"/"weapon".
Og sjældnere at der stod noget der indeholdt "shooting"

Men jeg har været ud for at "Gunsock" (bomulds-sok, impregneret med silicone), geværfutteral, geværrem og lignende "eksternt" tilbehør er blevet returneret.

Der hvor jeg handler våbendele skriver de bare "Spareparts" i stedet for "gun-parts" eller lignende.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 17. maj 2013, 14:13

FWK skrev:De vurderer jo en hel kategori af pakker på baggrund af deres påtegnelse. Dette gør de for at undgå at åbne hver enkelt pakke og kontrollere indholdet enkeltvis. Nogle bliver trådt over tæerne, men Post DK holder deres medarbejdere sikre og kan med god samvittighed sige, at de ikke transporterer ulovlige våben eller våbendele. Politiet accepterer jo ikke automatisk at PostDanmark kan transportere alle pakker fra udlandet i DK. De ved jo ikke havd pakkerne indeholder og støtter sikkert op om PostDK forsigtighed. Pakkerne må jo kun transporteres hvis indholdet er lovligt, og det skøn er op til PostDK og Skats medarbejdere i det internationale pakkecenter. Mon ikke de har mulighed for at "nægte forsendelser som ikke med sikkerhed kan siges at indeholde lovlige varer" eller noget i den stil.
Eftersom indholdet jo netop IKKE bliver gennemgået, så er der ingen sikkerhed i dette - det er da udelukkende en konkret gennemgang af den enkelte pakke der ville kunne sikre at reglerne ikke bliver overtrådt. Det er deres "vi antager at dette er ulovligt/imod vores regler for os at fragte" politik der er problemet.

Derudover så vender du jo argumentet om ift. politiet. Politiet skal naturligvis IKKE godkende alle pakker PostDK vælger at fragte, men PostDk skal/bør fragte alle pakker der er lovlige at fragte(som almindelig pakke). I Danmark vil dette normalt inkludere alt våbenrelateret, bortset fra de dele der kræver tilladelse(låsestole, ammunition mv).

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 17. maj 2013, 17:39

Pest DK's argument er at de overholder FN's postreglement som forbyder medlemslandenes postvæsener at befordre forsendelser der indeholder de nævnte dele.
Det siger en hel del om FN.
Men nu er selskabets navn Post Norden og her bliver det lidt skizofrent: I Sverige vil man gerne befordre våben og dele, men ikke i DK... Det er det samme firma....?
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

JeppeJ
Newbie
Newbie

Indlæg af JeppeJ » 18. maj 2013, 00:02

Mausertossen skrev:Pest DK's argument er at de overholder FN's postreglement som forbyder medlemslandenes postvæsener at befordre forsendelser der indeholder de nævnte dele.
Det er til dels korrekt.
Direktivet byder, bl.a, at de skal tage stilling til hvordan de håndterer det, ikke at det skal banlyses. Hvis man kigger på andre medlemmer på listen, så har de helt andre måder at håndterer det på. Formålet er, så vidt jeg har forstået, mere at samle de enkelte posttjenesters reglementer, end at påtvinge et fælles reglement.
Det er så vidt jeg har forstået frivilligt om man vil deltage i det. UPS, TNT, DHL etc er ikke med.
Senest rettet af JeppeJ 18. maj 2013, 00:11, rettet i alt 1 gang.

JeppeJ
Newbie
Newbie

Indlæg af JeppeJ » 18. maj 2013, 00:10

Iøvrigt, så skal det nævnes at det er Tolden som analyserer de her pakker for post DK. Det vil sige, de er uddannet (i teorien...) til at vurdere indholdet af pakken korrekt, og derefter vidergive den til Post DK. Det er altså ikke Post DK's medarbejdere der vurderer noget, men derimod sagkyndige toldere.
Undskyldninger om usikkerhed holder ikke.

Dog skal det siges at den afdeling der åbner pakker for Post DK nærmest er Post DK selv, så vidt jeg har forstået, men princippet består.

En helt anden ting er også at man ikke engang har lov til at hente pakken ved Tolden, som alternativ. De vil simpelthen hellere sende den retur end at udlevere den uden om Post DK. Det er nok nemmere for dem.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 21. maj 2013, 13:36

Det er UPU's postreglement de overholder (http://www.upu.int/en.html), hvor "Pesten" tilsyneladende selv har skrevet den danske del af reglerne.

Hvis man kigger på vore nordiske nabolandes regler samt Tyskland, så kan man se, at de gerne må importere våben, våbendele og ammunition, gennem posten, bare papirarbejdet er i orden.
Så reglerne er IKKE de samme, i alle lande. Og det er "fusk" at påstå, at det er regler FN har trukket ned over hovedet, på "Pesten"

Reglerne kan findes her: http://www.upu.int/en/activities/custom ... icles.html
Dokumentet hedder: "II: List of prohibited articles"

Nu er der så kommet regler oveni, der strammer hvem der må have med transport af våben og ammo... Jeg kan forestille mig, at dette medvirker til, at "Pesten" aldrig kommer til at bløde op, for deres regler.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 21. maj 2013, 16:54

Det er en trist situation med de stramme regler for import/forsendelse af våben, ammunition og specielt udformede våbendele, og frustrationen er forståelig. Det kan dog næsten aldrig undgå at gribe ind i lovlydige borgeres frihed, når man strammer reglerne, for at ramme de forholdsvis få stramningerne er myntet på. Ingen pakkedistributør har mulighed for at åbne og undersøge alle pakker, der på toldpapirene har anført et indhold der lugter af noget med våben eller våbendele. Dette synes jeg er helt forståeligt, hvis man kombinerer forsendelsespriser og almindelige lønomkostninger med sund fornuft. Jeg kan egentlig ikke se at Post Danmark er den stygge ulv. Jeg ser dem blot som budbringeren. Har du en anden opfattelse, eller konkrete erfaringer, er det da nærliggende bare at bruge en af de mange konkurrenter på markedet. Pakkedistribution blev som bekendt 100% liberaliseret for mange år siden.

For at forvisse sig om, at det ikke er Post Danmak der har lavet restriktionerne, kan man da evt. ligge kigge forbi Justitsministeriet og læse om reglerne her: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben :biggrin:

Da lovgivningen er som den er, og hvis praksis giver utilsigtede problemer, vil jeg foreslå at I prøver at forebygge problemet, allerede hos den der sender pakken. Det er nok en god idé, at gøre dem opmærksomme på den stramme praksis i forhold til import af våben og våbendele her i landet.
Forudsat at delene er lovlige at indføre, men risikere at blive afvist på grund af beskrivelsen i toldpapirene, vil jeg foreslå, at man ved bestillingen lægger en bemærkning herom. Den kunne f.eks. se ud som eksemplet nedenfor, hvis det drejer sig om lovlige reservedele til et våben. :thumbup:

Denmark has a very restrictive law on weapons. In practice this means, that even legal items as the present, might be rejected by customs if the paperwork contains words that relates to weapons, firearms, guns, pistols, revolvers, etc. I therefore recommend, that you simpley write "spare parts" on all customs documents and delivery notes, to ensure that the shipment reaches the customer.

Best regards and thanks in advance

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 23. maj 2013, 15:55

EGJ skrev:Det er en trist situation med de stramme regler for import/forsendelse af våben, ammunition og specielt udformede våbendele, og frustrationen er forståelig. Det kan dog næsten aldrig undgå at gribe ind i lovlydige borgeres frihed, når man strammer reglerne, for at ramme de forholdsvis få stramningerne er myntet på. Ingen pakkedistributør har mulighed for at åbne og undersøge alle pakker, der på toldpapirene har anført et indhold der lugter af noget med våben eller våbendele. Dette synes jeg er helt forståeligt, hvis man kombinerer forsendelsespriser og almindelige lønomkostninger med sund fornuft]. Jeg kan egentlig ikke se at Post Danmark er den stygge ulv. Jeg ser dem blot som budbringeren. Har du en anden opfattelse, eller konkrete erfaringer, er det da nærliggende bare at bruge en af de mange konkurrenter på markedet. Pakkedistribution blev som bekendt 100% liberaliseret for mange år siden.

For at forvisse sig om, at det ikke er Post Danmak der har lavet restriktionerne, kan man da evt. ligge kigge forbi Justitsministeriet og læse om reglerne her: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben :biggrin:

Da lovgivningen er som den er, og hvis praksis giver utilsigtede problemer, vil jeg foreslå at I prøver at forebygge problemet, allerede hos den der sender pakken. Det er nok en god idé, at gøre dem opmærksomme på den stramme praksis i forhold til import af våben og våbendele her i landet.
Forudsat at delene er lovlige at indføre, men risikere at blive afvist på grund af beskrivelsen i toldpapirene, vil jeg foreslå, at man ved bestillingen lægger en bemærkning herom. Den kunne f.eks. se ud som eksemplet nedenfor, hvis det drejer sig om lovlige reservedele til et våben. :thumbup:

Denmark has a very restrictive law on weapons. In practice this means, that even legal items as the present, might be rejected by customs if the paperwork contains words that relates to weapons, firearms, guns, pistols, revolvers, etc. I therefore recommend, that you simpley write "spare parts" on all customs documents and delivery notes, to ensure that the shipment reaches the customer.

Best regards and thanks in advance
Jeg har markeret det jeg kommenterer på med fed skrift.

Det er altså ikke korrekt at PostDK's politik er sammenfaldende med loven - den er strammet voldsomt op i forhold til loven. Det er næppe det at PostDK nægter importen af de tilladelseskrævende dele der er problemet for flertallet af brugerne der har skrevet herinde, det er dét at PostDK også nægter at håndtere varer der fuldt lovligt kan modtages fra udlandet der pisser folk af.

For at gøre afsenderen opmærksom på at det ikke er den danske lov der bliver overtrådt ved import, vil mit forslag til en tekst til afsenderen være:

"The Danish post enforces a strict policy, which results in every item sent to Denmark will be returned to sender, if the customs declaration contains any indication of weapons, spareparts for weapons or accessories to weapons are included in the shipment. This is enforced even if an import license is accompanying the shipment, and also applies to items that can be purchased and imported completely legally to Denmark. Because of this, I ask you to write "spare parts", or "sporting goods" on all customs documents and delivery notes, to ensure delivery to the customer.

Hilsen Kenneth

Besvar