Lyddæmper....
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sv: Lyddæmper....
Jeg har en Schultz & Larsen Hardcore 45, liggende og vente hos en jagt butik, på at der igen bliver åbnet for tilladelse. Sæt i gang!
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Bump... Nogen der har noget nyt at byde ind med?
Jeg overvejer at sende en ansøgning afsted, næste gang jeg besøger den lokale kanon konge.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta
Jeg overvejer at sende en ansøgning afsted, næste gang jeg besøger den lokale kanon konge.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
Re: Lyddæmper....
Vedrørende våben, der indehaves i kraft af en våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening, kræves det da ikke at DDS/DGI, DSF eller DSkyU laver discipliner, hvor det er tilladt at bruge lyddæmpere, førend sådanne må monteres på våbnet?Journalnr.: 2012-1111-361
"På baggrund af denne fornyede gennemgang af sagen på det nu foreliggende grundlag finder Rigspolitiet, at reglerne på området kan lempes, således at der fremover kan meddeles tilladelse til lyddæmpere til våben, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Herved vil det være muligt at få tilladelse til lyddæmpere til alle våben, der besiddes i kraft af en tilladelse, våbenpåtegning på et jagttegn, herunder jagtvåben såvel i erhvervsmæssig sammenhæng som i privat regi, våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening eller en samlertilladelse. Endvidere vil det herved være muligt uden tilladelse at erhverve og anvende lyddæmpere til f.eks. mindre luft- og fjedervåben og hardball- og paintballvåben, der frit kan besiddes og anvendes for personer over 18 år.
Der henvises til sagsnr. 2012-5000-0063."
Vær opmærksom på, at det endnu ikke er tilladt at bruge lyddæmpere på jagt i Danmark!
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
betyder det at vi kan begynde at søge om tilladelser til lyddæmper, og forvente at få den.Ssaaby skrev:Vedrørende våben, der indehaves i kraft af en våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening, kræves det da ikke at DDS/DGI, DSF eller DSkyU laver discipliner, hvor det er tilladt at bruge lyddæmpere, førend sådanne må monteres på våbnet?Journalnr.: 2012-1111-361
"På baggrund af denne fornyede gennemgang af sagen på det nu foreliggende grundlag finder Rigspolitiet, at reglerne på området kan lempes, således at der fremover kan meddeles tilladelse til lyddæmpere til våben, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Herved vil det være muligt at få tilladelse til lyddæmpere til alle våben, der besiddes i kraft af en tilladelse, våbenpåtegning på et jagttegn, herunder jagtvåben såvel i erhvervsmæssig sammenhæng som i privat regi, våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening eller en samlertilladelse. Endvidere vil det herved være muligt uden tilladelse at erhverve og anvende lyddæmpere til f.eks. mindre luft- og fjedervåben og hardball- og paintballvåben, der frit kan besiddes og anvendes for personer over 18 år.
Vær opmærksom på, at det endnu ikke er tilladt at bruge lyddæmpere på jagt i Danmark!
MVH Allan
- Experimentarius
- Silver Member
- Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
- Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
- Has thanked: 3 times
Er det ikke dette brev der endnu ikke er underskrevet af JM?Journalnr.: 2012-1111-361
/ẍ
No Guns, No Glory ...
Be aware of a man with customised guns ...
No Guns, No Glory ...
Be aware of a man with customised guns ...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Ahr, det kan da ikke passe. Han plejer da at skrive under på hvad som helst......Experimentarius skrev:Er det ikke dette brev der endnu ikke er underskrevet af JM?Journalnr.: 2012-1111-361

Men mere seriøst vil det da klæde ham for en gangs skyld at skrive under på noget fornuftigt... "Hvad laver du Bødskov.. Sæt i værk!!"
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
Det ser det ikke ud til, hvis du læser Lassescouts fine indlæg fra side 5 i denne tråd:Allan3 skrev:betyder det at vi kan begynde at søge om tilladelser til lyddæmper, og forvente at få den.
MVH Allan
Lassescout skrev:Nu får du lige en helt kort opsummering, så er du fri for at læse en masse lange tråde igennem.
Der skete det, at Naturstyrelsen sidst i 2012 sendte en revideret bekendtgørelse i høring, som bestemmer hvilke jagtredskaber, ammunition mm der må anvendes til jagt. Som altid indeholdt bekendtgørelsen et forbud mod jagt med lyddæmper. Bl.A. Danmarks jægerforbund og NVF sendte høringssvar hvor de påpegede, at forbuddet er ulovligt, bl.a.fordi både Danmarks og EU´s arbejdsmiljøregler bestemmer, at hvis man kan, så skal man dæmpe støj ved kilden, man må ikke henvise til den ringere løsning, at anlægge høreværn.
Det vidste Naturstyrelsen nu godt i forvejen, for det har jeg banket dem i hovedet med siden 2009, men nu fremgik det jo så af et officielt høringssvar fra temmelig store interesseorganisationer, og så vejer det lidt tungere.
Naturstyrelsen har i lang tid været bange for at ophæve forbuddet, fordi Justitsministeriet ikke ville have det. Men nu hvor katten var ude af sækken, sendte de høringssvaret over i Justitsministeriet for at høre deres officielle mening om det. Justitsministeriet sendte sagen til udtalelse i Rigspolitiet. Mærkeligt nok, for det brev fra Arbejdstilsynet som fastslår at forbuddet er ulovligt, blev sendt til Justitsministeriet i 2009, så det kan jo ikke komme bag på dem. Indtil nu, så det altså ud til at sagen igen skulle trækkes i langdrag og syltes.
Men så skete der for første gang noget nyt. Dels afgav Rigspolitiet et overraskende positivt høringssvar, hvor de anbefaler at alle der har et skydevåben kan få tilladelse til en lyddæmper. De anbefaler også, at luftbøsser mm. kan forsynes med lyddæmper uden tilladelse er nødvendig. På alle måder en meget anderledes positiv holdning til sagen, end de hidtil har givet udtryk for. Her er essensen af, hvad RP skrev:Men ved en fejl blev Rigspolitiets brev sendt ud til våbenkontorerne, istedet for til Justitsministeriet, så pludselig begyndte de kvikkeste våbenkontorer at give tilladelser til alle ansøgere om lyddæmpere. Det var meget morsomt. Fejlen blev dog opdaget, og brevet til våbenkontorerne trukket tilbage. Det valgte nogle skytter/jægere at opfatte negativet, men det er det selvfølgelig ikke, det gik bare en smule for stærkt.Journalnr.: 2012-1111-361
Nu skal justitsministeriet lige have tid til at skrive en ændring ind i våbencirkulæret, så skal vi nok få lov til at træne og konkurrere med lyddæmpere på riflerne. På lidt længere sigt vil Naturstyrelsen sikkert ophæve forbuddet som det hele startede med, og så får vi også lov at gå på jagt med lyddæmper.
- KXE
- Silver Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 6 times
Så lige denne : http://jaegernesmagasin.dk/afstemninger ... regulering
Ser ud til at stemningen er ret meget på "vores" side.
Ser ud til at stemningen er ret meget på "vores" side.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Mon ikke de fleste af de besøgende på den side er jægere? Det giver desværre nok et ret misvisende billede af befolkningens holdning til det generelt. Men det er da ikke uvæsentligt at jægere mener det bør være tilladt!
Kunne være spændende med en objektiv artikel på politikken, jyllandsposten, EB, BT eller et tilsvarende sted og så en afstemning.
Kunne være spændende med en objektiv artikel på politikken, jyllandsposten, EB, BT eller et tilsvarende sted og så en afstemning.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Befolkningens side generelt kan vel være ligegyldig, da det jo ikke er noget der vedrører dem...???bofhenator skrev:Mon ikke de fleste af de besøgende på den side er jægere? Det giver desværre nok et ret misvisende billede af befolkningens holdning til det generelt. Men det er da ikke uvæsentligt at jægere mener det bør være tilladt!

"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Enig, ud over den offentlige mening er det eneste der gør indtryk på de mere eller mindre medieliderlige politikkere. Derfor tænkte jeg en tilsvarende afstemning kunne være interessant i et bredere forum.Theredmist skrev:Befolkningens side generelt kan vel være ligegyldig, da det jo ikke er noget der vedrører dem...???bofhenator skrev:Mon ikke de fleste af de besøgende på den side er jægere? Det giver desværre nok et ret misvisende billede af befolkningens holdning til det generelt. Men det er da ikke uvæsentligt at jægere mener det bør være tilladt!
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Jeg mødte en Svensk skytte/jæger, som var i København for at tale med en våbenhandler ang. salg af lyddæmpere.
Han var ikke klar over at vi havde så store restriktioner på dæmpere, så handelen gik vist nok i vasken.
Vi fik en god sludder for jeg er ikke velbevandret i dæmpere, men er klar over det man ser på film ikke holder stik.
Han lavede dem i forskellige kalibre, men en fik jeg lov til at tage foto af, da jeg ikke mente at den ville gavne noget på en riffel, og sagde jeg havde et Forum som vidste alt om dæmpere
Den skulle være til en 300 Winchester, men hvad ved jeg
Bare for nysgerrighedens skyld, kan den noget som kan bruges
den ser umiddelbart ud til at være i god kvalitet, gevindet skulle vist hedde 18+1, hvad det så end betyder.

Han var ikke klar over at vi havde så store restriktioner på dæmpere, så handelen gik vist nok i vasken.
Vi fik en god sludder for jeg er ikke velbevandret i dæmpere, men er klar over det man ser på film ikke holder stik.

Han lavede dem i forskellige kalibre, men en fik jeg lov til at tage foto af, da jeg ikke mente at den ville gavne noget på en riffel, og sagde jeg havde et Forum som vidste alt om dæmpere

Den skulle være til en 300 Winchester, men hvad ved jeg

Bare for nysgerrighedens skyld, kan den noget som kan bruges

- Vedhæftede filer
-
- 003.JPG (59.18 KiB) Vist 5775 gange
-
- 004.JPG (52.99 KiB) Vist 5775 gange
- Memphis
- Gold Member
- Interesser: Natur
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
Så en video i går om en Supressed Savage10 i .308WIN. hvor der er lyddæmpning om løbet i dets fulde længde.
Det er lidt speciallavet må man sige, men lyd- og rekylsvag, det må man erkende den er.
Se videoen her
Det er lidt speciallavet må man sige, men lyd- og rekylsvag, det må man erkende den er.
Se videoen her
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Så er man jo rent faktisk ovre i en "silencer" mere end "suppressor"Memphis skrev:Så en video i går om en Supressed Savage10 i .308WIN. hvor der er lyddæmpning om løbet i dets fulde længde.
Se videoen her

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- KXE
- Silver Member
Det er da helt vildt.. (selvom det jo er sub-sonisk ammunition de benytter - ikke?)Memphis skrev:Så en video i går om en Supressed Savage10 i .308WIN. hvor der er lyddæmpning om løbet i dets fulde længde.
Se videoen her
Jeg ser virkelig meget frem til at vi får tilladelse til dæmpere.. Jeg køber to med det samme :)
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Fedt, det er så også med subsonisk ladning...Memphis skrev:Så en video i går om en Supressed Savage10 i .308WIN. hvor der er lyddæmpning om løbet i dets fulde længde.
Se videoen her
Men den er godt nok stille...
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
- Memphis
- Gold Member
- Interesser: Natur
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
Ja det er med subsonisk ladning, så det kræver at afstanden ikke er for stor.
Tilgengæld larmer det næsten mere når han genlader end når han skyder.
Glæder mig godt nok også til de lyddæmpere bliver gjort lovlige for jægere i Danmark.
Glæder mig godt nok også til de lyddæmpere bliver gjort lovlige for jægere i Danmark.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Der findes allerede discipliner hvor reglerne tillader brug af lyddæmper, f.eks. IPSC (i udvalgte divisioner).Ssaaby skrev:Vedrørende våben, der indehaves i kraft af en våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening, kræves det da ikke at DDS/DGI, DSF eller DSkyU laver discipliner, hvor det er tilladt at bruge lyddæmpere, førend sådanne må monteres på våbnet?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- NielsM
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur, motorsport
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 18 times
Er der nogen der har prøvet at regne Joule ud for f.eks. en 200 grains 308'er der er justeret ned til at kunne gå subsonic? Evt på 50 og 100meter. Gad godt vide om den kan holde kravene - men ja det ser fedt ud. Dog må det primære være at få dæmpet lyden relativt og så især få rekylen ned.Memphis skrev:Ja det er med subsonisk ladning, så det kræver at afstanden ikke er for stor.
Sendt via mine fede fingre.
Pew pew pew.
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
cirka 860joule med udgangshastighed på 380m/sek. med en berger vld 210 grains. (Det var den der nu lige lå først i dropdownboksen) Nedslående til andet end ræv og småvildt. på 1000 meter skal man holde cirka 43 meter over målet og kuglen vil flyve 257m/sek hvis computeren ellers regner rigtigt.NielsM skrev:Er der nogen der har prøvet at regne Joule ud for f.eks. en 200 grains 308'er der er justeret ned til at kunne gå subsonic? Evt på 50 og 100meter. Gad godt vide om den kan holde kravene - men ja det ser fedt ud. Dog må det primære være at få dæmpet lyden relativt og så især få rekylen ned.Memphis skrev:Ja det er med subsonisk ladning, så det kræver at afstanden ikke er for stor.
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
Carsten
- KXE
- Silver Member
At plinke med en 308'erCarsten Bo skrev: cirka 860joule med udgangshastighed på 380m/sek. med en berger vld 210 grains. (Det var den der nu lige lå først i dropdownboksen) Nedslående til andet end ræv og småvildt. på 1000 meter skal man holde cirka 43 meter over målet og kuglen vil flyve 257m/sek hvis computeren ellers regner rigtigt.

For mit eget vedkommende så er jeg mest interesseret i at kunne gå på skydebanen med alm høreværn og så beholde den rest hørelse jeg har tilbage - og gå på jagt med riffel uden høreværn. Jeg regner ikke med at jeg vil prøve sub-sonisk - andet end for sjov, selvfølgelig..
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Lapua laver en .308Win Subsonic med 13gram kugle.NielsM skrev:Er der nogen der har prøvet at regne Joule ud for f.eks. en 200 grains 308'er der er justeret ned til at kunne gå subsonic? Evt på 50 og 100meter. Gad godt vide om den kan holde kravene - men ja det ser fedt ud. Dog må det primære være at få dæmpet lyden relativt og så især få rekylen ned.Memphis skrev:Ja det er med subsonisk ladning, så det kræver at afstanden ikke er for stor.
Det er den tredienederste på denne tabel.
http://www.lapua.com/en/products/sport- ... e-rifle/20
Nyder selv at plinke med .308Win på varierende afstande.
Kan godt se det sjove i at benytte en .308Win med en tung subsonic-ammunition til dels hyggeskydning, men også Jagt/afskydning af småvildt på nært hold - hvor man måske ville have benyttet en .22LR.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Ja skydning er en dyr hobbyKXE skrev:
At plinke med en 308'er![]()

Edit. Der er vist noget med at piben også skal have en speciel stigning

Er udnævnt til Klodsmedjord.
Carsten
Carsten
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
.308Win til tunge projektiler ladet til subsonic-niveau skal have en stigning på omkring 1:8"Carsten Bo skrev:Ja skydning er en dyr hobbyKXE skrev:
At plinke med en 308'er![]()
Edit. Der er vist noget med at piben også skal have en speciel stigning![]()
Normalt ligger jagtrifler på 1:12", 1:11" eller 1:10"
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.