Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskydning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af EGJ » 28. jun 2013, 23:01

Prøven er udmærket. 5 ud af 6 er ikke noget at stræbe efter på jagt, men som et duelighedsbevis er det fint i en kunstig og presset prøvesituation.
Hvordan man reagerer når bukken står der, er en helt anden sag, men den kan man jo ikke indlægge i riffelprøven.

Jeg tilslutter mig i allerhøjeste grad dem der efterlyser mere og flere jagtrelaterede skydebaner. At ligge på navlen med en sandsæk som støtte er ikke specielt relevant. Jeg har prøvet at medbringe min skydestork på banen, Fik også skudt få skud siddene, men det var ikke velset, så det gør jeg ikke mere - og ingen andre gør det.
Der er plads til forbedring på det felt, og det ville virkelig rykke i forhold til skydefærdigheden på jagt.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BoPe » 28. jun 2013, 23:23

Bessie4ever skrev:Gider du forklare mig det med det tilladte forbiskud som kompensere for olieskuddet, dårlig ammunition osv? Jeg forstår det ikke og er det noget som kun sker til prøven eller også i en jagtsituation ?
Riffelprøven er basalt en skydekonkurrence og ved skydekonkurrencer er det normen at der tillades olieskud og prøveskud.

I en reel jagt sitiuation ville man ideelt tage et eller et par kontrolskud med riflen kort tid inden jagten begynder så man ved at alt er som det skal være. Dette er vist endda normen på mange jagtrejse revirer.

En jagtprøve rummer ikke samme mulighed for "opvarmning" derfor kan man lige så godt ligge "opvarmningen" i prøven - på den måde får man et effektivt flow i afviklingen og mest mulig fairness.

Så den simulerede jagt sitiuation er følgende: Den nye riffeljæger har hentet sit rensede og smurte gevær i skabet og tager nu ud på reviret hvor han kontrolskyder med jagt herren (olieskuddet og den ene forbier). Da han er ny og uerfaren - men etisk - tager han ingen chancer men skyder kun rene sideskud med godt bagstop. For at det ikke skal være held, men forstand skal han gøre det fem gange (i virkeligheden er en jo nok, men nu er det en prøve). Målet har den størrelse der skal rammes indenfor for at sikre pålidelig aflivning på en rigtig buk (derfor skal træfzonen heller ikke være mere eller mindre). Målet ligner en rigtig buk.

Hvad er problemet med dette setup?

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13. aug 2007, 06:05
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 22 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Holmux » 29. jun 2013, 00:14

BoPe skrev:
Bessie4ever skrev:Gider du forklare mig det med det tilladte forbiskud som kompensere for olieskuddet, dårlig ammunition osv? Jeg forstår det ikke og er det noget som kun sker til prøven eller også i en jagtsituation ?
Riffelprøven er basalt en skydekonkurrence og ved skydekonkurrencer er det normen at der tillades olieskud og prøveskud.

I en reel jagt sitiuation ville man ideelt tage et eller et par kontrolskud med riflen kort tid inden jagten begynder så man ved at alt er som det skal være. Dette er vist endda normen på mange jagtrejse revirer.

En jagtprøve rummer ikke samme mulighed for "opvarmning" derfor kan man lige så godt ligge "opvarmningen" i prøven - på den måde får man et effektivt flow i afviklingen og mest mulig fairness.

Så den simulerede jagt sitiuation er følgende: Den nye riffeljæger har hentet sit rensede og smurte gevær i skabet og tager nu ud på reviret hvor han kontrolskyder med jagt herren (olieskuddet og den ene forbier). Da han er ny og uerfaren - men etisk - tager han ingen chancer men skyder kun rene sideskud med godt bagstop. For at det ikke skal være held, men forstand skal han gøre det fem gange (i virkeligheden er en jo nok, men nu er det en prøve). Målet har den størrelse der skal rammes indenfor for at sikre pålidelig aflivning på en rigtig buk (derfor skal træfzonen heller ikke være mere eller mindre). Målet ligner en rigtig buk.

Hvad er problemet med dette setup?
Helt enig, denne romantiske drøm om at vi kan uddanne den perfekte jæger fra skole bænken, fungerer ikke i praksis. Det er næsten mere vigtigt at at man som nyjæger, hænger lidt i skørterne på nogle erfarende jægere de første par år man er i skove, hvilke også er praksis i langt de fleste tilfælde.
Frygten for at lave lort i den over for de gamle rotter er som regel stører end ens "trigger" kløe og så løser det jo sig selv :biggrin:
Holmux

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 29. jun 2013, 04:07

Det er aldrig i orden med anskydninger. Men at fremprovokere regler som forlanger 100%beståelse er i bedste fald smagsdommeri og har intet med en reel jagtsituation at gøre. Det er altså et samfund på vej ud over kanten i ønsker, vi ser det hele tiden, knivloven, luftgevær, nummerpladerne. Hvad er der blevet af den fri vilje, evnen til selv at vurdere en skudsituation. Skal vi alle have en hans rytter hængende over skulderen samtidig med at vi mere elle mindre bliver jaget ud af skytteklupperne af emsige instruktører som ikke fatter at man godt kan være weekendjæger og enddog en habil jæger fordi man ikke lige evner at undgå at købe en sort pibe med den helt rigtige ammunition. Argumentationen er en anelse skringer venner.
Realiteten er at bare fordi man kan prikke fem huller i en underkop så er man ikke en god jæger. Selv de gutter der render rundt i grønt tøj hver dag skyder som en spand lort, det har jeg set i fjernsynet. Alligevel så har vi ingen hæmninger imod at sende dem i krig. Vores politi sætter omkring 15% af skuddene uden for lærredet når det træner på korsholms skydebane.
Det er noget af et korstog i er ved at starte op.
Hvad bliver det næste? Eget underforum? Os der ikke anskyder eller skyder forbi.
Provokerende, ja. Men jeg bliver provokeret af regelrytteri, indskrænkninger og bedrevidende holdninger. Vi har nu også endeligt fastslået at jagtetisk så er kuglevildt mere værd end haglvildt. Skal vi nu ramme 24duer i 24 skud for at bestå jagtprøven.
Vi er mennesker, når vi bevæger os uden for livmoderen så vælger nogen af os at tage ansvar over for egne handlinger. Laver vi lort, så rydder vi op efter os. Ingen kan undgå anskydninger hvis man vælger at gå regelmæssigt på jagt gennem et helt liv.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 29. jun 2013, 04:52

Når nu os der aldrig har lavet en anskydning og bestod riffelprøven med 6 i 6. Hvad skal der ske den dag det går galt? Mister vi retten til at gå på jagt? Skal vi tage kurset igen? Betale en bod til kirken?


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 29. jun 2013, 08:50

Der bliver skrevet meget om regelrytteri og om at det skal være 100% perfekt i denne tråd.
Er mit forslag om at reducere antal skud til 5 og at de alle skal sidde inden for 20cm overhovedet i nærheden af regelrytteri og krav om perfekt skydning ? Prøv lige at høre jer selv 20cm ! Dette er et våbenforum hvor mange af jer ville være tilfreds hvis i købte en riffel som havde det halve i egenspredning? 20cm under perfekte forhold. :wall:
Og vis lige vores flittige riffelinstruktøre lidt respekt, de gør et kæmpe arbejde uden at få løn.
Og jeg kan dæleme godt forstå når de ind i mellem bliver frustreret over en mere i rækken som simpelthen ikke har de evner der skal til!
Tak til alle riffelinstruktørene herfra i hjælper i den rigtige retning hverdag... Gratis :razz:
Perfect! Thats is good enough for me

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af LFuppen » 29. jun 2013, 09:03

Stillekaj skrev:Dem der påstår at de aldrig har skudt forbi, eller anskudt. De har enten ikke skudt ret meget, eller også har de lige så dårlig hukommelse som mig.
Det er også kun en påstand du kommer med.

Hvorfor skal folk da skyde forbi eller skamskyde et stykke vildt i deres jægerliv ?
Personligt har jeg dræbt det jeg sigtede på med et riffel i 1. skud.............. og det har jeg til hensigt at blive ved med :blink:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 29. jun 2013, 09:08

Det er blot disse angreb på de ikke ufejlbarlige som jeg mener er liige i overkanten. Men hvad mener du konsekvensen skal være af en anskydning? Jeg er rimelig sikker på at der ikke er nogen der tør fortælle om en dårlig episode herinde. Og det er trist i min verden at anskydning nu fremover skal være tabubelagt for at undgå nedsabling.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 29. jun 2013, 09:22

Carsten Bo skrev:Det er blot disse angreb på de ikke ufejlbarlige som jeg mener er liige i overkanten. Men hvad mener du konsekvensen skal være af en anskydning? Jeg er rimelig sikker på at der ikke er nogen der tør fortælle om en dårlig episode herinde. Og det er trist i min verden at anskydning nu fremover skal være tabubelagt for at undgå nedsabling.


Via sky
På side 2 krængede jeg min dårlige samvittighed ud og skrev om mine 3
Skamskydninger og ingen nedsablede mig.
det ser faktisk ud til, at der er en større synd at glemme kommaerne i ens indlæg end at skamskyde hortearter :oops:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BoPe » 29. jun 2013, 09:28

Bessie4ever skrev:Der bliver skrevet meget om regelrytteri og om at det skal være 100% perfekt i denne tråd.
Er mit forslag om at reducere antal skud til 5 og at de alle skal sidde inden for 20cm overhovedet i nærheden af regelrytteri og krav om perfekt skydning ? Prøv lige at høre jer selv 20cm ! Dette er et våbenforum hvor mange af jer ville være tilfreds hvis i købte en riffel som havde det halve i egenspredning? 20cm under perfekte forhold. :wall:
Og vis lige vores flittige riffelinstruktøre lidt respekt, de gør et kæmpe arbejde uden at få løn.
Og jeg kan dæleme godt forstå når de ind i mellem bliver frustreret over en mere i rækken som simpelthen ikke har de evner der skal til!
Tak til alle riffelinstruktørene herfra i hjælper i den rigtige retning hverdag... Gratis :razz:
Problemet er, at du foreslår en prøveændring som ikke er begrundet i et konkret problem med stigende antal anskydninger.

Problemet er også at prøven bliver vanskeligere at klare - uden at kravene egentlig bliver højere.

Sidst men ikke mindst er der en reel chance for at det kunne blive indført - ikke aht. vildtet, men for at begrænse jagt og skydning - så du er med til at flette et reb der skal hænge dig og din hobby.

Hvad angår div. instruktører, så vil jeg som de fleste andre gerne hjælpes og viser gerne taknemmelighed derfor, men jeg vil ikke hundses med af en eller anden små-kongelig ronkedor. Desværre er der også en del af den slags blandt det eller store flertal af søde og rare medjægere og medskytter

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 29. jun 2013, 09:48

Den dag jeg ikke kan ramme 5/5 på 20cm trækker jeg mig tilbage som riffeljæger!

Hvis du møder et bråden kar inden for instruktørerne, så giv vedkommende direkte feedback så det ikke kommer til at se ud som generelt kritik af de frivillige som er med til at hjælpe i den rigtige retning.
Alle kan jo ha brug for et skub i den rigtige retning F.eks en instruktør som taler grimt eller en jæger som skyder a helvedet til:-)
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 29. jun 2013, 10:21

Selvfølgelig gør alle skydeinstruktører et glimrende arbejde. De gør det fordi de kan lide det og det er også dem der bedst kan rådgive uerfarne skytter. Evt mere træning, flere besøg. Men at stille absolutte krav får folk til at holde sig væk fra banerne. Og det har vi ikke behov for. Jeg mener vi har behov for en åben kultur hvor man kan lære af egne og andres fejltagelser. Forresten dåner der ikke nogen der har svaret på hvad en anskydning skal koste.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 29. jun 2013, 10:43

Jeg ville gerne gi dig et svar men jeg forstår bare ikke helt hvor du vil hen.
Anskydning bør ikke kostet andet end de handlinger der skal til, for at få en eftersøgning sat igang og appelere til ydeligere træning eller få styr på udstyret. Men hvorfor ikke bare ligge niveauet fra start med 5/5 træf? Det ville da hjælpe nogen fra at få den ubehagelige oplevelse at anskyde et levende dyr.
Jeg har da hørt en ulykkelig jæger sige efter en grim anskydning: jamen jeg bestod da riffelprøven i 1. Hug! Kammeraten sagde: men du kunne da ikke forstå det skud som sad nede ved forbenet! Tror du kikkerten sidder løs igen?
Jeg ved godt at prøven som jeg forslår ikke gør alle fejlfri fremadrettet og der skal læres meget efter prøven. Men selv med 5/5 træf skal der læres meget. De 20 cm er ikke engang nok til at ramme en ræv på 100meter.
Perfect! Thats is good enough for me

Lille
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 238
Tilmeldt: 17. maj 2008, 07:30
Interesser: Jagt, genladning,madlavning
Geografisk sted: Plutøen
Has thanked: 16 times
Been thanked: 16 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Lille » 29. jun 2013, 11:23

Nu skal i da lige tænke jer om. Riffelprøven for let med fem du af seks træffer.

1.du møder op registrer dig til den ansvarshavende. Venter til de bliver din tur.
Dem som kommer tilbage fra deres skydning nogle med laaang ansigt.(Ikke beståede).
Første indtryk til en selv som kan give nerver. En masse mennesker og uro.
De var nummer to som kan have indflydelse på dagens præstion. Så bliver de din tur.
Skydesagkyndig kommer også med en masse bla,bla,bla de skal du også lige have med.
Op til din skyde plats. Husk du må ikke lave fejl i våbenbetjeningen.
Løb fri ingen bønner i våbenet. Skyderen skal pege i den rigtig retning.
Du kan jå blive dumpet på våbenbetjening også de var nummer 3.Den skide skyde prøve sagkyndig holder da øje med dig.

Nu skal du til at skyde lade og skyd. De er ikke så nemt da ligger altså 9 andre også som er begyndt med larme.De var så nummer 4.Så skal du ramme med mindst fem skud.
Du ved gør du ikke de så er de overståede du er dumpet.
Nej alt dette er jo ikke ligefrem nemt.

Da er da ingen jagtlige situationer som kommer bare tilnærmelsesvis i nærheden af alt dette ståhej. At man så skal træne og vedligeholde ens egne skydefærdigheder er noget helt andet bagefter.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 1. jul 2013, 16:57

Tænke, tænke, tænke.

Hvad med et skydekursus på feks 3 x 2 timer på bane og elg eller hjorteprøve. Afsluttende med en jagtfeltskydning. Så kunne man få stemplet sit jagttegn riffeljagt tilladt. Vi er ud over den meget stressende prøve og en masse reel indlæring vil blive foretaget.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 1. jul 2013, 17:57

Carsten Bo skrev:Tænke, tænke, tænke.

Hvad med et skydekursus på feks 3 x 2 timer på bane og elg eller hjorteprøve. Afsluttende med en jagtfeltskydning. Så kunne man få stemplet sit jagttegn riffeljagt tilladt. Vi er ud over den meget stressende prøve og en masse reel indlæring vil blive foretaget.
Og hvad så hvis man går igennem uden at ha ramt?

Tænker på en af dem jeg hjalp med at blive klar til riffelprøve nr 3, den lovlige forbier så forrest i køllen og de 5 nødvendige brugte hele den 20 cirkel. Hvis jeg fik liv til at tage en ekstra med på jagt ville jeg absolut ikke tage ham med og han må heller ikke jage hos mig. Risikoen for anskydninger er bare for stor og jagtherren skal ligge navn til eftersøgninger på nabo jagtterræn. Han får der imod den ene invitation til skydebanen efter den anden, som han afslår !
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af BentxBetjent » 1. jul 2013, 19:49

Bessie4ever skrev: Tænker på en af dem jeg hjalp med at blive klar til riffelprøve nr 3, den lovlige forbier så forrest i køllen og de 5 nødvendige brugte hele den 20 cirkel. Hvis jeg fik liv til at tage en ekstra med på jagt ville jeg absolut ikke tage ham med og han må heller ikke jage hos mig. Risikoen for anskydninger er bare for stor og jagtherren skal ligge navn til eftersøgninger på nabo jagtterræn. Han får der imod den ene invitation til skydebanen efter den anden, som han afslår !
Pas nu på med den Bødskovske tankegang... :razz:

Der er nogle få fjummerhoveder der ikke kan finde ud af det..... Hey vi strammer da lige reglerne, pyt med om der er "uskyldige" der bliver ramt...
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 1. jul 2013, 21:06

BentxBetjent skrev:
Bessie4ever skrev: Tænker på en af dem jeg hjalp med at blive klar til riffelprøve nr 3, den lovlige forbier så forrest i køllen og de 5 nødvendige brugte hele den 20 cirkel. Hvis jeg fik liv til at tage en ekstra med på jagt ville jeg absolut ikke tage ham med og han må heller ikke jage hos mig. Risikoen for anskydninger er bare for stor og jagtherren skal ligge navn til eftersøgninger på nabo jagtterræn. Han får der imod den ene invitation til skydebanen efter den anden, som han afslår !
Pas nu på med den Bødskovske tankegang... :razz:

Der er nogle få fjummerhoveder der ikke kan finde ud af det..... Hey vi strammer da lige reglerne, pyt med om der er "uskyldige" der bliver ramt...
Hvis vi vil bevare vores "gode" rygte skal vi ha sorteret dem fra, som ikke kan lære at ramme en 20cm cirkel på 100meter, hver gang !
De kan jo bare gå op til prøven igen og igen til de kan. Det er levende dyr de skal skyde på så snart de har bestået!
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Lasse68 » 1. jul 2013, 21:16

Bessie4ever skrev: Hvis vi vil bevare vores "gode" rygte skal vi ha sorteret dem fra, som ikke kan lære at ramme en 20cm cirkel på 100meter, hver gang !
De kan jo bare gå op til prøven igen og igen til de kan. Det er levende dyr de skal skyde på så snart de har bestået!

1. Jeg kender ikke een eneste ikkejagtkyndig der påstår at riffelprøven er for let, så vores "gode rygte" er umiddelbart kun truet af jer der mener at prøven skal være på fem skud.

2. Tror du for alvor selv at du får luget særligt meget ud i fumleskytterne (dem der ikke har forstået at de skal forberede sig) ved at lave en femskudsprøve.

God jagtetik handler ikke en skid om hvordan du samler dine skud på en 100 meter bukkeskive. Det handler om at du kender dine evner/begrænsninger og kun skyder inden for det område hvor evnerne rækker. For nogle er det måske kun 40 meter til et dyr der står helt stille i en halvfems graders vinkel. For andre er det måske et skud på 300 meter under tilsvarende forhold.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Sierra13 » 2. jul 2013, 09:30

Lasse68 skrev:
Bessie4ever skrev: Hvis vi vil bevare vores "gode" rygte skal vi ha sorteret dem fra, som ikke kan lære at ramme en 20cm cirkel på 100meter, hver gang !
De kan jo bare gå op til prøven igen og igen til de kan. Det er levende dyr de skal skyde på så snart de har bestået!

1. Jeg kender ikke een eneste ikkejagtkyndig der påstår at riffelprøven er for let, så vores "gode rygte" er umiddelbart kun truet af jer der mener at prøven skal være på fem skud.

2. Tror du for alvor selv at du får luget særligt meget ud i fumleskytterne (dem der ikke har forstået at de skal forberede sig) ved at lave en femskudsprøve.

God jagtetik handler ikke en skid om hvordan du samler dine skud på en 100 meter bukkeskive. Det handler om at du kender dine evner/begrænsninger og kun skyder inden for det område hvor evnerne rækker. For nogle er det måske kun 40 meter til et dyr der står helt stille i en halvfems graders vinkel. For andre er det måske et skud på 300 meter under tilsvarende forhold.

Jeg tror du har ret, hvis vi skal undgå skamskydninger og anskydninger, så skal vi få "os" jægere, til ikke at kende vores evner men nærmere, begrænsninger. Så man lader vær med at skyde til bukken på 200 meter, hvis man aldrig har skudt andet end på 100 meter banen.

Jeg tror så ikke det er nyjægere der er problemet altid, (har ikke set om tråden har gået i den retning, men gør det tit med sådanne tråde). Sidst jeg var med på jagt, var vi 2 unge og 8 gamle jægere, og os 2 unge jægere, ville nødig lave fejl, og holdte lidt igen, ham den anden skød ikke til en fasan, fordi han ikke følte for at skyde henover en af de andre jægere.
Jeg skød ikke til et rålam, fordi jeg ikke føler at det er rigtigt at skyde rådyr, med hagl, da jeg frygter for at lave en anskydning, så dem napper jeg kun med riflen.
Vi begge fik bagefter lidt påtale fra nogle af de gamle:

"hvorfor skød i ikke? den lå da lige til højrebenet"
"Skal i med i naturfredningsforeningen"
"I lod vær med at skyde, fordi ellers ville der blive skudt mere end i har satset jeres penge på" (tradition, at alle mand satser 100kr, pengene går til ham/dem med jagten, men ham der rammer tættest på hvor meget der bliver skudt, vinder en flaske vin og lidt)

Altså lidt små kække kommentarer, men som ellers prøver at presse en lidt til at lave skydet næste gang, selvom man måske ikke er villig.
De gamle begyndte så også på en "konkurrence" om hvem der kunne skyde måger længst væk, og de mente sagtens man kunne skyde en måge 40-45 meter. og de begyndte derefter at skyde til måger der var meget meget langt oppe!
Sådan har jeg tit oplevet de jagter jeg har været med på, især fordi jeg typisk har været den eneste unge og resten nogle gamle haner!
Så jeg føler nogle gange man bliver presser til først ikke at ville lave fejl, men også at man nogle gange bliver presset lidt, til bare at trykke af på noget der har jagttid.

(ved godt alt den snakken, ikke kun har med riffelprøve at gøre, men den generelle holdning)

:respekt: til riffelinstruktører, og ikke mindst flugtskydnings-instruktører (det er dem jeg udnytter mest :D )

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 2. jul 2013, 09:33

Det er signalværdien der er helt forkert! "Du må godt skyde hver 6. Buk i røven"
Når der er noget galt i en større gruppe, så er det altid godt at rydde på i egne rækker.
Brodne kar kaldes det! Og de få som ødelægger det for de mange



Dem der kan skyde må drive riffeljagt, de andre har liv til at besidde riffel så de kan træne sig op til det!
Start med krav om 100% træf til prøven og senere kræv fornyelse af prøven hver 10. År så os gamle også skal bevise at vi behersker vores våben. ( opret evt en selvstændig tråd på den tanke)

Nogen i denne tråd, for det næsten til at lyde som det er, ok at anskyde levende dyr
Det er levende dyr og de skal aflives så effektivt og smertefrit som muligt og det er det lovlige forbiskud en trussel imod. Både en evt anskydning men mest holdningen!
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 186
Tilmeldt: 23. maj 2006, 12:13
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times
Kontakt:

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af ChiefOne » 2. jul 2013, 09:39

Lasse68 skrev: God jagtetik handler ikke en skid om hvordan du samler dine skud på en 100 meter bukkeskive. Det handler om at du kender dine evner/begrænsninger og kun skyder inden for det område hvor evnerne rækker. For nogle er det måske kun 40 meter til et dyr der står helt stille i en halvfems graders vinkel. For andre er det måske et skud på 300 meter under tilsvarende forhold.
Så er det slut med anskydninger og "forbiere".????
Hvis en skytte/jæger ikke kan samle 6 skud indenfor en 20 cm cirkel på 100 m, så skal han ikke gå på riffeljagt.
Vejen til helvede er som bekendt brolagt med dårlige undskyldninger.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Carsten Bo » 2. jul 2013, 10:09

Jammen garanterer du at alle der kan ramme højre testikel på en myg ikke laver anskydninger? Det er altså snart en parodi at læse at bare fordi man kan ramme en papskive, så laver man ikke anskydninger. Forresten hvornår er en anskydning, ja en anskydning? Når kuglen er sluppet? Hvis dyret ikke er fundet? Hvis der er fundet schweiss? Hvis dyret skal affanges når man kommer frem til det? Eller noget helt femte...

Hvornår indser i at præcisionsskydning ikke mindsker antallet af anskydninger. Antallet af anskydninger er omvendt proportionalt med jægernes dannelse og forståelse af etik. Ikke papskydning. Jeg er sådan set ligeglad om man skal kunne skyde submoa for at kunne gå på jagt. Det ændrer bare ikke på anskydningsproblematikken.

Derudover så mangler der svar på den praktiske prøve til selve jagtprøven. Her er der jo ikke krav til hverken 100% eller 5 ud af 6 træffere. Man vælger altså at vægte kuglevildt højere end haglvildt?
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Marius » 2. jul 2013, 10:18

Jeg mener at det er en illusion at tro, at 5 ud af 5 træffere til jagtprøven vil mindske antallet af anskydninger - tværtimod kan det give nogle en falsk fornemmelse af egen ufejlbarlighed.

Som det er i dag er der åbenhed om risikoen ved at anskyde, som er et vilkår man accepterer, hvis man ønsker at drive jagt. Det er samme åbenhed som gør, at vi andre kan lære af andres uheldige erfaringer - uden at de som oplever anskydninger stemples som dårlige jægere.

Jeg frygter at en 5/5 prøve kan føre til samme type jægere som de bilister man kan møde i trafikken, der tror at de er ufejlbarlige og kan derfor køre på marginalerne.
Det må ikke opfattes som et tegn på svaghed at ringe after en schweisshund, og det kan det let udvikle sig til med en 0-fejlskultur.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffelprøven sender et meget usundt signal ok til anskyd

Indlæg af Bessie4ever » 2. jul 2013, 10:42

Marius skrev:Jeg mener at det er en illusion at tro, at 5 ud af 5 træffere til jagtprøven vil mindske antallet af anskydninger - tværtimod kan det give nogle en falsk fornemmelse af egen ufejlbarlighed.

Som det er i dag er der åbenhed om risikoen ved at anskyde, som er et vilkår man accepterer, hvis man ønsker at drive jagt. Det er samme åbenhed som gør, at vi andre kan lære af andres uheldige erfaringer - uden at de som oplever anskydninger stemples som dårlige jægere.

Jeg frygter at en 5/5 prøve kan føre til samme type jægere som de bilister man kan møde i trafikken, der tror at de er ufejlbarlige og kan derfor køre på marginalerne.
Det må ikke opfattes som et tegn på svaghed at ringe after en schweisshund, og det kan det let udvikle sig til med en 0-fejlskultur.

i følge din teori, så ville en yderliger forringelse af prøven give bedre riffeljæger, er det korrekt forstået?
Perfect! Thats is good enough for me

Låst